Praha/Havířov — RegioJet ze skupiny Student Agency spouští 26. září ryze komerční provoz vlaků InterCity mezi Prahou a Havířovem. Technické detaily i nabízené služby společnost představila už začátkem měsíce. I po této tiskové konferenci ale panovaly určité nezodpovězené otázky – jak moc budou upraveny interiéry vozů pořízených z Rakouska nebo jaký bude přesný ceník cateringových služeb? Na čtvrtek 22. září byla pro novináře a partnery uspořádána VIP jízda na Stodolní, po které je jasné, že žlutý vlak je skutečností, a ne (slovy Petra Žaludy) demagogickým kecem Radima Jančury. Jaké jsou poslední dny před startem, jak vrcholí napětí na YTNP (smíchovském společném nádraží) i v diskusích, jak redaktorům na palubě (moc) chutnalo a co se bude vychytávat hned poté, co v pondělí vyjede první IC 1002 z Havířova?
Trénujeme, nenastupujte!
Celý týden se u RegioJetu pracovalo nejen na dokončení prvních dvou garnitur vozů, ale také probíhaly praktické zkoušky. Každý ze strojvedoucích si několikrát zajel podle jízdního řádu trasu Praha-Smíchov společné nádraží - Havířov a zpět, stevardi, baristé a vlakvedoucí pak začali cvičit výpravu vlaku, hlášení vlakovým rozhlasem nebo roznášení občerstvení v jedoucí soupravě. Do té doby si své dovednosti cvičili na pevné zemi, ale to je úplně něco jiného, než mít několik skleniček na táce a projíždět zhlavím stanice Prosenice. První neveřejná jízda byla spoje IC 1013 hned v pondělí odpoledne. Zatímco jedna část se učila v baru obsluhovat kávovar, z palubního rozhlasu se ozývalo hlášení. Z počátku nesmělé, někdy s "razovitou" artikulací, ale uvidíte v pondělí, jestli se během týdne rozmluvili. Opakování matka moudrosti - v úterý se souprava otočila na spojích 1004, 1007 a 1016.
Jednou to přijít muselo…
V předvečer velké neveřejné premiéry, zatímco cvičná souprava projížděla údolím Orlice, strojvedoucí RegioJetu způsobil první mimořádnost tohoto dopravce - ve stanici Lipník nad Bečvou s lokomotivním vlakem projel návěsť stůj a narušil vlakovou cestu vlaku EC 102. Jediná škoda nastala na výměně a k ohrožení cestujících nedošlo. Tento měsíc se jednalo minimálně o pátý incident tohoto typu, přesto se fandové i deník Mladá fronta postarali o řádnou publicitu. Stejně jako u jiných podobných mimořádností byl strojvedoucí postaven mimo službu a čeká ho přezkoušení. Mimořádnou událost šetří Drážní inspekce.
„Máme žluté vlaky“
Čtvrteční jízda spojů IC 1005 a 1018 byla určena pro média a pozvané VIP hosty z řad partnerů projektu IC RegioJet. Uvítáni jsme byli v nedávno otevřené lounge na pražském hlavním nádraží. Slova se ujal přímo majitel Student Agency Radim Jančura, který potěšil všechny informací, že "vlak je až po strop naložený jídlem a musíme vše sníst." Degustace jídelního menu ve vlacích RegioJet byla velmi příjemná. Jízda byla plánována z Prahy na Ostravu-Stodolní s hodinovými zastávkami v Pardubicích a Olomouci. Tam v rámci prezentace došlo i k pochodům mažoretek, kapely, nebo stevardů s "bojovnými" transparenty.
Fotografie nabízeného občerstvení nebudou - vzali jsme si k srdci slova pana ředitele a vše snědli. Co nás velmi příjemně oslovilo, byly ceny. Minimálně nealkoholické nápoje se nevyplatí kupovat na nádraží. I jídla jsou v porovnání se současností JLV a Wagon Slovakia o poznání levnější. Samotný RegioJet se netají téměř nebo zcela nákladovými cenami a nechává slyšet, že jedním z cílu společnosti je naučit lidi stravování ve vlacích. V současnosti jsou přesto možnosti omezené - pokud čekáte pořádný steak či řízek, musíte si počkat na dodávku plnohodnotných jídelních vozů z rumunské vagonky. V menu najdete spíše lehké občerstvení - sushi, saláty a deserty ke kávě nebo snídaňové menu s croissanty a jiným pečivem. Nic z ochutnaných jídel nebylo špatné. Na sushi boxy jsme měli dobré reference už od zaměstnanců RegioJetu a měli pravdu - je výborné. Káva zdarma je samozřejmostí stejně jako v autobusech Student Agency express. Z aktuálně nabízených piv je v nabídce Svijanský kníže 13° a Bernard nealko.
Vozy
Vozy odkoupené od Rakouských spolkových drah prošly vyvazovacími opravami v METRANS DYKO Rail Repair Shop a lak získaly v OLPAS Moravia. Kromě toho došlo k položení koberců ve všech prostorech interiérů vyjma toalet. Zcela nově byly schody na představku vybaveny světly a vinětou s logem dopravce. Tu najdete na prahu přechodových dveří. Na záchodě hraje decentní podkresová hudba. Ve vozech ABmz došlo k zástavbě lednic a polic k uskladnění materiálu i jídla. Navíc byl dosazen kávovar, dřez a kuchyňský server pro vzdálenou správu objednávek občerstvení. Stevardi používají jak k odbavení, tak objednávkám tablety značky HTC napojené na vlakový intranet přes wifi. Ve vozech běží také otevřená wifi síť žlutý. Signál zatím není nejlepší - podle dopravce zařízení umí sčítat signál od více operátorů, ale během testovacích jízd nebyly použity všechny SIM-karty. Až nyní dojde také k montáží GSM-repeaterů pro zesílení signálu pro telefonování. Od 26. září pak můžete testovat, jak dobře spojení funguje. Dopravce přijímá připomínky.
Ampz
ABmz
Menší sílu signálu ostatně mohla poznat i stovka fanoušků, kteří v pátek využili akčních jízdenek za 50 korun do cvičného páru vlaků IC 1003 / 1016. Spolu s nimi na palubě cestovaly také 3 ze 4 pozvaných školních tříd. Podle referencí má posádka žlutého expresu ještě co cvičit, i když skupina doprovázející IC 1016 byla o poznání lepší. Reputaci si můžou napravit hned toto pondělí v již vyprodaném spoji IC 1002, který jako první vyjíždí po páté hodině ráno z Havířova.
RegioJet na Facebooku sice vyzývá, "ať z konkurence na ostravské větvi neděláme kovbojku", ale srovnávání s Českými drahami teď budou asi velmi častá. Oba dopravci by měli nadále hledat způsob, jak dojít k dohodě o společném odbavení. Ačkoliv na většině nádraží po trase jsou k dispozici pokladny obou barev, už v pátek se našli zbloudilí cestující ČD. RegioJet pak bude muset zapracovat na veřejném mínění u některých minorit – největší rozhořčení se zvedlo v komunitě majitelů velkých psů, kteří byli přepravními podmínkami dopravce prozatím z paluby vyloučeni. Tedy pokud svého psa nezvládnou uzavřít do přepravní schránky. Utěšit je může fakt, že pitbul Radima Jančury se žlutým vlakem na výlet také nesveze. Ukazuje se, že brzy bude nutné navyšovat kapacitu - ve špičkové časy jsou již nyní některé spoje vyprodány. Už samotný průvodce palubním servisem navíc prozrazuje, že zatímco současné vlaky IC RegioJet nabízí jedinou vozovou třídu, s příchodem nových vozů se objevů první i business třída, dětský a kancelářský oddíl, přeprava kol nebo jídelní vůz. Jestli přibudou i další služby, to snad brzy zjistíme.
Zdroj: RegioJet, ŽelPage; foto: Josef Petrák, Matouš Danielka
| 25.9.2011 (23:59)
Zácpy na silnicích jsou hmatatelným důkazem, že souhrnný užitek při "sobecké" optimalizaci nemusí být vždy vyšší než celkové optimum, pro jehož dodržení je samozřejmě třeba určité regulace.
Obě krajnosti jsou zjevně špatně:
"levá" - např. severokorejská dálnice prakticky bez aut
i "pravá" - tedy "dog eat dog" silniční provoz v zemích třetího světa
Jenže to bychom museli mít ve veřejné správě zdravý rozum a dobrou vůli, přičemž obojí je mocnými po zásluze trestáno...
Petr Budvar: jakou "hrozinku" mu "přihráli"? On musel dost tvrdě zápasit o to, aby ho na dráhu pustili. A najednou se ukazuje, že to na čem ČD vykazovaly ztrátu kterou si od státu nechávaly dorovnat, se dá dělat daleko líp a navíc ziskově.
Vy o koze, já o voze: Píšu že rozšíří-li tzv. nedotovaný dopravce služby jinam, rozseká postupně systém synergického efektu velkého dopravce. Umožní-li mu někdo ty roziny vybrat i jinde, s tím že "ušetří nám všem", nejen že ušetřené nepřevede na jiné relace (víme jak to Strana a vláda s penězi umí), zmenší se postupně krajíc, na který byly dotace rozděleny. Takže tak přestanou vlaky předmětných kategoriích jezdit nejen na "vyzoblé" relaci ale nejspíš někde jinde, kde se žlutým nemají nic společného - z důvodu, že tam není co jinému vyzobat.
Druhá část reakce je tržní komsomolština (kéž by to tak příručkově fungovalo), na to nemá cenu reagovat.
Nakousl jste poměrně závažný problém. Já jsem se projevoval spíš optimisticky, ovšem nad Vašimi příspěvky jsem nucen se zamyslet.
Mám dojem, že zase platí Co si neuděláme, to nemáme.
Jsme zákazníci ČD a soukromníků, a měli bychom tedy dostatečně a důsledně "řvát" za uznatelnost jízdného a nezávislé dodržování přípojů i mezi konkurenty (pro začátek ze strany SŽDC, no já vím, ale nikoho jiného tu pro začátek nemáme).
Také jsme spolumajitelé drážní infrastruktury, kterou pro nás spravuje SŽDC. Měli bychom tedy, přes s MD a krajské objednatelé, tlačit na regulovanou (kontrolovanou) konkurenci a systém přípojů nadřazený jednotlivým dopravcům. Na silnici si může jezdit kdo chce, jak chce, ale na železnici by měla mít přednost systematická nabídka. Pochopitelně nikoli ČD na věčné časy, nýbrž výběrovky na takové balíky, které
1) budou provozně konzistentní (co do nasazení souprav - např. IC/R elektrické ss, dvousystémové, R/Sp diesel, S ss či střídavé, Os/Sp motorák apod.)
2) musí být každý složen z vyvážené směsi "rozinek" a "propadáků", které je ale v rámci nějakého rozumného a přiměřeného systému obslužnosti třeba dotovat. Přičemž na prvním místě budiž synergie, až na druhém rozdělení objednávky MD/krajů.
Zájmy ČD či Regiojetu s tím nemají příliš co dělat. Systém by ale měl být nastaven férově, aby umožnil vstup jakéhokoliv připraveného hráče. Zbytek ať jezdí třeba komerčně, ale neměl by rozkládat systém. Tolik můj inženýrský pohled na věc.
Co se týče regionální dopravy...kde není poptávka, tak nová konkurence přece nic nevyřeší. Proč by na takovou trať proboha podnikatel chodil?! Jestli něco takového někdo říká, tak není důvod mu to věřit. On si přece spočítá, kde bude mít nejvyšší zisk, a tam půjde (regionální doprava, byť objednaná krajem, to nejspíš nebude)
Jediné co to znamená je možná ztráta části práce pro ČD a její změstnance a je na nich aby si jí udrželi - můžou jít ke konkurenci, do jiného oboru a nebo se víc snažit, aby si podíl na trhu uchovali. Nic víc nic méně.
Petr Budvar: A proč mám jako daňový poplatník platit ČD za to že obsluhuje relace, které někdo schopnější obslouží zadarmo? To není pravicování, to je zdravý rozum. Jinak ve vodárenství trh nefunguje, v energetice jen velmi omezeně a je to bohužel vidět.
Polopatě: Nic proti Žlutýmu apriori nemám. Ale že něco obsluhuje ZADARMO je právě případ té rozinky, kterou mu přihráli. Jednoduše řečeno, mám obavy, že cena za tzv. "trh a živou dopravní cestu" bude nejspíš znemenat výrazné omezení železniční dopravy jako celku. Naprosto liché jsou sny těch, co přirovnávají dopravní cestu k silnici. V době kdy správce ruší tratě jak na běžícím pásu z důvodu "nerentability" končí tzv. živá dopravní cesta, trh v pravicovém pojetí NEEXISTUJE frštéhe?
Jde o to: 1. Nabídnou službu, kterou cestující žádají - už dnes je zřejmé, že komfort na cestě vlakem byl "nedostatkové zboží".
2. S problémy se přiměřeně vyrovnat - omluva, informace, zdůvodnění, sleva na jízdném či jiné kompenzace...
Jinak jsem překvapen, že vás TOHLE neohromuje. Mě tedy domácí podnikatel, začínající s miniaturní cestovkou, bez základny nějaké zahraniční megakorporace rožjíždějící železniční dopravu přijde jako zázrak... Žádné státní miliardové tunely, žádné naohýbané tendry, žádný herny, žádné podivné dotace - ve velkém byznisu dost zázrak.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.

































