..: Railjety zastaveny díky ÚOHS, ČD se ještě brání :..

Railjet ÖBB, InnoTrans 2008, foto: Georgo Doplněno 9. 8. 2011Praha Snaha Českých drah o nákup rakouských souprav Siemens Viaggio Comfort skončí pravděpodobně neúspěchem. Necelé tři dny před uplynutím zákonné lhůty totiž Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) na žádost Škody Transportation vydal předběžné opatření, které největšímu dopravci v zemi zabraňuje v podepsání kupní smlouvy s výrobcem souprav a Rakouskými spolkovými drahami ÖBB. Stalo se tak jen tři hodiny poté, co zástupci Škodovky prezentovali své stanovisko novinářům, přičemž již na tiskovém brífinku v pražském hotelu Marriott vyjádřili své přesvědčení, že úřad jejich žádosti vyhoví. Na rozhodnutí ÚOHS následně plzeňský výrobce v expresním čase reagoval tiskovou zprávou, v niž navazuje na ostrou kritiku ČD ve věci nákupu vozidel pro dálkovou dopravu ze zahraničí. Dráhy se tak ocitají v komplikované situaci: rozhodování ÚOHS v první instanci může trvat několik měsíců, a ani jeho závěr ještě nemusí být definitivním koncem Kauzy railjety. Za největším správním řízením v oblasti veřejných zakázek v dějinách české železnice tak paradoxně stojí firma, jež sama národnímu dopravci dodala řadu vozidel bez transparentních tendrů. Pro dálkovou dopravu ČD jsou v tuto chvíli dopady celé kauzy nejasné; v praxi ovšem znamenají významné oddálení, nebo, v horším případě, úplné zastavení obnovy vozového parku v době, kdy firma bude muset čelit přímé konkurenci soukromých dopravců.

Argumenty z Plzně: railjety jsou staré, drahé, příliš rychlé a málo české

„Vozidla railjet jsou pro provoz na českých tratích zcela nepotřebná,“ zněl první argument generálního ředitele Škody Transportation Josefa Bernarda na včerejší prezentaci pro média. Rychlost na tratích SŽDC podle něj nad dosavadní limit 160 km/h nestoupne dříve, než v roce 2025. Maximální traťová rychlost odpovídající parametrům railjetu naopak na rameni Hamburg - Praha - Vídeň v současnosti tvoří jen necelých 20 % délky trasy. Škodovka tudíž vyvozuje, že i při plánovaném nasazení na německých koridorech nebudou ČD reálně potřebovat více než osm jednotek včetně záloh. České dráhy naopak namítají, že nové soupravy pro dálkovou dopravu kupují s výhledem na dalších minimálně 30 let – a za tu dobu se na poli traťových rychlostí leccos změní. Ostatně i lokomotivy Škoda z přelomu 60. a 70. let využili své maximální možnosti v ostrém provozu teprve na konci 90. let minulého století, kdy vývoj kvality českých tratí konečně dostihl schopnosti třicet let starých vozidel.

Ačkoli se Škoda Transportation brání jakékoli přímé kritice svého německého konkurenta, z jehož dílny "railjety" pocházejí, přesto se nezdráhá jeho netrakční jednotky označit za koncepčně zastaralé s poukazem na věk projektu Viaggio Comfort, jenž letos oslavil své sedmé narozeniny. Hlavním argumentem Škody na margo technické zastaralosti netrakčních jednotek Siemensu je skutečnost, že Viaggio Comfort ve své stávající verzi pro ÖBB nesplňuje předpoklady nejnovější revizi evropských směrnic TSI. Technické specifikace pro interoperabilitu, jež se pod magickou zkratkou skrývají, jsou pro Škodovku obecně magickým tématem. I na včerejším setkání s novináři se výrobce na tyto normy odvolával v odpovědi na otázku, proč lokomotiva 109E, koncepčně starší než Viaggio Comfort, na rozdíl od railjetu dosud není plně schválena a nasazena do provozu, jak tomu mělo být již před dvěma lety.

Hlavním důvodem Škodovky pro rozběhnutí tak silné negativní akce proti modrým railjetům ovšem není ani tak starost o správné rozhodování státního železničního dopravce, jako spíše nechuť k použité metodě nákupu vozidel. Firma argumentuje, že jednací řízení bez zveřejnění, ač ho české právo za konkrétních podmínek povoluje, je u investice v řádu pěti miliard korun nedostatečně transparentní bez ohledu na to, jaké argumenty České dráhy předloží. V zajímavém zvratu událostí se tak největším bojovníkem za průhlednost železničních akvizicí stává společnost, jež sama řadu svých klíčových projektů, včetně většiny jednotek řady 471, realizovala bez řádného výběrového řízení. Takové porovnání ovšem Jiří Bernard odmítá: doobjednávání elefantů bylo podle něj pro ČD technickou nutností z důvodu kompatibility, a to přesto, že v ostatních případech dopravce neváhal objednávat různorodá vozidla v doslova kusových sériích.

Škoda: Věříme, že jsme v právu, a budeme se za to bít

Jaké byly kroky Škody Transportation v této kauze? Ve lhůtě podala námitku k Českým drahám, které ji odmítly. Následovala stížnost k ÚOHS, přesněji návrh na přezkoumání úkonů zadavatele. Stěžovatel si vypracoval 3 nezávislé znalecké posudky na jednotlivé aspekty zakázky. Podán byl také návrh na předdběžné opatření zakazující dopravci uzavřít smlouvu na railjety. Pokud nebude do 11. srpna vydáno, ČD mohou smlouvu podepsat. Podána byla i stížnost k Evropské komisi (DG COMPET) pro podezření z poskytnutí nedovolené veřejné podpory. Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) byly upozorněny na podezření z možného porušení českých a evropských zákonů (zadávací řízení) a Smlouvy o Evropské unii (veřejná podpora). Škoda nadále požaduje poskytnutí informací dle zákona o svobodném přístupu k informacím.

Má plzeňská Škoda co nabídnout? Na tiskové konferenci oznámila spolupráci se zatím nejmenovaným zahraničním výrobcem na produkci osvědčeného řešení pro rychlost 200 km/h. Zdůrazňuje dobu dodání srovnatelnou s dodávkami jiných evropských výrobců.

Zdroj: Škoda Transportation


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 8.8.2011 (13:53)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 33 34 35 36 37      Zpráv na stránku:   
08.08.2011 (15:58)  
Ve srovnání s komfortem vozů DB, resp. vozů Amz / Ampz, Bmz / Bmpz model ČD / DB / ÖBB je "komfort" souprav RJ krokem zpět.
Ty rakouské ojetiny, které zakoupily ČD i "žlutá společnost" jsou z hlediska pohodlí lepší než RJ ... Než kupovat 16 x 7 vozů RJ, lepší koupit stejný počet rakouských ojetín, které si mohou ÖBB nahradit dosud nevyrobené RJ, o něž nestojí a nabízí je jinému ...
Rovněž sedmivozová souprava je kapacitně nedostačující, přidat další vozy na rozdíl od klasiky nějak nelze.
Např. RJ má kapacitu 408 sedaček, klasická souprava 172/173 disponuje 542 místy.
Takže tudy cesta nevede. I ostatní "vídeňksá" EC by si zasloužila větší počet vozů ...
Myšlenka, že by RJ jezdily až do Hamburgu je iluze postavená na tom, že s tímto nápadem budou souhlasit DB ... které by ovšem přísly o KEVové kilometry najeté na tratích cizí železnice ... pochybuji o tom, že DB by byly tak hloupé.
registrovaný uživatel M 
08.08.2011 (15:51)  
Na druhou stranu, jestli ma Marriott v Praze stejne dobrej catering jako ve Vidni, tak prinejmensim pro redaktory ze Zelpage byla tiskovka rozhodne pozitivni:-)) Uzili si srandu, luxusne se najedli, co vic si prat:-)
registrovaný uživatel MIRO  mail  
08.08.2011 (15:38)  
Nejmenovaný zahraniční výrobce s řešením pro 200km/h?? Pozor na to, oni už paktují i s čínou (na tamním trhu), tak abychom se nedočkali něčeho zahraničního v tomto duchu i tady!!
Pozitivní je, že žádné rovnocenné řešení od ŠDT už nemůže být v principu dražší než tahle cena od Siemensu, to by jim mediálně asi neprošlo. Tak uvidíme... Předpokládám, že pokud bude opravdu zmařen nákup RJ ze strany ŠDT, tak jim to vedení ČD nějak oplatí, aneb stále platí "kdo chce víc, nemá nic"
08.08.2011 (15:37)  
Podána byla i stížnost k Evropské komisi (DG COMPET) pro podezření z poskytnutí nedovolené veřejné podpory.

By mě zajímalo, v čem ta podpora má spočívat...
08.08.2011 (15:30)  
Co se nejaka Skoda vubec plete do nakupu vozidel firmy Ceske drahy? Skoda zije jeste v hluboke totalite, kdy bylo zvykem diktovat kazdymu, co muze a co ne? Ceske drahy se rozhodly to koupit, tak co jim je po tom?
Skoda jednoznacne zarli. Vi, ze nikdy nebude schopna vyrobit neco takovyho, jako je Railjet. A LIDI si ZASLOUZI pohodli a komfort a kvalitu Railjetu!
Budto Ceske drahy budou mit nejake vozidla se Skody, a pojednou lidi autem, anebo Railjety, a lidi zacnou cestovat vlakem...
08.08.2011 (15:29)  
Na výroky Škody platí letité: laik se diví, odborník žasne.
registrovaný uživatel Lkprak 
08.08.2011 (15:15)  
A příště se dočkáme toho, že Karosa bude říkat, kolik pražský dopravní podnik potřebuje autobusů a inženýři z Boeingu, kolik je ČSA schopná uživit letadel...
Kdyby radši v tichosti vydali tiskovou zprávu, že námitku vydali na základě mylných informací (mýlit se přece může každý) a následně jí stáhli.
08.08.2011 (15:08)  
Kdyby radši Škodovka zamakala na 2 letém zpoždění dodávek 109E a zajistila konečně všechna potřebná razítka pro provoz v sousedních státech tak jak avizovala...
08.08.2011 (15:08)  
Vozidla railjet jsou pro provoz na českých tratích zcela nepotřebná
Podle ní je turnusová potřeba včetně zálohy 8 souprav na tomto rameni, tedy polovinu poptávaného množství.

Nechápu jak vůbec může Škodivka kecat dopravci do jeho potřeb. Ale asi evidentně ano, viz. regionovy.
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
08.08.2011 (14:55)  
Když jsou railjety se svými 230 km/h na SŽCD @ 160 km/h zcela nepotřebné, jakto že Škodovka stejným způsobem neprotestovala, když si u nich ČD objednávaly 109e na 200 km/h, i když jsou s touhle rychlostí do roku 2025 u nás nepotřebné?
  1 ... 33 34 35 36 37      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko