..: Vykolejení v Santiagu: 79 mrtvých, příčinou vysoká rychlost :..

Vykolejení vlaku Alvia Renfe, Santiago de Compostela (24. 7. 2013), foto: RTVESantiago de CompostelaAktualizováno 12.40: Nejméně 78 obětí na životech a 141 zraněných si vyžádalo železniční neštěstí na předměstí galicijské metropole Santiago de Compostela na severozápadě Španělska. Souprava Talgo 250 řady 730 Renfe vykolejila v těžce přístupném koridorovém úseku, přičemž první čtyři vozy po vykolejení skončily mimo trať, některé až patnáct metrů od koleje. Jeden z článků jednotky byl zcela zničen, další v důsledku nárazu vyletěl do výšky pěti metrů a skončil na přilehlém silničním nadjezdu. Zadní hnací díl po nehodě začal hořet. Podle prvních výpovědí strojvůdce souprava jela rychlostí téměř 190 km/h, přestože se místo nehody nachází pouhé čtyři kilometry od nádraží a kvůli směrovým poměrům zde platí omezení na 80 km/h.

Krátce po vykolejení v 20.41 SELČ se na místo začaly sjíždět jednotky záchranářů, kterým ovšem přístup komplikoval rozsah škod i těžce přístupné místo nehody. Pomoc přeživším cestujícím poskytovali také místní obyvatelé, kteří dokonce rozvezli část raněných do okolních nemocnic. Hasiči a zdravotníci ještě desítky minut po nehodě nacházeli živé cestující, uvězněné pod troskami vykolejených vagonů. Část obětí se záchranářům ani do čtvrtečního rána nepovedlo identifikovat.

V kontrastu s prvními zprávami, které mluvily o 35 obětech, se bohužel tragická bilance včerejší nehody v průběhu noci vyrovnala železničnímu neštěstí z roku 1972, kdy při vykolejení v Seville zahynulo 77 osob. Zároveň jde o vůbec první tragickou nehodu na španělské vysokorychlostní síti AVE, jež od roku 1992 postupně propojuje všechna významná centra v zemi. Místo neštěstí se tak nachází na relativně nové traťové přeložce, zbudované právě kvůli vysokorychlostnímu napojení regionu Galicie. Deník El Mundo ovšem připomíná, že již v době dokončení stavby označovali odborníci tento úsek za problematický kvůli velmi malému poloměru oblouků. Traťové předpisy proto přikazují při vjezdu do oblasti snížit rychlost z traťových 250 na pouhých 80 kilometrů v hodině.

Tragická nehoda zasáhla Santiago v předvečer svátku sv. Jakuba. Toto datum je zároveň nejvýznamnějším dnem celého regionu Galicie a hlavní město při této příležitosti zažívá největší slavnost letní sezóny. V reakci na železniční neštěstí už regionální vláda pozastavila veškeré oslavy a zrušila plánovaný program, zatímco zdravotníci bojují o život přibližně dvou desítek cestujících. Jedna z původních verzí neštěstí přitom zmiňovala možnou explozi v jednom z vozů jednotky; první zprávy z vyšetřování ovšem mluví o fatálním nedodržení povolené rychlosti. Vlak, v tu chvíli opožděný o pět minut, měl v momentu nehody jet rychlostí až 220 km/h. Odborníci španělského správce infrastruktury Adif přesto upozorňují, že jen rychlost samotná by pravděpodobně nezpůsobila havárii s tak tragickými následky.

Španělská média zveřejnila údajné výroky strojvedoucího do vysílačky bezprostředně po nehodě, silně naznačující jeho vinu. Ještě v době, kdy netušil, že se právě zúčastnil jednoho z největších železničních neštěstí ve španělské historii, prý prohlásil: "Jsme jen lidé, jsme jen lidé," a poté v šoku doplnil "Doufám že nejsou mrtví, protože by to bylo na moji zodpovědnost". V současné době se čeká na analýzu černých skříněk ze soupravy.

Zdroj: El país, El mundo, Diario Información, RTVE 24


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 24.7.2013 (23:23)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Španělsko


  1 ... 12 13 14 15 16 ... 20      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Sim 
25.07.2013 (17:42)  
Stejne jako Jurajovi, i me to cim dal tim vic pripomina nehodu esusu v Usti. Jaka byla tehdy pricina nehody, pamatuju si spravne, ze to bylo taky na prechodu zabezpecovacich systemu, kde fira dal potvrzoval, ze je vse OK, i kdyz nebylo a system ho nechal tak jet?
registrovaný uživatel ceskolipak  mail  
25.07.2013 (17:38)  
Nevíte, jaký poloměr oblouk mel?
Na pouhých 300 - 350 m to nevypadá...
25.07.2013 (17:26)  
Podle BBC buďto:
- tento systém selhal


Pak mě zaráží, že tento systém není fail-safe. Při chybě komunikace či výpadku jakékoli komponenty bych očekával okamžité nouzové brždění vlaku.

- nebo ho někdo poškodil či rozkradl

S tím se dá jen těžko něco dělat. Osobně bych navrhoval sekat ruce, ale to by se určitě zase setkalo s odporem pseudohumanistů, kteří tvrdí, že přece i masový vrah je člověk, který chce také žít. Ale argument s fail-safe systémem nadále stojí - ukradená součást kolejové části zabzař = žádný signál do mašiny = nouzová brzda.


- nebo si strojvedoucí nevšiml nebo nedbal varování systému ASFA
- nebo byl zmaten přechodem z ETCS na ASFA


Opět, copak se po strojvedoucím nikde nežádá, aby jakýkoliv zásah zabzař osobně potvrdil? Pokud je zmaten či nedbá varování (nebo nedejbůh dokonce před rychlostním omezením nezpomaluje) pak přece není možné, aby vlak pokračoval v jízdě?!
25.07.2013 (17:22)  
dobrý den , myslím , že strovůdce začal brzdit dost intenzivně hmotnost soupravy lokomotivu přetlačila - viz video .
25.07.2013 (17:03)  
No uznávám, že s těma pásama je to hodně sporné a teď když jsem nad tím více přemýšlel, tak to vidím trochu jinak. Myslel jsem to tak, že by se poutalo dobrovolně pásy kolem pasu a po celou dobu jízdy. Já když se zapnu, tak ten pás ani necítím. Je to o zvyku, ale paradoxně ve vlaku by to mohlo více evokovat, že se něco může stát.

bartik09: viz Juraj Kováč

Rail-2005: Jestli se nepletu, tak ETCS L1 je ještě s návěstidly a až L2 je bez návěstidel. Podle mě se při rychlosti 250km/h návěstidla už nepoužívají. Jak je to v tomhle navazujícím úseku taky nevím.
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
25.07.2013 (16:42)  
Snažím se to někde najít, ale nejsem si jistý zda na této trati, protože je izolována, je aktivován ETCS L1. Možná se tam jezdí jen na ASFA digital.

Nicméně žádná nehoda se nestane z jediného důvodu, vždy je více spolupůsobících příčin. Nefunkční ZZ nemůže být důvodem rozbít vlak, pokud fíra sleduje, co se děje. Neschopný nebo nepozorný fíra nemůže být na správně zabezpečené trati důvodem k rozbití vlaku. To je co se týká řízení. Ale pak tu mohou být různé jiné faktory, od vnějších vlivů až po technické závady na vlaku. Bez znalostí detailů, těžko říci.
25.07.2013 (16:34)  
ukulele JRtrain: Nejde o to, jestli stihne cestující zapnout pásy. Ale kdy a jak se dozví, že si má zapnout pásy? "Vážení cestuící připoutejte se". Co spustí takovýto alarm? Rychloměr ve spolupráci s "traťovou mapou" a "pozičním systémem"? Pak je mnohem lepší mít tento alarm včas, u strojvedoucího a ve formě: "Vstávej a brzdi, jinak ti to zastavím sám!"
Rozsvítit červené světlo až v momentě kdy vlak vyskočí z kolejí (až zareaguje akcelerometr) je pozdě, málokdo si toho všimne a než reproduktor přeříká "Připoutejte se" tak uplynou skoro 3 sekundy. A tomu vagonu to trvalo zhruba 2 sekundy od vykolejení do nárazdu do zdi.
25.07.2013 (16:34)  
bartik09: Pozor, dve odlišné veci. Nikto netvrdí, že sa letecké nehody nestávajú, ale zároveň je možné povedať, že sa z veľkej časti neopakujú príčiny. Práve preto, že každá jedna má za následok konkrétne opatrenia na zlepšenie.
Toto nešťastie je jasný kandidát presne na takúto analýzu: čo umožnilo vlaku prekročiť rýchlosť tak výrazne? A keď už to vieme, ako to napraviť?
25.07.2013 (16:20)  
Pásy - blbost. Zabzař - vypadá to, že tam žádné zabzař na principu ETCS s hlídáním rychlosti vlaku nebylo nebo nějakým způsobem nefungovalo. Nechce se mi věřit, že na tunelovité trati se snížením traťové rychlosti z 250 na 80 km/h při výjezdu z VRT na trať v původní stopě vše hlídá jen strojvedoucí. Video je opravdu naturalistické, bohužel hrana opěrné zdi způsobila své, když do ní narazila vykolejená, odpojená souprava za lokomotivou.

Klein_Boy:
Již zde byl odkaz na mapu místa http://goo.gl/maps/MgHLo , kde při oddálení mapy je vidět oblast novostavby VRT. VRT je dotažena těsně před Santiago de Compostela, kde se napojuje na trať ve stávající stopě, aby byl možný příjezd na stávající nádraží.
Nelze to paušalizovat a navrhovat zpomalovací zóny, k tomuto účelu je navržené zabzař, které má u takových tratí hlídat brzdné křivky při snižování rychlostí (rychlosti na trati, rychlosti do výhybek). Když strojvedoucí nebrzdí, má to nahradit zabzař.
Podobná situace u nás může nastat, když vlak na traťovém úseku s rychlostí 120-160 km/h pojede ve stanici do odbočky 40-50 km/h. Už se stalo několik případů, kdy si strojvedoucí myslel/přehlédl návěstidlo, že jede do přímé a vjel do odbočné části výhybky vícenásobnou rychlostí.
25.07.2013 (16:19)  
comar: Neznam predpisy a narizeni, ale vsechno nove cim sem jel v Praze v MHD nebo v regionalnich busech nemelo pasy (maximalne na prednich sedadlech). Takze uplne vsechny nove autobusy mit pasy nejspis nemusi.

Mozna je mnohdy lepsi ze sedadla vylitnout, nez v nem zustat, diky pasum, zaklinenej/zaseknutej.

ukulele: Měli by navhrnout řešení, aby se to neopakovalo, stejně jako to funguje v leteckém průmyslu.
V leteckem prumyslu se nehody neopakujou? Vysetrit a navrhnout reseni ano, ale je naivni myslet si, ze uz se nehoda podobneho rozsahu nebude opakovat.
Kdysi jsem cetl, ze po prvni smrtelne automobilove nehode panovalo vseobecne presvedceni, ze se prijmou takova opatreni, aby se to uz nikdy neopakovalo...

Vlak... měl v momentu nehody jet rychlostí až 220 km/h. Odborníci španělského správce infrastruktury Adif přesto upozorňují, že jen rychlost samotná by pravděpodobně nezpůsobila havárii s tak tragickými následky.
Co tim muzou myslet?
  1 ... 12 13 14 15 16 ... 20      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko