Santiago de Compostela — Aktualizováno 12.40: Nejméně 78 obětí na životech a 141 zraněných si vyžádalo železniční neštěstí na předměstí galicijské metropole Santiago de Compostela na severozápadě Španělska. Souprava Talgo 250 řady 730 Renfe vykolejila v těžce přístupném koridorovém úseku, přičemž první čtyři vozy po vykolejení skončily mimo trať, některé až patnáct metrů od koleje. Jeden z článků jednotky byl zcela zničen, další v důsledku nárazu vyletěl do výšky pěti metrů a skončil na přilehlém silničním nadjezdu. Zadní hnací díl po nehodě začal hořet. Podle prvních výpovědí strojvůdce souprava jela rychlostí téměř 190 km/h, přestože se místo nehody nachází pouhé čtyři kilometry od nádraží a kvůli směrovým poměrům zde platí omezení na 80 km/h.
Krátce po vykolejení v 20.41 SELČ se na místo začaly sjíždět jednotky záchranářů, kterým ovšem přístup komplikoval rozsah škod i těžce přístupné místo nehody. Pomoc přeživším cestujícím poskytovali také místní obyvatelé, kteří dokonce rozvezli část raněných do okolních nemocnic. Hasiči a zdravotníci ještě desítky minut po nehodě nacházeli živé cestující, uvězněné pod troskami vykolejených vagonů. Část obětí se záchranářům ani do čtvrtečního rána nepovedlo identifikovat.
V kontrastu s prvními zprávami, které mluvily o 35 obětech, se bohužel tragická bilance včerejší nehody v průběhu noci vyrovnala železničnímu neštěstí z roku 1972, kdy při vykolejení v Seville zahynulo 77 osob. Zároveň jde o vůbec první tragickou nehodu na španělské vysokorychlostní síti AVE, jež od roku 1992 postupně propojuje všechna významná centra v zemi. Místo neštěstí se tak nachází na relativně nové traťové přeložce, zbudované právě kvůli vysokorychlostnímu napojení regionu Galicie. Deník El Mundo ovšem připomíná, že již v době dokončení stavby označovali odborníci tento úsek za problematický kvůli velmi malému poloměru oblouků. Traťové předpisy proto přikazují při vjezdu do oblasti snížit rychlost z traťových 250 na pouhých 80 kilometrů v hodině.
Tragická nehoda zasáhla Santiago v předvečer svátku sv. Jakuba. Toto datum je zároveň nejvýznamnějším dnem celého regionu Galicie a hlavní město při této příležitosti zažívá největší slavnost letní sezóny. V reakci na železniční neštěstí už regionální vláda pozastavila veškeré oslavy a zrušila plánovaný program, zatímco zdravotníci bojují o život přibližně dvou desítek cestujících. Jedna z původních verzí neštěstí přitom zmiňovala možnou explozi v jednom z vozů jednotky; první zprávy z vyšetřování ovšem mluví o fatálním nedodržení povolené rychlosti. Vlak, v tu chvíli opožděný o pět minut, měl v momentu nehody jet rychlostí až 220 km/h. Odborníci španělského správce infrastruktury Adif přesto upozorňují, že jen rychlost samotná by pravděpodobně nezpůsobila havárii s tak tragickými následky.
Španělská média zveřejnila údajné výroky strojvedoucího do vysílačky bezprostředně po nehodě, silně naznačující jeho vinu. Ještě v době, kdy netušil, že se právě zúčastnil jednoho z největších železničních neštěstí ve španělské historii, prý prohlásil: "Jsme jen lidé, jsme jen lidé," a poté v šoku doplnil "Doufám že nejsou mrtví, protože by to bylo na moji zodpovědnost". V současné době se čeká na analýzu černých skříněk ze soupravy.
Zdroj: El país, El mundo, Diario Información, RTVE 24

Obdivuji, co vsechno z toho videa dokazete poznat.
Podle videa, které se před pár hodinami objevilo, to skutečně vypadá, že strojvůdce začal brzdit jak ďas přimočinnou, což nebylo v souladu se setrvačností soupravy, která pak šla cestou nejmenšího odporu po normále z oblouku - ve směru již působící odstředivé síly. Pasivní naklánění je na tohle krátké.
Mimochodem, když řidič autobusu v zatáčce díky vysoké rychlosti vyjede s autobusem plný lidí ze silnice, tak kdo je volán k odpovědnosti (pokud není prokazatelně závada na autobusu)? To se taky říká, že on za to úplně nemůže a že za to mohou taky např. silničáři, kteří zatáčku už dávno víc nenarovnali? Nebo policajti, kteří tam nestáli a nevarovali ho, že jede moc rychle a nepřizpůsobuje rychlost stavu vozovky?
Jistě vlaky mají dnes poněkud vyšší stupeň zabezpečení proti lidské chybě než autobusy, ale znovu říkám, ten strojvedoucí tam není jen dalším pasažérem ve vlaku....
...Podle mě to je chyba strojvedoucího. Je to podobné jako ve Sudénce tuším v roce 2009. No prostě hrůza!!
no, to tedy nevim, jak to myslis, ale ve Studence, nebejt firy, tak by tam zarvalo vic lidi, nez tam (bohuzel) zustalo.
... jako ridic auta, co jezdil po 10 let, jsem si vzdycky pamatoval "svinsky" useky, zatacky, krizovatky. ne vsechny a vsude, ale ty fakt prasohusty jsem proste v pameti mel.
a je mi fakt divny, ze si fira nepamatuje usek, kde na nekolika malo kilometrech musi jit z 200 na 80. drahy potvrdily, ze mel na tu trat ne jenom jeden trenink...
da se to vubec? pamatuji si firove prasecky useky, nebo to proste nejde?
http://elpais.com/elpais/2013/07/25/videos/1374763656_833539.html?autoplay=1
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











