..: Railjety zastaveny díky ÚOHS, ČD se ještě brání :..

Railjet ÖBB, InnoTrans 2008, foto: Georgo Doplněno 9. 8. 2011Praha Snaha Českých drah o nákup rakouských souprav Siemens Viaggio Comfort skončí pravděpodobně neúspěchem. Necelé tři dny před uplynutím zákonné lhůty totiž Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) na žádost Škody Transportation vydal předběžné opatření, které největšímu dopravci v zemi zabraňuje v podepsání kupní smlouvy s výrobcem souprav a Rakouskými spolkovými drahami ÖBB. Stalo se tak jen tři hodiny poté, co zástupci Škodovky prezentovali své stanovisko novinářům, přičemž již na tiskovém brífinku v pražském hotelu Marriott vyjádřili své přesvědčení, že úřad jejich žádosti vyhoví. Na rozhodnutí ÚOHS následně plzeňský výrobce v expresním čase reagoval tiskovou zprávou, v niž navazuje na ostrou kritiku ČD ve věci nákupu vozidel pro dálkovou dopravu ze zahraničí. Dráhy se tak ocitají v komplikované situaci: rozhodování ÚOHS v první instanci může trvat několik měsíců, a ani jeho závěr ještě nemusí být definitivním koncem Kauzy railjety. Za největším správním řízením v oblasti veřejných zakázek v dějinách české železnice tak paradoxně stojí firma, jež sama národnímu dopravci dodala řadu vozidel bez transparentních tendrů. Pro dálkovou dopravu ČD jsou v tuto chvíli dopady celé kauzy nejasné; v praxi ovšem znamenají významné oddálení, nebo, v horším případě, úplné zastavení obnovy vozového parku v době, kdy firma bude muset čelit přímé konkurenci soukromých dopravců.

Argumenty z Plzně: railjety jsou staré, drahé, příliš rychlé a málo české

„Vozidla railjet jsou pro provoz na českých tratích zcela nepotřebná,“ zněl první argument generálního ředitele Škody Transportation Josefa Bernarda na včerejší prezentaci pro média. Rychlost na tratích SŽDC podle něj nad dosavadní limit 160 km/h nestoupne dříve, než v roce 2025. Maximální traťová rychlost odpovídající parametrům railjetu naopak na rameni Hamburg - Praha - Vídeň v současnosti tvoří jen necelých 20 % délky trasy. Škodovka tudíž vyvozuje, že i při plánovaném nasazení na německých koridorech nebudou ČD reálně potřebovat více než osm jednotek včetně záloh. České dráhy naopak namítají, že nové soupravy pro dálkovou dopravu kupují s výhledem na dalších minimálně 30 let – a za tu dobu se na poli traťových rychlostí leccos změní. Ostatně i lokomotivy Škoda z přelomu 60. a 70. let využili své maximální možnosti v ostrém provozu teprve na konci 90. let minulého století, kdy vývoj kvality českých tratí konečně dostihl schopnosti třicet let starých vozidel.

Ačkoli se Škoda Transportation brání jakékoli přímé kritice svého německého konkurenta, z jehož dílny "railjety" pocházejí, přesto se nezdráhá jeho netrakční jednotky označit za koncepčně zastaralé s poukazem na věk projektu Viaggio Comfort, jenž letos oslavil své sedmé narozeniny. Hlavním argumentem Škody na margo technické zastaralosti netrakčních jednotek Siemensu je skutečnost, že Viaggio Comfort ve své stávající verzi pro ÖBB nesplňuje předpoklady nejnovější revizi evropských směrnic TSI. Technické specifikace pro interoperabilitu, jež se pod magickou zkratkou skrývají, jsou pro Škodovku obecně magickým tématem. I na včerejším setkání s novináři se výrobce na tyto normy odvolával v odpovědi na otázku, proč lokomotiva 109E, koncepčně starší než Viaggio Comfort, na rozdíl od railjetu dosud není plně schválena a nasazena do provozu, jak tomu mělo být již před dvěma lety.

Hlavním důvodem Škodovky pro rozběhnutí tak silné negativní akce proti modrým railjetům ovšem není ani tak starost o správné rozhodování státního železničního dopravce, jako spíše nechuť k použité metodě nákupu vozidel. Firma argumentuje, že jednací řízení bez zveřejnění, ač ho české právo za konkrétních podmínek povoluje, je u investice v řádu pěti miliard korun nedostatečně transparentní bez ohledu na to, jaké argumenty České dráhy předloží. V zajímavém zvratu událostí se tak největším bojovníkem za průhlednost železničních akvizicí stává společnost, jež sama řadu svých klíčových projektů, včetně většiny jednotek řady 471, realizovala bez řádného výběrového řízení. Takové porovnání ovšem Jiří Bernard odmítá: doobjednávání elefantů bylo podle něj pro ČD technickou nutností z důvodu kompatibility, a to přesto, že v ostatních případech dopravce neváhal objednávat různorodá vozidla v doslova kusových sériích.

Škoda: Věříme, že jsme v právu, a budeme se za to bít

Jaké byly kroky Škody Transportation v této kauze? Ve lhůtě podala námitku k Českým drahám, které ji odmítly. Následovala stížnost k ÚOHS, přesněji návrh na přezkoumání úkonů zadavatele. Stěžovatel si vypracoval 3 nezávislé znalecké posudky na jednotlivé aspekty zakázky. Podán byl také návrh na předdběžné opatření zakazující dopravci uzavřít smlouvu na railjety. Pokud nebude do 11. srpna vydáno, ČD mohou smlouvu podepsat. Podána byla i stížnost k Evropské komisi (DG COMPET) pro podezření z poskytnutí nedovolené veřejné podpory. Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) byly upozorněny na podezření z možného porušení českých a evropských zákonů (zadávací řízení) a Smlouvy o Evropské unii (veřejná podpora). Škoda nadále požaduje poskytnutí informací dle zákona o svobodném přístupu k informacím.

Má plzeňská Škoda co nabídnout? Na tiskové konferenci oznámila spolupráci se zatím nejmenovaným zahraničním výrobcem na produkci osvědčeného řešení pro rychlost 200 km/h. Zdůrazňuje dobu dodání srovnatelnou s dodávkami jiných evropských výrobců.

Zdroj: Škoda Transportation


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 8.8.2011 (13:53)
Related newsopen/close

More on Vozidla Reportáže

More from Česká republika (celá)


  1 ... 32 33 34 35 36 37      Zpráv na stránku:   
Registered user M 
08.08.2011 (16:30)  
Tomas Palisek - no jak se to vezme. Obecne to jsou sice argumenty jak noha (hlavne v kontextu toho, ze timto za zbytecnou prohlasuji i svou slavnkou lokotku), ale tohle konkretne (pokud by to byla pravda) smysl svym zpusobem ma.
Je prece zbytecne si v roce 0 kupovat vec s zivotnosti 30 let, jejich (vsechny) vlastnosti vyuzijes az za 15 let. Je to stejny jako si koupit pocitac s 32 GB pameti, pricemz pouzivas tak office a internet. Jasne, rychlejsi bude i ten office, jasne, az to bude za 5 (treba) let obvykle, tak ty si uz nic rychlejsiho kupovat nemusis, ale ted je to koupe zbytecna a koupit si takovou pamet ma smysl az za tech 5 let.
Cili v tomto smyslu je tento jejich argument opravneny. "Problem" je, ze se to vsechno zcela nesmyslne toci jenom kolem rychlosti, jakoby rychlost byla jedina vlastnost. Je to jako kdyby Skodovka vyrabela auta s maximalkou 130 kmh a rikala, ze jakekoliv jine auto je blbost kupovat, protoze maximalku kolem 200 kmh stejne nelze vyuzit. A "zapomene" se na to, ze maximalka neni to jedine, co jednotliva auta odlisuje a predevsim, ze to auto s maximalkou 200 je mozna i levnejsi, nez "Skodovka" s maximalkou 130. Nemluve o tom, ze je "ihned" k odberu...
08.08.2011 (16:25)  
Registered user M 
08.08.2011 (16:22)  
Copak posily (btw, co furt mate s tema posilama hergot - proste je to X mist a kdyz se to vyproda, tak lidi pojedou dalsim), mne spis zaujalo, ze by se videnska EC zaslouzila vetsi pocet vozu.
Ja jima teda uz dlouho nejel, ale neda se rict, ze bych mival z poctu cestujicich nejake zasadni pocity stistenosti...
08.08.2011 (16:21)  
Škodovka odhaduje, že rychlost na tratích spravovaných SŽDC se zvedne nad 160km hranici až v roce 2025... - a vozidla mají délku své životnosti 30 let. Takže další špatný argument od naeho plzeňského pána.
Registered user MIRO  mail  
08.08.2011 (16:17)  
Miroslav Zikmund: proč by k RJ nemohly být přidány posilové vozy?? To že se jedná o ucelenou soupravu neznamená, že nedokáže připřáhnout posilu... Existují fotky, kdy to Rakušák reálně zkouší.
Registered user Luxian  mail  
08.08.2011 (16:16)  
Pořád se tu argumetnuje tratí Berlín - Hamburg, ale zpomíná se na to, že CMK Katowice - Warszawa má být v dohledné době uravena na 250 km/h. A to se stále bavíme jen na výhled do r. 2020. Co bude potom, je už čirá spekulace a stavět na tom nějakou argumentaci ohledně potřebnosti je zcestné.
08.08.2011 (16:12)  
Osobně mě zaujalo tvrzení: "Škodovka odhaduje, že rychlost na tratích spravovaných SŽDC se zvedne nad 160km hranici až v roce 2025; max. rychlost 230 km/h tvoří na rameni Hamburg - Praha - Vídeň méně jak 20 % délky trasy. Podle ní je turnusová potřeba včetně zálohy 8 souprav na tomto rameni, tedy polovinu poptávaného množství."

To tedy znamená, že by se ta samáčástka (cca 5 mld Kč) měla dát radši na nákup 8 souprav na 160 km/h od Škody? => horší parametry, vyšší cena, ale hlavně, aby ty penízky od ČD (= de facto od daňových poplatníků) šly do těch "správných rukou".
08.08.2011 (16:12)  
Miroslav Zikmund: Rovněž sedmivozová souprava je kapacitně nedostačující, přidat další vozy na rozdíl od klasiky nějak nelze.

Ale lze, viz. ŽM 7/11.
08.08.2011 (16:05)  
Miroslav Zikmund:

http://zpravy.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/cd-koupi-railjety-za-penize-z-emise-dluhopisu-688779

Z článku:

„Memorandum o nasazení Railjetů Českých drah na mezinárodních spojích již podepsaly České dráhy s Rakouskými státními drahami (ÖBB), memorandum s německými DB bylo na pracovních schůzkách formálně dojednáno a k podpisu dojde v průběhu září,“ uvedl mluvčí drah Radek Joklík.
08.08.2011 (16:00)  
No tak to je vrchol.Škodovka, která udělala h...o teďka bude rejpat do nákupu dobrejch vlaků, který vona nikdy neudělá? Hanbou by se měla propadnout.Jak začala jezdit 109e, tak jsem škodovce fandil ale to,co začala vyvádět kvůli nákupu railjetů u mě hluboce ztratila svou popularitu. Doufám, že se Českým drahám podaří railjety za nízkou cenu zakoupit a doufám, že co nejdříve začnou jezdit na trati Brno-Praha
  1 ... 32 33 34 35 36 37      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko