Santiago de Compostela — Aktualizováno 12.40: Nejméně 78 obětí na životech a 141 zraněných si vyžádalo železniční neštěstí na předměstí galicijské metropole Santiago de Compostela na severozápadě Španělska. Souprava Talgo 250 řady 730 Renfe vykolejila v těžce přístupném koridorovém úseku, přičemž první čtyři vozy po vykolejení skončily mimo trať, některé až patnáct metrů od koleje. Jeden z článků jednotky byl zcela zničen, další v důsledku nárazu vyletěl do výšky pěti metrů a skončil na přilehlém silničním nadjezdu. Zadní hnací díl po nehodě začal hořet. Podle prvních výpovědí strojvůdce souprava jela rychlostí téměř 190 km/h, přestože se místo nehody nachází pouhé čtyři kilometry od nádraží a kvůli směrovým poměrům zde platí omezení na 80 km/h.
Krátce po vykolejení v 20.41 SELČ se na místo začaly sjíždět jednotky záchranářů, kterým ovšem přístup komplikoval rozsah škod i těžce přístupné místo nehody. Pomoc přeživším cestujícím poskytovali také místní obyvatelé, kteří dokonce rozvezli část raněných do okolních nemocnic. Hasiči a zdravotníci ještě desítky minut po nehodě nacházeli živé cestující, uvězněné pod troskami vykolejených vagonů. Část obětí se záchranářům ani do čtvrtečního rána nepovedlo identifikovat.
V kontrastu s prvními zprávami, které mluvily o 35 obětech, se bohužel tragická bilance včerejší nehody v průběhu noci vyrovnala železničnímu neštěstí z roku 1972, kdy při vykolejení v Seville zahynulo 77 osob. Zároveň jde o vůbec první tragickou nehodu na španělské vysokorychlostní síti AVE, jež od roku 1992 postupně propojuje všechna významná centra v zemi. Místo neštěstí se tak nachází na relativně nové traťové přeložce, zbudované právě kvůli vysokorychlostnímu napojení regionu Galicie. Deník El Mundo ovšem připomíná, že již v době dokončení stavby označovali odborníci tento úsek za problematický kvůli velmi malému poloměru oblouků. Traťové předpisy proto přikazují při vjezdu do oblasti snížit rychlost z traťových 250 na pouhých 80 kilometrů v hodině.
Tragická nehoda zasáhla Santiago v předvečer svátku sv. Jakuba. Toto datum je zároveň nejvýznamnějším dnem celého regionu Galicie a hlavní město při této příležitosti zažívá největší slavnost letní sezóny. V reakci na železniční neštěstí už regionální vláda pozastavila veškeré oslavy a zrušila plánovaný program, zatímco zdravotníci bojují o život přibližně dvou desítek cestujících. Jedna z původních verzí neštěstí přitom zmiňovala možnou explozi v jednom z vozů jednotky; první zprávy z vyšetřování ovšem mluví o fatálním nedodržení povolené rychlosti. Vlak, v tu chvíli opožděný o pět minut, měl v momentu nehody jet rychlostí až 220 km/h. Odborníci španělského správce infrastruktury Adif přesto upozorňují, že jen rychlost samotná by pravděpodobně nezpůsobila havárii s tak tragickými následky.
Španělská média zveřejnila údajné výroky strojvedoucího do vysílačky bezprostředně po nehodě, silně naznačující jeho vinu. Ještě v době, kdy netušil, že se právě zúčastnil jednoho z největších železničních neštěstí ve španělské historii, prý prohlásil: "Jsme jen lidé, jsme jen lidé," a poté v šoku doplnil "Doufám že nejsou mrtví, protože by to bylo na moji zodpovědnost". V současné době se čeká na analýzu černých skříněk ze soupravy.
Zdroj: El país, El mundo, Diario Información, RTVE 24

Chtěl bych poděkovat Jurovi i všem, kteří mu s článkem pomáhali, za (v tuto chvíli pro mě) objektivní a věcný soupis zjištěných faktů. O této nehodě jsem se dozvěděl z idnes a netrpělivě jsem čekal na článek, který nebude zkažený novinářskou chujovštinou... Díky Juro!
Kdyby to byla širá trať, tak tam těžko bude oblouk na 80 km/h. Nicméně kousek byla i nemocnice...
Na vině havárie je pochopitelně strojvedoucí, ale pokud jedu monotónní 100 km úsek vyprahlým Španělskem rychlostí 250 km/h, kde je rovná trať a tunel střídá volnou krajinu, jak dosáhnout spolehlivě VŽDY toho okamžiku, kdy má vlak zpomalit na 80 km/h, protože se blíží opravdu ten poslední tunel ?
No jedině ETCS nebo národní systémy. Jestli tam nebyl, nebo nebyl plně funkční je podle mě daleko větší průšvih, než že se dva fírové zapovídali a prošvihli to.
Navíc, ta souprava prý měla stavět ve stanici, která byla o 3km dále od místa tragédie, takže další důvod, proč už měli být dřív připraveni snižovat rychlost....
A nejaky system bdelosti tam snad je. Otazkou je, proc nebrzdil (resp. brzdil pozde). Porad si myslim, ze z jednoho z tech dvou duvodu, co jsem uz napsal.
Pak je tam X podruznych duvodu, zpetne za duvod lze povazovat i to napojeni na starou trat v tomto miste a ne az zapadne od te MUR, rozlozeni jednotlivych vagonu ve vlaku, proste cokoliv.
A bylo to i v puvodnim clanku a je tam i ted - navzdory clanku si myslim, ze prostor byl naopak skvele pristupny. Urcite lepe nez nejaky zarez v krajine 80 kilometru od nejblizsich mesta. Obecne vzato dokonale pristupne misto na zeleznici asi neexistuje a vsechna jsou "spatne". Toto bylo z tech spatnych jedno z tech lepsich.
Toto je hodne velka blbost. Co treba neco jako pravdepodobnost. Je to jako napsat "mnohdy se stane, ze se parasutistovi neotevre padak a on stejne pad prezije". Asi z toho zadny parasutista nebude dovozovat, ze otevirat padak je zbytecne.
Hlavne - Pokud to ve 200 kmh do neceho naperete, tak je uplne jedno, jestli mate pasy nebo ne. Pasy chrani pred narazem tela. Ne pred tim, ze se vam urve telo vevnitr.
Vymysleni pasu a tak je stejny jako navrhnout, at se teda jezdi 30 kmh, coz bude take velmi bezpecne a dokonce o dost bezpecnejsi nez ty pasy.
PS: Nejsem si jisty, ale v letadle se cloveka pasa hlavne kvuli tomu, aby pri pripadnym problemu nepoletoval prostor a nezabil nikoho jinyho. Urcite to neni kvuli tomu, aby to nekoho zachranilo pri pasu letadla. Rekl bych...
Ale vse je jen spekulace. Nekde jsem cetl, ze presne v tomto useku pri zahajeni provozu, nepatrne nadskocil jeden vuz, nebo tak nejak....
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











