..: Vykolejení v Santiagu: 79 mrtvých, příčinou vysoká rychlost :..

Vykolejení vlaku Alvia Renfe, Santiago de Compostela (24. 7. 2013), foto: RTVESantiago de CompostelaAktualizováno 12.40: Nejméně 78 obětí na životech a 141 zraněných si vyžádalo železniční neštěstí na předměstí galicijské metropole Santiago de Compostela na severozápadě Španělska. Souprava Talgo 250 řady 730 Renfe vykolejila v těžce přístupném koridorovém úseku, přičemž první čtyři vozy po vykolejení skončily mimo trať, některé až patnáct metrů od koleje. Jeden z článků jednotky byl zcela zničen, další v důsledku nárazu vyletěl do výšky pěti metrů a skončil na přilehlém silničním nadjezdu. Zadní hnací díl po nehodě začal hořet. Podle prvních výpovědí strojvůdce souprava jela rychlostí téměř 190 km/h, přestože se místo nehody nachází pouhé čtyři kilometry od nádraží a kvůli směrovým poměrům zde platí omezení na 80 km/h.

Krátce po vykolejení v 20.41 SELČ se na místo začaly sjíždět jednotky záchranářů, kterým ovšem přístup komplikoval rozsah škod i těžce přístupné místo nehody. Pomoc přeživším cestujícím poskytovali také místní obyvatelé, kteří dokonce rozvezli část raněných do okolních nemocnic. Hasiči a zdravotníci ještě desítky minut po nehodě nacházeli živé cestující, uvězněné pod troskami vykolejených vagonů. Část obětí se záchranářům ani do čtvrtečního rána nepovedlo identifikovat.

V kontrastu s prvními zprávami, které mluvily o 35 obětech, se bohužel tragická bilance včerejší nehody v průběhu noci vyrovnala železničnímu neštěstí z roku 1972, kdy při vykolejení v Seville zahynulo 77 osob. Zároveň jde o vůbec první tragickou nehodu na španělské vysokorychlostní síti AVE, jež od roku 1992 postupně propojuje všechna významná centra v zemi. Místo neštěstí se tak nachází na relativně nové traťové přeložce, zbudované právě kvůli vysokorychlostnímu napojení regionu Galicie. Deník El Mundo ovšem připomíná, že již v době dokončení stavby označovali odborníci tento úsek za problematický kvůli velmi malému poloměru oblouků. Traťové předpisy proto přikazují při vjezdu do oblasti snížit rychlost z traťových 250 na pouhých 80 kilometrů v hodině.

Tragická nehoda zasáhla Santiago v předvečer svátku sv. Jakuba. Toto datum je zároveň nejvýznamnějším dnem celého regionu Galicie a hlavní město při této příležitosti zažívá největší slavnost letní sezóny. V reakci na železniční neštěstí už regionální vláda pozastavila veškeré oslavy a zrušila plánovaný program, zatímco zdravotníci bojují o život přibližně dvou desítek cestujících. Jedna z původních verzí neštěstí přitom zmiňovala možnou explozi v jednom z vozů jednotky; první zprávy z vyšetřování ovšem mluví o fatálním nedodržení povolené rychlosti. Vlak, v tu chvíli opožděný o pět minut, měl v momentu nehody jet rychlostí až 220 km/h. Odborníci španělského správce infrastruktury Adif přesto upozorňují, že jen rychlost samotná by pravděpodobně nezpůsobila havárii s tak tragickými následky.

Španělská média zveřejnila údajné výroky strojvedoucího do vysílačky bezprostředně po nehodě, silně naznačující jeho vinu. Ještě v době, kdy netušil, že se právě zúčastnil jednoho z největších železničních neštěstí ve španělské historii, prý prohlásil: "Jsme jen lidé, jsme jen lidé," a poté v šoku doplnil "Doufám že nejsou mrtví, protože by to bylo na moji zodpovědnost". V současné době se čeká na analýzu černých skříněk ze soupravy.

Zdroj: El país, El mundo, Diario Información, RTVE 24


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 24.7.2013 (23:23)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Španělsko


  1 ... 13 14 15 16 17 ... 20      Zpráv na stránku:   
25.07.2013 (16:14)  
Stále mi nejde na rozum jak je možné tak masivní překročení rychlosti.

Podle BBC (http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-23449246) je trať vybavena moderním zabezpečovacím systémem ETCS, nicméně samotný oblouk kde došlo k nehodě má pouze méně sofistikovaný systém ASFA.

Podle BBC buďto:
- tento systém selhal
- nebo ho někdo poškodil či rozkradl
- nebo si strojvedoucí nevšiml nebo nedbal varování systému ASFA
- nebo byl zmaten přechodem z ETCS na ASFA

Přesto všechno mi pořád nejde na rozum, jak se toto může stát. Každopádně podle mě není na vině jen strojvedoucí, kterému evidentně buď ruplo v bedně nebo si prostě vybral slabší chvilku, ale spíše ten kdo (technicky) dopustil, aby bylo tak ohromné překročení rychlosti možné. Jako laika mě také fascinuje oblouk s 80 km/h na trati s 250 km/h - zajímalo by mě kolik je tam na to zpomalení prostoru (něco jiného je to na našich "koridorech" kde je max. 160, vesměs ale méně). Představoval bych si před tím obloukem velmi velmi dlouhé postupné zpomalovací zóny, i za cenu velkého zdržení.
registrovaný uživatel comar 
25.07.2013 (16:05)  
JRtrain:
Pokud autobus pasy ma (a vsechny nove mit musi), tak se musite pripoutat.

Nicmene souhlasim s tim, ze ve vlaku to smysl nema. Takoveto pripady musi resit zabezpecovac. Zajimalo by me, proc ETCS nekontrolovalo brzdnou krivku na konci VRT a maximalni rychlost pri opousteni useku hlidaneho ETCS. Cekal bych, ze tam bude nadefinovana nejaka vyjezdova rychlost. Na nemeckem LZB je bezne, ze se s blizicim se koncem hlidaneho useku vas to nuti brzdit na tratovou rychlost nasledujici trati.


Lide, kteri ve 2 rano cekali pred nemocnici, aby mohli darovat krev:
http://i.imgur.com/PGRBfwt.jpg
25.07.2013 (16:00)  
ukulele: Teď je na vyšetřovatelích, aby to důkladně vyšetřili a neskončilo to tím, že se řekne: "Může za to fíra." Měli by navhrnout řešení, aby se to neopakovalo, stejně jako to funguje v leteckém průmyslu.

Souhlasím, podle toho, co víme, za to fíra sice dost pravděpodobně může, ale pokud je skutečně ovládání vysokorychlostní soupravy svěřeno do rukou jediného (chybujícího) člověka, pak je něco špatně.

Jak sám fíra údajně řekl, všichni jsme doopravdy jenom lidé, a pokud nad námi při takto náročné a zodpovědné činnosti nebdí nějaké spolehlivé bezpečnostní zařízení (nebo je rozbité), pak je jen otázkou času, kdy se něco takového stane.

I kdyby byl fíra sebeneschopnější, vlak by mu zkrátka neměl dovolit takovou chybu vůbec udělat. Alespoň takhle to vidím já z pohledu laika.
editor nebo admin ŽP JRtrain  mail  
25.07.2013 (15:52)  
Myslím, že bezpečnostní pasy by nic nezachránily. Ani v letadle se pasy nepoužívají po celou dobu letu, jen při startu, přistání a při závažných situacích, kdy hrozí zřícení, či při turbulencích. Ve vlaku by se měly používat kdy? když se rozjíždí a brzdí, s ohledem na podstatnou rozdílnost oproti letadlu nevidím jediný důvod. A při případném nebezpečí? To vznikne zpravidla pár okamžiků před vlastní událostí, kdy se nikdo nestihne připoutat. Navíc z hlediska statistik je železniční doprava nejbezpečnější, takže jakékoli poutání ať už krátkodobě, či po celou dobu je nemyslitelné. Nakonec ani v autobuse není poutání povinné a teď nechci mlžit (dlouho jsem autobusem nejel), ale mám za to, že ne všechny autobusy pásy mají.
25.07.2013 (15:36)  
Ukulele - pasy ok, ale dvoubodove kolem pasu, jako v letounu. Ty automobilni uz jsou prilis velka pruda.
25.07.2013 (15:09)  
Logicky vykolejily dříve osobní vozy než hnací vůz, protože ten je težší a trvá déle než okolek vlivem bočního přetížení vyšplhá po kolejnici. Kdyby tomu bylo opačně, mohla se taky celá jednotka po tom zkoseným začátku zdi odrazit do vesnice jako na skokanským můstku. Nemělo se to stát, ale stalo se. Teď je na vyšetřovatelích, aby to důkladně vyšetřili a neskončilo to tím, že se řekne: "Může za to fíra." Měli by navhrnout řešení, aby se to neopakovalo, stejně jako to funguje v leteckém průmyslu.
Mimochodem jsem zastáncem toho, aby byly vysokorychlostní vlaky vybaveny bezpečnostními pásy. Že by to v tohmle případě nezachránilo alespoň jeden život, o tom pochybuju. Ať je na každém, jestli se zapne nebo ne. Já mám ten pocit většího klidu rád.
registrovaný uživatel Addams 
25.07.2013 (15:08)  
Rozchod:
Uz som to nasiel - http://es.wikipedia.org/wiki/L.A.V._Olmedo-Zamora-Galicia :
Ancho de vía: 1.435 mm (Temporalmente 1.668 mm) / 1,435 mm (dočasne 1668 mm) - mne sa to nezda velmi efektivne, ale spanieli to zrejme maju vypocitane akosi inak ...
Pozn.: LAV Olmedo-Zamora-Galicia je jedina, ktora nema EN verziu na Wikpedii :-( .
Alvia S730 na Wikipedii ES:
http://es.wikipedia.org/wiki/Serie_730_de_Renfe .
registrovaný uživatel tenzor 
25.07.2013 (14:50)  
Jinak nechapu, za co jsem dostal to minusko. Nekdo nesnasi pravdu?
Nerikal jsem ze nutne musi jit o teroristicky utok, jenom jsem zpochybnoval teorii, ze terorismus lze vyloucit, protoze se teroriste nebudou zamerovat na skupinky lidi ve vlaku - realita pred 9 lety byla presne opacna.
registrovaný uživatel tenzor 
25.07.2013 (14:47)  
Strojvudce pry do vysilacky kricel "jsme jenom lide!". Nedokazu si ale predstavit, ze by slo jen o selhani jedince bez soucasneho fatalniho selhani zabezpecovaciho systemu.
  1 ... 13 14 15 16 17 ... 20      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko