Praha/Havířov — RegioJet ze skupiny Student Agency spouští 26. září ryze komerční provoz vlaků InterCity mezi Prahou a Havířovem. Technické detaily i nabízené služby společnost představila už začátkem měsíce. I po této tiskové konferenci ale panovaly určité nezodpovězené otázky – jak moc budou upraveny interiéry vozů pořízených z Rakouska nebo jaký bude přesný ceník cateringových služeb? Na čtvrtek 22. září byla pro novináře a partnery uspořádána VIP jízda na Stodolní, po které je jasné, že žlutý vlak je skutečností, a ne (slovy Petra Žaludy) demagogickým kecem Radima Jančury. Jaké jsou poslední dny před startem, jak vrcholí napětí na YTNP (smíchovském společném nádraží) i v diskusích, jak redaktorům na palubě (moc) chutnalo a co se bude vychytávat hned poté, co v pondělí vyjede první IC 1002 z Havířova?
Trénujeme, nenastupujte!
Celý týden se u RegioJetu pracovalo nejen na dokončení prvních dvou garnitur vozů, ale také probíhaly praktické zkoušky. Každý ze strojvedoucích si několikrát zajel podle jízdního řádu trasu Praha-Smíchov společné nádraží - Havířov a zpět, stevardi, baristé a vlakvedoucí pak začali cvičit výpravu vlaku, hlášení vlakovým rozhlasem nebo roznášení občerstvení v jedoucí soupravě. Do té doby si své dovednosti cvičili na pevné zemi, ale to je úplně něco jiného, než mít několik skleniček na táce a projíždět zhlavím stanice Prosenice. První neveřejná jízda byla spoje IC 1013 hned v pondělí odpoledne. Zatímco jedna část se učila v baru obsluhovat kávovar, z palubního rozhlasu se ozývalo hlášení. Z počátku nesmělé, někdy s "razovitou" artikulací, ale uvidíte v pondělí, jestli se během týdne rozmluvili. Opakování matka moudrosti - v úterý se souprava otočila na spojích 1004, 1007 a 1016.
Jednou to přijít muselo…
V předvečer velké neveřejné premiéry, zatímco cvičná souprava projížděla údolím Orlice, strojvedoucí RegioJetu způsobil první mimořádnost tohoto dopravce - ve stanici Lipník nad Bečvou s lokomotivním vlakem projel návěsť stůj a narušil vlakovou cestu vlaku EC 102. Jediná škoda nastala na výměně a k ohrožení cestujících nedošlo. Tento měsíc se jednalo minimálně o pátý incident tohoto typu, přesto se fandové i deník Mladá fronta postarali o řádnou publicitu. Stejně jako u jiných podobných mimořádností byl strojvedoucí postaven mimo službu a čeká ho přezkoušení. Mimořádnou událost šetří Drážní inspekce.
„Máme žluté vlaky“
Čtvrteční jízda spojů IC 1005 a 1018 byla určena pro média a pozvané VIP hosty z řad partnerů projektu IC RegioJet. Uvítáni jsme byli v nedávno otevřené lounge na pražském hlavním nádraží. Slova se ujal přímo majitel Student Agency Radim Jančura, který potěšil všechny informací, že "vlak je až po strop naložený jídlem a musíme vše sníst." Degustace jídelního menu ve vlacích RegioJet byla velmi příjemná. Jízda byla plánována z Prahy na Ostravu-Stodolní s hodinovými zastávkami v Pardubicích a Olomouci. Tam v rámci prezentace došlo i k pochodům mažoretek, kapely, nebo stevardů s "bojovnými" transparenty.
Fotografie nabízeného občerstvení nebudou - vzali jsme si k srdci slova pana ředitele a vše snědli. Co nás velmi příjemně oslovilo, byly ceny. Minimálně nealkoholické nápoje se nevyplatí kupovat na nádraží. I jídla jsou v porovnání se současností JLV a Wagon Slovakia o poznání levnější. Samotný RegioJet se netají téměř nebo zcela nákladovými cenami a nechává slyšet, že jedním z cílu společnosti je naučit lidi stravování ve vlacích. V současnosti jsou přesto možnosti omezené - pokud čekáte pořádný steak či řízek, musíte si počkat na dodávku plnohodnotných jídelních vozů z rumunské vagonky. V menu najdete spíše lehké občerstvení - sushi, saláty a deserty ke kávě nebo snídaňové menu s croissanty a jiným pečivem. Nic z ochutnaných jídel nebylo špatné. Na sushi boxy jsme měli dobré reference už od zaměstnanců RegioJetu a měli pravdu - je výborné. Káva zdarma je samozřejmostí stejně jako v autobusech Student Agency express. Z aktuálně nabízených piv je v nabídce Svijanský kníže 13° a Bernard nealko.
Vozy
Vozy odkoupené od Rakouských spolkových drah prošly vyvazovacími opravami v METRANS DYKO Rail Repair Shop a lak získaly v OLPAS Moravia. Kromě toho došlo k položení koberců ve všech prostorech interiérů vyjma toalet. Zcela nově byly schody na představku vybaveny světly a vinětou s logem dopravce. Tu najdete na prahu přechodových dveří. Na záchodě hraje decentní podkresová hudba. Ve vozech ABmz došlo k zástavbě lednic a polic k uskladnění materiálu i jídla. Navíc byl dosazen kávovar, dřez a kuchyňský server pro vzdálenou správu objednávek občerstvení. Stevardi používají jak k odbavení, tak objednávkám tablety značky HTC napojené na vlakový intranet přes wifi. Ve vozech běží také otevřená wifi síť žlutý. Signál zatím není nejlepší - podle dopravce zařízení umí sčítat signál od více operátorů, ale během testovacích jízd nebyly použity všechny SIM-karty. Až nyní dojde také k montáží GSM-repeaterů pro zesílení signálu pro telefonování. Od 26. září pak můžete testovat, jak dobře spojení funguje. Dopravce přijímá připomínky.
Ampz
ABmz
Menší sílu signálu ostatně mohla poznat i stovka fanoušků, kteří v pátek využili akčních jízdenek za 50 korun do cvičného páru vlaků IC 1003 / 1016. Spolu s nimi na palubě cestovaly také 3 ze 4 pozvaných školních tříd. Podle referencí má posádka žlutého expresu ještě co cvičit, i když skupina doprovázející IC 1016 byla o poznání lepší. Reputaci si můžou napravit hned toto pondělí v již vyprodaném spoji IC 1002, který jako první vyjíždí po páté hodině ráno z Havířova.
RegioJet na Facebooku sice vyzývá, "ať z konkurence na ostravské větvi neděláme kovbojku", ale srovnávání s Českými drahami teď budou asi velmi častá. Oba dopravci by měli nadále hledat způsob, jak dojít k dohodě o společném odbavení. Ačkoliv na většině nádraží po trase jsou k dispozici pokladny obou barev, už v pátek se našli zbloudilí cestující ČD. RegioJet pak bude muset zapracovat na veřejném mínění u některých minorit – největší rozhořčení se zvedlo v komunitě majitelů velkých psů, kteří byli přepravními podmínkami dopravce prozatím z paluby vyloučeni. Tedy pokud svého psa nezvládnou uzavřít do přepravní schránky. Utěšit je může fakt, že pitbul Radima Jančury se žlutým vlakem na výlet také nesveze. Ukazuje se, že brzy bude nutné navyšovat kapacitu - ve špičkové časy jsou již nyní některé spoje vyprodány. Už samotný průvodce palubním servisem navíc prozrazuje, že zatímco současné vlaky IC RegioJet nabízí jedinou vozovou třídu, s příchodem nových vozů se objevů první i business třída, dětský a kancelářský oddíl, přeprava kol nebo jídelní vůz. Jestli přibudou i další služby, to snad brzy zjistíme.
Zdroj: RegioJet, ŽelPage; foto: Josef Petrák, Matouš Danielka
| 25.9.2011 (23:59)
28.09.2011 (9:43) danysek: bohužel jste nepochopil co jsem chtěl říci..
1) nezajistěná pistole - nepsal jsem nevydávat z.pasy, chtěl jsem říct, že pokud se mi taková věc stane, ponesu následky, a výmluva že je to dětská nemoc, u soudu/policie jako omluva neobstoji...
stejně tak, pokud chceme být objektivní, musíme uznat, že těch MU je více než je zdrávo a že tedy tuto stránku zatím moc dobře nezvládli, to je objektivní fakt, a výmluva dětských nemocí na tom nic nemění.....
ale jestli jste si vsiml, nikde jsem nepsal, že mu maj odebrat licenci....
2) to jak kdo k vlakům přišel nemá nic společného s úvahou, že někdo se stejným počtem MU odjezdí tisíce vlaků a někdo 6
spíš pokud chcete být objektivní, by jste měl poukázat na fakt, že z těch x vlaků CD je y na lokálkách, kde je přeci jen nižší riziko než na přecpaném koridoru....
Ze si nevymyslim.
Byli na perone vsichni. Kdyby mu rekli, ze se neco deje, pochopil by. Ale oni tam jen stali a stali
Vy jste tím vlakem jel, že to můžete takto hodnotit? Já si to do zítřejšího rána netroufnu, dokud to neozkouším na vlastní kůži.
Navíc kolikrát vidíte u rychlíků, že vlakvedoucí dává souhlas k odjezdu a musí ho dávat opakovaně, jelikož strojvůdce nedává pozor (samozřejmě s pochopitelných důvodů, obsluha lokomotivy, ale to samé mohlo být u personálu RegioJet).
Navíc nechápu nazývání personálu RJ pikolíky. Proč to pohrdání? Kdesi níže zase bylo napsáno vlakvedoucí v uvozovkách. Proč? Tento člověk má kromě povinností vlakvedoucího, stejných jako u ČD, ještě daleko více práce, nechápu, proč Vám stevardky vadí.
Samozřejmě, že RJ má problémy (projetí STŮJ, nezastavení v žst - resp. pozdní zastavení, odjezd z cílové žst před výstupem cestujících, i když poté vlakvedoucí vlak zastavil), ale jelikož mám k dispozici kompletní přehled mimořádností všech dopravců na síti SŽDC, vidím, že nezastavení v žst u ČD také není zas až tak neobvyklé (1x měsíc), stejně tak jsem byl přítomen na stanovišti KŽC Doprava, když strojvůdce málem projel žst, jelikož si neuvědomil, že tam vlak zastavuje, je to prostě selhání jednotlivce, neúmyslné, nelze podle toho soudit firmu.
Samozřejmě, že je špatně, pokud RJ nedodržuje předpisy, ale od toho jsou tu snad odpovědní lidé, aby to řešili a aby RJ dostal odpovídající pokutu ... popírá tady snad někdo něco tak zjevného?
Skodivka ve smyslu: Kope kolem sebe, nikoho neuznava a pritom se tvari tak arogantne. Co udelal mezi Prahou a Libercem? Praha - Brno je znamejsi. Uz jsem to z pocatku opakoval. To je porad jeho styl. To co se deje u CD, to je sila. Ale on je proste HUMUS
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.

































