..: Vykolejení v Santiagu: 79 mrtvých, příčinou vysoká rychlost :..

Vykolejení vlaku Alvia Renfe, Santiago de Compostela (24. 7. 2013), foto: RTVESantiago de CompostelaAktualizováno 12.40: Nejméně 78 obětí na životech a 141 zraněných si vyžádalo železniční neštěstí na předměstí galicijské metropole Santiago de Compostela na severozápadě Španělska. Souprava Talgo 250 řady 730 Renfe vykolejila v těžce přístupném koridorovém úseku, přičemž první čtyři vozy po vykolejení skončily mimo trať, některé až patnáct metrů od koleje. Jeden z článků jednotky byl zcela zničen, další v důsledku nárazu vyletěl do výšky pěti metrů a skončil na přilehlém silničním nadjezdu. Zadní hnací díl po nehodě začal hořet. Podle prvních výpovědí strojvůdce souprava jela rychlostí téměř 190 km/h, přestože se místo nehody nachází pouhé čtyři kilometry od nádraží a kvůli směrovým poměrům zde platí omezení na 80 km/h.

Krátce po vykolejení v 20.41 SELČ se na místo začaly sjíždět jednotky záchranářů, kterým ovšem přístup komplikoval rozsah škod i těžce přístupné místo nehody. Pomoc přeživším cestujícím poskytovali také místní obyvatelé, kteří dokonce rozvezli část raněných do okolních nemocnic. Hasiči a zdravotníci ještě desítky minut po nehodě nacházeli živé cestující, uvězněné pod troskami vykolejených vagonů. Část obětí se záchranářům ani do čtvrtečního rána nepovedlo identifikovat.

V kontrastu s prvními zprávami, které mluvily o 35 obětech, se bohužel tragická bilance včerejší nehody v průběhu noci vyrovnala železničnímu neštěstí z roku 1972, kdy při vykolejení v Seville zahynulo 77 osob. Zároveň jde o vůbec první tragickou nehodu na španělské vysokorychlostní síti AVE, jež od roku 1992 postupně propojuje všechna významná centra v zemi. Místo neštěstí se tak nachází na relativně nové traťové přeložce, zbudované právě kvůli vysokorychlostnímu napojení regionu Galicie. Deník El Mundo ovšem připomíná, že již v době dokončení stavby označovali odborníci tento úsek za problematický kvůli velmi malému poloměru oblouků. Traťové předpisy proto přikazují při vjezdu do oblasti snížit rychlost z traťových 250 na pouhých 80 kilometrů v hodině.

Tragická nehoda zasáhla Santiago v předvečer svátku sv. Jakuba. Toto datum je zároveň nejvýznamnějším dnem celého regionu Galicie a hlavní město při této příležitosti zažívá největší slavnost letní sezóny. V reakci na železniční neštěstí už regionální vláda pozastavila veškeré oslavy a zrušila plánovaný program, zatímco zdravotníci bojují o život přibližně dvou desítek cestujících. Jedna z původních verzí neštěstí přitom zmiňovala možnou explozi v jednom z vozů jednotky; první zprávy z vyšetřování ovšem mluví o fatálním nedodržení povolené rychlosti. Vlak, v tu chvíli opožděný o pět minut, měl v momentu nehody jet rychlostí až 220 km/h. Odborníci španělského správce infrastruktury Adif přesto upozorňují, že jen rychlost samotná by pravděpodobně nezpůsobila havárii s tak tragickými následky.

Španělská média zveřejnila údajné výroky strojvedoucího do vysílačky bezprostředně po nehodě, silně naznačující jeho vinu. Ještě v době, kdy netušil, že se právě zúčastnil jednoho z největších železničních neštěstí ve španělské historii, prý prohlásil: "Jsme jen lidé, jsme jen lidé," a poté v šoku doplnil "Doufám že nejsou mrtví, protože by to bylo na moji zodpovědnost". V současné době se čeká na analýzu černých skříněk ze soupravy.

Zdroj: El país, El mundo, Diario Información, RTVE 24


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 24.7.2013 (23:23)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Španělsko


  1 ... 8 9 10 11 12 ... 20      Zpráv na stránku:   
25.07.2013 (22:46)  
Předem se omluvím za můj komentář, který v souvislosti s touto tragédií, asi nevyzní moc hezky..

Chtěl bych poděkovat Jurovi i všem, kteří mu s článkem pomáhali, za (v tuto chvíli pro mě) objektivní a věcný soupis zjištěných faktů. O této nehodě jsem se dozvěděl z idnes a netrpělivě jsem čekal na článek, který nebude zkažený novinářskou chujovštinou... Díky Juro!
registrovaný uživatel ceskolipak  mail  
25.07.2013 (22:44)  
MA bylo to i v puvodnim clanku a je tam i ted - navzdory clanku si myslim, ze prostor byl naopak skvele pristupny. Urcite lepe nez nejaky zarez v krajine 80 kilometru od nejblizsich mesta. Obecne vzato dokonale pristupne misto na zeleznici asi neexistuje a vsechna jsou "spatne". Toto bylo z tech spatnych jedno z tech lepsich.


Kdyby to byla širá trať, tak tam těžko bude oblouk na 80 km/h. Nicméně kousek byla i nemocnice...
registrovaný uživatel ceskolipak  mail  
25.07.2013 (22:40)  
Zabezpečení trati a souprav má být přece natolik spolehlivé, že neumožní jízdu mimo povolené rychlostní parametry, kdyby právě lidský faktor selhal.

Na vině havárie je pochopitelně strojvedoucí, ale pokud jedu monotónní 100 km úsek vyprahlým Španělskem rychlostí 250 km/h, kde je rovná trať a tunel střídá volnou krajinu, jak dosáhnout spolehlivě VŽDY toho okamžiku, kdy má vlak zpomalit na 80 km/h, protože se blíží opravdu ten poslední tunel ?

No jedině ETCS nebo národní systémy. Jestli tam nebyl, nebo nebyl plně funkční je podle mě daleko větší průšvih, než že se dva fírové zapovídali a prošvihli to.
25.07.2013 (22:40)  
Michawel: A proto tam jeli dva. Aby když jeden včas nezareaguje, tak byla možnost, že ten druhý si uvědomí, že budou vjíždět do úseku, kde je snížená rychlost a souprava by měla brzdit.
Navíc, ta souprava prý měla stavět ve stanici, která byla o 3km dále od místa tragédie, takže další důvod, proč už měli být dřív připraveni snižovat rychlost....
registrovaný uživatel M 
25.07.2013 (22:39)  
A s tema vice faktorama a selhanim techniky - pokud nedoslo k naprostemu selhani brzd (a pokud ano, tak bylo paradoxne obrovske stesti, ze k nehode doslo uz zde a ne nekde na vyhybkach pred nadrazim...), cemuz neverim, tak musel byt jednoznacne hlavnim vinikem strojvudce a to bez ohledu na jakekoliv bezpecnostni systemy. Prece pokud pilotovi za jasneho pocasi ukazuje pocitac, ze je o kilometr vys, nez ve skutecnosti je, tak spadnuti 10 kilometru pred letistem nemuze byt brane jako technicka zavada. Sorry.

A nejaky system bdelosti tam snad je. Otazkou je, proc nebrzdil (resp. brzdil pozde). Porad si myslim, ze z jednoho z tech dvou duvodu, co jsem uz napsal.
Pak je tam X podruznych duvodu, zpetne za duvod lze povazovat i to napojeni na starou trat v tomto miste a ne az zapadne od te MUR, rozlozeni jednotlivych vagonu ve vlaku, proste cokoliv.

A bylo to i v puvodnim clanku a je tam i ted - navzdory clanku si myslim, ze prostor byl naopak skvele pristupny. Urcite lepe nez nejaky zarez v krajine 80 kilometru od nejblizsich mesta. Obecne vzato dokonale pristupne misto na zeleznici asi neexistuje a vsechna jsou "spatne". Toto bylo z tech spatnych jedno z tech lepsich.
registrovaný uživatel M 
25.07.2013 (22:23)  
Mozna je mnohdy lepsi ze sedadla vylitnout, nez v nem zustat, diky pasum, zaklinenej/zaseknutej.

Toto je hodne velka blbost. Co treba neco jako pravdepodobnost. Je to jako napsat "mnohdy se stane, ze se parasutistovi neotevre padak a on stejne pad prezije". Asi z toho zadny parasutista nebude dovozovat, ze otevirat padak je zbytecne.

Hlavne - Pokud to ve 200 kmh do neceho naperete, tak je uplne jedno, jestli mate pasy nebo ne. Pasy chrani pred narazem tela. Ne pred tim, ze se vam urve telo vevnitr.

Vymysleni pasu a tak je stejny jako navrhnout, at se teda jezdi 30 kmh, coz bude take velmi bezpecne a dokonce o dost bezpecnejsi nez ty pasy.

PS: Nejsem si jisty, ale v letadle se cloveka pasa hlavne kvuli tomu, aby pri pripadnym problemu nepoletoval prostor a nezabil nikoho jinyho. Urcite to neni kvuli tomu, aby to nekoho zachranilo pri pasu letadla. Rekl bych...
25.07.2013 (22:10)  
Martin99: To máte pochopitelně pravdu, nicméně musíte přemýšlet v kontextu rychlostí. Kolik jede autobus? 100, některé výjímečně 110. Dupnout na brzdu a dá se reálně docela zpomalit (pravda ten bus může dostat smyk atd.) Kolik jede normální vlak? 160, kolik jede VRT vlak? až 350 (tady teda 250). Jak chcete přinutit lidský organismus, aby reagoval v řádech mikrosekund. Nejsem fyzik, ale přepočítejte si dráhu, čas, rychlost. U 160km/h se ještě něco dělat dá, ale i tak už máte kurva málo času (viz Studénka, ten chlap zasluhuje absolutní obdiv, jak zmáknul ve 130 sáhnout na rychlobrzdu a ještě utéct), ale ve 250 km/h, neřkuli 350 km/h? Tam rychle reagovat nestihne ani nadčlověk a proto to řídí automaty a proto mi to nejde do hlavy, co se tam vlastně stalo. A jak tu už někdo psal, vypadá to na souhru více okolností a jedna z nich může být i nějaké selhání toho fíry. Nicméně rozhodně to nebude jediná věc a ten fíra je bohužel jen člověk.
25.07.2013 (22:00)  
CityLizard: Jistěže, technické zabezpečení u vlaků se nedá srovnávat s autobusy (u autobusů zatím není skoro nic), ale znovu říkám, ten strojvedoucí není jen "další pasažér", ten prostě má řídit vlak. A prostě si trvám na tom, že na projetí na červenou se musí pohlížet stejně jak u řidiče autobusu, tak u strojvedoucího vlaku. Stejně tak jako za nedodržení rychlosti. A to že mají vlaky oproti autobusům lepší zabezpečení přece neznamená, že by strojvedoucí měl mít za takový prohřešek menší podíl viny než jí má autobusák....
registrovaný uživatel wen 
25.07.2013 (22:00)  
Addams, Davson: Pardon, omylem jsem komentar smazal. Ale proste fakt je, ze brzdi cela souprava a mela by se chovat jako jedno teleso. A souhlasim, ze zatim muzeme jen spekulovat.
registrovaný uživatel Davson  mail  
25.07.2013 (21:48)  
wen: I kdyz brzdi vzdy cela souprava, tak vzdy se vozy pritlaci dopredu. To je snad jasne, ne? Takze: vysoka rychlost, oblouk, prudke brzdeni muze znamenat to, co jsem psal.
Ale vse je jen spekulace. Nekde jsem cetl, ze presne v tomto useku pri zahajeni provozu, nepatrne nadskocil jeden vuz, nebo tak nejak....
  1 ... 8 9 10 11 12 ... 20      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko