..: Síť, historie a rozinky: Antonín Blažek podruhé v Hyde parku ČT24 :..

Antonín Blažek v pořadu Hyde Park ČT24, foto: ČT24Komentář — Uběhly necelé dva roky a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu opět usedl do studia ČT24, aby čelil dotazům široké veřejnosti. Když byl Antonín Blažek hostem v populárním Hyde Parku naposledy, konkurenci na české železnici jen málokdo považoval za reálnou perspektivu, a diskuse se tudíž točila zejména kolem toho, zda a jak moc světlé budou modré zítřky. Jenže dvacet měsíců uplynulo a debata k modré přibrala další barvu: žlutou. Změnil se podle toho i obsah: místo ČD Tipů (kdepak je jim konec?) a rekonstrukce jídelních vozů teď náměstek Blažek vysvětloval financování a radikální nové obchodní nabídky, balancující na hraně soutěžního práva, navíc tentokrát s přímým zapojením žlutého šéfa Radima Jančury. Ten je, kromě jiného, známý svými výbušnými výroky, jež nešetří kritikou ani vydatnou dávkou marketingu, za což si u "železničních veteránů" už dávnou vysloužil doživotní pohrdání. Přesto, po úterním televizním utkání by se České dráhy měly hluboce zamyslet, jak moc chtějí veřejnost opravdu oslovit, nebo naopak zda chtějí dále vytvářet image zasloužilého, ale zastaralého státního kolosu. Odpověď na tuto otázku jím nepochybně napoví, jak se stavět k další účasti Antonína Blažka v televizních diskusích. Protože, jak ukázal Hyde Park, rozinky, odvolávání se na minulé křivdy a hejtmanské argumenty ten správný efekt nemají.

Moderní dopravce a staré triky?

Debata v Hyde Parku byla podle očekávání akční. Třebaže jsme minule vystoupení pana Blažka chválili, tentokrát se vysvětlování v jeho podání změnilo na přehlídku stereotypů, které by si státní dopravce ve své současné situaci a při stávajícím naklonění veřejného mínění mohl raději odpustit. Bouřlivými dialogy nad relačními rozinkami (pozor, ČD inovují slovník a zavádějí nový pojem perníčky – zpravte sekretariáty KGŘ – O 15, O 17, O 22, O 23, O 25, O 30, KNPZ – O 09, O 10, KNOD – O 12, O 16, O 20, O 18, KNSM – O 31, KNOM – O 26, O 28, O 29, ředitele KCOD a VDOD, vedoucí RCVD, přednosty osobních stanic a DKV, ředitele OPT a DVI Praha) jsme v uplynulých letech strávili nemálo hodin a opakování teze o vyzobávání lukrativních tratí už opravdu začíná být únavné.

Stále větší procento pozorovatelů přitom Student Agency vytýká příliš ostrou negativní kampaň vůči ČD a nedostatek pokory. Proč si tedy na Nábřeží pořád myslí, že urážet inteligenci diváků opakováním rozinkového klišé je ta správná cesta, jak oslovovat potenciální zákazníky? Jak si státní akciovka, jež naprostou většinu své dálkové dopravy provozuje v závazku veřejné služby, může dovolit ústy svého předního představitele i jen naznačit, že v důsledku konkurence na jedné trati hrozí zhoršení kvality na všech ostatních? Pokud totiž za sloganem "Váš osobní dopravce" stojí firma, která je ochotna pro své vítězství na jediné lince hodit zbytek sítě přes palubu, pak je zde nejen něco zásadně špatně, ale hlavně se ČD stávají obětí vlastního nešťastného argumentu o jediném nejsladším perníčku.

Od září začíná ostrá konkurence žlutých a modrých vlaků, foto: Juraj KováčBýt na místě modrého dopravce, byl bych extrémně opatrný, abych ani náznakem neříkal, že výpadek tržeb na ostravské trati vinou drastického snížení jízdného vyrovnám penězi z jiných rychlíkových tratí. Pokud pomineme, že je takový postup naprosto amorální a vysmívá se obyvatelům Plzně, Liberce, Karlových Varů, Českých Budějovic nebo Ústí nad Labem, ještě větší vrásky na čele by měl způsobovat ministerstvu dopravy, které si veškerou dálkovou dopravu u ČD objednává. Výpadek tržeb v řádu stovek milionů díky supervýhodným sporotiketům přitom můžeme brát jako fakt – tím, že ČD na trati Praha-Ostrava od roku 2007 až dosud požadují finanční pomoc státu, vlastně přiznávají, že ani na perníkové trase samy nejsou schopny vydělat. Pokud by ale právě na tuto linku měly přesunout ještě další finance, které dosud pokrývají chebské, děčínské či budějovické koženkové rychlíky, jak potom bude vypadat situace tam? A co na to resort dopravy, který zrovna na tyto spoje peníze po těžkém shánění poslal? Pokud v PR existuje ekvivalent návěsti Stůj, pak Antonín Blažek rozinkovou argumentací zastavil dva kilometry za ní.

Máte In-kartu? Vaše chyba.

Bohužel, přesun účelově vázaných prostředků není jediná věc, kterou ČD neobratně vyhrožují konkurencechtivé veřejnosti. Také věrní cestující sledují s údivem, co se to v modrém táboře poslední týden děje. České dráhy totiž tarifní novinky mezi Prahou a Ostravou zavedly tak překotným tempem, až spadly do pasti vlastního mamutího tarifu. Ve snaze přinést "dobré ceny pro každého" po vzoru minimalistického ceníku Regiojetu zcela vynechaly z úvahy jednu podstatnou skupinu svých zákazníků. Některé firmy si věrnost budují zákaznickou kartou zdarma, některé zvýhodněným "zákaznickým klubem" a některé zase svým klientům alespoň umožňují nějaký zajímavý benefit zakoupit. Do třetí kategorie patří typicky držitelé aplikace IN50 na In-kartě – zaplatili devítinásobek toho, co jejich souputnici s "obyčejnou" IN25, a teď si mohou rvát vlasy. Tedy, jen pokud cestují někde mezi Prahou, Hradcem Králové, Olomoucí, Ostravou a Zlínem. Vsadím se, že i tak je jich hodně.

In–karta s novým designem (od 13. 12. 2009), foto: České dráhyCo na tom, že za svých 2990 korun ročně nemáte ani výhodnější mezistátní jízdenky, ani levnější místenky, SC rezervace nebo SporoTikety… pořád tady je 50% sleva z jízdného! Z obyčejného jízdného. Jenže, jen do nových akčních slev. Od pondělí se stříbrnou aplikací ušetříte oproti ostatním inkartistům mezi Prahou hl.n. a Ostravou hl.n. pouhou jedinou korunu. Až dosud se vám investice do mírně prémiové zákaznické aplikace při pravidelném ježdění z metropole do… menší metropole vrátila po čtrnácti jízdách. Pokud porovnáváme s IN25, bylo nutných jízd 24 (ani ne půl roku při dvou cestách týdně). Teď by musel zákazník jezdit 7-krát denně po celý rok, aby nákupu "in padesátky" nemusel litovat. Nějaká útěcha od Antonína Blažka? Jistě: „IN50 přeci platí na celé síti.“ Pro věrné zákazníky na promo-tratích nepochybně skvělá zpráva.

Modrá má lepší přípoje, je to její fyzikální vlastnost

Za uplynulý týden to skutečně vypadá tak, že kromě tratě Praha - Ostravsko přestal pro ČD zbytek republiky existovat. Ironie začne být zjevná v momentu, kdy vysoký manažer drah zdůrazňuje, že jeden dopravce je nutnou podmínkou pro zachování síťově funkční železnice. Nejde si přitom nevzpomenout na reklamní kampaň Olomouckého kraje, který nejdříve objednal regionální dopravu u ČD na 15 let, byť existovala levnější nabídka soukromého dopravce, a následně zaplatil sérii reklam, v nichž svým občanům vysvětluje, že to je tak vlastně lepší. Právě "síťový efekt" a návaznost spojů zde byla klíčovým argumentem pro náhlý a jednostranný výběr dopravce. Břitkou ironii reklam vhodně doplňuje grafika CityElefantu, který do Olomouckého kraje může leda tak zabloudit. Než se obyvatelé zdejšího regionu z řad čtenářů budou kochat dosud běžícím reklamním webem (a v duchu se ptát, proč právě tohle museli zaplatit z daní), připomeňme si, že již v tomto prosinci (tedy dva roky od slavných smluv), hrozí ukončení osobní dopravy v mezikrajském úseku Konice - Chornice. Tolik tedy k dokonalým síťovým návaznostem, na které se odkazují hejtmani a náměstek Blažek.

Interiér zhumanizovaného vozu B249, foto: Vít Hinčica / Vagonweb.czJe přirozené, že se ČD nacházejí v nezáviděníhodné situaci a snaží se bránit, jak jen to jde – byť proti přesile veřejného mínění, které obru z Nábřeží není nijak extrémně nakloněno. Obr si bohužel dosud neuvědomil, že k některým problémům se musí stavět čelem, a že ani 170letá tradice nemusí na trhu znamenat vůbec nic. Naopak, může spíš být přítěží. I včerejší vystoupení Antonína Blažka neslo stopy nevyrovnaného přístupu k minulosti ČD, a to dokonce minulosti docela nedávné. Ať už jde o generálního ředitele nebo náměstka pro osobní dopravu, existuje ve vyjadřování představitelů modrého dopravce zvláštní syndrom selektivní paměti, která se obvykle láme někde kolem roku 2002, kdy se ze státní organice České dráhy stala akciovka.

Drážní historie, zkrácené a upravené vydání

Do povinného výkladu obvykle patří zdůraznění špatného hospodaření v "divokých" 90. letech a astronomické dluhy, které železnici paralyzovaly v rozvoji; naopak se železničářské vedení rádo tváří, že před rokem 2002 se nenakupovala žádná vozidla, a teprve několik posledních managementů dopravce zázračně vytáhlo z transformačních bažin na ekonomické výsluní. Také pan Blažek pozapomněl, že nebýt temných 90. let, nebyla by tu dnes pendolina, první série vozů ze Siemensu, první série elefantů, skoro veškeré modernizované vozy nebo jediné slušné motoráky, které ČD dosud vlastní (Šumperští odpustí). Stejně tak v kolektivní paměti zapadla zmínka o tom, že změnou ČD na akciovou společnost došlo k jejich oddlužení, a jejich aktuální dluhy tudíž nejsou tak úplně dědictvím Klausovy a Zemanovy dekády. O dvanácti miliardách z převodu majetku pod SŽDC je pak taktní pomlčet. České dráhy si prostě neumí vybrat, zda se ke své historii hrdě hlásit, nebo ji vytrvale odmítat – a veřejnost z obou protichůdných přístupů bohužel vidí jen to horší: zelená béčka tehdy a zelená a modrá béčka teď.

Radim Jančura v pořadu Hyde Park ČT24, foto: ČT24Leckdo může namítat, že šéf Student Agency, stojící před kulisou olomouckého nádraží, včera v televizi střílel stamilionové částky od boku jako Buffalo Radim. Čím na to reagovaly České dráhy? Hrozbami, že na RegioJet doplatí cestující na jiných tratích, výsměchem vlastním zákazníkům, děravou ekonomickou argumentací a tradičně železničním stylem komunikace, který by lépe pasoval do Televizních novin ČST ze 4. října 1986, vysílaných hodinu před Hyde Parkem na stejném kanálu. Korunu tomu všemu dráhy nasazují opakovaným tvrzením, že akce na trase Praha-Ostrava naprosto nijak s konkurencí nesouvisí. Pokud by to totiž byla pravda – byť tiskové oddělení stejné firmy tvrdí něco jiného – byl by přístup drah k cestujícím mimo "vybrané trasy" ještě více macešský, zejména ve světle blížícího se zdražování jízdného v důsledku zvýšení spodní sazby DPH. Mají ČD zapotřebí takhle průhledně zavádět ve věci, kde jim to vůbec nijak nepomůže?

Náměstek a Hyde Park: do třetice snad raději ne…

Času Dost!Antonín Blažek nemusí být špatný manažer. Podle tvrdého jádra diskutérů je dokonce železničář ve vedoucí funkci doslova žádoucí, což při každé příležitosti předhazují železničně nepolíbenému Radimu Jančurovi (byť ten s Regiojetem nemá společného o moc víc, než že ho vlastní). Druhá strana debaty naopak tvrdí, že manažer musí být v první řadě manažer, a experti se mají věnovat svým profesím. U ČD došlo ve vedení k zajímavému kompromisu: společnost vede finančník, a naopak mediální komunikaci má na krku železničář, třebaže firma rovněž zaměstnává opravdu agilní tiskové oddělení. Zda má vyslání pana Blažka do jámy lvové v podobě Hyde Parku nějaký hlubší smysl, to nedokážu posoudit. Výsledky nicméně ukazují, že pokud se tiskový odbor léta pracně snažil image Českých drah v očích veřejnosti zmodernizovat, padesát minut televizního času v podání jejich nadřízeného dokáže tuto snahu víceméně znehodnotit.


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 5.10.2011 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Komentáře

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 8 9 10 11 12 ... 40      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Sim 
07.10.2011 (16:51)  
ReActor > hypoteticka situace: jsem nevlakofil a nahodou jednou vyjimecne jedu vlakem, s modrymi. Podela se klima, zacne to mrazit a ja jdu hledat nekoho, kdo s tim muze neco udelat. Projdu pres sest vagonu a pruvodci najdu zalezlou v poslednim kupe posledniho vozu. Vydavame se zpatky k memu vagonu a po prichodu mi nabizi "bud to vypnu uplne, nebo to necham jak to je" ... moje argumentace, ze to musi jit "nejak" regulovat mela za nasledek otevreni rozvadece a ... zkratim to. Po pokusu o prenastaveni si ani neproverila, jestli se to zlepsilo a zase zmizela. Predpokladam tam, kde byla puvodne. Do meho vystupu z vlaku se uz neobjevila (cca 80 km a jedna zastavka), ani na kontrolu jizdenek pristoupivsich. Ja to vzdal a vzal si bundu, jako ostatni.

Jsem z toho pristupu zklaman (jednak z nutnosti nahanet obsluhu po vlaku, ale i z neochoty s tim neco delat, natoz pak se presvedcit, jestli jsem uz spokojen), takze zaujmu vuci modrym negativni stanovisko.

V novinach se doctu, ze u zlutych je naopak problem, ze vas furt nekdo z obsluhy vlaku "otravuje" a neco vam nabizi. Rikam si, supr, konecne nebudu muset pobihat po vlaku, kdyz budu neco potrebovat. Ale muze tu byt neco, s cim spokojen nebudu - takze dokud to nevyzkousim, nazor na to mam neutralni.

Podle vasi logiky jsem pritom ultrazluty, kdyz - stejne jako vetsina - nadavam na sluzby modrych, se kterymi nejsem spokojen?

Jenze ja bych na ne nadaval i bez zlutych! A je mi uplne fuk, jestli to je free/cool/in, nebo neni - proste to prameni ze zkusenosti, ktera byla neprijemna.

Ve srovnani s tim je "zadna zkusenost" porad lepsi.

Bohuzel se obavam, ze presne timhle heslem - lidi nam nenadavaji kvuli nespokojenosti, ale protoze je to in - se ridi "na centrale" v domecku na nabrezi :-( ... A je to jeden z duvodu, proc to vypada tak, jak to vypada.
registrovaný uživatel SYN 
07.10.2011 (16:33)  
ReActor: Ale nemůžete popřít že je tu i dost diskutujících podle kterých je špatně cokoliv žlutého, z principu, ani se o tom není třeba přesvědčovat pohledem, ne?

Pokud chcete chválit modrou nebo hanět žlutou tak se přidejte k externím autorům ŽP, pokud vím tak to jde relativně snadno, a pokud budou mít vaše výtvory hlavu a patu tak tu nejspíš budou...
registrovaný uživatel ReActor  mail  
07.10.2011 (16:22)  
... Články tady jsou jeden velký bulvár bez hodnotných informací. Vše co je modré je špatně :-)) Ostatně to je mediálně zajímavé, protože nadávat na ČD je dnes IN.

Mám jen dotaz k redakci, aktuality na želpage je něco jako "vyjádřete svobodně svůj názor prostřednictvím aktualit" nebo "aktuální informace o tom co se děje na železnici" nebo "nabízíme reklamní sdělení, ozvěte se nám" Já to totiž fakt nechápu, vim že některé informační webové portály, nebo i noviny, to tak dělávají ... viz přílohy o železnici (ČD) v novinách. Děkuji... RAT
registrovaný uživatel SYN 
07.10.2011 (16:17)  
turista: ale o tu kordinaci tu už spousta lidí žádá mnoho let, a pořád se žádná nedostavuje. V takovéto situaci se my rozumní spokojíme i s mále, a to je v tomto případě konkurence divoká. Pořád lepší než žádná!
Je evidentní že někdo jako Jančura už konečně přijít a zahejbat tím zahnívajícím rybníkem musel (líbily se vám stará koženková B?) musel a diky bohu že už ho tu máme, ne konkrétně jeho ale někoho.
Nemůžu nevzpomenout staré dobré reklamy s ledoborcem a textem "jeden proráží, ostatní následují", vzpomínáte?
registrovaný uživatel Space 
07.10.2011 (15:41)  
Když jsme u těch komentářů, tady je taky jeden (nikoliv na HydePark, ale diskuse je už taková flexibilní...):

http://www.vagus.cz/2011/09/29/strach-a-hnus-ve-vozech-regiojet/
registrovaný uživatel Nechic  mail  
07.10.2011 (14:30)  
Jeden "statni" tarif neni ani dnes. Studium tarifu CD (a jeho systemu slev) to chce hodne trpelivosti. A rozhodne to neni tarif s jasnou cenou / km... takovy je mozna prvni dojem, ale uz ne ty dalsi :-)

Tohle je trochu kec. Vždy jde dohledat pdf s obyčejnm tarifem a k tomu z příslušných slev vypočítat cenu. Není to žádná velká práce a s jizdenka.cz není potřeba ani excel. Pdf se sporotikety také není problém najít. Tak nevim jestli odpůrci ČD opravdu neumí hledat výhodnou nabídku nebo ji hledat nechtějí. Takové DB je na tom s přehledností ještě hůř a tam se ceny za km dohledáte velmi těžko...
registrovaný uživatel Busman 
07.10.2011 (14:23)  
danysek:

A urednik muze pracovat i bez politickeho zadani. Jenze to by nesmel byt cesky urednik, ktery za praci povazuje uz prostou dochazku do zamestnani a chran ruka pane, aby se po nem neco chtelo.

Zaplaťpánbůh, v ČR alespoň formálně stále je DEMOKRACIE (vláda lidu), nikoli BYROKRACIE (vláda úředníků), takže o směrování státu rozhoduje lidem volený politik, nikoli úředník. Stejně jako ve firmě šéf (představenstvo).

Jeden "statni" tarif neni ani dnes. Studium tarifu CD (a jeho systemu slev) to chce hodne trpelivosti. A rozhodne to neni tarif s jasnou cenou / km... takovy je mozna prvni dojem, ale uz ne ty dalsi :-)

Zato tarif leteckých společností je průhledný jak čirá studánka. Rezervační systém na vás bafne sumu, stejně jak bába na nádraží:-)

Sim:

ja si nemyslim, ze RJ nemaji CD co nabidnout. Konkretne v tuhle chvili staci, aby RJ doresili presun mezi Zlicinem a hlavnim nadrazim (resp. navaznost zlutych vlaku na zlute busy v Praze obecne) ... a ja prestavam CD k cemukoliv potrebovat (vcetne Pendolina, nedelniho Blesku v nem a syrove bagety, co mi nechutna).

A co budou ČD ze spolupráce s RJ mít konkrétně? Busem na Zličín můžete už dnes. ČD vás jistě nebudou aktivně posílat k RJ jenom kvůli čerstvě namazanému sendviči. V byznysu spolu 2 firmy spolupracují proto, aby jim to přineslo zisk, nikoli pro smutné oči zákazníků.

Za současných podmínek se ČD chovají racionálně, a to říkám já, který zde nikdy nenechal na ČD nit suchou. Škoda, že nejsem placený diskutér, snad mi něco Žaluda pošle (třeba to, co ušetřil na Želpage, které teď platí Jančura).

M:

naroznej - rozdil proti te rezi, kteoru popisujes je, podle mne, jeden. Jeden z tech dvou kamionaku je totiz stat a smyslem te firmy je tak nejak to, aby lidi - kdyz budou potrebovat neco velkyho odvest - meli k dispozici takovej kamion pro vsechny.
To co popisujes je logicky (nebo prinejmensim pochopitelny) mezi dvema soukromnikama, kde kazdy funguje kvuli zisku.


Na Ostravě jsou ČD soukromník a fungují tam kvůli zisku.

turista:

Švýcarsko nebo Bavorsko je komunismus?

Ano. Pro lidi typu Danýska je komunistická celá Evropa. Ten pravý kapitalismus je jen v Afghánistánu a Somálsku. Tam žádný stát neexistuje.
07.10.2011 (14:17)  
turista & pod.: Pánové nezdá se vám takhle náhodou že nějaká vyšší kordinace více dopravců tu není především proto že až donedávna většina vám podobných tvrdila že tu víc dopravců (snad s vyjímkou okrajových tratí o které národní dopravce ani nejeví zájem) nikdy nebude a ani být nesmí??

Nikoliv. Já chci, aby tu bylo více dopravců. V DE, AT, CH jsou jich desítky. Ale jsou koordinovaní regulátorem, spolupracují tak ke prospěchu VHD jako celku. To co se teď, vyrobilo u nás, nemá v těchto zemích obdobu.

Ta VŘ na rychlíkové tratě, co se teprve chystají, už tu měla být už dávno a Jančura se jich měl účastnit. Tvrdím ovšem, že nechat ho jezdit do Ostravy "jen tak" byla systémová chyba, která časem uškodí VHD jako celku.
registrovaný uživatel SYN 
07.10.2011 (14:10)  
turista & pod.: Pánové nezdá se vám takhle náhodou že nějaká vyšší kordinace více dopravců tu není především proto že až donedávna většina vám podobných tvrdila že tu víc dopravců (snad s vyjímkou okrajových tratí o které národní dopravce ani nejeví zájem) nikdy nebude a ani být nesmí?? O Jančurovi jste většinou tvrdili že stejně nikdy nevyjede... a hele, von vyjel. Tak už se nám ty stereotypy kácí, tak počítám že jak si na to zvyknou i "ultras" (kterých se zrovna okolo institucí které by se podobnou koordinací a tarifní integrací zabývat měly z principu jejich postavení hemží dost) tak se možná pomaloučku něco v tomto směru začne dít... No u nás bych to ani jinak nečekal, když to bude za pár let tak to bude úspěch.
07.10.2011 (14:07)  
Prispevatele: Bery, selmakockovita, turista - , _DT, Madness jsou ocividne placeni diskuteri Ceskym Drahem.

Nejsem žádný placený diskutér.

Samozřejmě, dokazovat že nejsem se dělá dost těžko. Důkaz neexistence je i v matematice obtížnější než důkaz existence.

Proto by měl to, že jsem, spíš dokázat ten, kdo to tvrdí.

Je trapné, že když někomu dojdou argumenty, tak se uchýlí k dehonestování odpůrců.
  1 ... 8 9 10 11 12 ... 40      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko