Praha/Havířov — RegioJet ze skupiny Student Agency spouští 26. září ryze komerční provoz vlaků InterCity mezi Prahou a Havířovem. Technické detaily i nabízené služby společnost představila už začátkem měsíce. I po této tiskové konferenci ale panovaly určité nezodpovězené otázky – jak moc budou upraveny interiéry vozů pořízených z Rakouska nebo jaký bude přesný ceník cateringových služeb? Na čtvrtek 22. září byla pro novináře a partnery uspořádána VIP jízda na Stodolní, po které je jasné, že žlutý vlak je skutečností, a ne (slovy Petra Žaludy) demagogickým kecem Radima Jančury. Jaké jsou poslední dny před startem, jak vrcholí napětí na YTNP (smíchovském společném nádraží) i v diskusích, jak redaktorům na palubě (moc) chutnalo a co se bude vychytávat hned poté, co v pondělí vyjede první IC 1002 z Havířova?
Trénujeme, nenastupujte!
Celý týden se u RegioJetu pracovalo nejen na dokončení prvních dvou garnitur vozů, ale také probíhaly praktické zkoušky. Každý ze strojvedoucích si několikrát zajel podle jízdního řádu trasu Praha-Smíchov společné nádraží - Havířov a zpět, stevardi, baristé a vlakvedoucí pak začali cvičit výpravu vlaku, hlášení vlakovým rozhlasem nebo roznášení občerstvení v jedoucí soupravě. Do té doby si své dovednosti cvičili na pevné zemi, ale to je úplně něco jiného, než mít několik skleniček na táce a projíždět zhlavím stanice Prosenice. První neveřejná jízda byla spoje IC 1013 hned v pondělí odpoledne. Zatímco jedna část se učila v baru obsluhovat kávovar, z palubního rozhlasu se ozývalo hlášení. Z počátku nesmělé, někdy s "razovitou" artikulací, ale uvidíte v pondělí, jestli se během týdne rozmluvili. Opakování matka moudrosti - v úterý se souprava otočila na spojích 1004, 1007 a 1016.
Jednou to přijít muselo…
V předvečer velké neveřejné premiéry, zatímco cvičná souprava projížděla údolím Orlice, strojvedoucí RegioJetu způsobil první mimořádnost tohoto dopravce - ve stanici Lipník nad Bečvou s lokomotivním vlakem projel návěsť stůj a narušil vlakovou cestu vlaku EC 102. Jediná škoda nastala na výměně a k ohrožení cestujících nedošlo. Tento měsíc se jednalo minimálně o pátý incident tohoto typu, přesto se fandové i deník Mladá fronta postarali o řádnou publicitu. Stejně jako u jiných podobných mimořádností byl strojvedoucí postaven mimo službu a čeká ho přezkoušení. Mimořádnou událost šetří Drážní inspekce.
„Máme žluté vlaky“
Čtvrteční jízda spojů IC 1005 a 1018 byla určena pro média a pozvané VIP hosty z řad partnerů projektu IC RegioJet. Uvítáni jsme byli v nedávno otevřené lounge na pražském hlavním nádraží. Slova se ujal přímo majitel Student Agency Radim Jančura, který potěšil všechny informací, že "vlak je až po strop naložený jídlem a musíme vše sníst." Degustace jídelního menu ve vlacích RegioJet byla velmi příjemná. Jízda byla plánována z Prahy na Ostravu-Stodolní s hodinovými zastávkami v Pardubicích a Olomouci. Tam v rámci prezentace došlo i k pochodům mažoretek, kapely, nebo stevardů s "bojovnými" transparenty.
Fotografie nabízeného občerstvení nebudou - vzali jsme si k srdci slova pana ředitele a vše snědli. Co nás velmi příjemně oslovilo, byly ceny. Minimálně nealkoholické nápoje se nevyplatí kupovat na nádraží. I jídla jsou v porovnání se současností JLV a Wagon Slovakia o poznání levnější. Samotný RegioJet se netají téměř nebo zcela nákladovými cenami a nechává slyšet, že jedním z cílu společnosti je naučit lidi stravování ve vlacích. V současnosti jsou přesto možnosti omezené - pokud čekáte pořádný steak či řízek, musíte si počkat na dodávku plnohodnotných jídelních vozů z rumunské vagonky. V menu najdete spíše lehké občerstvení - sushi, saláty a deserty ke kávě nebo snídaňové menu s croissanty a jiným pečivem. Nic z ochutnaných jídel nebylo špatné. Na sushi boxy jsme měli dobré reference už od zaměstnanců RegioJetu a měli pravdu - je výborné. Káva zdarma je samozřejmostí stejně jako v autobusech Student Agency express. Z aktuálně nabízených piv je v nabídce Svijanský kníže 13° a Bernard nealko.
Vozy
Vozy odkoupené od Rakouských spolkových drah prošly vyvazovacími opravami v METRANS DYKO Rail Repair Shop a lak získaly v OLPAS Moravia. Kromě toho došlo k položení koberců ve všech prostorech interiérů vyjma toalet. Zcela nově byly schody na představku vybaveny světly a vinětou s logem dopravce. Tu najdete na prahu přechodových dveří. Na záchodě hraje decentní podkresová hudba. Ve vozech ABmz došlo k zástavbě lednic a polic k uskladnění materiálu i jídla. Navíc byl dosazen kávovar, dřez a kuchyňský server pro vzdálenou správu objednávek občerstvení. Stevardi používají jak k odbavení, tak objednávkám tablety značky HTC napojené na vlakový intranet přes wifi. Ve vozech běží také otevřená wifi síť žlutý. Signál zatím není nejlepší - podle dopravce zařízení umí sčítat signál od více operátorů, ale během testovacích jízd nebyly použity všechny SIM-karty. Až nyní dojde také k montáží GSM-repeaterů pro zesílení signálu pro telefonování. Od 26. září pak můžete testovat, jak dobře spojení funguje. Dopravce přijímá připomínky.
Ampz
ABmz
Menší sílu signálu ostatně mohla poznat i stovka fanoušků, kteří v pátek využili akčních jízdenek za 50 korun do cvičného páru vlaků IC 1003 / 1016. Spolu s nimi na palubě cestovaly také 3 ze 4 pozvaných školních tříd. Podle referencí má posádka žlutého expresu ještě co cvičit, i když skupina doprovázející IC 1016 byla o poznání lepší. Reputaci si můžou napravit hned toto pondělí v již vyprodaném spoji IC 1002, který jako první vyjíždí po páté hodině ráno z Havířova.
RegioJet na Facebooku sice vyzývá, "ať z konkurence na ostravské větvi neděláme kovbojku", ale srovnávání s Českými drahami teď budou asi velmi častá. Oba dopravci by měli nadále hledat způsob, jak dojít k dohodě o společném odbavení. Ačkoliv na většině nádraží po trase jsou k dispozici pokladny obou barev, už v pátek se našli zbloudilí cestující ČD. RegioJet pak bude muset zapracovat na veřejném mínění u některých minorit – největší rozhořčení se zvedlo v komunitě majitelů velkých psů, kteří byli přepravními podmínkami dopravce prozatím z paluby vyloučeni. Tedy pokud svého psa nezvládnou uzavřít do přepravní schránky. Utěšit je může fakt, že pitbul Radima Jančury se žlutým vlakem na výlet také nesveze. Ukazuje se, že brzy bude nutné navyšovat kapacitu - ve špičkové časy jsou již nyní některé spoje vyprodány. Už samotný průvodce palubním servisem navíc prozrazuje, že zatímco současné vlaky IC RegioJet nabízí jedinou vozovou třídu, s příchodem nových vozů se objevů první i business třída, dětský a kancelářský oddíl, přeprava kol nebo jídelní vůz. Jestli přibudou i další služby, to snad brzy zjistíme.
Zdroj: RegioJet, ŽelPage; foto: Josef Petrák, Matouš Danielka
| 25.9.2011 (23:59)
Při té výluce UO - Brandýs se to vyjezdilo, ale to se tam ještě necpaly ty spousty dopravců.
A souhlasím s tím, že os. vlaků jezdí zbytečně moc. Je to vidět na té duplicitě (brzy triplicitě) IC. Tři dopravci se stejným produktem (tedy z dopravního hlediska - srovnatelné zastávky a jízdní doby), každý s kapacitou 300-400 míst. A můžou přijít další. A taky je to vidět na duplicitě rychlíků v úseku Pha - Třebová.
Na takto vytížených tratích by po vyčerpání kapacity asi bylo nejlepší ty trasy dát do dražby. Kdo dá víc, ten pojede. Ať už osobní nebo nákladní, státní nebo soukromník, courák nebo pendolino, dotovaný nebo komerční. Při současných pravidlech se může stát, že dopravci bude odepřena jízda s IC Ostrava - Praha s odůvodněním, že kvůli osobáku Úvaly - Řevnice jedoucím "ve veřejném zájmu" není na trati místo. A stejným způsobem se dá pod záminkou veřejného zájmu paralyzovat nákladní doprava.
EDIT:
Ještě jeden nápad, jak šetřit kapacitou DC:
Konkurenci neprovozovat způsobem "každému jeho vlak", místo toho zavést "každému jeho vozy ve společném vlaku". Lokomotiva bude patřit "někomu", ale kdokoli jiný, pokud zaplatí a splní technické požadavky, si bude moci do vlaku zařadit svoje vozy. Takto se můžeme dopracovat k těm patnáctivozovým soupravám a ušetřit místo na trati. Navíc by tím byly vyřešeny pochyby, zda někdo nedostal přednost při tvorbě GVD nebo přímo v provozu.
Ale to někteří prostě nikdy chtít slyšet nebudou......
S Viamontem mám zkušenosti. Jel jsem s nimi jednou Z ML do Teplé. Celou cestu jsem stál, protože vlak neměl dostatečnou kapacitu. Ale jinak je to lepší vozidlo než 810, to nemůžu popřít. V Teplé jsem si nevšiml, že by to nádraží bylo nějak čistější oroti českému standardu.
Daleko častěji ale jezdím s Viamontem z Trutnova do Svobody. Tam jezdí žlutočerný šukafon, který má Viamont pronajatý od ČD. Když je na údržbě, tak se na trati objeví dokonce šukafon v nátěru ČD. Personál není příjemnější než u ČD, vyjde to nastejno. A ani ty zastávky nevypadají čistější (krom Zelené louky a Svobody, ty jsou čisté, protože jsou nové). Samozřejmě je skvělé že tam aspoň někdo jezdí, ČD to chtěly úplně "zaříznout".
U velkých uzlů (Praha, Brno, Ostrava) bych se dokázal smířit se snížením rychlosti a prostě to za tím osobákem doskáčeme, byť bychom měli pracovat i na infrastruktuře. Když v Německu ukážu nákresný jízdní řád z tratě Libeň - ČT, tak jsou zděšeni a dávno by se u nich stavěla čtyřkolejka.
Díky za objasnění. Pokud by ty osobáky zrychlily, tak je kapacita opravdu větší než se teď zdá. Ale politicky je to asi neprůchodné, zvlášť v blízkosti Prahy (tam si asi Esko nenechají vzít). Nicméně teoretická možnost tříminutového intervalu by znamenala absolutní smazání rozdílů v jízdních dobách jednotlivých kategorií. Jinými slovy: pendolino by mohlo jet jen tak rychle, jak rychle pojede spěšňák. A pak je tu ještě otázka jednokolejného provozu při výlukách (údržba a mimořádnosti). V takových okamžicích by došlo k totální paralyzaci systému.
Takže se domnívám, že dokud nebude tahle trať čtyřkolejná, tak tam místo pro "spousty dopravců" prostě není.
jmenomepro: Lukáš Adolt: Zkuste někdy vlak IC Helfštýn (Bohumín-Břeclav-Bohumín ) nebo EC Košičan (Košice-Púchov-Praha a zpět).....
Mám tomu prosím rozumět tak, že se má jezdit z Bohumína do Břeclaci a ne z Horního Lidče do ValMezu? Já to tedy tak udělal a z Valašska jsem se odstěhoval, ale můžou to udělat všichni?
To si dobře pamatuju!!! Asi do r. 1980 platilo u řezníka: chceš svíčkovou??? Tak tu máš kilo bůčku.... a po zdražení svíčkové... chceš bůček, jedině když vezmeš svíčkovou a kýtu... Konečně si někdo vzpomněl na staré dobré časy, kdy jsme ušetřili za banány a pomeranče a mohli jsme pokecat ve frontách...
A já se domnívám, že jestli bude relace Pardubice - Znojmo volná, určitě se někdo najde, kdo na ní bude chtít "zbohatnout" ...
Ale to někteří prostě nikdy chtít slyšet nebudou......
1) Vyberme 3 (slovy tři ) páry vlaků ČD stejné nebo přibližné kategorie jako jsou vlaky RJ. (nezapomeňme, že i vlaky Pendolíno jsou kategorie IC ).A tyto porovnávejme -se vším všudy.
2) Porovnejme vlaky jiných dopravců na jiných tratích-třeba:
a: trať Obrataň- Nová Bystřice
b: trať Šumperk- Kouty n.D.(Sobotín)
c: trať Mar. Lázně- Poutnov- Karlovy Vary
d: trať Újezdec u Luh.- Luhačovice a ještě např (co já vím )
e: trať Ostrava- Ostravice nebo Opava- Bruntál nebo Starkoč- Hr. Králové
atd.
Nebo porovnejme vlaky RJ s vlaky na tratích uvedené pod body 2a, 2b, 2c.
Nákladní vlaky na koridoru vůbec nemusí být pomalé a mohou jet bez problémů v souběhu s rychlíky a expresy.
Pro srovnání vám sem dám pár jízdních dob z Běchovic do České Třebové.
První kolonka: NEx 100 km/h, druhá NEx 120 km/h, třetí R 861, čtvrtá IC 581, pátá SC 515
Praha - Běchovice: 0´ 0´ 0´ 0´ 0´
Kolín: 29´ 26´ 31´ 31´ 25´
Pardubice: 55´ 48´ 58´ 55´ 44´
Choceň: 75´ 64´ 79´ 72´ 59´
Česká Třebová: 96´ 82´ 104´ 93´ 78´
A když si představíme, že při rychlosti 120 km/h ujedeme za jednu minutu 2 km a tedy když pojedeme za sebou ve tříminutovém intervalu, tak jsme mezi sebou 6 km, tak je kapacita nekonečná. A když se podíváte, že v Běchovicích vlezu na trať 5 minut před EC, tak moje konce uvidí sice na rovině u Pardubic, ale tam zastavuje a pak na vjezdu do ČT, kde pro změnu nezastavuji já. A při rychlosti 120 km/h již opravdu není co řešit, pokud na to jsou výkonné lokomotivy.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.

































