Komentář — Právě v době, kdy se v řadě regionů vyvažuje objednávka regionálních spojů mezi autobusy a vlaky na mnoha menších kratších relacích, zahájilo sdružení silničních dopravců Česmad Bohemia boj proti "ztrátové a neekologické železniční dopravě". Operuje přitom konkrétními čísly, u nichž ale zpravidla chybí metodika výpočtu. Došlo ovšem i na silná slova, tak se nelze nezeptat o čí zájem se tu jedná?
Kampaň bude podle Česmadu sdělovat veřejnosti, že státní dotace na kilometr jízdy vlaku jsou šestkrát vyšší než v případě "ekologičtějšího a v drtivé většině pohodlnějšího autobusu". Konkrétně zazněla čísla 102 (vlak) x 17 Kč (autobus) na kilometr, ačkoliv dotace za vlakokilometr je pro jednotlivé kraje rozdílná a navíc průměrem, který je schopný financovat jak lokálky obsluhované motorovým vozem, tak spoje provozované elektrickými jednotkami. Argumentem, útočícím na "domnělou ekologičnost vlaku", je uváděná spotřebu 2,6 l/osobokilometr u železnice, proti 0,6 - 0,9 l u autobusu. Na tomto porovnání je pozoruhodné, že nespecifikuje, o jaké palivo se jedná a zda obsahuje ekvivalentní přepočet pro elektrifikované tratě, a také to, že pro autobus je uváděn poměrně velkorysý rozsah, zatímco pro vlak konkrétní číslo. Opět bez upřesnění, jak k němu Česmad došel a s pozoruhodným dovětkem, že ačkoliv je uváděná spotřeba u vlaku až čtyřikrát vyšší, tak produkuje prý jen dvakrát více CO2 na kilometr (při spalování fosilních paliv se zvyšují emise CO2 přímo úměrně k rostoucí spotřebě).
Jednoduchým jazykem sepsaná argumentace postrádá řadu důležitých vstupních fakt, zato však oplývá pofiderními tvrzeními a jednoznačně, úderně formulovanými závěry. Svou věrohodností tak trochu připomíná i nedávnou mediální válku Česmadu proti zákazu dálničního předjíždění pro kamiony, jejímž hlavním oficiálním argumentem, často opakovaným mluvčím Česmadu Martinem Felixem, byly kamiony, ploužící se za slabými aviemi v dálničních stoupáních. V té době se avie v dálkové dopravě, potažmo na dálnicích již prakticky nevyskytovaly, jak potvrzuje systematické osobní pozorování autora tohoto textu. Nejpozoruhodnější je ovšem pojem "železniční lobby", který zní právě od Česmadu nanejvýš úsměvně. Přesto tiskovou zprávu bez hlubšího rozboru vstupních dat otiskla řada důležitých médií. S rezervou je také nutné brát pózu Česmadu, který sám sebe staví do role ochránce veřejných financí, nedlouho poté, co bránil zvýšení mýtného pro těžká silniční vozidla.
Zdroj: Česmad Bohemia
| 9.11.2011 (12:00)
Stačilo by jim započíst do nákladů všechny ty škody při nehodách(podle statistik jich způsobí celou polovinu)...všechny ty zásahy hasičů,mrtvý a zmrzačený...to přece sakra něco stojí a platíme to my všichni...hned bychom se dostali do jiných čísel.
M:Jdi se už konečně vycpat s těma tvýma tupýma poznámkama...piš radši do Auto-Moto,tam z tebe budou mít radost.
Ale jelikož je jeho viditelnost naprosto minimální, tak bych kvůli němu problémy fakt neriskoval.
to samozřejmě vím, ale ČESMADu co by zájmové organizaci určitě nešlo o objektivní studii, co kdyby náhodou zistila, že vlak je výhodnej? co potom?
ČESMAD prostě potřebuje všechny přesvědčit, že nejlepší, nejdůležitější, nej... nej... je silnice, bez ohledu zda to je/není pravda, protože to mu vyhovuje a přináší peníze
Ano, to je ono.... Ale podíváte-li se na čtenost, tak už to k smíchu moc není. Já už si to přesně nepamatuju, někdo mi to tehdy přeposlal, kvůli rozšíření rozhledu asi. Pokud se namíchá hrnec různých PR, demagogie, přání, snů a různých dogma, většinou to dopadá tak jako "ukázkový" článek. A to vždy na veřejnost zabere.
Na pr čsmadu by měl monopolista reagovat něčím v duchu : Děkujeme všem řidičům osobních automobilů že nám tak hezky a bez námitek dotují náš byznys. Vaši kamionoví dopravci. Následovat by mohla malůvka kamionu a graf, o kolik víc ničí silnici oproti oa, doplněná platbou za dopravní cestu, vagon versus kamion. Kamion vyvedený v ohyzdných barevných kombinacích, vkusně doplněno počty mrtvých na D1 versus počet mrtvých na 010. Demagogie proti demagogii, ale jakou zvolit lepší strategii na holou sviňárnu?
http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2010101004
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










