..: Vykolejení v Santiagu: 79 mrtvých, příčinou vysoká rychlost :..

Vykolejení vlaku Alvia Renfe, Santiago de Compostela (24. 7. 2013), foto: RTVESantiago de CompostelaAktualizováno 12.40: Nejméně 78 obětí na životech a 141 zraněných si vyžádalo železniční neštěstí na předměstí galicijské metropole Santiago de Compostela na severozápadě Španělska. Souprava Talgo 250 řady 730 Renfe vykolejila v těžce přístupném koridorovém úseku, přičemž první čtyři vozy po vykolejení skončily mimo trať, některé až patnáct metrů od koleje. Jeden z článků jednotky byl zcela zničen, další v důsledku nárazu vyletěl do výšky pěti metrů a skončil na přilehlém silničním nadjezdu. Zadní hnací díl po nehodě začal hořet. Podle prvních výpovědí strojvůdce souprava jela rychlostí téměř 190 km/h, přestože se místo nehody nachází pouhé čtyři kilometry od nádraží a kvůli směrovým poměrům zde platí omezení na 80 km/h.

Krátce po vykolejení v 20.41 SELČ se na místo začaly sjíždět jednotky záchranářů, kterým ovšem přístup komplikoval rozsah škod i těžce přístupné místo nehody. Pomoc přeživším cestujícím poskytovali také místní obyvatelé, kteří dokonce rozvezli část raněných do okolních nemocnic. Hasiči a zdravotníci ještě desítky minut po nehodě nacházeli živé cestující, uvězněné pod troskami vykolejených vagonů. Část obětí se záchranářům ani do čtvrtečního rána nepovedlo identifikovat.

V kontrastu s prvními zprávami, které mluvily o 35 obětech, se bohužel tragická bilance včerejší nehody v průběhu noci vyrovnala železničnímu neštěstí z roku 1972, kdy při vykolejení v Seville zahynulo 77 osob. Zároveň jde o vůbec první tragickou nehodu na španělské vysokorychlostní síti AVE, jež od roku 1992 postupně propojuje všechna významná centra v zemi. Místo neštěstí se tak nachází na relativně nové traťové přeložce, zbudované právě kvůli vysokorychlostnímu napojení regionu Galicie. Deník El Mundo ovšem připomíná, že již v době dokončení stavby označovali odborníci tento úsek za problematický kvůli velmi malému poloměru oblouků. Traťové předpisy proto přikazují při vjezdu do oblasti snížit rychlost z traťových 250 na pouhých 80 kilometrů v hodině.

Tragická nehoda zasáhla Santiago v předvečer svátku sv. Jakuba. Toto datum je zároveň nejvýznamnějším dnem celého regionu Galicie a hlavní město při této příležitosti zažívá největší slavnost letní sezóny. V reakci na železniční neštěstí už regionální vláda pozastavila veškeré oslavy a zrušila plánovaný program, zatímco zdravotníci bojují o život přibližně dvou desítek cestujících. Jedna z původních verzí neštěstí přitom zmiňovala možnou explozi v jednom z vozů jednotky; první zprávy z vyšetřování ovšem mluví o fatálním nedodržení povolené rychlosti. Vlak, v tu chvíli opožděný o pět minut, měl v momentu nehody jet rychlostí až 220 km/h. Odborníci španělského správce infrastruktury Adif přesto upozorňují, že jen rychlost samotná by pravděpodobně nezpůsobila havárii s tak tragickými následky.

Španělská média zveřejnila údajné výroky strojvedoucího do vysílačky bezprostředně po nehodě, silně naznačující jeho vinu. Ještě v době, kdy netušil, že se právě zúčastnil jednoho z největších železničních neštěstí ve španělské historii, prý prohlásil: "Jsme jen lidé, jsme jen lidé," a poté v šoku doplnil "Doufám že nejsou mrtví, protože by to bylo na moji zodpovědnost". V současné době se čeká na analýzu černých skříněk ze soupravy.

Zdroj: El país, El mundo, Diario Información, RTVE 24


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 24.7.2013 (23:23)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Španělsko


  1 ... 11 12 13 14 15 ... 20      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Raquac 
25.07.2013 (19:51)  
..Podle videa, které se před pár hodinami objevilo, to skutečně vypadá, že strojvůdce začal brzdit jak ďas přimočinnou..

Obdivuji, co vsechno z toho videa dokazete poznat.
editor nebo admin ŽP JRtrain  mail  
25.07.2013 (19:39)  
ceskolipak: když se podívám na mapy Google, dle přiloženého měřítka to odhaduju na poloměr 350 - 400 m
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
25.07.2013 (19:24)  
kremake: Studénka se zapsala do smutných statistik 8.8.2008. Pokaždé, když pod tím mostem projíždím, se mi vybaví obraz trosek toho vlaku.

Podle videa, které se před pár hodinami objevilo, to skutečně vypadá, že strojvůdce začal brzdit jak ďas přimočinnou, což nebylo v souladu se setrvačností soupravy, která pak šla cestou nejmenšího odporu po normále z oblouku - ve směru již působící odstředivé síly. Pasivní naklánění je na tohle krátké.
25.07.2013 (19:16)  
Kremake: Tak zrovna ve Studénce strojvedoucí plnil povinosti řádně - trať sledoval a zahlédl tak most, který se začal naklánět a padat. Bohužel zákony fyziky překonat nedokázal (rychlost, hmotnost vlaku versus vzdálenost)....
25.07.2013 (19:10)  
I když se to tady některým líbit nebude, tak pokud se neprokáže závada na brzdném systému, tak tvrdím, že tady je jednoznačně chyba na straně strojvedoucího. I přes všechny zabezpečovací systémy, ten strojvedoucí ve vlaku není jen "pasažér s lepším výhledem na trať". Předpokládám, že tu trasu nejel poprvé a tudíž musel vědět, že tam jsou ostré zatáčky a že tam nemůže jet plnou rychlostí. Ono 80km a 200km je sakra rozdíl. Ikdyby vlak jel na "autopilota", tak strojvedoucí je tam na to, aby v případě potřeby zasáhl. Takže pokud vlak nezačal před tímto úsekem zpomalovat sám jako obvykle, měl zasáhnout. Možná zasáhl, ale to už bylo příliš pozdě.

Mimochodem, když řidič autobusu v zatáčce díky vysoké rychlosti vyjede s autobusem plný lidí ze silnice, tak kdo je volán k odpovědnosti (pokud není prokazatelně závada na autobusu)? To se taky říká, že on za to úplně nemůže a že za to mohou taky např. silničáři, kteří zatáčku už dávno víc nenarovnali? Nebo policajti, kteří tam nestáli a nevarovali ho, že jede moc rychle a nepřizpůsobuje rychlost stavu vozovky?
Jistě vlaky mají dnes poněkud vyšší stupeň zabezpečení proti lidské chybě než autobusy, ale znovu říkám, ten strojvedoucí tam není jen dalším pasažérem ve vlaku....
registrovaný uživatel rpet  mail  
25.07.2013 (19:03)  
@ kremake:

...Podle mě to je chyba strojvedoucího. Je to podobné jako ve Sudénce tuším v roce 2009. No prostě hrůza!!

no, to tedy nevim, jak to myslis, ale ve Studence, nebejt firy, tak by tam zarvalo vic lidi, nez tam (bohuzel) zustalo.
registrovaný uživatel rpet  mail  
25.07.2013 (19:00)  
nevim, jestli je to mozny, protoze jsem nikdy nebyl strojvedouci, ale...

... jako ridic auta, co jezdil po 10 let, jsem si vzdycky pamatoval "svinsky" useky, zatacky, krizovatky. ne vsechny a vsude, ale ty fakt prasohusty jsem proste v pameti mel.

a je mi fakt divny, ze si fira nepamatuje usek, kde na nekolika malo kilometrech musi jit z 200 na 80. drahy potvrdily, ze mel na tu trat ne jenom jeden trenink...

da se to vubec? pamatuji si firove prasecky useky, nebo to proste nejde?
25.07.2013 (18:56)  
Dobrý den to je opravdu katastrofa tolik mrtvích a zraněných. Podle mě to je chyba strojvedoucího. Je to podobné jako ve Sudénce tuším v roce 2009. No prostě hrůza!!
registrovaný uživatel wen 
25.07.2013 (18:27)  
Zajímavé video průjezdu vlaku dotčeným úsekem obvyklou rychlostí z místa strojvedoucího:
http://elpais.com/elpais/2013/07/25/videos/1374763656_833539.html?autoplay=1
registrovaný uživatel BigDye 
25.07.2013 (17:44)  
Pokud ta ASFA jen varuje a nekoná, tak to není zabezpečovač, ale tak maximálně zařízení na úrovni našeho LS. Taktéž, jakákoliv chyba musí vést bezpečným směrem, a ne že nevím, tak to pustím.
  1 ... 11 12 13 14 15 ... 20      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko