..: Síť, historie a rozinky: Antonín Blažek podruhé v Hyde parku ČT24 :..

Antonín Blažek v pořadu Hyde Park ČT24, foto: ČT24Komentář — Uběhly necelé dva roky a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu opět usedl do studia ČT24, aby čelil dotazům široké veřejnosti. Když byl Antonín Blažek hostem v populárním Hyde Parku naposledy, konkurenci na české železnici jen málokdo považoval za reálnou perspektivu, a diskuse se tudíž točila zejména kolem toho, zda a jak moc světlé budou modré zítřky. Jenže dvacet měsíců uplynulo a debata k modré přibrala další barvu: žlutou. Změnil se podle toho i obsah: místo ČD Tipů (kdepak je jim konec?) a rekonstrukce jídelních vozů teď náměstek Blažek vysvětloval financování a radikální nové obchodní nabídky, balancující na hraně soutěžního práva, navíc tentokrát s přímým zapojením žlutého šéfa Radima Jančury. Ten je, kromě jiného, známý svými výbušnými výroky, jež nešetří kritikou ani vydatnou dávkou marketingu, za což si u "železničních veteránů" už dávnou vysloužil doživotní pohrdání. Přesto, po úterním televizním utkání by se České dráhy měly hluboce zamyslet, jak moc chtějí veřejnost opravdu oslovit, nebo naopak zda chtějí dále vytvářet image zasloužilého, ale zastaralého státního kolosu. Odpověď na tuto otázku jím nepochybně napoví, jak se stavět k další účasti Antonína Blažka v televizních diskusích. Protože, jak ukázal Hyde Park, rozinky, odvolávání se na minulé křivdy a hejtmanské argumenty ten správný efekt nemají.

Moderní dopravce a staré triky?

Debata v Hyde Parku byla podle očekávání akční. Třebaže jsme minule vystoupení pana Blažka chválili, tentokrát se vysvětlování v jeho podání změnilo na přehlídku stereotypů, které by si státní dopravce ve své současné situaci a při stávajícím naklonění veřejného mínění mohl raději odpustit. Bouřlivými dialogy nad relačními rozinkami (pozor, ČD inovují slovník a zavádějí nový pojem perníčky – zpravte sekretariáty KGŘ – O 15, O 17, O 22, O 23, O 25, O 30, KNPZ – O 09, O 10, KNOD – O 12, O 16, O 20, O 18, KNSM – O 31, KNOM – O 26, O 28, O 29, ředitele KCOD a VDOD, vedoucí RCVD, přednosty osobních stanic a DKV, ředitele OPT a DVI Praha) jsme v uplynulých letech strávili nemálo hodin a opakování teze o vyzobávání lukrativních tratí už opravdu začíná být únavné.

Stále větší procento pozorovatelů přitom Student Agency vytýká příliš ostrou negativní kampaň vůči ČD a nedostatek pokory. Proč si tedy na Nábřeží pořád myslí, že urážet inteligenci diváků opakováním rozinkového klišé je ta správná cesta, jak oslovovat potenciální zákazníky? Jak si státní akciovka, jež naprostou většinu své dálkové dopravy provozuje v závazku veřejné služby, může dovolit ústy svého předního představitele i jen naznačit, že v důsledku konkurence na jedné trati hrozí zhoršení kvality na všech ostatních? Pokud totiž za sloganem "Váš osobní dopravce" stojí firma, která je ochotna pro své vítězství na jediné lince hodit zbytek sítě přes palubu, pak je zde nejen něco zásadně špatně, ale hlavně se ČD stávají obětí vlastního nešťastného argumentu o jediném nejsladším perníčku.

Od září začíná ostrá konkurence žlutých a modrých vlaků, foto: Juraj KováčBýt na místě modrého dopravce, byl bych extrémně opatrný, abych ani náznakem neříkal, že výpadek tržeb na ostravské trati vinou drastického snížení jízdného vyrovnám penězi z jiných rychlíkových tratí. Pokud pomineme, že je takový postup naprosto amorální a vysmívá se obyvatelům Plzně, Liberce, Karlových Varů, Českých Budějovic nebo Ústí nad Labem, ještě větší vrásky na čele by měl způsobovat ministerstvu dopravy, které si veškerou dálkovou dopravu u ČD objednává. Výpadek tržeb v řádu stovek milionů díky supervýhodným sporotiketům přitom můžeme brát jako fakt – tím, že ČD na trati Praha-Ostrava od roku 2007 až dosud požadují finanční pomoc státu, vlastně přiznávají, že ani na perníkové trase samy nejsou schopny vydělat. Pokud by ale právě na tuto linku měly přesunout ještě další finance, které dosud pokrývají chebské, děčínské či budějovické koženkové rychlíky, jak potom bude vypadat situace tam? A co na to resort dopravy, který zrovna na tyto spoje peníze po těžkém shánění poslal? Pokud v PR existuje ekvivalent návěsti Stůj, pak Antonín Blažek rozinkovou argumentací zastavil dva kilometry za ní.

Máte In-kartu? Vaše chyba.

Bohužel, přesun účelově vázaných prostředků není jediná věc, kterou ČD neobratně vyhrožují konkurencechtivé veřejnosti. Také věrní cestující sledují s údivem, co se to v modrém táboře poslední týden děje. České dráhy totiž tarifní novinky mezi Prahou a Ostravou zavedly tak překotným tempem, až spadly do pasti vlastního mamutího tarifu. Ve snaze přinést "dobré ceny pro každého" po vzoru minimalistického ceníku Regiojetu zcela vynechaly z úvahy jednu podstatnou skupinu svých zákazníků. Některé firmy si věrnost budují zákaznickou kartou zdarma, některé zvýhodněným "zákaznickým klubem" a některé zase svým klientům alespoň umožňují nějaký zajímavý benefit zakoupit. Do třetí kategorie patří typicky držitelé aplikace IN50 na In-kartě – zaplatili devítinásobek toho, co jejich souputnici s "obyčejnou" IN25, a teď si mohou rvát vlasy. Tedy, jen pokud cestují někde mezi Prahou, Hradcem Králové, Olomoucí, Ostravou a Zlínem. Vsadím se, že i tak je jich hodně.

In–karta s novým designem (od 13. 12. 2009), foto: České dráhyCo na tom, že za svých 2990 korun ročně nemáte ani výhodnější mezistátní jízdenky, ani levnější místenky, SC rezervace nebo SporoTikety… pořád tady je 50% sleva z jízdného! Z obyčejného jízdného. Jenže, jen do nových akčních slev. Od pondělí se stříbrnou aplikací ušetříte oproti ostatním inkartistům mezi Prahou hl.n. a Ostravou hl.n. pouhou jedinou korunu. Až dosud se vám investice do mírně prémiové zákaznické aplikace při pravidelném ježdění z metropole do… menší metropole vrátila po čtrnácti jízdách. Pokud porovnáváme s IN25, bylo nutných jízd 24 (ani ne půl roku při dvou cestách týdně). Teď by musel zákazník jezdit 7-krát denně po celý rok, aby nákupu "in padesátky" nemusel litovat. Nějaká útěcha od Antonína Blažka? Jistě: „IN50 přeci platí na celé síti.“ Pro věrné zákazníky na promo-tratích nepochybně skvělá zpráva.

Modrá má lepší přípoje, je to její fyzikální vlastnost

Za uplynulý týden to skutečně vypadá tak, že kromě tratě Praha - Ostravsko přestal pro ČD zbytek republiky existovat. Ironie začne být zjevná v momentu, kdy vysoký manažer drah zdůrazňuje, že jeden dopravce je nutnou podmínkou pro zachování síťově funkční železnice. Nejde si přitom nevzpomenout na reklamní kampaň Olomouckého kraje, který nejdříve objednal regionální dopravu u ČD na 15 let, byť existovala levnější nabídka soukromého dopravce, a následně zaplatil sérii reklam, v nichž svým občanům vysvětluje, že to je tak vlastně lepší. Právě "síťový efekt" a návaznost spojů zde byla klíčovým argumentem pro náhlý a jednostranný výběr dopravce. Břitkou ironii reklam vhodně doplňuje grafika CityElefantu, který do Olomouckého kraje může leda tak zabloudit. Než se obyvatelé zdejšího regionu z řad čtenářů budou kochat dosud běžícím reklamním webem (a v duchu se ptát, proč právě tohle museli zaplatit z daní), připomeňme si, že již v tomto prosinci (tedy dva roky od slavných smluv), hrozí ukončení osobní dopravy v mezikrajském úseku Konice - Chornice. Tolik tedy k dokonalým síťovým návaznostem, na které se odkazují hejtmani a náměstek Blažek.

Interiér zhumanizovaného vozu B249, foto: Vít Hinčica / Vagonweb.czJe přirozené, že se ČD nacházejí v nezáviděníhodné situaci a snaží se bránit, jak jen to jde – byť proti přesile veřejného mínění, které obru z Nábřeží není nijak extrémně nakloněno. Obr si bohužel dosud neuvědomil, že k některým problémům se musí stavět čelem, a že ani 170letá tradice nemusí na trhu znamenat vůbec nic. Naopak, může spíš být přítěží. I včerejší vystoupení Antonína Blažka neslo stopy nevyrovnaného přístupu k minulosti ČD, a to dokonce minulosti docela nedávné. Ať už jde o generálního ředitele nebo náměstka pro osobní dopravu, existuje ve vyjadřování představitelů modrého dopravce zvláštní syndrom selektivní paměti, která se obvykle láme někde kolem roku 2002, kdy se ze státní organice České dráhy stala akciovka.

Drážní historie, zkrácené a upravené vydání

Do povinného výkladu obvykle patří zdůraznění špatného hospodaření v "divokých" 90. letech a astronomické dluhy, které železnici paralyzovaly v rozvoji; naopak se železničářské vedení rádo tváří, že před rokem 2002 se nenakupovala žádná vozidla, a teprve několik posledních managementů dopravce zázračně vytáhlo z transformačních bažin na ekonomické výsluní. Také pan Blažek pozapomněl, že nebýt temných 90. let, nebyla by tu dnes pendolina, první série vozů ze Siemensu, první série elefantů, skoro veškeré modernizované vozy nebo jediné slušné motoráky, které ČD dosud vlastní (Šumperští odpustí). Stejně tak v kolektivní paměti zapadla zmínka o tom, že změnou ČD na akciovou společnost došlo k jejich oddlužení, a jejich aktuální dluhy tudíž nejsou tak úplně dědictvím Klausovy a Zemanovy dekády. O dvanácti miliardách z převodu majetku pod SŽDC je pak taktní pomlčet. České dráhy si prostě neumí vybrat, zda se ke své historii hrdě hlásit, nebo ji vytrvale odmítat – a veřejnost z obou protichůdných přístupů bohužel vidí jen to horší: zelená béčka tehdy a zelená a modrá béčka teď.

Radim Jančura v pořadu Hyde Park ČT24, foto: ČT24Leckdo může namítat, že šéf Student Agency, stojící před kulisou olomouckého nádraží, včera v televizi střílel stamilionové částky od boku jako Buffalo Radim. Čím na to reagovaly České dráhy? Hrozbami, že na RegioJet doplatí cestující na jiných tratích, výsměchem vlastním zákazníkům, děravou ekonomickou argumentací a tradičně železničním stylem komunikace, který by lépe pasoval do Televizních novin ČST ze 4. října 1986, vysílaných hodinu před Hyde Parkem na stejném kanálu. Korunu tomu všemu dráhy nasazují opakovaným tvrzením, že akce na trase Praha-Ostrava naprosto nijak s konkurencí nesouvisí. Pokud by to totiž byla pravda – byť tiskové oddělení stejné firmy tvrdí něco jiného – byl by přístup drah k cestujícím mimo "vybrané trasy" ještě více macešský, zejména ve světle blížícího se zdražování jízdného v důsledku zvýšení spodní sazby DPH. Mají ČD zapotřebí takhle průhledně zavádět ve věci, kde jim to vůbec nijak nepomůže?

Náměstek a Hyde Park: do třetice snad raději ne…

Času Dost!Antonín Blažek nemusí být špatný manažer. Podle tvrdého jádra diskutérů je dokonce železničář ve vedoucí funkci doslova žádoucí, což při každé příležitosti předhazují železničně nepolíbenému Radimu Jančurovi (byť ten s Regiojetem nemá společného o moc víc, než že ho vlastní). Druhá strana debaty naopak tvrdí, že manažer musí být v první řadě manažer, a experti se mají věnovat svým profesím. U ČD došlo ve vedení k zajímavému kompromisu: společnost vede finančník, a naopak mediální komunikaci má na krku železničář, třebaže firma rovněž zaměstnává opravdu agilní tiskové oddělení. Zda má vyslání pana Blažka do jámy lvové v podobě Hyde Parku nějaký hlubší smysl, to nedokážu posoudit. Výsledky nicméně ukazují, že pokud se tiskový odbor léta pracně snažil image Českých drah v očích veřejnosti zmodernizovat, padesát minut televizního času v podání jejich nadřízeného dokáže tuto snahu víceméně znehodnotit.


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 5.10.2011 (6:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Komentáře

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 10 11 12 13 14 ... 40      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer Sim 
07.10.2011 (11:19)  
turista > jake navyseni prijmu a zlepseni ekonomicke bilance podle vas nastalo po "emisi globuli" vloni?
Registrierter Benutzer Kakov 
07.10.2011 (11:15)  
turista:
ČD volí nyní mezi dvěma špatnými variantami. Ta dobrá už neexistuje.

toto jste napsal naprosto přesně, nevím co na tom ještě někdo nechápe ;-)
07.10.2011 (11:01)  
Institut vzajemneho uznavani jizdnich dokladu, to je ta Vase kompatibilita. A ruzne integrovane systemy jsou typicka reprezentace (a k soubehum tras tam pochopitelne dochazi)

Existenci lokálních IDS nezpochybňuji. Ale došlo k tomu "samo od sebe", nebo tam je tam regulátor? O tom regulátorovi jsem totiž mluvil.

Pri stejnem objemu prepravenych osob trzby mensi budou. trh neni nafukovaci, ...

Souhlasím a již jsem to tu taky psal. Ale ti lidi nyní mohou odejít k RJ. Pokud ke zlevnění dojde, mohou zůstat, resp. odejít v menší míře.
ČD volí nyní mezi dvěma špatnými variantami. Ta dobrá už neexistuje. Už jsem to tu psal asi 5x. Dokonce jsem těm variantám dal písmenka. Pamatujete?

A timhle obhajujete rozbite leta fungujici prestupni vazby na one zastarale infrastrukture? Tohle Vam fakt nikdo bastit nemuze, pokud neco desitky let fungovalo a "najednou" to nejde, tak neni problem v infrastrukture. Ti stari pani grafikoniste se s nedostatky v infrastrukture vyporadat umeli...

Dokazovat, jestli se přestupní doby (nebo obecněji kompletní cestovní, jde totiž i o čekání na křižování) pro většinu cestujících zkrátily nebo prodloužily, to je práce na diplomku a jsou k tomu potřeba rozsáhlá data, to tady dělat nemůžem.

Ale alespoň malý konkrétní příklad obhajující vaše tvrzení by neškodil. Najděte alespoň jednu relaci podle JŘ v roce 1989 a dnes. Podklady na netu snadno najdete. Ukážete tak, že tomu alespoň trochu rozumíte.

A jeje, statni centralni planovani, statni regulace, statni maloobchodni ceny. Nevolite vy nahodou komunisty a nestyska se vam po socialismu? ;-)

Švýcarsko nebo Bavorsko je komunismus?

Ve finale, i kdyby vlaky RJ jezdili natriskane na 100% (pokud si RJ bude zakladat i nadale na kvalite, tak vys nepujde), tak CD zbyde dost zakazniku...

Pokud RegioJet nadimenzuje své soupravy na sedlovou frekvenci (takže těch 100%) a na ten přebytek špičkové frekvence "tu máme ČD", tak to opravdu neni "dost zákazníků".

Urcita abstrakce neni od veci. Ty problemy jsou popsatelne dost abstraktne, neni treba konkretizovat.

Když myslíte ... mně ty vaše "klacky" ale stále jasné nejsou, ale klidně o nich založte heslo we wikipedii, kde je definujete, pak budem moci diskutovat dále. Již konkrétně.

Jenze to jsem tu nenapsal ja,

V tom případě se vám omlouvám. Polemizuji s věcnými názory, bez ohledu na to, kdo to píše, tak to občas přehlédnu. Ale na věci to nic nemění.
Registrierter Benutzer xchess 
07.10.2011 (10:57)  
Je zajímavé, jak České dráhy operují jakousi provozní bilancí - mají tak vlastně vyrovnanou bilanci s jedním detailem - nezapočítávají se odpisy ( v tomto případě pořizovací náklady na Pendolina ) .
Zato Jančura místo odpisu platí leasing a to mu nikdo neodpustí.
Nebo se pletu?
07.10.2011 (10:52)  
Jenže taky maj v každym regiokrámu automat na prodej jízdenek, zatimco tady se nedá ani příměstská vybavit označovačem na pid .. Asie ;-)
07.10.2011 (10:51)  
Martin Grill: Novými vozidly myslíš zastaralé Ešusy a stále kompletně nedodané 109E? Anebo pseudorekonstrukce typu 750.7? Navíc většinu věcí, pod které se tenhle šašek rád podepisoval, započali už jeho předchůdci.

S dovolením se k tomuto tématu vrátím, protože mě to docela zaujalo. Můžete mi prosím připomenout: ešusy ve velkém objednával Žalud? 109ky objednal v roce 2004 taky on? Naopak railjety jsou dílem jeho předchůdců? Stejně tak desetileté smlouvy s kraji a s tím souvisejí nové motoráky? Děkuju.
07.10.2011 (10:42)  
A výmysl ČD - specifické odvavování je lotrovina.Slovenské železnice měly něco podobného a když zjistily ztráty v mil.euro,tak zavedly zpět průvodčí.

A proto DB a ÖBB zavedli právě neco podobného ve velké části regionálních spojů. Průvodčí jízdenky neprodává, odpovědnost plně na cestujícím, chodí mnohdy jen revizor a dává rovnou pokuty. On totiž ten průvodčí stojí dost peněz.
Registrierter Benutzer zaosai  mail  
07.10.2011 (10:29)  
Jen tak na okraj,dost lidí se pokouší jezdit načerno.Jednou kolega vypočítal,že pokud bude jezdit dost průvodčích na 460 ( na kažém voze jeden),tak bude vydělávat ( Trasa UL-Chomutov).Občas se chytne černý pasažér,jako dnes v noci na 1688.Musela přijet policie a výsledek jízdenka z UL DO Teplic za 7 760,-Kč.Zda to někdo vymůže je otazník.Zpoždění 36 minut a naštvaný cestující.A výmysl ČD - specifické odvavování je lotrovina.Slovenské železnice měly něco podobného a když zjistily ztráty v mil.euro,tak zavedly zpět průvodčí.
07.10.2011 (10:21)  
turista Nikoliv, jen jsem reagoval na vaši připomínku, že autobusy "taky jezdí z vesnice do vesnice".

Jenze to jsem tu nenapsal ja, mel by jste se naucit aspon cist ;-) Ja vam jen vyvratil nazor, ze ten vesnicky autobus je pomalejsi nez sukafon.

turista Já pořád čekám na ten konkrétní příklad spolupráce na stené trase. Spoluprací myslím např. kompatibilní tarif.

Institut vzajemneho uznavani jizdnich dokladu, to je ta Vase kompatibilita. A ruzne integrovane systemy jsou typicka reprezentace (a k soubehum tras tam pochopitelne dochazi)

turista Nepodložil jste především svoje tvzení, že nižší ceny přivedou nižší tržby. Na nemonopolním trhu je totiž možné obojí.

Pri stejnem objemu prepravenych osob trzby mensi budou. Trh neni nafukovaci, ze se nekde magicky vyloupnou davy novych lidi touzicich najednou po ceste vlakem (kteri alespon dorovnaji ten propad je hodne naivni uvaha. Treba pri znalosti faktu, ze s CD spousta lidi nepojede, ani kdyby jezdili zdarma...

turista Na obecné řeči se totiž špatně reaguje a není tak možná věcná diskuze.

Urcita abstrakce neni od veci. Ty problemy jsou popsatelne dost abstraktne, neni treba konkretizovat a umele tak udrzovat diskuzi v zamotanem kruhu, kdy se nekteri hnipou v nepodstatnych detailech.

turista Je mi líto, ale o softwaru to opravdu není. Pro návaznosti ve všech směrech je totiž nutná především vhodná infrastrutura. Takzvané systémové jízdní doby mi uzly a možnosti křižování ve vhodných místech. Dosahuje se toho promyšlenými rekonstrukcemi.

A timhle obhajujete rozbite leta fungujici prestupni vazby na one zastarale infrastrukture? Tohle Vam fakt nikdo bastit nemuze, pokud neco desitky let fungovalo a "najednou" to nejde, tak neni problem v infrastrukture. Ti stari pani grafikoniste se s nedostatky v infrastrukture vyporadat umeli...

turista Ano, v "konkurenci českobalkánského stylu", kterou politici vyrobili, zákazník, který se "chce svézt" s konkurencí, opravdu tolik zajímavý není. Vyberou od něj tady alespoň za ostatní úseky.

Balkanske praktiky uzivaji i samotne CD, ktere stale tak obhajujete v jejich dokonalosti.

turista Mohou za to ale ČD? Snížit cenu mezi (a jen mezi) Prahou a Ostravou byly vlastně donuceny, aby minimalizovaly výpadek tržeb.

Konkurencni vlaky jsou v definovanem poctu a s deklarovane omezenou kapacitou (narozdil od vlaku CD, kde za plnou cenu klidne stojite/sedite na zemi v ulicce, ne-li na predstavku). Ve finale, i kdyby vlaky RJ jezdili natriskane na 100% (pokud si RJ bude zakladat i nadale na kvalite, tak vys nepujde), tak CD zbyde dost zakazniku... kazdopadne to neobhajuje CD v tom, ze jdou pod ceny RJ, kdyz sami statu dlouhodobe tvrdi, jak na trati maji ztraty a jak potrebuji ty dotace. Ostatne ono zlevnovani CD je v konecnem dusledku zatim stale dotovane z penez nas vsech, o tu dotaci prijdou az s koncem roku... a opravdu nevidim zadny duvod, proc z dani obcanu CR dotovat hratky neschopnych manageru CD.

Bude opravdu zajimave pozorovat, o kolika dalsich tratich se dozvime, ze je jde najednou provozovat levneji a pritom kvalitneji.

turista Vy tady prostě rád polemizujete s neexistujícími názory, hodně štěstí.

Zrovna od Vas to sedi - viz vyse... mel byste si vyplachnout, neco je vam citit z ust... :)

turista To ale neznamená, že jeden státní tarif není možné zavést.

A jeje, statni centralni planovani, statni regulace, statni maloobchodni ceny. Nevolite vy nahodou komunisty a nestyska se vam po socialismu? ;-) Jen pozor, ten minuly vice jak ctyricetilety experiment dost dobre nedopadnul... a take se potacel v nemalych ekonomickych problemech.
07.10.2011 (9:47)  
pokud je ve vlaku razena hospoda, musi umet cisnik davat navesti? A musi vypravci umet roznaset jidlo?

Minimálně jednoho vyškoleného zaměstnance tam přece Jančura má. Činnosti spojené s vypravením vlaku má dělat on a servírky nemají s výpravčím komunikovat vůbec.
  1 ... 10 11 12 13 14 ... 40      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko