Praha/Havířov — RegioJet ze skupiny Student Agency spouští 26. září ryze komerční provoz vlaků InterCity mezi Prahou a Havířovem. Technické detaily i nabízené služby společnost představila už začátkem měsíce. I po této tiskové konferenci ale panovaly určité nezodpovězené otázky – jak moc budou upraveny interiéry vozů pořízených z Rakouska nebo jaký bude přesný ceník cateringových služeb? Na čtvrtek 22. září byla pro novináře a partnery uspořádána VIP jízda na Stodolní, po které je jasné, že žlutý vlak je skutečností, a ne (slovy Petra Žaludy) demagogickým kecem Radima Jančury. Jaké jsou poslední dny před startem, jak vrcholí napětí na YTNP (smíchovském společném nádraží) i v diskusích, jak redaktorům na palubě (moc) chutnalo a co se bude vychytávat hned poté, co v pondělí vyjede první IC 1002 z Havířova?
Trénujeme, nenastupujte!
Celý týden se u RegioJetu pracovalo nejen na dokončení prvních dvou garnitur vozů, ale také probíhaly praktické zkoušky. Každý ze strojvedoucích si několikrát zajel podle jízdního řádu trasu Praha-Smíchov společné nádraží - Havířov a zpět, stevardi, baristé a vlakvedoucí pak začali cvičit výpravu vlaku, hlášení vlakovým rozhlasem nebo roznášení občerstvení v jedoucí soupravě. Do té doby si své dovednosti cvičili na pevné zemi, ale to je úplně něco jiného, než mít několik skleniček na táce a projíždět zhlavím stanice Prosenice. První neveřejná jízda byla spoje IC 1013 hned v pondělí odpoledne. Zatímco jedna část se učila v baru obsluhovat kávovar, z palubního rozhlasu se ozývalo hlášení. Z počátku nesmělé, někdy s "razovitou" artikulací, ale uvidíte v pondělí, jestli se během týdne rozmluvili. Opakování matka moudrosti - v úterý se souprava otočila na spojích 1004, 1007 a 1016.
Jednou to přijít muselo…
V předvečer velké neveřejné premiéry, zatímco cvičná souprava projížděla údolím Orlice, strojvedoucí RegioJetu způsobil první mimořádnost tohoto dopravce - ve stanici Lipník nad Bečvou s lokomotivním vlakem projel návěsť stůj a narušil vlakovou cestu vlaku EC 102. Jediná škoda nastala na výměně a k ohrožení cestujících nedošlo. Tento měsíc se jednalo minimálně o pátý incident tohoto typu, přesto se fandové i deník Mladá fronta postarali o řádnou publicitu. Stejně jako u jiných podobných mimořádností byl strojvedoucí postaven mimo službu a čeká ho přezkoušení. Mimořádnou událost šetří Drážní inspekce.
„Máme žluté vlaky“
Čtvrteční jízda spojů IC 1005 a 1018 byla určena pro média a pozvané VIP hosty z řad partnerů projektu IC RegioJet. Uvítáni jsme byli v nedávno otevřené lounge na pražském hlavním nádraží. Slova se ujal přímo majitel Student Agency Radim Jančura, který potěšil všechny informací, že "vlak je až po strop naložený jídlem a musíme vše sníst." Degustace jídelního menu ve vlacích RegioJet byla velmi příjemná. Jízda byla plánována z Prahy na Ostravu-Stodolní s hodinovými zastávkami v Pardubicích a Olomouci. Tam v rámci prezentace došlo i k pochodům mažoretek, kapely, nebo stevardů s "bojovnými" transparenty.
Fotografie nabízeného občerstvení nebudou - vzali jsme si k srdci slova pana ředitele a vše snědli. Co nás velmi příjemně oslovilo, byly ceny. Minimálně nealkoholické nápoje se nevyplatí kupovat na nádraží. I jídla jsou v porovnání se současností JLV a Wagon Slovakia o poznání levnější. Samotný RegioJet se netají téměř nebo zcela nákladovými cenami a nechává slyšet, že jedním z cílu společnosti je naučit lidi stravování ve vlacích. V současnosti jsou přesto možnosti omezené - pokud čekáte pořádný steak či řízek, musíte si počkat na dodávku plnohodnotných jídelních vozů z rumunské vagonky. V menu najdete spíše lehké občerstvení - sushi, saláty a deserty ke kávě nebo snídaňové menu s croissanty a jiným pečivem. Nic z ochutnaných jídel nebylo špatné. Na sushi boxy jsme měli dobré reference už od zaměstnanců RegioJetu a měli pravdu - je výborné. Káva zdarma je samozřejmostí stejně jako v autobusech Student Agency express. Z aktuálně nabízených piv je v nabídce Svijanský kníže 13° a Bernard nealko.
Vozy
Vozy odkoupené od Rakouských spolkových drah prošly vyvazovacími opravami v METRANS DYKO Rail Repair Shop a lak získaly v OLPAS Moravia. Kromě toho došlo k položení koberců ve všech prostorech interiérů vyjma toalet. Zcela nově byly schody na představku vybaveny světly a vinětou s logem dopravce. Tu najdete na prahu přechodových dveří. Na záchodě hraje decentní podkresová hudba. Ve vozech ABmz došlo k zástavbě lednic a polic k uskladnění materiálu i jídla. Navíc byl dosazen kávovar, dřez a kuchyňský server pro vzdálenou správu objednávek občerstvení. Stevardi používají jak k odbavení, tak objednávkám tablety značky HTC napojené na vlakový intranet přes wifi. Ve vozech běží také otevřená wifi síť žlutý. Signál zatím není nejlepší - podle dopravce zařízení umí sčítat signál od více operátorů, ale během testovacích jízd nebyly použity všechny SIM-karty. Až nyní dojde také k montáží GSM-repeaterů pro zesílení signálu pro telefonování. Od 26. září pak můžete testovat, jak dobře spojení funguje. Dopravce přijímá připomínky.
Ampz
ABmz
Menší sílu signálu ostatně mohla poznat i stovka fanoušků, kteří v pátek využili akčních jízdenek za 50 korun do cvičného páru vlaků IC 1003 / 1016. Spolu s nimi na palubě cestovaly také 3 ze 4 pozvaných školních tříd. Podle referencí má posádka žlutého expresu ještě co cvičit, i když skupina doprovázející IC 1016 byla o poznání lepší. Reputaci si můžou napravit hned toto pondělí v již vyprodaném spoji IC 1002, který jako první vyjíždí po páté hodině ráno z Havířova.
RegioJet na Facebooku sice vyzývá, "ať z konkurence na ostravské větvi neděláme kovbojku", ale srovnávání s Českými drahami teď budou asi velmi častá. Oba dopravci by měli nadále hledat způsob, jak dojít k dohodě o společném odbavení. Ačkoliv na většině nádraží po trase jsou k dispozici pokladny obou barev, už v pátek se našli zbloudilí cestující ČD. RegioJet pak bude muset zapracovat na veřejném mínění u některých minorit – největší rozhořčení se zvedlo v komunitě majitelů velkých psů, kteří byli přepravními podmínkami dopravce prozatím z paluby vyloučeni. Tedy pokud svého psa nezvládnou uzavřít do přepravní schránky. Utěšit je může fakt, že pitbul Radima Jančury se žlutým vlakem na výlet také nesveze. Ukazuje se, že brzy bude nutné navyšovat kapacitu - ve špičkové časy jsou již nyní některé spoje vyprodány. Už samotný průvodce palubním servisem navíc prozrazuje, že zatímco současné vlaky IC RegioJet nabízí jedinou vozovou třídu, s příchodem nových vozů se objevů první i business třída, dětský a kancelářský oddíl, přeprava kol nebo jídelní vůz. Jestli přibudou i další služby, to snad brzy zjistíme.
Zdroj: RegioJet, ŽelPage; foto: Josef Petrák, Matouš Danielka
| 25.9.2011 (23:59)
Souhlasím s Vámi, měli jej pustit, třeba v nějakém kraji tak jak chtěl. On ale měl vypůjčené 2 desíra a nesplňoval mnoho podmínek ze zadání-nevím přesně, ovšem v lidovkách tehdy vypíchli (ostatně jak je jejich zvykem) něco ve smyslu: Hnusné a špinavé socialistické(!) motoráky nenahradí moderní krásná soukromá vozidla. Takže nevím co vlastně nesplňoval,ale na nějakou ucelenou oblast ho pustit měli. Jejich blbost - viz. nesmyslné přesvědčovací kampaně "likvidátora" docenta Žemličky z JIKORDu ve všech krajích a bláboly vydávané za dopravní koncepci. Jo, slyšel jsem, že vydal jakousi kuchařku pro koordinátory doprav v krajích, nemá ji někdo k poslání?
Společnost RJ je ryze samofinancovanou společností bez jakýchkoliv dotací. To znamená, že pokud má přidělenou kapacitu od SŽDC na určité trase, může tam jezdit podle smlouvy třeba za 1 (jednu) korunu. Je to jen a jen jeho věc. S dotovanými EX a R, provozovanými ČD, to nemá nic společného. Jen to, a to je důležité, je to pro ČD konkurence, která dodnes chyběla.
Je třeba si zvyknout, že i železniční dopravní cesta v rámci osobní přepravy tu není jen pro ČD. Stejně tak, jako silnice a dálnice.
FRK
Co takhle začít naši veřejnou správu mlátit evropskými hesly o mobilitě a udržitelné dopravě? Bez synergie dopravců zůstanou hesla jen hesly.
Další můj šílený návrh "regulace vs. soutěž" je následující: Tzv. obyčejné jízdné by bylo na dotovaných spojích zcela integrováno. Jeho výše by se ale určovala na základě oboustranné dohody objednatele i dopravce.
Tržní soutěž a "letecký tarif" by se pak realizovaly směrem dolů.
Zájem dopravce: Vytížit spoj a odlákat cestující konkurenci. Tedy by nabízel "leteckým tarifem" různě zlevněné jízdenky, které by byly vázány podle podmínek určovaných dopravcem.
Zájem zákazníka: Jet co nejlevněji. Buď má málo času a jede ve špičce za obyčejné, nebo má víc času a míň peněz, a tak "optimalizuje", čímž rozmělňuje přepravní špičky.
Hodilo by se asi jednotné prodejní rozhraní typu National Rail v Británii - http://www.nationalrail.co.uk/. Na jeden doklad byste pak mohli koupit více jízdenek a každá sama o sobě by mohla být nezávislou nabídkou určitého dopravce.
Letecký tarif směrem nahoru by se pak používal třeba k regulaci špiček typu svátky či pátky/neděle.
K tomu by dopravci soutěžili úrovní služeb. Ač jsem nikde neviděl příklad, dovedu si představit třeba přesný proklad dvou dvouhodinových taktů ČD a Regiojetu mezi Prahou a Havířovem. Nejlukrativnější trasy "ráno do Prahy" apod. by se pak třeba každý rok prohazovaly...
Tímto vyslovuji hypotézu, že přesný proklad do hodinového taktu, který by trval aspoň 3 roky beze změn a na nějž by byly vázány přípoje každou hodinu stejně, by oběma dopravcům přinesl vyšší tržby než "divoká" soutěž.
minimálně já se k Vám rád přidám, mě je ta společnost taky nesympatická, ale poznáte sám, napsat něco takového je jako píchnout do vosího hnízda ;-)
Jedná se ale jen o pár vlaků, typicky nočních ubytovacích. Na denním IC se tak neděje.
Ono se není čemu divit, když vím, že ty místa vyprodám klidně jen s lidmi co jedou celou trasu, ...
Pokud byste si přečetl i moje pozdější příspěvky, viděl byste, že se nedivím a jeho důvody zcela chápu. Dokonce jsem to vyčíslil a finanční dopad je nemalý.
Co mi ale vadí, když je někdo schopen za této situace kritizovat nedostatečný servis ČD a rozplývat se nad kusem žvance, který je zaplacen právě touto zdánlivou "drobností".
Férový přístup by byl asi následující: Chceš jezdit Pha_Ova? Ano,ale vezmeš relaci: Pardubice_Znojmo, nebo podobnou, na níž teď strana a vláda v "zájmu nás všech" končí s kategorií Sp..... Takhle jak mu to dali nyní je to diskriminácija!
Já vám zaručuju, že pokud to budou ČD dělat stejně jako Regiojet (Pha-Ova jen 3x denně s pěti vozy), tak budou mít taky vyprodáno a nebudou na to potřebovat dotace.
při nákupu přes eshop ČD taky získám jízdenku na konkrétní vlak, kterou nemohu použít v jiném vlaku... tzn. jsem penalizován za to, že šetřím pokladní ve stanici... a s tím vracením to není nijak slavný..
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.

































