Santiago de Compostela — Aktualizováno 12.40: Nejméně 78 obětí na životech a 141 zraněných si vyžádalo železniční neštěstí na předměstí galicijské metropole Santiago de Compostela na severozápadě Španělska. Souprava Talgo 250 řady 730 Renfe vykolejila v těžce přístupném koridorovém úseku, přičemž první čtyři vozy po vykolejení skončily mimo trať, některé až patnáct metrů od koleje. Jeden z článků jednotky byl zcela zničen, další v důsledku nárazu vyletěl do výšky pěti metrů a skončil na přilehlém silničním nadjezdu. Zadní hnací díl po nehodě začal hořet. Podle prvních výpovědí strojvůdce souprava jela rychlostí téměř 190 km/h, přestože se místo nehody nachází pouhé čtyři kilometry od nádraží a kvůli směrovým poměrům zde platí omezení na 80 km/h.
Krátce po vykolejení v 20.41 SELČ se na místo začaly sjíždět jednotky záchranářů, kterým ovšem přístup komplikoval rozsah škod i těžce přístupné místo nehody. Pomoc přeživším cestujícím poskytovali také místní obyvatelé, kteří dokonce rozvezli část raněných do okolních nemocnic. Hasiči a zdravotníci ještě desítky minut po nehodě nacházeli živé cestující, uvězněné pod troskami vykolejených vagonů. Část obětí se záchranářům ani do čtvrtečního rána nepovedlo identifikovat.
V kontrastu s prvními zprávami, které mluvily o 35 obětech, se bohužel tragická bilance včerejší nehody v průběhu noci vyrovnala železničnímu neštěstí z roku 1972, kdy při vykolejení v Seville zahynulo 77 osob. Zároveň jde o vůbec první tragickou nehodu na španělské vysokorychlostní síti AVE, jež od roku 1992 postupně propojuje všechna významná centra v zemi. Místo neštěstí se tak nachází na relativně nové traťové přeložce, zbudované právě kvůli vysokorychlostnímu napojení regionu Galicie. Deník El Mundo ovšem připomíná, že již v době dokončení stavby označovali odborníci tento úsek za problematický kvůli velmi malému poloměru oblouků. Traťové předpisy proto přikazují při vjezdu do oblasti snížit rychlost z traťových 250 na pouhých 80 kilometrů v hodině.
Tragická nehoda zasáhla Santiago v předvečer svátku sv. Jakuba. Toto datum je zároveň nejvýznamnějším dnem celého regionu Galicie a hlavní město při této příležitosti zažívá největší slavnost letní sezóny. V reakci na železniční neštěstí už regionální vláda pozastavila veškeré oslavy a zrušila plánovaný program, zatímco zdravotníci bojují o život přibližně dvou desítek cestujících. Jedna z původních verzí neštěstí přitom zmiňovala možnou explozi v jednom z vozů jednotky; první zprávy z vyšetřování ovšem mluví o fatálním nedodržení povolené rychlosti. Vlak, v tu chvíli opožděný o pět minut, měl v momentu nehody jet rychlostí až 220 km/h. Odborníci španělského správce infrastruktury Adif přesto upozorňují, že jen rychlost samotná by pravděpodobně nezpůsobila havárii s tak tragickými následky.
Španělská média zveřejnila údajné výroky strojvedoucího do vysílačky bezprostředně po nehodě, silně naznačující jeho vinu. Ještě v době, kdy netušil, že se právě zúčastnil jednoho z největších železničních neštěstí ve španělské historii, prý prohlásil: "Jsme jen lidé, jsme jen lidé," a poté v šoku doplnil "Doufám že nejsou mrtví, protože by to bylo na moji zodpovědnost". V současné době se čeká na analýzu černých skříněk ze soupravy.
Zdroj: El país, El mundo, Diario Información, RTVE 24

Právě, co jsem to tak zběžně prolétl v Google Earth, tak před místem nehody je několik (také asi velmi podobných) tunelů, zástavba z trati moc vidět není. Na celé trase jsem napočítal 29 tunelů, takže orientace "GdePřesněSu" po paměti je dost ztížená. Nehledě na to, že výhled zkrz tunelovou troubu je velmi omezený...
Být nad portálem předposledního tunelu "reklama na Zappa beton", tak je orientace jednodušší. Ale tohle přece nemůže suplovat zabezpečovač :-/
Pokud je zabezpečení umístěno těsně před kritické místo, tak je to asi jako by se signalizace železničního přejezdu spouštěla až potom, co čelo vlaku mine sloupek nesoucí závoru.
http://ccaa.elpais.com/ccaa/2013/07/25/galicia/1374784070_915709.html
... stojvedoucí obdržel varování o vysoké rychlosti, potvrdil jeho příjem, ale už nestačil zabrzdit? (snad tomu správně rozumím)
Mně to přijde jako naopak špatná zpráva. Pokud necháváme brzdění vlaku z 220 na 80 čistě v rukou strojvedoucího (ASFA, zdá se, to začíná řešit, až když je pozdě), pak bylo jenom otázkou času, kdy se něco podobného stane. Pak dává smysl i informace o "obtížné zatáčce", která zazněla v médiích.
Už jsem se lekl, že by k takovému neštěstí došlo pod funkčním ERTMS.
Alvia S-730 má povolenu max. rychlost 220 km/h na rozchodu 1668 mm (250 km/h na UIC, pokud tomu vyhovuje ZZ). To odpovídá možnostem ASFA digital, kde právě 220 km/h je limit. Tzn. že (opět nevíme sice proč), ale projel tunelem maximální rychlostí a začal brzdit až po průjezdu tou druhou balízou. Tomu by odpovídalo snížení rychlosti o pouhých 30 km/h do okamžiku vykolejení.
S-730 nepotřebuje ERTMS ani pro úsek po LAV Madrid - Medina del Campo, protože tam je ASFA digital jako záložní systém. Ostatní AVE vlaky ve směru Valladolid používají ERTMS.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











