..: Síť, historie a rozinky: Antonín Blažek podruhé v Hyde parku ČT24 :..

Antonín Blažek v pořadu Hyde Park ČT24, foto: ČT24Komentář — Uběhly necelé dva roky a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu opět usedl do studia ČT24, aby čelil dotazům široké veřejnosti. Když byl Antonín Blažek hostem v populárním Hyde Parku naposledy, konkurenci na české železnici jen málokdo považoval za reálnou perspektivu, a diskuse se tudíž točila zejména kolem toho, zda a jak moc světlé budou modré zítřky. Jenže dvacet měsíců uplynulo a debata k modré přibrala další barvu: žlutou. Změnil se podle toho i obsah: místo ČD Tipů (kdepak je jim konec?) a rekonstrukce jídelních vozů teď náměstek Blažek vysvětloval financování a radikální nové obchodní nabídky, balancující na hraně soutěžního práva, navíc tentokrát s přímým zapojením žlutého šéfa Radima Jančury. Ten je, kromě jiného, známý svými výbušnými výroky, jež nešetří kritikou ani vydatnou dávkou marketingu, za což si u "železničních veteránů" už dávnou vysloužil doživotní pohrdání. Přesto, po úterním televizním utkání by se České dráhy měly hluboce zamyslet, jak moc chtějí veřejnost opravdu oslovit, nebo naopak zda chtějí dále vytvářet image zasloužilého, ale zastaralého státního kolosu. Odpověď na tuto otázku jím nepochybně napoví, jak se stavět k další účasti Antonína Blažka v televizních diskusích. Protože, jak ukázal Hyde Park, rozinky, odvolávání se na minulé křivdy a hejtmanské argumenty ten správný efekt nemají.

Moderní dopravce a staré triky?

Debata v Hyde Parku byla podle očekávání akční. Třebaže jsme minule vystoupení pana Blažka chválili, tentokrát se vysvětlování v jeho podání změnilo na přehlídku stereotypů, které by si státní dopravce ve své současné situaci a při stávajícím naklonění veřejného mínění mohl raději odpustit. Bouřlivými dialogy nad relačními rozinkami (pozor, ČD inovují slovník a zavádějí nový pojem perníčky – zpravte sekretariáty KGŘ – O 15, O 17, O 22, O 23, O 25, O 30, KNPZ – O 09, O 10, KNOD – O 12, O 16, O 20, O 18, KNSM – O 31, KNOM – O 26, O 28, O 29, ředitele KCOD a VDOD, vedoucí RCVD, přednosty osobních stanic a DKV, ředitele OPT a DVI Praha) jsme v uplynulých letech strávili nemálo hodin a opakování teze o vyzobávání lukrativních tratí už opravdu začíná být únavné.

Stále větší procento pozorovatelů přitom Student Agency vytýká příliš ostrou negativní kampaň vůči ČD a nedostatek pokory. Proč si tedy na Nábřeží pořád myslí, že urážet inteligenci diváků opakováním rozinkového klišé je ta správná cesta, jak oslovovat potenciální zákazníky? Jak si státní akciovka, jež naprostou většinu své dálkové dopravy provozuje v závazku veřejné služby, může dovolit ústy svého předního představitele i jen naznačit, že v důsledku konkurence na jedné trati hrozí zhoršení kvality na všech ostatních? Pokud totiž za sloganem "Váš osobní dopravce" stojí firma, která je ochotna pro své vítězství na jediné lince hodit zbytek sítě přes palubu, pak je zde nejen něco zásadně špatně, ale hlavně se ČD stávají obětí vlastního nešťastného argumentu o jediném nejsladším perníčku.

Od září začíná ostrá konkurence žlutých a modrých vlaků, foto: Juraj KováčBýt na místě modrého dopravce, byl bych extrémně opatrný, abych ani náznakem neříkal, že výpadek tržeb na ostravské trati vinou drastického snížení jízdného vyrovnám penězi z jiných rychlíkových tratí. Pokud pomineme, že je takový postup naprosto amorální a vysmívá se obyvatelům Plzně, Liberce, Karlových Varů, Českých Budějovic nebo Ústí nad Labem, ještě větší vrásky na čele by měl způsobovat ministerstvu dopravy, které si veškerou dálkovou dopravu u ČD objednává. Výpadek tržeb v řádu stovek milionů díky supervýhodným sporotiketům přitom můžeme brát jako fakt – tím, že ČD na trati Praha-Ostrava od roku 2007 až dosud požadují finanční pomoc státu, vlastně přiznávají, že ani na perníkové trase samy nejsou schopny vydělat. Pokud by ale právě na tuto linku měly přesunout ještě další finance, které dosud pokrývají chebské, děčínské či budějovické koženkové rychlíky, jak potom bude vypadat situace tam? A co na to resort dopravy, který zrovna na tyto spoje peníze po těžkém shánění poslal? Pokud v PR existuje ekvivalent návěsti Stůj, pak Antonín Blažek rozinkovou argumentací zastavil dva kilometry za ní.

Máte In-kartu? Vaše chyba.

Bohužel, přesun účelově vázaných prostředků není jediná věc, kterou ČD neobratně vyhrožují konkurencechtivé veřejnosti. Také věrní cestující sledují s údivem, co se to v modrém táboře poslední týden děje. České dráhy totiž tarifní novinky mezi Prahou a Ostravou zavedly tak překotným tempem, až spadly do pasti vlastního mamutího tarifu. Ve snaze přinést "dobré ceny pro každého" po vzoru minimalistického ceníku Regiojetu zcela vynechaly z úvahy jednu podstatnou skupinu svých zákazníků. Některé firmy si věrnost budují zákaznickou kartou zdarma, některé zvýhodněným "zákaznickým klubem" a některé zase svým klientům alespoň umožňují nějaký zajímavý benefit zakoupit. Do třetí kategorie patří typicky držitelé aplikace IN50 na In-kartě – zaplatili devítinásobek toho, co jejich souputnici s "obyčejnou" IN25, a teď si mohou rvát vlasy. Tedy, jen pokud cestují někde mezi Prahou, Hradcem Králové, Olomoucí, Ostravou a Zlínem. Vsadím se, že i tak je jich hodně.

In–karta s novým designem (od 13. 12. 2009), foto: České dráhyCo na tom, že za svých 2990 korun ročně nemáte ani výhodnější mezistátní jízdenky, ani levnější místenky, SC rezervace nebo SporoTikety… pořád tady je 50% sleva z jízdného! Z obyčejného jízdného. Jenže, jen do nových akčních slev. Od pondělí se stříbrnou aplikací ušetříte oproti ostatním inkartistům mezi Prahou hl.n. a Ostravou hl.n. pouhou jedinou korunu. Až dosud se vám investice do mírně prémiové zákaznické aplikace při pravidelném ježdění z metropole do… menší metropole vrátila po čtrnácti jízdách. Pokud porovnáváme s IN25, bylo nutných jízd 24 (ani ne půl roku při dvou cestách týdně). Teď by musel zákazník jezdit 7-krát denně po celý rok, aby nákupu "in padesátky" nemusel litovat. Nějaká útěcha od Antonína Blažka? Jistě: „IN50 přeci platí na celé síti.“ Pro věrné zákazníky na promo-tratích nepochybně skvělá zpráva.

Modrá má lepší přípoje, je to její fyzikální vlastnost

Za uplynulý týden to skutečně vypadá tak, že kromě tratě Praha - Ostravsko přestal pro ČD zbytek republiky existovat. Ironie začne být zjevná v momentu, kdy vysoký manažer drah zdůrazňuje, že jeden dopravce je nutnou podmínkou pro zachování síťově funkční železnice. Nejde si přitom nevzpomenout na reklamní kampaň Olomouckého kraje, který nejdříve objednal regionální dopravu u ČD na 15 let, byť existovala levnější nabídka soukromého dopravce, a následně zaplatil sérii reklam, v nichž svým občanům vysvětluje, že to je tak vlastně lepší. Právě "síťový efekt" a návaznost spojů zde byla klíčovým argumentem pro náhlý a jednostranný výběr dopravce. Břitkou ironii reklam vhodně doplňuje grafika CityElefantu, který do Olomouckého kraje může leda tak zabloudit. Než se obyvatelé zdejšího regionu z řad čtenářů budou kochat dosud běžícím reklamním webem (a v duchu se ptát, proč právě tohle museli zaplatit z daní), připomeňme si, že již v tomto prosinci (tedy dva roky od slavných smluv), hrozí ukončení osobní dopravy v mezikrajském úseku Konice - Chornice. Tolik tedy k dokonalým síťovým návaznostem, na které se odkazují hejtmani a náměstek Blažek.

Interiér zhumanizovaného vozu B249, foto: Vít Hinčica / Vagonweb.czJe přirozené, že se ČD nacházejí v nezáviděníhodné situaci a snaží se bránit, jak jen to jde – byť proti přesile veřejného mínění, které obru z Nábřeží není nijak extrémně nakloněno. Obr si bohužel dosud neuvědomil, že k některým problémům se musí stavět čelem, a že ani 170letá tradice nemusí na trhu znamenat vůbec nic. Naopak, může spíš být přítěží. I včerejší vystoupení Antonína Blažka neslo stopy nevyrovnaného přístupu k minulosti ČD, a to dokonce minulosti docela nedávné. Ať už jde o generálního ředitele nebo náměstka pro osobní dopravu, existuje ve vyjadřování představitelů modrého dopravce zvláštní syndrom selektivní paměti, která se obvykle láme někde kolem roku 2002, kdy se ze státní organice České dráhy stala akciovka.

Drážní historie, zkrácené a upravené vydání

Do povinného výkladu obvykle patří zdůraznění špatného hospodaření v "divokých" 90. letech a astronomické dluhy, které železnici paralyzovaly v rozvoji; naopak se železničářské vedení rádo tváří, že před rokem 2002 se nenakupovala žádná vozidla, a teprve několik posledních managementů dopravce zázračně vytáhlo z transformačních bažin na ekonomické výsluní. Také pan Blažek pozapomněl, že nebýt temných 90. let, nebyla by tu dnes pendolina, první série vozů ze Siemensu, první série elefantů, skoro veškeré modernizované vozy nebo jediné slušné motoráky, které ČD dosud vlastní (Šumperští odpustí). Stejně tak v kolektivní paměti zapadla zmínka o tom, že změnou ČD na akciovou společnost došlo k jejich oddlužení, a jejich aktuální dluhy tudíž nejsou tak úplně dědictvím Klausovy a Zemanovy dekády. O dvanácti miliardách z převodu majetku pod SŽDC je pak taktní pomlčet. České dráhy si prostě neumí vybrat, zda se ke své historii hrdě hlásit, nebo ji vytrvale odmítat – a veřejnost z obou protichůdných přístupů bohužel vidí jen to horší: zelená béčka tehdy a zelená a modrá béčka teď.

Radim Jančura v pořadu Hyde Park ČT24, foto: ČT24Leckdo může namítat, že šéf Student Agency, stojící před kulisou olomouckého nádraží, včera v televizi střílel stamilionové částky od boku jako Buffalo Radim. Čím na to reagovaly České dráhy? Hrozbami, že na RegioJet doplatí cestující na jiných tratích, výsměchem vlastním zákazníkům, děravou ekonomickou argumentací a tradičně železničním stylem komunikace, který by lépe pasoval do Televizních novin ČST ze 4. října 1986, vysílaných hodinu před Hyde Parkem na stejném kanálu. Korunu tomu všemu dráhy nasazují opakovaným tvrzením, že akce na trase Praha-Ostrava naprosto nijak s konkurencí nesouvisí. Pokud by to totiž byla pravda – byť tiskové oddělení stejné firmy tvrdí něco jiného – byl by přístup drah k cestujícím mimo "vybrané trasy" ještě více macešský, zejména ve světle blížícího se zdražování jízdného v důsledku zvýšení spodní sazby DPH. Mají ČD zapotřebí takhle průhledně zavádět ve věci, kde jim to vůbec nijak nepomůže?

Náměstek a Hyde Park: do třetice snad raději ne…

Času Dost!Antonín Blažek nemusí být špatný manažer. Podle tvrdého jádra diskutérů je dokonce železničář ve vedoucí funkci doslova žádoucí, což při každé příležitosti předhazují železničně nepolíbenému Radimu Jančurovi (byť ten s Regiojetem nemá společného o moc víc, než že ho vlastní). Druhá strana debaty naopak tvrdí, že manažer musí být v první řadě manažer, a experti se mají věnovat svým profesím. U ČD došlo ve vedení k zajímavému kompromisu: společnost vede finančník, a naopak mediální komunikaci má na krku železničář, třebaže firma rovněž zaměstnává opravdu agilní tiskové oddělení. Zda má vyslání pana Blažka do jámy lvové v podobě Hyde Parku nějaký hlubší smysl, to nedokážu posoudit. Výsledky nicméně ukazují, že pokud se tiskový odbor léta pracně snažil image Českých drah v očích veřejnosti zmodernizovat, padesát minut televizního času v podání jejich nadřízeného dokáže tuto snahu víceméně znehodnotit.


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 5.10.2011 (6:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Komentáře

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 9 10 11 12 13 ... 40      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer dohlib 
07.10.2011 (13:50)  
článek :
http://ekonomika.idnes.cz/diskuse.aspx?iddiskuse=A111006_1663019_eko-doprava_fih

diskuse:
Placeni diskuteri
Prispevatele: Bery, selmakockovita, turista - , _DT, Madness jsou ocividne placeni diskuteri Ceskym Drahem.
Chlapci, stydte se....Rv

Je fakt, že tyto přezdívky se objevují na mnoha fórech....
Registrierter Benutzer M 
07.10.2011 (13:32)  
naroznej - rozdil proti te rezi, kteoru popisujes je, podle mne, jeden. Jeden z tech dvou kamionaku je totiz stat a smyslem te firmy je tak nejak to, aby lidi - kdyz budou potrebovat neco velkyho odvest - meli k dispozici takovej kamion pro vsechny.
To co popisujes je logicky (nebo prinejmensim pochopitelny) mezi dvema soukromnikama, kde kazdy funguje kvuli zisku. Co ze zniceni "konkurenta" ale bude mit stat? Kdyz funguje konkurent, tak ma stat mene starosti a jeste dostane dane od nekoho (plus poplatek za to umyti:-). Bez konkurenta ma starosti vice a dane nedostane zadne (pouze sam od sebe)
Registrierter Benutzer Nechic  mail  
07.10.2011 (13:25)  
naroznej napsl:
Každý zde velebí Jančuru. Všude se valí články ohledně toho , jaký je dobrý podnikatel , jak bojuje proti špinavým , nekvalitním ČD a jaké by bylo špičkové , kdyby pokryl celou síť. Ale je to opravdu tak ? Když jsem si dělal svoji laickou analýzu , vycházelo mi , že i když bude mít vlaky narvané , se ziskem to nebude nic moc. Rizik spousta a zisk buď žádný , nebo pár procent. Někdo namítá , že mu nejde o zisk , ale o prodej letenek. Dobře. Ale kolik by těch letenek musel díky reklamně ve vlaku a autobusech prodat ? Kolik letenek si kupuje za rok průměrný občan ?

A zásadní otázka. Proč to vůbec dělá ? Kdyby ty prachy vrazil do banky , na úrocích by vydělal více .
Nechystá půdu pro nějakého zahraničního dopravce ? Nepere prachy ??


Mám z toho podobné pocity. Takové investice do lokomotiv, vagónů a celého zázemí. Tolik rizik co s tím souvisí a on si pořád nepřestává věřit a do všeho jde po hlavě. Začne okamžitě na pobočce prodávat DB cestovní doklady, pak jezdit busy pod jejich barvami, k tomu se chlubí jak s nimi podepíše smlouvy o vlakové spolupráci a jako třešnička na dortu to možná budoucí VŘ na Hamburg - Praha. Jen, aby Jančuru brzy někdo "nekoupil". Ale je to jen pocit z toho co se dělo, konspirace teď vládnou světu :D
07.10.2011 (12:49)  
k tomu, aby přípoje navazovaly ve všech směrech nám v české kotlince ještě cosi podstatného chybí.
Ano, je příliš rozsáhlá a provázaná. Aby byly přípoje ve všech směrech, musí být vzdálenost každých dvou uzlových stanic násobkem poloviny taktu. A to prostě neuděláte. Ani ve Švýcarsku.
07.10.2011 (12:42)  
1) Zapomínáte na to, že ČD vozí více než čtvrtinu lidí zadarmo.
Myslíte režisty? Taková statistika je někde k dispozici?

Omlouvám se, nebyl to záměr, nevím, proč mi utkvělo v paměti 25 %.
Ve vlacích PID je to kolem 10 % (výsledek sčítání jízdních dokladů), mezi Prahou a Ostravou to bude podobné. Na lokálkách to bude výrazně víc.
07.10.2011 (12:08)  
Nechystá půdu pro nějakého zahraničního dopravce ? Nepere prachy ??

Z praní prachů bych ho neobviňoval. Je to přece jen poctivý člověk a především prachy se perou snadněji jinak (herny, směnárny, apod.)

Ale tomu zahraničnímu dopravci bych i věřil, konkrétně DB. Ty expandují kam se dá. Marseille, Londýn, Verona, ... a vytlačují tak původní národní dopravce ...

A jestli jsou pravda ty SMSky jak psaly HN, že Jančura Žaludovi psal jak malej kluk "vy nevíte kdo za mnou stojí" ...
07.10.2011 (12:00)  
turista > jake navyseni prijmu a zlepseni ekonomicke bilance podle vas nastalo po "emisi globuli" vloni?

Tehdy podle mě žádné (subjektivní názor). Přesná čísla mají ale jen ČD. Teď je ale jiná situace, je tu konkurent na stejné trati. A jak jsem již napsal, na nemonopolním trhu mohou znamenat nižší ceny vyšší tržby.
07.10.2011 (11:53)  
Anebo na to kouknu takhle: Konkurent Karel sice jezdí 2*30 km do města do servisu, ale když mu to spravím já a za stejnou cenu jako ve městě (však kdybych mu to nabídl dráž, tak se na mě vykašle), tak sice Karel ušetří za 2*30 km, ale těch 10 000 za opravu skončí u mě, mí automechanici Pepa s Vaškem si v práci nebudou prohlížet porno, ale budou makat, a ty 3000 zisku můžu použít třeba tak, že deseti zákazníkům nabídnu slevu po 3 stovkách, čímž je přetáhnu od Karla...
Je to špatná úvaha?


Samozřejmě všechno je na zvážení konkrétní situace. Ti moji mechanici si zrovna nemusí v práci prohlížet porno , mohu je využít jinak. A pokud někomu nabídnu dnes slevu , a zítra se cenově vrátím zpět , tak tím nevyřeším vůbec nic. Snem každého podnikatele je dosáhnout monopolu či dominantního postavení. Kdy si budu moci dělat co mě napadne, stavovat si ceny dle vlatního uvážení a každý bude chtít a bude lačný po mých službách (případně mu nic jiného nezbyde)

Upřímně řečeno , nemyslím si , že daný systém na kolejích je ten nejlepší způsob , jak zavést konkurenci na českých kolejích. Já bych rozsekal dálkovou dopravu na balíky a soutěžil každý balík zvlášť. Chceš Jančuro trasu Praha-Ostrava , ano máš ji mít. Zajistíme ti , že zde budeš jediným dopravcem a vyděláš. Ale součastně s tím se zavážeš , že budeš provozovat x dalších nelukrativních linek , na které nedostaneš ani korunu.
Tak by se choval rozumně hospodařící stát.

Každý zde velebí Jančuru. Všude se valí články ohledně toho , jaký je dobrý podnikatel , jak bojuje proti špinavým , nekvalitním ČD a jaké by bylo špičkové , kdyby pokryl celou síť. Ale je to opravdu tak ? Když jsem si dělal svoji laickou analýzu , vycházelo mi , že i když bude mít vlaky narvané , se ziskem to nebude nic moc. Rizik spousta a zisk buď žádný , nebo pár procent. Někdo namítá , že mu nejde o zisk , ale o prodej letenek. Dobře. Ale kolik by těch letenek musel díky reklamně ve vlaku a autobusech prodat ? Kolik letenek si kupuje za rok průměrný občan ?

A zásadní otázka. Proč to vůbec dělá ? Kdyby ty prachy vrazil do banky , na úrocích by vydělal více .
Nechystá půdu pro nějakého zahraničního dopravce ? Nepere prachy ??
Registrierter Benutzer Nechic  mail  
07.10.2011 (11:53)  
Aleš: Vějíř akčních slev mi nevadí (lepší víc než míň a pak jezdit dráž), pokud jsou to slevy platné na všechny vlaky v dané relaci nebo pro danou tarifní vzdálenost. Ovšem v tarifu by nějaká spravedlnost být mohla ;)
07.10.2011 (11:23)  
java: slevy In-50, která je vždy a za každých okolností dostupnou slevou
Opravdu? Kolik stojí dnes lístek z Prahy do Ostravy? 265,-
A kolik zaplatí cestující s In50? 132,50 ?????

Narozenej: Jeden má svoji dílnu ve které si opravuje svoje auta a druhý ji nemá a jezdí do 30 km vzdáleného servisu. Bude ten dopravce v té své dílně opravovat i auta svého konkurenta? Proč? Díky tomu, že ten druhý bude jezdit do servisu projede spoustu neefektivních kilometrů, stráví s tím spoustu času, čímž bude nákladově výše než já.
Anebo na to kouknu takhle: Konkurent Karel sice jezdí 2*30 km do města do servisu, ale když mu to spravím já a za stejnou cenu jako ve městě (však kdybych mu to nabídl dráž, tak se na mě vykašle), tak sice Karel ušetří za 2*30 km, ale těch 10 000 za opravu skončí u mě, mí automechanici Pepa s Vaškem si v práci nebudou prohlížet porno, ale budou makat, a ty 3000 zisku můžu použít třeba tak, že deseti zákazníkům nabídnu slevu po 3 stovkách, čímž je přetáhnu od Karla...
Je to špatná úvaha?


Barbados: Ona tato relace pravděpodobně ztrátová nebyla , jen ČD má schopné vedení , které to dokáže podat tak , aby od státu dotace na tuto trať dostali
Já bych to nepovažoval za "schopné vedení", ale za podvod při získávání dotací. Ony ty dotace totiž nejsou o tom, jak "schopné" je vedení, ale o tom, že se doloží jejich nutnost, tj. ztrátovost dané relace. A pokud se ta "nutnost" doloží a přitom fakticky neexistuje, tak jde o účetní podvod.

Nenádražák: jaká je znalost drážních předpisů u doprovodného personálu u RJ
Asi taková, jako letušky mají znalost předpisů o leteckém provozu, třeba o přistávání za mlhy při nemožném dorozumění s řídicí věží :-).
Ty holky tam jsou pro obsluhu cestujících, za výpravu vlaku odpovídá vlakvedoucí, který tam je taky (nevím, možná to je "starší steward" :-). Řešilo se to někde na Káčku.


Nechic: jednomu státnímu tarifu
Tak počkejte - chcete jeden tarif nebo "vějíř akčních slev a nabídek ČD"? :-))) (Praha - Ostrava hl.n. za 265, do Třebovic za 430...)


Zaosai: když zjistily ztráty v mil.euro,tak zavedly zpět průvodčí.... kteří stojí třikrát víc :-(((
Spec. způsob je prakticky možný jen pokud je vlak složený z jednoho vozu a počet lidí takový, že jdou spočítat na prstech jedné ruky zasloužilého pracovníka pily. (Pak je otázka, zda-li SOR 9.5 není vhodnější, byť stále ještě předimenzované, vozidlo na jejich přepravu...)
  1 ... 9 10 11 12 13 ... 40      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko