Praha — České dráhy po více než roce od vyhlášení (a téměř po dvou letech od oficiálního oznámení záměru) uzavřely výběrové řízení na modernizaci 40 vozů řady Bmee. Nové označení vozů, které by se měly stát těmi nejlepšími velkoprostory druhé třídy klasické stavby (s výjimkou souprav Siemens Viaggio Comfort, které jsou ale napevno spojeny), by mělo být Bdmpee. Vítězem soutěže, do které se přihlásili 4 zájemci, na modernizaci těchto vozů se stala firma Pars nova, která zvítězila s cenou 695,6 milionů korun (17,39 milionů na vůz). Tato cena je tak o téměř 185 milionů nižší, než byl původní předpoklad Českých drah a jeden vůz tak vyjde o více než 4,5 milionu levněji, než byl původní záměr. Všechny vozy by měly být zmodernizovány do 32 měsíců od podpisu smlouvy.
Ve vozech se zruší současné oddíly po 6 místech a nově budou instalována sedadla ve velkoprostorovém oddílu. Samozřejmostí u vozů pro nasazení zejména na expresní vlaky tak bude klimatizace, automatické předsuvné a přechodové dveře, WC s uzavřeným systémem, zásuvky na 230 V či elektronický informační a rezervační systém. Vozy by měly disponovat zcela novým interiérem s kompletně novým obložením stěn, stropů, podlah a oken. Velkoprostorový oddíl bude osazen 80 zcela novými polohovatelnými sedadly. Na všech místech bude vždy k dispozici stolek, ať již u leteckého uspořádání, nebo u sedadel ve čtveřicích. Kromě změn, viditelných na první pohled cestujícími, budou dosazeny nové centrální zdroje energie (CZE), magnetické kolejnicové brzdy či přemostění brzdy záchranné jakožto podmínky pro provoz na tratích s tunely délky až 5 kilometrů.
Výměna stráží na ostravských expresech?
V době dodávek modernizovaných vozů Bdmpee budou Českým drahám dodávány také zcela nové soupravy Siemens Viaggio Comfort, které chtějí České dráhy nasazovat na dálkové spoje na 1. tranzitním koridoru. Půjde jednak o spoje z Prahy přes Břeclav dále do Rakouska a pak také z Prahy přes Děčín do Německa. Na druhém jmenovaném vozebním rameni ale není nasazení ještě zcela jisté, vzhledem k jednání o společné vozbě dálkových vlaků spolu s Deutsche Bahn ze strany konkurenčního RegioJetu. V konečném důsledku ale Českým drahám "zůstane" několik desítek vozů Siemens Ampz/Bmz/WRmz, které zde doposud jezdí. Právě tyto vozy, spolu s nově modernizovanými vozy Bdmpee, Bbdmpsee a WRmee, budou patřit k tomu nejlepšímu, čím budou v oblasti vozů klasické stavby České dráhy disponovat.
Dá se proto předpokládat, že právě tyto vozy budou prioritně nasazovány na vlacích z Prahy na Ostravsko a Vsetínsko, kde drahám již v současnosti konkuruje společnost RegioJet. Současné nasazované vozy Aee/Apee/Bee/Bpee z tzv. "trnavských rekonstrukcí" by pak byly nasazovány na ostatních, dosud trochu opomíjených ramenech. Zlepšení by se tak mělo dočkat spojení Prahy s Chebem a Českými Budějovicemi, či Bohumína s Brnem. Tento záměr prezentovaly České dráhy při podpisu na nákup souprav Siemens Viaggio Comfort. Přinášíme tak tabulku s porovnáním parametrů nově modernizovaných vozů Bdmpee. Srovnání je jednak s vozy Bpee Českých drah, které jsou zde v současnosti nasazovány, tak také s uvažovanými velkoprostorovými vozy společnosti RegioJet, která je prezentuje ve svých palubních průvodcích jako vozy, které měly být uváděny do provozu v průběhu roku 2012. V současnosti s těmito vozy ale RegioJet počítá nejdříve až pro rok 2013 a to ještě pro rozjezd nové linky Praha - Brno či dalších projektů.
| Porovnání velkoprostorových vozů ČD / Regiojet klasické stavby | |||
|---|---|---|---|
| typ vozu | ČD Bpee | ČD Bdmpee | RJ Bmpz |
| Počet vozidel | 34 | 40 | ? |
| Délka (m) | 24,5 | 26,4 | 26,4 |
| Počet míst | 78 | 80 | 76 |
| Počet řad | 20 | 20 | 20 |
| Polohovatelná sedadla | Ne | Ano | Ano |
| Uspořádání | 2+2 | 2+2 | 2+2 |
| Stolky u sedadel ve čtveřicích | Polostolky | Ano | Ano |
| Stolky u sedadel za sebou | Vysouvací | Sklopné | Sklopné |
| Klimatizace | Ano | Ano | Ano |
| Zásuvky 230 V | Ano | Ano | Ano |
| Uzavřené WC | Ano | Ano | Ano |
| El. informační/rezervační systém | Ano/Ano | Ano/Ano | ?/? |
| Wi-Fi | Plánuje se | Plánuje se | Ano |
| LCD v sedadlech | Ne | ? | Ano |
| Vnitřní systém CCTV | Ne | ? | Ano |
| Prostor pro jízdní kola | Ne | Ano, 4 | Ne |
| Kuchyňka | Ne | Ne | Ano |
Zdroj: České dráhy

račte pohledět na iDnes. Je tam o Railjetech pro ČD.
http://ekonomika.idnes.cz/drahy-nafouknou-railjety-zaplati-za-ne-ale-400-milionu-navic-pae-/eko-doprava.aspx?c=A120202_120022_eko-doprava_spi
s osvětlením jsou mi sympatické vozy Bee 238 a Bpee 237. I když je rozsvíceno, nikoho to neoslňuje.
a nebo taky jako Bpm60 Sleeperette :)
Mám možnost si několikrát ročně vyzkoušet jízdu TGV Fuplex.. a můžu říct, že ergonomie 2.tř taky nic moc. Neumím si představit jízdu ve velkoprostoru třeba z Prahy do Košic. Člověk se nemá kde projít a natáhnout si tak nohy..
jinak zajímavá zpráva. ČD asi udělají vše proto, aby trasu Pha-Berlin-Hamburg jezdily nadále ony :)
http://ekonomika.idnes.cz/drahy-nafouknou-railjety-zaplati-za-ne-ale-400-milionu-navic-pae-/eko-doprava.aspx?c=A120202_120022_eko-doprava_spi
1.Nemusím se koukat 3 hodiny na někoho naproti (u uspořádaní sedadel naproti sobě si prostě na stolek položím notebook)
2.Když jsou všechna sedadla obsazená tak si nepřipadám jako v přeplněném voze (na trati do Ostravy velká výhoda)
3.Výklopné stolečky obrovská výhoda pro ty s notebokem.
4. Vetšinou jezdím sám nebo ve dvou a tak můžu sedět jen s tím kým chci.
Jinak vozy bmee nemám rád protože interiér je hodně omšelý, okna jsou jako z vozů typu B takže přes ně občas sněží a přenáší se přes něj hluk.A už se mi stalo několikrát, že mi u té sedačky upadla opěrka.
Zato s regiojetem jezdím hodně rád (není to reklama). Vešina lidí do Rj si kupuje lístek přes internet, takže se mi nestalo, že bych jel ve vlaku s hlučnými a opilými individui. Je tam prostě příjemně ticho jako v pendolinu a to i přes nižší cenu. Jinak jak se každý může přesvědčit. Nejoblíbenější vůz v Regiojetu je Ampz, kde jsou místa ve velkoprostoru jedny z nejžádanějších a to asi hlavně kvůli těm stolečkům.
Ale například do Bfhpvee (Sysel), vzhledem k tomu na jaké výkony je určen (rychlíky), bylo objednání Borcad Regio velká chyba (krátké opěradlo, není střední područka, poměrně tvrdé).
Jsem zvědav, jaký typ a od jaké firmy nakonec budou v Bdmpee. Protože pohodlnost sedačky a osobní prostor ve spojení s klidnou jízdou na větší vzdálenosti alespoň u mne tvoří výsledný dojem z vlaku.
A ještě na okraj, mylím, že tu padla zmínka o sedačkách v Regionovách, ty jsou tuším od MSV Interier.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











