Komentář — Právě v době, kdy se v řadě regionů vyvažuje objednávka regionálních spojů mezi autobusy a vlaky na mnoha menších kratších relacích, zahájilo sdružení silničních dopravců Česmad Bohemia boj proti "ztrátové a neekologické železniční dopravě". Operuje přitom konkrétními čísly, u nichž ale zpravidla chybí metodika výpočtu. Došlo ovšem i na silná slova, tak se nelze nezeptat o čí zájem se tu jedná?
Kampaň bude podle Česmadu sdělovat veřejnosti, že státní dotace na kilometr jízdy vlaku jsou šestkrát vyšší než v případě "ekologičtějšího a v drtivé většině pohodlnějšího autobusu". Konkrétně zazněla čísla 102 (vlak) x 17 Kč (autobus) na kilometr, ačkoliv dotace za vlakokilometr je pro jednotlivé kraje rozdílná a navíc průměrem, který je schopný financovat jak lokálky obsluhované motorovým vozem, tak spoje provozované elektrickými jednotkami. Argumentem, útočícím na "domnělou ekologičnost vlaku", je uváděná spotřebu 2,6 l/osobokilometr u železnice, proti 0,6 - 0,9 l u autobusu. Na tomto porovnání je pozoruhodné, že nespecifikuje, o jaké palivo se jedná a zda obsahuje ekvivalentní přepočet pro elektrifikované tratě, a také to, že pro autobus je uváděn poměrně velkorysý rozsah, zatímco pro vlak konkrétní číslo. Opět bez upřesnění, jak k němu Česmad došel a s pozoruhodným dovětkem, že ačkoliv je uváděná spotřeba u vlaku až čtyřikrát vyšší, tak produkuje prý jen dvakrát více CO2 na kilometr (při spalování fosilních paliv se zvyšují emise CO2 přímo úměrně k rostoucí spotřebě).
Jednoduchým jazykem sepsaná argumentace postrádá řadu důležitých vstupních fakt, zato však oplývá pofiderními tvrzeními a jednoznačně, úderně formulovanými závěry. Svou věrohodností tak trochu připomíná i nedávnou mediální válku Česmadu proti zákazu dálničního předjíždění pro kamiony, jejímž hlavním oficiálním argumentem, často opakovaným mluvčím Česmadu Martinem Felixem, byly kamiony, ploužící se za slabými aviemi v dálničních stoupáních. V té době se avie v dálkové dopravě, potažmo na dálnicích již prakticky nevyskytovaly, jak potvrzuje systematické osobní pozorování autora tohoto textu. Nejpozoruhodnější je ovšem pojem "železniční lobby", který zní právě od Česmadu nanejvýš úsměvně. Přesto tiskovou zprávu bez hlubšího rozboru vstupních dat otiskla řada důležitých médií. S rezervou je také nutné brát pózu Česmadu, který sám sebe staví do role ochránce veřejných financí, nedlouho poté, co bránil zvýšení mýtného pro těžká silniční vozidla.
Zdroj: Česmad Bohemia
| 9.11.2011 (12:00)
Je velmi vtipné, jak se něktěří zdejší členové lobby železničních fandů (kteří ani nevědí, co je to lobby) rozhořčují nad existencí jiné lobby. Smiřte se s tím, že svět je plný zájmových skupin, s tím nic nenaděláte. Zrovna taková železnice je lobbingem úplně prolezlá a její současná podoba a fungování je výsledkem boje o vliv zapojených skupin; máme tu lobby zaměstnanců (odbory), lobby objednavatelů, lobby dodavatelů vozidel a staveb, kteří jsou spřízněni s manažery zúčastněných (polo)státních organizací a politiky... Proti tomuto světu jsou zájmy autodopravců naprosto průzračné a zřejmé :o)
Ja vam nejak nechci brat iluze, ale mam takovy drobny pocit, ze zamenujete pricinu jevu s jeho nasledkem.
Nebo jak jinak si mam vysvetlit, ze Bezpravi, kde vlaky jezdi (a zastavuji - predminule jsme tam staveli dokonce s Potemkinem) je uz vice nez stoleti dira po granatu, ktera na mape meritka vetsiho nez ma specialka prestava byt zakreslena, prestoze je na prakticky nejdulezitejsi trati u nas. Oproti tomu Zlin, kde se panu Batovi podarilo vybudovat solidni imperium (nez mu do toho zacali kecat bratri gestapaci a svazaci), ze zacal stavet zeleznici, ktera by mu pomohla tuto bohem zapomenutou oblast obsluhovat vlakem.
Nene, tohle neni o filosofickem sporu, zda byla napred slepice, nebo vejce. Ja vim, ze to sotousci ani zamestnanci na nabrezi slysi neradi a ani tomu neveri, ale realita je takova, ze vlak, jakozto organizovana kolejova doprava, je nadstavbou dopravy zakladni (dnes vesmes gumokolove, ale puvodne slo vesmes o povozy) a ma smysl prakticky pouze tam, kde tato zakladni doprava prestava stihat kapacitne.
Vim o jedine lokalite, kde to nebylo v prirozenem smeru (rozvoj prumysl -> rozvoj bydleni a dopravy), ale naopak (rozvoj dopravy -> rozvoj bydleni a prumyslu s dopravou spojeneho) ... par dalsich pripadu by se naslo, ale vesmes se jedna o prumysl s dopravou primo souvisejici - typicky vyrobce kolejovych vozidel nebo opravna tezko muze rozumne fungovat nekde, kam nevedou koleje. Podobne montazni hala na letadla bude nekde, odkud je mozne letadla transportovat dal. I tady ale vim o vyjimce - treba na severu Slovinska je v horach vyrobce jachet Elan :-)
Ovsem pokud bychom pristoupili na tezi, ze dopravni prumysl je to, co dela prumysl prumyslem, v tu chvili muzem taky rict, ze v ramci prepravy osob jsou nejdulezitejsi rezijkari :-)
Jako kdyby byla železnice o něčem jiném.
A co mám třeba říkat já, když musím nepřetržitě platit daně za silnice a dálnice a nikdy je používat (kromě chodníků a přechodů) nebudu :))?
A co mám říkat já , když jedu vlakem jednou za rok a přesto jsem nucen dotovat veřejnou dopravu poměrně velkou sumou ?
když ty pravomoce v oblasti silniční komerční dopravy svěřilo takovému subjektu
Jaké pravomoce máte na mysli ? Česmad je sdružením dopravních firem. Ničím jiným. Být členem Česmadu je pro dopravce dobrovolné.
jednim z duvodu,proc je nase zeme sto let za opicemi je, ze tu vladne lobbysticka klika kamionaku, kteri zamestnavaji rumuny, ukrajince, slovaky, pouzivaji dvacet let stare a pretizene nakladaky a nejenomze zamoruji vzduch
Chtělo by to trochu méně emocí. Západní Evropa není 100 let za opicema , přesto těch kamionů tam jezdí daleko více než u nás.
Upřímně řečeno nevím....co vás všechny zdvihá ze židle. Jedno sdružení si nechalo udělat reklamu , která mu má přinést zakázky a práci. Tak jako to dělá každý. I ČD si může udělat své reklamní panely , i vy všichni můžete rozjet reklamní válku proti komukoliv.
Právě to všeobecné používání silnic pro všechny účely působí takový problém při stanovování "poplatků" za ně. Snad by to šlo u dálnic jako relativně samostatné části...jenže to hned někdo přiběhne s požadavkem masivních investic do rozšiřování protože hospodářský rozvoj, proti čemuž se ozve někdo jiný s požadavkem adekvátních investic do železniční sítě, ten schytá námitku, že železnice už tak vedou všude, zatímco dálnic je málo, a že dálnice jsou využívanější, proti čemuž půjde argument nevyužíváním železnice z důvodu její zanedbanosti...a všichni budou mít tak trochu pravdu.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










