Praha/Havířov — RegioJet ze skupiny Student Agency spouští 26. září ryze komerční provoz vlaků InterCity mezi Prahou a Havířovem. Technické detaily i nabízené služby společnost představila už začátkem měsíce. I po této tiskové konferenci ale panovaly určité nezodpovězené otázky – jak moc budou upraveny interiéry vozů pořízených z Rakouska nebo jaký bude přesný ceník cateringových služeb? Na čtvrtek 22. září byla pro novináře a partnery uspořádána VIP jízda na Stodolní, po které je jasné, že žlutý vlak je skutečností, a ne (slovy Petra Žaludy) demagogickým kecem Radima Jančury. Jaké jsou poslední dny před startem, jak vrcholí napětí na YTNP (smíchovském společném nádraží) i v diskusích, jak redaktorům na palubě (moc) chutnalo a co se bude vychytávat hned poté, co v pondělí vyjede první IC 1002 z Havířova?
Trénujeme, nenastupujte!
Celý týden se u RegioJetu pracovalo nejen na dokončení prvních dvou garnitur vozů, ale také probíhaly praktické zkoušky. Každý ze strojvedoucích si několikrát zajel podle jízdního řádu trasu Praha-Smíchov společné nádraží - Havířov a zpět, stevardi, baristé a vlakvedoucí pak začali cvičit výpravu vlaku, hlášení vlakovým rozhlasem nebo roznášení občerstvení v jedoucí soupravě. Do té doby si své dovednosti cvičili na pevné zemi, ale to je úplně něco jiného, než mít několik skleniček na táce a projíždět zhlavím stanice Prosenice. První neveřejná jízda byla spoje IC 1013 hned v pondělí odpoledne. Zatímco jedna část se učila v baru obsluhovat kávovar, z palubního rozhlasu se ozývalo hlášení. Z počátku nesmělé, někdy s "razovitou" artikulací, ale uvidíte v pondělí, jestli se během týdne rozmluvili. Opakování matka moudrosti - v úterý se souprava otočila na spojích 1004, 1007 a 1016.
Jednou to přijít muselo…
V předvečer velké neveřejné premiéry, zatímco cvičná souprava projížděla údolím Orlice, strojvedoucí RegioJetu způsobil první mimořádnost tohoto dopravce - ve stanici Lipník nad Bečvou s lokomotivním vlakem projel návěsť stůj a narušil vlakovou cestu vlaku EC 102. Jediná škoda nastala na výměně a k ohrožení cestujících nedošlo. Tento měsíc se jednalo minimálně o pátý incident tohoto typu, přesto se fandové i deník Mladá fronta postarali o řádnou publicitu. Stejně jako u jiných podobných mimořádností byl strojvedoucí postaven mimo službu a čeká ho přezkoušení. Mimořádnou událost šetří Drážní inspekce.
„Máme žluté vlaky“
Čtvrteční jízda spojů IC 1005 a 1018 byla určena pro média a pozvané VIP hosty z řad partnerů projektu IC RegioJet. Uvítáni jsme byli v nedávno otevřené lounge na pražském hlavním nádraží. Slova se ujal přímo majitel Student Agency Radim Jančura, který potěšil všechny informací, že "vlak je až po strop naložený jídlem a musíme vše sníst." Degustace jídelního menu ve vlacích RegioJet byla velmi příjemná. Jízda byla plánována z Prahy na Ostravu-Stodolní s hodinovými zastávkami v Pardubicích a Olomouci. Tam v rámci prezentace došlo i k pochodům mažoretek, kapely, nebo stevardů s "bojovnými" transparenty.
Fotografie nabízeného občerstvení nebudou - vzali jsme si k srdci slova pana ředitele a vše snědli. Co nás velmi příjemně oslovilo, byly ceny. Minimálně nealkoholické nápoje se nevyplatí kupovat na nádraží. I jídla jsou v porovnání se současností JLV a Wagon Slovakia o poznání levnější. Samotný RegioJet se netají téměř nebo zcela nákladovými cenami a nechává slyšet, že jedním z cílu společnosti je naučit lidi stravování ve vlacích. V současnosti jsou přesto možnosti omezené - pokud čekáte pořádný steak či řízek, musíte si počkat na dodávku plnohodnotných jídelních vozů z rumunské vagonky. V menu najdete spíše lehké občerstvení - sushi, saláty a deserty ke kávě nebo snídaňové menu s croissanty a jiným pečivem. Nic z ochutnaných jídel nebylo špatné. Na sushi boxy jsme měli dobré reference už od zaměstnanců RegioJetu a měli pravdu - je výborné. Káva zdarma je samozřejmostí stejně jako v autobusech Student Agency express. Z aktuálně nabízených piv je v nabídce Svijanský kníže 13° a Bernard nealko.
Vozy
Vozy odkoupené od Rakouských spolkových drah prošly vyvazovacími opravami v METRANS DYKO Rail Repair Shop a lak získaly v OLPAS Moravia. Kromě toho došlo k položení koberců ve všech prostorech interiérů vyjma toalet. Zcela nově byly schody na představku vybaveny světly a vinětou s logem dopravce. Tu najdete na prahu přechodových dveří. Na záchodě hraje decentní podkresová hudba. Ve vozech ABmz došlo k zástavbě lednic a polic k uskladnění materiálu i jídla. Navíc byl dosazen kávovar, dřez a kuchyňský server pro vzdálenou správu objednávek občerstvení. Stevardi používají jak k odbavení, tak objednávkám tablety značky HTC napojené na vlakový intranet přes wifi. Ve vozech běží také otevřená wifi síť žlutý. Signál zatím není nejlepší - podle dopravce zařízení umí sčítat signál od více operátorů, ale během testovacích jízd nebyly použity všechny SIM-karty. Až nyní dojde také k montáží GSM-repeaterů pro zesílení signálu pro telefonování. Od 26. září pak můžete testovat, jak dobře spojení funguje. Dopravce přijímá připomínky.
Ampz
ABmz
Menší sílu signálu ostatně mohla poznat i stovka fanoušků, kteří v pátek využili akčních jízdenek za 50 korun do cvičného páru vlaků IC 1003 / 1016. Spolu s nimi na palubě cestovaly také 3 ze 4 pozvaných školních tříd. Podle referencí má posádka žlutého expresu ještě co cvičit, i když skupina doprovázející IC 1016 byla o poznání lepší. Reputaci si můžou napravit hned toto pondělí v již vyprodaném spoji IC 1002, který jako první vyjíždí po páté hodině ráno z Havířova.
RegioJet na Facebooku sice vyzývá, "ať z konkurence na ostravské větvi neděláme kovbojku", ale srovnávání s Českými drahami teď budou asi velmi častá. Oba dopravci by měli nadále hledat způsob, jak dojít k dohodě o společném odbavení. Ačkoliv na většině nádraží po trase jsou k dispozici pokladny obou barev, už v pátek se našli zbloudilí cestující ČD. RegioJet pak bude muset zapracovat na veřejném mínění u některých minorit – největší rozhořčení se zvedlo v komunitě majitelů velkých psů, kteří byli přepravními podmínkami dopravce prozatím z paluby vyloučeni. Tedy pokud svého psa nezvládnou uzavřít do přepravní schránky. Utěšit je může fakt, že pitbul Radima Jančury se žlutým vlakem na výlet také nesveze. Ukazuje se, že brzy bude nutné navyšovat kapacitu - ve špičkové časy jsou již nyní některé spoje vyprodány. Už samotný průvodce palubním servisem navíc prozrazuje, že zatímco současné vlaky IC RegioJet nabízí jedinou vozovou třídu, s příchodem nových vozů se objevů první i business třída, dětský a kancelářský oddíl, přeprava kol nebo jídelní vůz. Jestli přibudou i další služby, to snad brzy zjistíme.
Zdroj: RegioJet, ŽelPage; foto: Josef Petrák, Matouš Danielka
| 25.9.2011 (23:59)
Mezi Břeclaví a Prahou jezdí (krom jednoho expresu) jen samé EC,SC,EN. A ty (pokud se nepletu) mají být od prosince bez dotací. Nechápu, jak může stát zatrhnout komerční provoz. Nebo jak může nařídit předání komerčního provozu jiné firmě.
a místo nich nechala na trati zadarmo jezdit žluté vlaky RegioJetu.
To jako že Regiojet nebude platit za DC? Tak to nevidím jako dobrý kšeft pro SŽDC. Pro SŽDC bude lepší, když tam budou jezdit nedotované vlaky ČD platící za DC.
Možná mi něco uniklo, ale tenhle nápad pana Jančury prostě nechápu.
EDIT:
A ještě jedna věc. Když pan Jančura neustále tvrdí, že se konkurence nebojí a že jí převálcuje, tak proč mu vadí vlaky ČD, ať už dotované nebo nedotované? Jsou přece tak hnusné a nemůžou Regiojetu nijak konkurovat...
MD by muselo být padlý na hlavu, kdyby jednom vteřinu o tom přemýšlelo. Jsou tratě ziskový a neziskový. kdo jezdí neziskový,musí logicky dostat taky někde najíst.
Musím říct, že už toho chlápka z brna mám plný zuby....
Mě v té reportáži zase zarazilo tvrzení pana Jančury, že v kapacitě dopravní cesty problém není, že na kolejích je místo pro spousty dopravců. Je odvážné tohle prohlásit zrovna ve vlaku jedoucím mezi Prahou a Ostravou. Co si asi o tomhle myslí Petr Šimral...
Martin99:A odkud asi Jančura ty strojvedoucí vzal?
To by mě právě zajímalo. Ujetej tady tvrdil, že ze Slovenska, pak nějaké důchodce a od ČD nějakého průseráře. Nicméně Ujetýmu, pokud neuvede zdroj svých informací, příliš nevěřím. Takže Martine, máte ty informace o tom, že strojvedoucí přišli od ČD (ČDC) opravdu ověřené?
http://ekonomika.idnes.cz/jancura-dobesovi-vyhodte-cd-my-budeme-pro-stat-jezdit-bez-dotaci-p8c-/eko-doprava.aspx?c=A110929_101549_eko-doprava_hro
v reportáži aktuálně.cz mi přišel Jančura
Mě Jančura nepřestává překvapovat. Co asi myslel tím "pendolino jako jediná v této zemi jezdí* bez dotací, vlaky EC/IC taky prodělávají ale dostávají dotace"?
*Zvlášť upozorňuji na přítomný čas. A žádná staroba video to není, natáčeno v jeho jedoucím vlaku.
většina cestujících je z toho opravdu unesena
Jo, jako unesení se cítili hlavně ti, co onehdá chtěli vystoupit v Hranicích. ;-D
Ujetej: Blesk? Vyveze se s Jancurou a dostane kafe. Cestou zpet si VYBERE nejaky R(vnitro), ne IC jako cestou tam. Takze nefer jednani.
U Blesku buďte rád, že vůbec rozezná vlak od autobusu.
Astartoth: LIPNICE n. B.
Žádná taková stanice neexistuje, dokonce ani obec ne.
Ujetej: Libeň - viz Blesk 3 dny zpět projetí návěsti stůj
Vážně nemáte nějaký lepší zdroj než Blesk? Nedivil bych se, kdyby na tom byl hůř než Astartoth a s Lipníkem si spletl Libeň.
Asi těžko. Pochází od ČD nebo ČD Cargo. A že by zrovna nástupem k Jančurovi začali dělat chyby? To asi taky těžko.... Takže když to převrátím, tak můžu říci, že je vidět, jak kvalitní personál máme u ČD.
Ale jo klidně si tapetujte. Prostě někteří nemůžete snést, že Jančura vyjel a přibudou další, čímž ČD ztratí definitivně monopol i na hlavních tratích. Protože nevěřím, že zůstane jen u trati Praha-Ostrava. A jsem zvědav, jakou budou mít ČD vytíženost souprav, třeba Pendolin. To bude dost tvrdý zásah do řazení vlaků. A co teprve rentabilnost. Pravděpodobně to nabourá i ty současné plány na pořizování nových nebo rekonstruovaných vozů.
A pochopitelně to bude mít vliv a na počty lidí u ČD. Takže právě zaměstnanci ČD budou proti Regiojetu nejvíc zbrojit a tapetovat tady.
Jo, vím, že to byla závada svršku (lom ?). Tady jde o to, že tato informace v reportáži zanikla v přívalu dalších zbytečností a pro nezasvěceného vyzněla přesně tak jak jsem popsal (pendolino=provar, hrůza, zbytečnost). Nyní zas projetou stůj zdusí info o kožených sedadlech a nutnosti doladění wifi v soukromém krásném vlaku. Provozuje se nikoli podávání informací, ale prodej reklamy.
Stějně tak RJ. Pan Jančura se rád podělí o informace, tak se o něm píše, ale jak udělá průser, média se s ním nemažou a také to hned napíšou a také zkresleně. Jeho jediná výhoda je v tom, že si lidi asi nebudou plést dopravce a majitele infrastruktury, čož mnoho médií ani za mnoho let nepochopilo a ČD se SŽDC často míchají do jednolitého guláše.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.

































