Santiago de Compostela — Aktualizováno 12.40: Nejméně 78 obětí na životech a 141 zraněných si vyžádalo železniční neštěstí na předměstí galicijské metropole Santiago de Compostela na severozápadě Španělska. Souprava Talgo 250 řady 730 Renfe vykolejila v těžce přístupném koridorovém úseku, přičemž první čtyři vozy po vykolejení skončily mimo trať, některé až patnáct metrů od koleje. Jeden z článků jednotky byl zcela zničen, další v důsledku nárazu vyletěl do výšky pěti metrů a skončil na přilehlém silničním nadjezdu. Zadní hnací díl po nehodě začal hořet. Podle prvních výpovědí strojvůdce souprava jela rychlostí téměř 190 km/h, přestože se místo nehody nachází pouhé čtyři kilometry od nádraží a kvůli směrovým poměrům zde platí omezení na 80 km/h.
Krátce po vykolejení v 20.41 SELČ se na místo začaly sjíždět jednotky záchranářů, kterým ovšem přístup komplikoval rozsah škod i těžce přístupné místo nehody. Pomoc přeživším cestujícím poskytovali také místní obyvatelé, kteří dokonce rozvezli část raněných do okolních nemocnic. Hasiči a zdravotníci ještě desítky minut po nehodě nacházeli živé cestující, uvězněné pod troskami vykolejených vagonů. Část obětí se záchranářům ani do čtvrtečního rána nepovedlo identifikovat.
V kontrastu s prvními zprávami, které mluvily o 35 obětech, se bohužel tragická bilance včerejší nehody v průběhu noci vyrovnala železničnímu neštěstí z roku 1972, kdy při vykolejení v Seville zahynulo 77 osob. Zároveň jde o vůbec první tragickou nehodu na španělské vysokorychlostní síti AVE, jež od roku 1992 postupně propojuje všechna významná centra v zemi. Místo neštěstí se tak nachází na relativně nové traťové přeložce, zbudované právě kvůli vysokorychlostnímu napojení regionu Galicie. Deník El Mundo ovšem připomíná, že již v době dokončení stavby označovali odborníci tento úsek za problematický kvůli velmi malému poloměru oblouků. Traťové předpisy proto přikazují při vjezdu do oblasti snížit rychlost z traťových 250 na pouhých 80 kilometrů v hodině.
Tragická nehoda zasáhla Santiago v předvečer svátku sv. Jakuba. Toto datum je zároveň nejvýznamnějším dnem celého regionu Galicie a hlavní město při této příležitosti zažívá největší slavnost letní sezóny. V reakci na železniční neštěstí už regionální vláda pozastavila veškeré oslavy a zrušila plánovaný program, zatímco zdravotníci bojují o život přibližně dvou desítek cestujících. Jedna z původních verzí neštěstí přitom zmiňovala možnou explozi v jednom z vozů jednotky; první zprávy z vyšetřování ovšem mluví o fatálním nedodržení povolené rychlosti. Vlak, v tu chvíli opožděný o pět minut, měl v momentu nehody jet rychlostí až 220 km/h. Odborníci španělského správce infrastruktury Adif přesto upozorňují, že jen rychlost samotná by pravděpodobně nezpůsobila havárii s tak tragickými následky.
Španělská média zveřejnila údajné výroky strojvedoucího do vysílačky bezprostředně po nehodě, silně naznačující jeho vinu. Ještě v době, kdy netušil, že se právě zúčastnil jednoho z největších železničních neštěstí ve španělské historii, prý prohlásil: "Jsme jen lidé, jsme jen lidé," a poté v šoku doplnil "Doufám že nejsou mrtví, protože by to bylo na moji zodpovědnost". V současné době se čeká na analýzu černých skříněk ze soupravy.
Zdroj: El país, El mundo, Diario Información, RTVE 24

http://www.elmundo.es/elmundo/2013/07/25/espana/1374756237.html
v místě nehody totiž končí ERTMS a začíná ASFA
http://elpais.com/elpais/2013/07/25/videos/1374763656_833539.html ,
které ukazuje, v jakých místech je zařízení (jakýsi maják, či vysílač) upozorňující na sníženou rychlost 80 km/h. Jak ve videu, tak i jiných článcích:
http://elpais.com/elpais/2013/07/25/media/1374703338_483146.html ,
http://www.elmundo.es/elmundo/2013/graficos/jul/s3/accidente_tren_santiago.html ,
kde se rekonstruuje událost, nevidím nikde zmínku, že by ono zařízení bylo např v tunelu, či ještě před ním, tedy jen a pouze v místě těsně před obloukem. Z toho se dá vyvozovat, byť je to samozřejmě čirá spekulace, že to zabezpečovací zařízení asi nebude zrovna nejlépe vymyšlené.
Tedy si čistě teoreticky myslím, že fíra "zaspal" a teprve po projetí tohoto místa a následně vjetím do oblouku, kdy již samozřejmě bylo absolutně pozdě, si uvědomil (zab.zař. upozornilo), že jede moc rychle. Možná - nejsem znalec -zab.zař. i spustilo samo o sobě rychlobrzdu, nebo brždění obecně, každopádně to v tomto místě je prostě pozdě.
Samozřejmě spekuluji a rád si počkám na oficiální informace, berte to jako určitou teorii.
Mozu, nemusia - ci idu vagony k sebe alebo od seba a ako silno zalezi od toho, ake spomalenie udelia brzdy konkretneho vagona dotycnemu vagonu, a na vzajomnom pomere tychto spomaleni. Predpokladam, ze cielom je naprojektovat supravu tak, ze sily medzi vozmi sa minimalizuju.
Pokial ako prva vyskocila druha cast jednotky s naftovym agregatom, mohla mat jednoducho o nieco vyssie tazisko.
Je ale tiez pravda, ze pokial suprava v zakrute bude brzdit, pridavna brzdna sila zhorsi aj pomery na kazdom jednotlivom voze a v hranicnom pripade moze vyskocit nieco, co by bez brzdenia nevyskocilo. Celkom by ma zaujimalo, ci by to esus v Usti neustal, keby v momente vjazdu na tu vyhybku (uz) nebrzdil.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











