Praha — Český národní dopravce plánuje provozovat větší množství jízdenkových automatů, kterými nahradí část pokladních. Od tohoto kroku si dráhy slibují výraznou úsporu za platy zaměstnanců. Dozorčí rada již schválila pilotní zakázku na 68 automatů. Pokud se jejich provoz osvědčí, přibude ve stanicích celkem až 340 automatů, což umožní v konečné fázi nahradit asi 420 pokladních. To se ale nelíbí odborářům, kteří argumentují mimo jiné také tím, že automat cestujícímu neporadí nejvýhodnější nabídku nebo čas odjezdu vlaku. Tvrzení se ovšem nezakládá na pravdě, neboť oba úkony mohou automaty bez problémů zvládnout. Nové jízdenkové automaty, jejichž cena se pohybuje okolo čtvrt milionu za kus, by měly být nainstalovány v průběhu roku 2013. Na rozdíl od současných automatů UNIPAJ by mělo být možné platit mincemi, bankovkami, platební kartou i elektronickou peněženkou na In-kartě (EPIK). Není třeba se však obávat, že pokladní z českých stanic zcela vymizí – zejména starší cestující nemají v automaty důvěru nebo nerozumí jejich obsluze.
Zdroj: iDNES.cz
| 27.11.2011 (17:00)
A odpovědí na nižší potřebu lidské práce jsou nižší úvazky. Třeba za 30 let bude většina lidí pracovat na to co bychom dnes nazvali polovičním úvazkem. Dřív taky spousta lidí dřela od pondělí do soboty od úsvitu do soumraku, dneska už takových lidí (snad) tolik není.
Ty, coby vzorný zaměstnanec, přemýšlíš o tom, jak ušetřit svému zaměstnavateli peníze? Přemýšlíš, co ON bude dělat, až bude potřebovat někde najít peníze? Pochybuju o tom... Minimum, které může každý zaměstnanec dělat pro svou budoucnost, je držet si přehled o trhu práce, sledovat jiné nabídky a semtam poslat životopis, či si zkusit výběrové řízení, aby zjistil, jak na tom je. Tohle třeba dělám já ;o)
A ještě poznámka k použitelnosti automatů, především jejich jazykové vybavenosti: Je to už pár let, co jsem během čekání na přípoj zkoušel automat na nádraží v Bad Schandau. Krásně přehledný a s češtinou – dobře, pár kiláků od hranic, potěší. Naprosto mě ovšem o něco později dostal automat na jízdenky MHD v Manchesteru. Čtyři nabízené jazyky: angličtina, francouzština, němčina a… polština! Když jsem svůj údiv tlumočil místním, dostalo se mi odpovědi (volně přeloženo): „Vždyť je tady spousta Poláků, tak to je snad jasný, ne?“ Dokážete si představit, že by některý automat u nás nabídl například vietnamštinu? V některých oborech si hrajeme na globalizaci a někde jsme opravdu, jak se říká, „sto let za opicema“…
Kolik prodá _průměrně_ jedna pokladní jízdenek za hodinu? Dvacet? Pak to máme při mzdových nákladech řekněme 250 Kč/hod nějakých 12 Kč na jízdenku jen na tu bábu.
Samozřejmě, z ředitelství je třeba propouštět taky, ale to nevylučuje propouštění pokladních.
Navíc, to není jen jejich problém, co budou dělat, je to věc nás všech. Co pak budou dělat? Budou nezaměstnané nebo budou uklízet na poloviční úvazek? Co budou ty padesátileté dámy dělat?
Je-li to opravdu problém nás všech, tak přesvědčte svého poslance, aby loboval za založení speciálního fondu na pokladní, závoráře a podobná překonaná zaměstnání, dotovaného z příslušné sociální kapitoly státního rozpočtu. Dokud se ale ČD dotují z kapitoly doprava, pak prosím ať dělají jen dopravu, a to co nejefektivněji.
Stará paní:s tim brnem mate pravdu,ale fronty na 20 min?mam pocit nekdy ze tak na hodinu,jeste ze si nekupuji jizdenky,bych driv umrel...
To je přece problém těch pokladních. Proč by měly ČD řešit, co budou dělat propuštění nadbyteční zaměstnanci, když to ostatní firmy taky neřeší?
Na ČD je vyvíjen ze všech stran tlak, aby se chovaly jako rozumný podník, chovaly se efektivně. Objednavatelé by chtěli platit za vlaky pořád stejně, i když se ceny energií zvyšují. Jedna z cest jak to řešit, je zvyšovat produktivitu práce - tj. udělat stejnou práci s méně zaměstnanci.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










