..: Komentář: Česmad zahajuje kampaň proti "železniční lobby" :..

814 Zdirec nad Doubravou, foto: Ondra Malek Komentář — Právě v době, kdy se v řadě regionů vyvažuje objednávka regionálních spojů mezi autobusy a vlaky na mnoha menších kratších relacích, zahájilo sdružení silničních dopravců Česmad Bohemia boj proti "ztrátové a neekologické železniční dopravě". Operuje přitom konkrétními čísly, u nichž ale zpravidla chybí metodika výpočtu. Došlo ovšem i na silná slova, tak se nelze nezeptat o čí zájem se tu jedná?

Kampaň bude podle Česmadu sdělovat veřejnosti, že státní dotace na kilometr jízdy vlaku jsou šestkrát vyšší než v případě "ekologičtějšího a v drtivé většině pohodlnějšího autobusu". Konkrétně zazněla čísla 102 (vlak) x 17 Kč (autobus) na kilometr, ačkoliv dotace za vlakokilometr je pro jednotlivé kraje rozdílná a navíc průměrem, který je schopný financovat jak lokálky obsluhované motorovým vozem, tak spoje provozované elektrickými jednotkami. Argumentem, útočícím na "domnělou ekologičnost vlaku", je uváděná spotřebu 2,6 l/osobokilometr u železnice, proti 0,6 - 0,9 l u autobusu. Na tomto porovnání je pozoruhodné, že nespecifikuje, o jaké palivo se jedná a zda obsahuje ekvivalentní přepočet pro elektrifikované tratě, a také to, že pro autobus je uváděn poměrně velkorysý rozsah, zatímco pro vlak konkrétní číslo. Opět bez upřesnění, jak k němu Česmad došel a s pozoruhodným dovětkem, že ačkoliv je uváděná spotřeba u vlaku až čtyřikrát vyšší, tak produkuje prý jen dvakrát více CO2 na kilometr (při spalování fosilních paliv se zvyšují emise CO2 přímo úměrně k rostoucí spotřebě).

Jednoduchým jazykem sepsaná argumentace postrádá řadu důležitých vstupních fakt, zato však oplývá pofiderními tvrzeními a jednoznačně, úderně formulovanými závěry. Svou věrohodností tak trochu připomíná i nedávnou mediální válku Česmadu proti zákazu dálničního předjíždění pro kamiony, jejímž hlavním oficiálním argumentem, často opakovaným mluvčím Česmadu Martinem Felixem, byly kamiony, ploužící se za slabými aviemi v dálničních stoupáních. V té době se avie v dálkové dopravě, potažmo na dálnicích již prakticky nevyskytovaly, jak potvrzuje systematické osobní pozorování autora tohoto textu. Nejpozoruhodnější je ovšem pojem "železniční lobby", který zní právě od Česmadu nanejvýš úsměvně. Přesto tiskovou zprávu bez hlubšího rozboru vstupních dat otiskla řada důležitých médií. S rezervou je také nutné brát pózu Česmadu, který sám sebe staví do role ochránce veřejných financí, nedlouho poté, co bránil zvýšení mýtného pro těžká silniční vozidla.

Zdroj: Česmad Bohemia


NIcKON Poslat mail autorovi | 9.11.2011 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Komentáře

Další z regionu ČR Královéhradecký ČR Středočeský


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 13      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel lbc 
09.11.2011 (18:30)  
lbc: zcela určitě byla ta studie udělána tak, aby obhájila zaměření ČESMADu,
když budete chtít, vypracuji Vám studii, že nejrychlejsí doprav je koňským povozem ;-)

Takové studie jsou ale pane Kovařík víte na co? Mělo by se jednat o studie objektivní, aby se s daty mohlo dále pracovat. Pak jsou to jen data o hodnotě 0 a 1, podobně jako vir v počítači.
registrovaný uživatel Kakov 
09.11.2011 (18:25)  
lbc: zcela určitě byla ta studie udělána tak, aby obhájila zaměření ČESMADu,

když budete chtít, vypracuji Vám studii, že nejrychlejsí doprav je koňským povozem ;-)
registrovaný uživatel lbc 
09.11.2011 (18:19)  
dobrý večer
Mě by zajímalo, jestli při těchto číslech ,,2,6 l/osobokilometr u železnice, proti 0,6 - 0,9 l u autobusu´´vzali v úvahu i kapacitu železničních vozidel v jednom spoji a kapacitu autobusu v jednom spoji.
registrovaný uživatel Lkprak 
09.11.2011 (18:16)  
Ach ano, viděl jsem jeden z jejich billboardů u nás na Kladně, sice u jedné z hlavních ulic, ale z velké části zakryt větvemi stromů, takže počet lidí, kteří ho můžou vidět, se limitně blíží nule. Pevně věřím, že i další plakáty této šílené kampaně jsou na podobně nešikovných místech.
registrovaný uživatel Kakov 
09.11.2011 (18:02)  
Sim: já vám taky nechci brát iluze, ale měl by jste si uvědomit, že v 19. století znamenala železnice možnost levné a rychlé dopravy......

ačkoliv se to při dnešním pohledu může zdát nepravděpodobné, tak tehdy opravdu ve vntrozemí neměla železnice konkureci, která by dokázala poskytnout služby na stejně vysoké úrovni, proto také opravdu železnice umožnila rozvoj průmyslu tehdy opravdu pokud někde byla železnice, průmyslu rostl a jeho konkurence mimo dosah železnice ztrácela....
registrovaný uživatel Petr budvar  mail  
09.11.2011 (18:01)  
http://www.uloz.to/6442869/spotreba-rekuperace-hv-r-471-pdf
Kdysi jsem to dal kvůli jednomu článku na nějakém automotive webu (baví se tam třeba o tom, že v r. 2000 byly do aut montovány kvalitnější popelníčky než nyní), kde se jakýsi chytrák celkem v intencích blábolu vydaného čsmadem snažil srovnávat spotřeby x autobusů oproti jednomu vlaku. Samozřejmě autobus z toho vyšel 196,7x levněji, lépe a ekonomičtěji, jak jinak. Onen chytrák tam například u řady 163 počítal výkon 3000 kW po celou trasu pěkně konstatně Děčín - Praha, co dodávat. O to více mě zarazilo že s podobně debilními čísly (samozřejmě jen v případě železnice, porovnávané náklady autobusu byly zcela korektní:( operoval cca o rok dál ten blázen/zloděj Žemlička z JIKORDu..... Vrtění psem jak svině, no, pak po někom chtějme nezávislost.
registrovaný uživatel Komín  mail  
09.11.2011 (17:40)  
Ať tratě klidně zruší, pokud jsou prodělečné a nevyhovují současným potřebám. Ale pouze zrušit, není řešení. (neřešme teď stav vozidel) - Buď trať nerušit a opravit, nebo postavit jinou, která by vyhovovala a odpovídala současné době. Železniční síť by se měla vyvíjet, jak tomu u nás bohužel není. Staví se dálnice, které se ani pořádně nevyužijí - příklad: mohutná křižovatka na tzv. Nové hospodě u Písku, silnice č. 20 a 40 s dálnicí z Mirovic do Písku. Jezdím tam poměrně často a dálnice poloprázdná, bohatě by stačilo původní křižovatku upravit a zpřehlednit, avšak bez obrovských nákladů. Nechci teď mluvit zaujatě k železnici, souhlasím např. s rekonstrukcí D1, která je opravdu ve špatném stavu. Myslim, že na názor Česmadu mají spíš nárok železnice. Nevim, jak můžou v dnešní době napsat takovou absurditu.
registrovaný uživatel rpet  mail  
09.11.2011 (17:39)  
@ bartik09:

Mozna se pletu, ale na vlaky.net psali, ze to vychazi ze http://www.busandcoach.travel/. Vypocty spotreby by mely byt z relace London - Blackpool (neelektrifikovana trat?).

prosim te, ber ten zdroj (pokud to byl zdroj...) s hooodne velkou rezervou. CESMAD si to pochopitelne vylozil po svym (pokud tedy z toho fakt neco brali...), a uz se tak nejak zapomenli zminit, ze preprava nakladu po zeleznici v UK pomalu, ale jiste stoupa vzhuru. letos jsem videl VE DNE (!!!!!!!!!!!!!) tri naklady za sebou - dokonce jsem o tom chtel napsat aktualitu -:))

a to, ze by kamiony a busy byly dopravni prostredky bezpecny a pohodlny, o tom se asi zacne docela diskutovat i tady - zvlaste po ty sileny nehode na M5ce z nedele, kde se tam potkalo 5 kamionu a 30 aut, z toho polovina lehla popelem a 7 lidi lehlo do hrobu. autobusy NE se tomu sice vyhly, ale z doslechu (tudiz neovereno) vim, ze dva busy NE to meli dost natesno, a tem ridicum se prej klepou kolena snad jeste dneska.

a co na to cestujici?? uz vidim hromady zajemcu o bus, zvlaste par dni po tom, co videli ohnicek i s petardama (jeden TNT naves byl nalozenej nejakejma aerosolovejma picfukama...). a o pohodli busu NE by se dalo napsat taky dost - zvlast, kdyz pristavi raketu 12 let starou, ktera v zime chladi tak usilovne, ze moje lyzarska zimni bunda mi na to nestacila (dva roky zpet tomu...).

toz asi tak -:)
registrovaný uživatel Keprt 
09.11.2011 (17:25)  
Ještě k té proběhnuvší diskuzi o vztahu železnice a ekonomické prosperity. Najít nějaké univerzální pravidlo půjde jen těžko, je třeba posuzovat případy individuálně. V 19. století byla železnice JEDNOU Z podmínek pro rozvoj průmyslu a přinášela podnikatelům výraznou konkurenční výhodu. Mým oblíbeným příkladem jsou Chrudim a Kouřim jako od středověku významná střediska naší země. Pak roku 1845 přijel do Pardubic a Kolína vlak a tato do té doby méně významná sídla ty první dvě blízká relatiovně rychle ve významu předčila. S tím souvisí i fakt, že první železnice byly podniky vysoce ziskové. Tato základní síť byla vybudovaná do 70. let, pak se zahusťovala tratěmi vedlejšími, kde už se s přímým ziskem nepočítalo, ale byla to investice do rozvoje kraje, cesta jak zvýšit odbytové možnosti místním podnikatelům. To trvalo nějakých 20 let, pak byla WWI a šlus. Poté už ten hospodářský rozvoj přestal býti na železnici významně vázán, protože automobily se staly dostupnými a použitelnými. Dneska tu funkci, kerou plnila železnice (u nás) do přelomu století, plní dálnice, kolem nich se soustředí ekonomická aktivita. V osobní dopravě v nově budovaných lokalitách (vesměs satelitech, v intravilánu už dopravní síť je) je zájem o VHD, ale bohužel se to zhusta řeší dost nekoncepčně. Odstrašujícím příkladem budiž sídliště Astrapark v Klecanech; tam je několik stovek bytů prodávaných (mimo jiné) s příslibem zavedení autobusu PID. Přitom každému průměrnému šotoušovi je jasné, že tato lokalita se bez výrazného navýšení vozokm (ve StČ kraji nereálné) a překopání systému busů v oblasti, nedá rozumně obsloužit, leží prostě mimo stávající trasy. To bohužel v průběhu stavebního řízení, výstavby a nákupu bytů nikdo nenahlédl. Těm lidem by bohatě stačil bus PID, vlak nevyžadujou :o)
registrovaný uživatel Komín  mail  
09.11.2011 (16:42)  
Rail-2005) - tak to neni co řešit!
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 13      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko