Praha — Český národní dopravce plánuje provozovat větší množství jízdenkových automatů, kterými nahradí část pokladních. Od tohoto kroku si dráhy slibují výraznou úsporu za platy zaměstnanců. Dozorčí rada již schválila pilotní zakázku na 68 automatů. Pokud se jejich provoz osvědčí, přibude ve stanicích celkem až 340 automatů, což umožní v konečné fázi nahradit asi 420 pokladních. To se ale nelíbí odborářům, kteří argumentují mimo jiné také tím, že automat cestujícímu neporadí nejvýhodnější nabídku nebo čas odjezdu vlaku. Tvrzení se ovšem nezakládá na pravdě, neboť oba úkony mohou automaty bez problémů zvládnout. Nové jízdenkové automaty, jejichž cena se pohybuje okolo čtvrt milionu za kus, by měly být nainstalovány v průběhu roku 2013. Na rozdíl od současných automatů UNIPAJ by mělo být možné platit mincemi, bankovkami, platební kartou i elektronickou peněženkou na In-kartě (EPIK). Není třeba se však obávat, že pokladní z českých stanic zcela vymizí – zejména starší cestující nemají v automaty důvěru nebo nerozumí jejich obsluze.
Zdroj: iDNES.cz
| 27.11.2011 (17:00)
Jinak, co je nesmyslného na samotných drahách? Nebo na pokladních? Podle toho co říkáš, nevím, ale s tímto přístupem... To by levičáci měli radost:)
Myslím, že 6% sleva by stačila, pokud se o ní bude obecně vědět. ČD to nyní vůbec nepropagují - tomu se teda nedivím, protože těch současných 30 automatů by mohlo být snadno při vyšší propagaci zahlceno a navýšení jejich počtu, jak vidíme, trvá 2 roky.
V Rakousku to funguje právě proto, že automaty jsou na nejmenších stanicích a zastávkách a taky ty automaty něco umí a mimo jiné komunikují mnoha jazyky (vč. češtiny ;) ), ale na větších a frekventovanějších stanicích, kde jsou automaty sice taky, byly zároveň zachovány pokladny s kompletním sortimentem a nabídkou. Průvodčí ve vlacích tak mají o to méně práce a mohou se více věnovat cestujícím. To je správný přístup. Ale to není to, co ČD plánují, tedy dá-li se věřit tomu článku z IDnes. ČD plánují propustit třetinu pokladních a automaty jen na největších nádražích. To může dopadnout jen dvěma možnými způsoby a jeden je horší než druhý. Buď to dopadne jak jsem psal, tedy že automaty budou na největších nádražích ale pokladny se zruší na nejmenších, nebo se na největších stanicích instalují automaty a pozavírá většina pokladen a na těch malých pokladny zůstanou. Ani jedno není správně. Nejsem proti automatům, ale musejí se zavést správně a s citem, jinak budou jen na škodu.
Uznávám, je to trochu mimo téma, ale i to je u nás možné, proto bych se před novými automaty měl raději na pozoru. Jinak automaty je řeba nejen zavést, ale taky lidi motivovat, aby je použili. Těmi 3 až 6 procenty to asi nepůjde, dřív bylo 10 procent (i když ty automaty tehdy nic neuměly).
V Brně v největších špičkách (ČT+PÁ) jsou u pokladen fronty až na 20 minut, ale čtyři jízdenkové automaty jsou vždycky prázdné, což sám vítám, ale jinak je to na pováženou.
A co se tyka odborařů...to je parta buzeran°ů,to je ucel,ze se koupi automaty a propusti se personal,mene lidi,vice uspor,za chvili kvuli odborarum budeme jak za rakouska-uherska,co stanice,to vypravci,ktery bude mit na starosti svuj urcity usek,zrusi se zabezpecovaci zarizeni a vlaky si budou navzajem posilat podle grafikonu a cestujici se budou muset modlit,aby se vypravci podival spravne a hlavne,aby se nestala nehoda jak tenkrat s rozbitym vlakem na trati...nekteri pametnici urcite vi o co jde,a jeste se nam zvysi cena jizdenky,aby dopravce mel vubec na mzdy
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










