Komentář — Uběhly necelé dva roky a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu opět usedl do studia ČT24, aby čelil dotazům široké veřejnosti. Když byl Antonín Blažek hostem v populárním Hyde Parku naposledy, konkurenci na české železnici jen málokdo považoval za reálnou perspektivu, a diskuse se tudíž točila zejména kolem toho, zda a jak moc světlé budou modré zítřky. Jenže dvacet měsíců uplynulo a debata k modré přibrala další barvu: žlutou. Změnil se podle toho i obsah: místo ČD Tipů (kdepak je jim konec?) a rekonstrukce jídelních vozů teď náměstek Blažek vysvětloval financování a radikální nové obchodní nabídky, balancující na hraně soutěžního práva, navíc tentokrát s přímým zapojením žlutého šéfa Radima Jančury. Ten je, kromě jiného, známý svými výbušnými výroky, jež nešetří kritikou ani vydatnou dávkou marketingu, za což si u "železničních veteránů" už dávnou vysloužil doživotní pohrdání. Přesto, po úterním televizním utkání by se České dráhy měly hluboce zamyslet, jak moc chtějí veřejnost opravdu oslovit, nebo naopak zda chtějí dále vytvářet image zasloužilého, ale zastaralého státního kolosu. Odpověď na tuto otázku jím nepochybně napoví, jak se stavět k další účasti Antonína Blažka v televizních diskusích. Protože, jak ukázal Hyde Park, rozinky, odvolávání se na minulé křivdy a hejtmanské argumenty ten správný efekt nemají.
Moderní dopravce a staré triky?
Debata v Hyde Parku byla podle očekávání akční. Třebaže jsme minule vystoupení pana Blažka chválili, tentokrát se vysvětlování v jeho podání změnilo na přehlídku stereotypů, které by si státní dopravce ve své současné situaci a při stávajícím naklonění veřejného mínění mohl raději odpustit. Bouřlivými dialogy nad relačními rozinkami (pozor, ČD inovují slovník a zavádějí nový pojem perníčky – zpravte sekretariáty KGŘ – O 15, O 17, O 22, O 23, O 25, O 30, KNPZ – O 09, O 10, KNOD – O 12, O 16, O 20, O 18, KNSM – O 31, KNOM – O 26, O 28, O 29, ředitele KCOD a VDOD, vedoucí RCVD, přednosty osobních stanic a DKV, ředitele OPT a DVI Praha) jsme v uplynulých letech strávili nemálo hodin a opakování teze o vyzobávání lukrativních tratí už opravdu začíná být únavné.
Stále větší procento pozorovatelů přitom Student Agency vytýká příliš ostrou negativní kampaň vůči ČD a nedostatek pokory. Proč si tedy na Nábřeží pořád myslí, že urážet inteligenci diváků opakováním rozinkového klišé je ta správná cesta, jak oslovovat potenciální zákazníky? Jak si státní akciovka, jež naprostou většinu své dálkové dopravy provozuje v závazku veřejné služby, může dovolit ústy svého předního představitele i jen naznačit, že v důsledku konkurence na jedné trati hrozí zhoršení kvality na všech ostatních? Pokud totiž za sloganem "Váš osobní dopravce" stojí firma, která je ochotna pro své vítězství na jediné lince hodit zbytek sítě přes palubu, pak je zde nejen něco zásadně špatně, ale hlavně se ČD stávají obětí vlastního nešťastného argumentu o jediném nejsladším perníčku.
Být na místě modrého dopravce, byl bych extrémně opatrný, abych ani náznakem neříkal, že výpadek tržeb na ostravské trati vinou drastického snížení jízdného vyrovnám penězi z jiných rychlíkových tratí. Pokud pomineme, že je takový postup naprosto amorální a vysmívá se obyvatelům Plzně, Liberce, Karlových Varů, Českých Budějovic nebo Ústí nad Labem, ještě větší vrásky na čele by měl způsobovat ministerstvu dopravy, které si veškerou dálkovou dopravu u ČD objednává. Výpadek tržeb v řádu stovek milionů díky supervýhodným sporotiketům přitom můžeme brát jako fakt – tím, že ČD na trati Praha-Ostrava od roku 2007 až dosud požadují finanční pomoc státu, vlastně přiznávají, že ani na perníkové trase samy nejsou schopny vydělat. Pokud by ale právě na tuto linku měly přesunout ještě další finance, které dosud pokrývají chebské, děčínské či budějovické koženkové rychlíky, jak potom bude vypadat situace tam? A co na to resort dopravy, který zrovna na tyto spoje peníze po těžkém shánění poslal? Pokud v PR existuje ekvivalent návěsti Stůj, pak Antonín Blažek rozinkovou argumentací zastavil dva kilometry za ní.
Máte In-kartu? Vaše chyba.
Bohužel, přesun účelově vázaných prostředků není jediná věc, kterou ČD neobratně vyhrožují konkurencechtivé veřejnosti. Také věrní cestující sledují s údivem, co se to v modrém táboře poslední týden děje. České dráhy totiž tarifní novinky mezi Prahou a Ostravou zavedly tak překotným tempem, až spadly do pasti vlastního mamutího tarifu. Ve snaze přinést "dobré ceny pro každého" po vzoru minimalistického ceníku Regiojetu zcela vynechaly z úvahy jednu podstatnou skupinu svých zákazníků. Některé firmy si věrnost budují zákaznickou kartou zdarma, některé zvýhodněným "zákaznickým klubem" a některé zase svým klientům alespoň umožňují nějaký zajímavý benefit zakoupit. Do třetí kategorie patří typicky držitelé aplikace IN50 na In-kartě – zaplatili devítinásobek toho, co jejich souputnici s "obyčejnou" IN25, a teď si mohou rvát vlasy. Tedy, jen pokud cestují někde mezi Prahou, Hradcem Králové, Olomoucí, Ostravou a Zlínem. Vsadím se, že i tak je jich hodně.
Co na tom, že za svých 2990 korun ročně nemáte ani výhodnější mezistátní jízdenky, ani levnější místenky, SC rezervace nebo SporoTikety… pořád tady je 50% sleva z jízdného! Z obyčejného jízdného. Jenže, jen do nových akčních slev. Od pondělí se stříbrnou aplikací ušetříte oproti ostatním inkartistům mezi Prahou hl.n. a Ostravou hl.n. pouhou jedinou korunu. Až dosud se vám investice do mírně prémiové zákaznické aplikace při pravidelném ježdění z metropole do… menší metropole vrátila po čtrnácti jízdách. Pokud porovnáváme s IN25, bylo nutných jízd 24 (ani ne půl roku při dvou cestách týdně). Teď by musel zákazník jezdit 7-krát denně po celý rok, aby nákupu "in padesátky" nemusel litovat. Nějaká útěcha od Antonína Blažka? Jistě: „IN50 přeci platí na celé síti.“ Pro věrné zákazníky na promo-tratích nepochybně skvělá zpráva.
Modrá má lepší přípoje, je to její fyzikální vlastnost
Za uplynulý týden to skutečně vypadá tak, že kromě tratě Praha - Ostravsko přestal pro ČD zbytek republiky existovat. Ironie začne být zjevná v momentu, kdy vysoký manažer drah zdůrazňuje, že jeden dopravce je nutnou podmínkou pro zachování síťově funkční železnice. Nejde si přitom nevzpomenout na reklamní kampaň Olomouckého kraje, který nejdříve objednal regionální dopravu u ČD na 15 let, byť existovala levnější nabídka soukromého dopravce, a následně zaplatil sérii reklam, v nichž svým občanům vysvětluje, že to je tak vlastně lepší. Právě "síťový efekt" a návaznost spojů zde byla klíčovým argumentem pro náhlý a jednostranný výběr dopravce. Břitkou ironii reklam vhodně doplňuje grafika CityElefantu, který do Olomouckého kraje může leda tak zabloudit. Než se obyvatelé zdejšího regionu z řad čtenářů budou kochat dosud běžícím reklamním webem (a v duchu se ptát, proč právě tohle museli zaplatit z daní), připomeňme si, že již v tomto prosinci (tedy dva roky od slavných smluv), hrozí ukončení osobní dopravy v mezikrajském úseku Konice - Chornice. Tolik tedy k dokonalým síťovým návaznostem, na které se odkazují hejtmani a náměstek Blažek.
Je přirozené, že se ČD nacházejí v nezáviděníhodné situaci a snaží se bránit, jak jen to jde – byť proti přesile veřejného mínění, které obru z Nábřeží není nijak extrémně nakloněno. Obr si bohužel dosud neuvědomil, že k některým problémům se musí stavět čelem, a že ani 170letá tradice nemusí na trhu znamenat vůbec nic. Naopak, může spíš být přítěží. I včerejší vystoupení Antonína Blažka neslo stopy nevyrovnaného přístupu k minulosti ČD, a to dokonce minulosti docela nedávné. Ať už jde o generálního ředitele nebo náměstka pro osobní dopravu, existuje ve vyjadřování představitelů modrého dopravce zvláštní syndrom selektivní paměti, která se obvykle láme někde kolem roku 2002, kdy se ze státní organice České dráhy stala akciovka.
Drážní historie, zkrácené a upravené vydání
Do povinného výkladu obvykle patří zdůraznění špatného hospodaření v "divokých" 90. letech a astronomické dluhy, které železnici paralyzovaly v rozvoji; naopak se železničářské vedení rádo tváří, že před rokem 2002 se nenakupovala žádná vozidla, a teprve několik posledních managementů dopravce zázračně vytáhlo z transformačních bažin na ekonomické výsluní. Také pan Blažek pozapomněl, že nebýt temných 90. let, nebyla by tu dnes pendolina, první série vozů ze Siemensu, první série elefantů, skoro veškeré modernizované vozy nebo jediné slušné motoráky, které ČD dosud vlastní (Šumperští odpustí). Stejně tak v kolektivní paměti zapadla zmínka o tom, že změnou ČD na akciovou společnost došlo k jejich oddlužení, a jejich aktuální dluhy tudíž nejsou tak úplně dědictvím Klausovy a Zemanovy dekády. O dvanácti miliardách z převodu majetku pod SŽDC je pak taktní pomlčet. České dráhy si prostě neumí vybrat, zda se ke své historii hrdě hlásit, nebo ji vytrvale odmítat – a veřejnost z obou protichůdných přístupů bohužel vidí jen to horší: zelená béčka tehdy a zelená a modrá béčka teď.
Leckdo může namítat, že šéf Student Agency, stojící před kulisou olomouckého nádraží, včera v televizi střílel stamilionové částky od boku jako Buffalo Radim. Čím na to reagovaly České dráhy? Hrozbami, že na RegioJet doplatí cestující na jiných tratích, výsměchem vlastním zákazníkům, děravou ekonomickou argumentací a tradičně železničním stylem komunikace, který by lépe pasoval do Televizních novin ČST ze 4. října 1986, vysílaných hodinu před Hyde Parkem na stejném kanálu. Korunu tomu všemu dráhy nasazují opakovaným tvrzením, že akce na trase Praha-Ostrava naprosto nijak s konkurencí nesouvisí. Pokud by to totiž byla pravda – byť tiskové oddělení stejné firmy tvrdí něco jiného – byl by přístup drah k cestujícím mimo "vybrané trasy" ještě více macešský, zejména ve světle blížícího se zdražování jízdného v důsledku zvýšení spodní sazby DPH. Mají ČD zapotřebí takhle průhledně zavádět ve věci, kde jim to vůbec nijak nepomůže?
Náměstek a Hyde Park: do třetice snad raději ne…
Antonín Blažek nemusí být špatný manažer. Podle tvrdého jádra diskutérů je dokonce železničář ve vedoucí funkci doslova žádoucí, což při každé příležitosti předhazují železničně nepolíbenému Radimu Jančurovi (byť ten s Regiojetem nemá společného o moc víc, než že ho vlastní). Druhá strana debaty naopak tvrdí, že manažer musí být v první řadě manažer, a experti se mají věnovat svým profesím. U ČD došlo ve vedení k zajímavému kompromisu: společnost vede finančník, a naopak mediální komunikaci má na krku železničář, třebaže firma rovněž zaměstnává opravdu agilní tiskové oddělení. Zda má vyslání pana Blažka do jámy lvové v podobě Hyde Parku nějaký hlubší smysl, to nedokážu posoudit. Výsledky nicméně ukazují, že pokud se tiskový odbor léta pracně snažil image Českých drah v očích veřejnosti zmodernizovat, padesát minut televizního času v podání jejich nadřízeného dokáže tuto snahu víceméně znehodnotit.

A věřte, si s tím grafikonisti hodně vyhrají
Trosku protimluv - a hlavne alibismus v tom, ze JR CD nesestavuji. Samozrejme ze maji dostatecne paky na to jej ovlivnit... A mozna namisto hrani si (a vecneho experimentovani) by bylo vhodnejsi jen opravovat vlastni chyby. Jen hrani si vystup grafikonistu obcas pripomina, ale za to placeni prece nejsou...
turista Mluvil jsem o dálkové nabídce, konkrétně o SporoTiketu, u kterého jsem osvětlil, proč si myslím, že byl sestaven jako konkurence dálkovým busům . Vy jste následně se mnou nesouhlasil, ovšem stále jste neřekl proč, místo toho jste odvedl debatu od dálkovky někam k lokálkám.
Michat dalkovou nabidku a sukafony jste tu zacal Vy :) Prepravovat se na dalku sukafonem muze nicmene opravdu jen sadomasochista (bohuzel na nekterych relacich CD take moc volby nedavaji)...
turista Můžete být prosím konkrétnější? Kde u nás dva dopravci na stejně trase spolupracují i bez objednatele/regulátora, jen tak, sami od sebe?
Jednak prekrucujete... mame tu jednoho dominantniho takrka monopolniho dopravce, ktery operuje v ramci cele CR a pak par soukromych, kteri mu mozna drobne konkuruji, ale v celkovem objemu prepravnich vykonu jde o prd. Presto je zdokumentovana spousta situaci, kdy ten skoro-monopol spolupracovat za boha nechce... prestoze by v konecnem dusledku i pro jejich zakaznika to byl benefit - kdyz treba nekdo pojede z Chebu do Opavy a bude chtit se svezt z Prahy tim slavnym RegioJetem - takze takovy zakaznik uz pro CD zajimavy neni, kdyz jim zaplati jen listek Plzen-Praha + Ostrava-Opava...? Asi ne, chovaji se tak...
Ti dopravci v regionech dost casto spolupracuji - prestoze si konkuruji, tak si nedelaji naschvali, neujizdi si spoji pred nosem - protoze vedi, ze z toho profituji v konecnem dusledku oba. To co predvadi CD dnes neni cisty konkurencni boj, ale typicka forma zneuziti dominantniho postaveni na trhu. Asi jako kdyby Telefonica O2 zacla nabizet ADSL za 30Kc/mes...
turista Ale to je asi tak všechno. Já ale myslel regulaci "vyššího typu", tedy např. tu co v posledních letech Švýcarsku nese růst počtu cestujících VHD.
Jenze ta svycarska regulace funguje na trosku jinych principech. Svycarska mentalita je celkove jina, u nas se kazdy snazi se vsim ojebat a nahrabat si maximalne tak do sve kapsy - tam nikoliv... Tim padem i ta regulace nemusi byt nijak drasticka, protoze dojde k prirozene domluve. Nastup konkurence ukazal, ze management CD se rozhodne domlouvat s nikym nechysta (prestoze jde o statni podnik)... chvili to asi potrva, ale doufam, ze dominantni dopravce bude brzo klepnut pres prsty.
turista Vy byste ale svůj kategorický soud ("nesmyslné") nečím podložit měl.
Vsak jsem je zde jiz podlozil. A to realnymi ekonomickymi vysledky CD s konstatovanim jasne ztraty... Ty jste zbabele presel... taktnim mlcenim a navazenim se do jinych lidi, kteri se tak nebranili ;-)
turista On někdo veřejně lže? Že jsou pendolina zisková jen provozně, se píše všude, nedávno i sám Žaluda v HN to říkal.
Zrovna do HN se lze dost blbe. Ale v jinych mediich se hovori jen o tom provoznim zisku (nekdy ani to omezujici "provoznim" nepadne), ale uz ne o zbytku... odpisech, atd - ono to lepe vypada a lidske stado jsou vesmes hlupaci, co to zbasti a pendolino z toho vyjde jako super vec... Kazdopadne z drive napsaneho - rozhodne netoleruji alibismus typu "predchozi management". CD jsou pravnicka osoba a nesou zodpovednost i za minulost (notabene, kdyz tam vetsina lidi sedi na stale stejnych zidlich).
turista Mluvíte příliš obecně. Specifikujte prosím přesně, co si pod těmi klacky konkrétně představujete.
Argumenty padly od jinych lidi, netreba je opakovat...
turista Dobré návaznosti v jednom směru totiž u nás nezřídka znamenají nutnost špatných návazností v jiném.
A proti tomu stoji leta fungujici navaznost proti vystupu "prace" nejakeho hracicky, ktery ji zlikviduje - pro dlouhodobeho zakaznika fajn vec - opet vas odkazu na jine diskuze afektovanych cestujicich, nebudu to opisovat.
Ze to je problem i v dnesni dobe, kdy uz to je hnane pres pocitace (SENA atd) a nikoliv rysovacim perem na papir neni - a) takova pracnost (i se zmenami)... b) jsou lepsi kombinatoricke moznosti... k tomu usnadnujici obezlicky typu taktova doprava, a v neposledni rade spise klesajici pocet spoju i celych (zaviranych) trati - v souhrnu docela tristni. Mluvite o konstrukci grafikonu, jako kdyby se stale drtiva vetsina kreslila v ruce pery, ale tak tomu uz peknych par let opravdu neni (a nebojim se rict, ze v dobe, kdy ti skutecni "pani grafikonisti" kreslili vsecko v ruce tech kiksu bylo mene).
Jistě víte, že JŘ nestavují ČD a že k tomu, aby přípoje navazovaly ve všech směrech nám v české kotlince ještě cosi podstatného chybí.
danysek: Kdyby tomu tak bylo, tak kraje na regionalnich tratich vlaky klidne dotuji. Problem je, ze to je drazsi, v mnoha pripadech o dost pomalejsi ...
Směřujete téma úplně někam jinam. Mluvil jsem o dálkové nabídce, konkrétně o SporoTiketu, u kterého jsem osvětlil, proč si myslím, že byl sestaven jako konkurence dálkovým busům (to jsou ty v IDOSu červené). Vy jste následně se mnou nesouhlasil, ovšem stále jste neřekl proč, místo toho jste odvedl debatu od dálkovky někam k lokálkám.
turista: Kdyby chtěli, aby různí dopravci spolupracovali, udělali by to jako ve Švýcarsku nebo Německu.
danysek: Je zvlastni, ze je spousta mist, kde spoluprace bez problemu funguje i u nas.
Můžete být prosím konkrétnější? Kde u nás dva dopravci na stejně trase spolupracují i bez objednatele/regulátora, jen tak, sami od sebe?
danysek: Nicmene regulace tu je - jednak v podobe Drazniho uradu (ktery prideluje licence - kazdy jezdit nemuze), druhak v podobe SZDC ...
Ano, tato základní nutná regulace tu je (ještě aby se tu jezdilo bez licencí a bez pevného JŘ, to už si ani nedokážu představit, to by bylo jak na silnici). Ale to je asi tak všechno. Já ale myslel regulaci "vyššího typu", tedy např. tu co v posledních letech Švýcarsku nese růst počtu cestujících VHD. Tedy regulaci tarifní, koordinaci návazností v JŘ a související investice do infrastruktury.
... nesmyslne slevy, ktere ocekavane zvyseni/udrzeni trzeb ale pravdepodobne neprinesou...
Z čeho tak usuzujete? Já jsem sám psal, že nevím, zda slevy přinesou vyšší tržby, že to není jisté. Takový svůj názor nepotřebují ničím podkládat. Vy byste ale svůj kategorický soud ("nesmyslné") nečím podložit měl.
danysek: vzdyt manazeri CD verejne lzou i o vydelecnosti pendolin
On někdo veřejně lže? Že jsou pendolina zisková jen provozně, se píše všude, nedávno i sám Žaluda v HN to říkal. A taky přiznal, že za to může jejich zpackaný nákup (politický úkol zadat zakázku českému ČKD, které pak zkrachovalo a to vzalo celé do hrobu jak jednu miliardu, tak tři jednotky z původních deseti).
Management CD pripomina nicmene zoufalce, co si moc nevi rady, takze mu nic moc jineho, nez to hazeni klacku pod nohy ne az tak zasadni konkurenci nezbyva ...
Mluvíte příliš obecně. Specifikujte prosím přesně, co si pod těmi klacky konkrétně představujete. Teprve pak lze rozumně oponovat. Do té doby mohu odpovědět taky jen obecně: konkurenční boj lze vést všemi zákonnými prostředky a ČD to nelze mít za zlé, když jim stát konkurenta "nadělil" stylem, jakým se to v Evropě obvykle nedělá.
Jen v okoli, ke kteremu mam nejaky vztah se za poslednich 3-5 let jizdni doby (po zapocteni vyse uvedeneho) vesmes prodlouzili o pulhodiny...
I zde by neškodilo být konkrétnější. Dobré návaznosti v jednom směru totiž u nás nezřídka znamenají nutnost špatných návazností v jiném. A věřte, si s tím grafikonisti hodně vyhrají aby pak preferovali směr, kde přestupuje lidí víc (a lidí z takového OREDa nebo KORIDu dokonce o detailech diskutují i s odbornou veřejností na internetových diskuzích).
A vy opravdu verite, ze manazeri CD toto delaji? :P ...mala napoveda: cisla o ztratach versus nesmyslne slevy, ktere ocekavane zvyseni/udrzeni trzeb ale pravdepodobne neprinesou... vzdyt manazeri CD verejne lzou i o vydelecnosti pendolin (ucelove pomiji neopomenutelnou cast vydaju)...
turista Politici chtějí neregulovanou konkurenci styl Balkán, mají ji mít.
A to dovozujete zas z ceho? Liberalismus nutne neimplikuje balkan, svazovani zakony je potreba ve chvili, kdy manazeri i statnich podniku zmagori natolik, ze se to vymyka zasadam selskeho rozumu... bohuzel v CR velmi casty jev. Nicmene regulace tu je - jednak v podobe Drazniho uradu (ktery prideluje licence - kazdy jezdit nemuze), druhak v podobe SZDC (protoze kapacita infrastruktury tez neni nekonecna). Ostatne to je jeden z dlouhodobych a dost racionalnich duvodu, proc bylo zadouci zivou dopravni cestu vymanit ze sparu CD (ktere ji ovladali do posledni chvile)...
turista Kdyby chtěli, aby různí dopravci spolupracovali, udělali by to jako ve Švýcarsku nebo Německu.
Je zvlastni, ze je spousta mist, kde spoluprace bez problemu funguje i u nas. Kompenzovat demenci manageru CD regulaci v podobe zakonu ale povazuju za nesmysl, to je jednodussi ty blbce z managementu proste vyhazet a nahradit nekym, kdo premysli civilizovanejsim zpusobem... stat muze regulovat uz timto spusobem, ze statniho dopravce, ktereho vlastni proste primeje k tomu, aby se choval civilizovanym zpusobem... soukromnici, kteri z globalniho pohledu vicemene paberkuji to uvitaji a benefitovat muzou v konecnem dusledku vsichni...
turista Autobusy nejezdi z vesnice do vesnice? Jezdí, ale ty jsou pomalejší než šukafon a dojedete s nima sotva za nejbližší kopec.
Kdyby tomu tak bylo, tak kraje na regionalnich tratich vlaky klidne dotuji. Problem je, ze to je drazsi, v mnoha pripadech o dost pomalejsi (zatimco vlak se mota v zatackach mezi kopci, autobus to prejede rovne naprimo)... takze lidi tim ani jezdit moc nechteji. Zvlast kdyz k tomu pripocteme zpackane navaznosti a nesmyslne dlouhe cekaci doby na prestupech (u "celositoveho" dopravce, ktery to deklaruje jako svuj bonus). Jen v okoli, ke kteremu mam nejaky vztah se za poslednich 3-5 let jizdni doby (po zapocteni vyse uvedeneho) vesmes prodlouzili o pulhodiny... ne-li vice... vse "copyright" Ceske drahy, a.s.... takze jsou relace, ktere bych dnes uz ani ja vlakem nejel (a drive ano).
Busman I letecké společnosti, které jsou spolu v alianci, si vypovídají spolupráci... a pak ji zase navazují, jak je to pro ně výhodné. V neregulované konkurenci nejde o blaho zákazníka, ale o to, jak z něj vytřískat co nejvíc peněz.
To ze primo nespolupracuji (nejsou v nejake te alianci) jeste neimplikuje, ze si hazi klacky pod nohy. Management CD pripomina nicmene zoufalce, co si moc nevi rady, takze mu nic moc jineho, nez to hazeni klacku pod nohy ne az tak zasadni konkurenci nezbyva. Spise to pusobi tak, ze maji strach z toho, ze nekdo ukaze, ze to opravdu jde delat jinak, lepe a levneji - nez soucasni manageri po cela leta predvadi. A nebavime se jen o tech vrcholovych - v pozici vyssiho managementu je dost lidi, kteri tam sedi od devadesatych let a tu spoluzodpovednost (ac nechteji) nesou...
Barbados První co mě zarazilo bylo jak se p.Jančura hrozně rozčiluje , že ČD zlevnili na jeho ceny , i když už při původních byli ve ztrátě a pobírali na relaci Praha-Ostrava dotace. Pan Jančura, si nemyslím , že je hloupý a asi moc dobře ví jak se věci mají , jen to chtěl slyšet od pana Blažka . Ona tato relace pravděpodobně ztrátová nebyla , jen ČD má schopné vedení , které to dokáže podat tak , aby od státu dotace na tuto trať dostali
Jenze pan Jancura je stejny danovy poplatnik jako my vsichni. A podnika na sve riziko, kdyz na tom prodela svoje kalhoty - je to v dusledku jen jeho soukromy problem... A ta legrace v podobe sermovani z cisly z CD a dotovani v realu (asi teda) ziskovych trati jde z kapes nas vsech. Az se zas nekdo bude vztekat, ze stat zvysuje treba DPH, at se zamysli i nad tou vydajovou strankou statniho rozpoctu - tohle proste je jedna z polozek, kam ty penize mizi (argumentaci typu mrha se i jinde neakceptuju)...
Myslíte režisty? Taková statistika je někde k dispozici? Nemyslím jejich absolutní počet, ale kolik oskm najezdí?
Já jenom že jsem nikdy ve vlaku neměl dojem, že by byl každý čtvrtý člověk bez jízdenky a ukazoval jenom zaměstnaneckou InKartu.
takze se domnivate, ze CD podvadely a okradaly stat, tudiz nas vsechny?
Myslím, že už někdo na k-reportu naznačil, že to není tak jednoduché. Jestli je opravdu celá dálková doprava od MD dělaná jako jedna objednávka, tak vlastně posuzovat platnost výroku "na Praha-Ostrava pobíraly dotace" nemá smysl, protože cena byla stanovena místo na konkrétní vlaky za celkový počet vlaků (R/Ex+částí EC/IC) na celý stát a křížové financování to není, protože je to jedna objednávka.
Jestli snížením těch cen na Ostravu opravdu dojde ke snížení tržeb (což, jak už se tu probíralo, není vůbec jisté, pro nekteré druhy cestujících se vlastně o žádné zlevnění nejedna), tak to není žádné "okrádání poplatníků".
Poplatníci zaplatí pořád stejně (protože cena za objednávku od MD byla dohodnuta už před rokem), akorát ČD budou mít nižší ten svůj mírný zisk a holt opravěj příští rok míň vagónů.
1) Zapomínáte na to, že ČD vozí více než čtvrtinu lidí zadarmo.
2) Pokud by byly spoje na Ostravu ziskové (čemuž nevěřím, protože by se ČD nebránily ji vyjmout ze závazku), pak by na tom stát neprodělal, ale vydělal, neboť o ten zisk by byly dotace nižší. Úvaha, že ČD na nějakém vlaku vydělávají z jízdného a ještě k tomu berou dotace, je nesmysl.
http://www.cd.cz/vnitrostatni-cestovani/jizdenka/jizdne-a-slevy/-11538/
Moje spolužačka jezdí do školy do Ostravy z Olomouce a její názor je ten, že radši pojede RJ s místenkou v koženém sedadle, než na batohu u záchodu v ČD, i když jí to vyjde o 10 Kč dráž...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











