Praha/Havířov — RegioJet ze skupiny Student Agency spouští 26. září ryze komerční provoz vlaků InterCity mezi Prahou a Havířovem. Technické detaily i nabízené služby společnost představila už začátkem měsíce. I po této tiskové konferenci ale panovaly určité nezodpovězené otázky – jak moc budou upraveny interiéry vozů pořízených z Rakouska nebo jaký bude přesný ceník cateringových služeb? Na čtvrtek 22. září byla pro novináře a partnery uspořádána VIP jízda na Stodolní, po které je jasné, že žlutý vlak je skutečností, a ne (slovy Petra Žaludy) demagogickým kecem Radima Jančury. Jaké jsou poslední dny před startem, jak vrcholí napětí na YTNP (smíchovském společném nádraží) i v diskusích, jak redaktorům na palubě (moc) chutnalo a co se bude vychytávat hned poté, co v pondělí vyjede první IC 1002 z Havířova?
Trénujeme, nenastupujte!
Celý týden se u RegioJetu pracovalo nejen na dokončení prvních dvou garnitur vozů, ale také probíhaly praktické zkoušky. Každý ze strojvedoucích si několikrát zajel podle jízdního řádu trasu Praha-Smíchov společné nádraží - Havířov a zpět, stevardi, baristé a vlakvedoucí pak začali cvičit výpravu vlaku, hlášení vlakovým rozhlasem nebo roznášení občerstvení v jedoucí soupravě. Do té doby si své dovednosti cvičili na pevné zemi, ale to je úplně něco jiného, než mít několik skleniček na táce a projíždět zhlavím stanice Prosenice. První neveřejná jízda byla spoje IC 1013 hned v pondělí odpoledne. Zatímco jedna část se učila v baru obsluhovat kávovar, z palubního rozhlasu se ozývalo hlášení. Z počátku nesmělé, někdy s "razovitou" artikulací, ale uvidíte v pondělí, jestli se během týdne rozmluvili. Opakování matka moudrosti - v úterý se souprava otočila na spojích 1004, 1007 a 1016.
Jednou to přijít muselo…
V předvečer velké neveřejné premiéry, zatímco cvičná souprava projížděla údolím Orlice, strojvedoucí RegioJetu způsobil první mimořádnost tohoto dopravce - ve stanici Lipník nad Bečvou s lokomotivním vlakem projel návěsť stůj a narušil vlakovou cestu vlaku EC 102. Jediná škoda nastala na výměně a k ohrožení cestujících nedošlo. Tento měsíc se jednalo minimálně o pátý incident tohoto typu, přesto se fandové i deník Mladá fronta postarali o řádnou publicitu. Stejně jako u jiných podobných mimořádností byl strojvedoucí postaven mimo službu a čeká ho přezkoušení. Mimořádnou událost šetří Drážní inspekce.
„Máme žluté vlaky“
Čtvrteční jízda spojů IC 1005 a 1018 byla určena pro média a pozvané VIP hosty z řad partnerů projektu IC RegioJet. Uvítáni jsme byli v nedávno otevřené lounge na pražském hlavním nádraží. Slova se ujal přímo majitel Student Agency Radim Jančura, který potěšil všechny informací, že "vlak je až po strop naložený jídlem a musíme vše sníst." Degustace jídelního menu ve vlacích RegioJet byla velmi příjemná. Jízda byla plánována z Prahy na Ostravu-Stodolní s hodinovými zastávkami v Pardubicích a Olomouci. Tam v rámci prezentace došlo i k pochodům mažoretek, kapely, nebo stevardů s "bojovnými" transparenty.
Fotografie nabízeného občerstvení nebudou - vzali jsme si k srdci slova pana ředitele a vše snědli. Co nás velmi příjemně oslovilo, byly ceny. Minimálně nealkoholické nápoje se nevyplatí kupovat na nádraží. I jídla jsou v porovnání se současností JLV a Wagon Slovakia o poznání levnější. Samotný RegioJet se netají téměř nebo zcela nákladovými cenami a nechává slyšet, že jedním z cílu společnosti je naučit lidi stravování ve vlacích. V současnosti jsou přesto možnosti omezené - pokud čekáte pořádný steak či řízek, musíte si počkat na dodávku plnohodnotných jídelních vozů z rumunské vagonky. V menu najdete spíše lehké občerstvení - sushi, saláty a deserty ke kávě nebo snídaňové menu s croissanty a jiným pečivem. Nic z ochutnaných jídel nebylo špatné. Na sushi boxy jsme měli dobré reference už od zaměstnanců RegioJetu a měli pravdu - je výborné. Káva zdarma je samozřejmostí stejně jako v autobusech Student Agency express. Z aktuálně nabízených piv je v nabídce Svijanský kníže 13° a Bernard nealko.
Vozy
Vozy odkoupené od Rakouských spolkových drah prošly vyvazovacími opravami v METRANS DYKO Rail Repair Shop a lak získaly v OLPAS Moravia. Kromě toho došlo k položení koberců ve všech prostorech interiérů vyjma toalet. Zcela nově byly schody na představku vybaveny světly a vinětou s logem dopravce. Tu najdete na prahu přechodových dveří. Na záchodě hraje decentní podkresová hudba. Ve vozech ABmz došlo k zástavbě lednic a polic k uskladnění materiálu i jídla. Navíc byl dosazen kávovar, dřez a kuchyňský server pro vzdálenou správu objednávek občerstvení. Stevardi používají jak k odbavení, tak objednávkám tablety značky HTC napojené na vlakový intranet přes wifi. Ve vozech běží také otevřená wifi síť žlutý. Signál zatím není nejlepší - podle dopravce zařízení umí sčítat signál od více operátorů, ale během testovacích jízd nebyly použity všechny SIM-karty. Až nyní dojde také k montáží GSM-repeaterů pro zesílení signálu pro telefonování. Od 26. září pak můžete testovat, jak dobře spojení funguje. Dopravce přijímá připomínky.
Ampz
ABmz
Menší sílu signálu ostatně mohla poznat i stovka fanoušků, kteří v pátek využili akčních jízdenek za 50 korun do cvičného páru vlaků IC 1003 / 1016. Spolu s nimi na palubě cestovaly také 3 ze 4 pozvaných školních tříd. Podle referencí má posádka žlutého expresu ještě co cvičit, i když skupina doprovázející IC 1016 byla o poznání lepší. Reputaci si můžou napravit hned toto pondělí v již vyprodaném spoji IC 1002, který jako první vyjíždí po páté hodině ráno z Havířova.
RegioJet na Facebooku sice vyzývá, "ať z konkurence na ostravské větvi neděláme kovbojku", ale srovnávání s Českými drahami teď budou asi velmi častá. Oba dopravci by měli nadále hledat způsob, jak dojít k dohodě o společném odbavení. Ačkoliv na většině nádraží po trase jsou k dispozici pokladny obou barev, už v pátek se našli zbloudilí cestující ČD. RegioJet pak bude muset zapracovat na veřejném mínění u některých minorit – největší rozhořčení se zvedlo v komunitě majitelů velkých psů, kteří byli přepravními podmínkami dopravce prozatím z paluby vyloučeni. Tedy pokud svého psa nezvládnou uzavřít do přepravní schránky. Utěšit je může fakt, že pitbul Radima Jančury se žlutým vlakem na výlet také nesveze. Ukazuje se, že brzy bude nutné navyšovat kapacitu - ve špičkové časy jsou již nyní některé spoje vyprodány. Už samotný průvodce palubním servisem navíc prozrazuje, že zatímco současné vlaky IC RegioJet nabízí jedinou vozovou třídu, s příchodem nových vozů se objevů první i business třída, dětský a kancelářský oddíl, přeprava kol nebo jídelní vůz. Jestli přibudou i další služby, to snad brzy zjistíme.
Zdroj: RegioJet, ŽelPage; foto: Josef Petrák, Matouš Danielka
| 25.9.2011 (23:59)
Nechci být hnidopich, ale tohle už vážně bije do očí - 3 chyby v 5 slovech... :( snad : bohužel, my Češi jsme (jací?) takoví!
jiná situace nastane, když je tam potřeba vypravit další vlak, tam opravdu (soudě dle zušeností a MU) nebezpečí najednou obrovsky vzroste a souhlasím, že nad úroveň nebezpečí na koridoru, ale o větším riziku jsem psal hlavně proto, že přeci jen více nehod se stane na havních tratích a stanicích, kde je vysoký provoz (viz zmíněná relace Praha-Plzeň)
také to bylo v době, kdy pan Jančura radši zrušil diskuzní fórum na stránkách SA, protože asi neunes, že si tam lidi chodily stěžovat, místo toho aby ho vychvalovali.
ještě vysvětlění k poměru tři stížnosti jedna jízda, zařizoval jsem několikrát jízdenky pro své přátele, a po jejich stížnostech, jsem ze začátku měl snahu je předat SA, jejich reakcemi jsem byl zklamán....
Humbuk je kolem žlutých vlaků obecně (kolem kvality služeb, výše jízdného...). A síla humbuku kolem přešlapů je přímo úměrná síle toho humbuku kolem kvality.
Pokud strojvedoucí (ať už žlutý nebo modrý) projede "stůj", je to selhání. A to selhání je stejně velké, ať už je to bez následků nebo s následky. Neboli: žlutý strojvedoucí v Lipníku projel "stůj" a vjel do cesty jinému vlaku. Modří strojvedoucí v Olomouci a Libni projeli "stůj" a vjeli do cesty jinému vlaku. Ve všech případech úplně stejné selhání. Ten žlutý měl štěstí, že se to obešlo bez následků. To ale neznamená, že udělal menší chybu než modří.
při své jediné jízdě žlutým busem, jsem se setkal s poněkud zvláštním přístupem, chtěl jsem si po cestě zdřímnout, napřed jestli chci kafe, pak mě probudila jestli chci sluchátka, a když jsem jí řek že nic nechci ať mi dá pokoj, tak mi řekla že je to její povinost se mi zeptat, tak mě po třetí vzbudila znovu, jestli nechci časopis, ale samozřejmě to byla 1 blbka
A ta pojizdna rakev? Vy porad spekulujete kolem mimoradnych udalosti v kategorii C... to vam vubec nevadi ty mimoradne udalosti v kategorii A u CD (kde RJ zatim nema ani jednu)? :-)
Obraz CD v ocich lidi z 90% delaji ti provozni lidi, s tema se cestujici setkava. A setkava se pak i s pohledy na lidi, jejich zasadni starosti je zapalit si cigaretu ci poklabosit s kamaradem, zatimco zakaznik ceka na odbaveni... A nutno take poznamenat, ze o svem zamestnani rozhoduje kazdy sam za sebe, nikdo neni ke smennemu provozu kdekoliv nucen nasilim, pokud se to nekomu nelibi, necht si praci najde jinde (problem ale mivaji lide co si pod pojmem prace predstavuji jen dochazku do zamestnani a hledani zpusobu, jak se kde zasit)... A ono s "debilky" se setkavaji i pracovnici jinych profesi a musi umet tyto situace zvladat.
Jestli mate pocit, ze u CD se "seznani" dela nejak lip, tak ja ne... CD zrovnatak minimalizuji sve naklady a uspory v prvni rade jsou na provozu odspoda. Seznani je samozrejme placena smena strojvedouciho a urcite ani CD neplati roky vozeni se po tratich naprazdno bez pracovniho vykonu, institut pomocnika strojvedouciho (kde se dalo neco priucit) byl zrusen uz davno...
Jo a drobne PS: s RailJetem ja osobne nic spolecneho nemam ;-)
Karel Kovářík A z ceho dovozujete, ze RegioJet a konkretni strojvudce za zpusobene mimoradnosti neponese zodpovednost? Mame tu Drazni urad, ten se podobnym vecem venuje. Stejne jako ponesou zodpovednost strojvedouci CD a CD samotne za mimoradnosti jimi zpusobene. Diskuze je celou dobu o tom, ze kolem RegioJetu a jeho preslapu se dela neuveritelny humbuk (aka: jezis to je pruser), zatimco po formalni strance identicke preslapy na strane CD jsou hodnoceny jinym meritkem (aka: normalka, se obcas stane) - a argumentuje se v zasade jen tim, ze CD prece vypravi vice vlaku. To je proste nesmysl, kdyz dojde na srazku vlaku, je zcela jedno, v jake barve byl vypraven... a chceme-li byt objektivni, nemuzeme vynaset soudy po jednom tydnu provozu.
Rizika na lokalkach jsou stejna, ne-li vyssi v dusledku nizsiho stupne zabezpeceni provozu (vice se spoleha na lidsky faktor, technicke zajisteni minimalni). Ale treba koridorova trat Praha-Plzen lokalkou rozhodne neni, stejne jako zst.Praha Liben - a zde doslo k vaznym pochybenim strojvedoucich CD v obou pripadech - a to v rovine, kdy se vlaky skutecne v srpnu srazely (nastesti bez vaznejsich nasledku)...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.

































