Praha — České dráhy ve svých vlacích poměrně nedávno zavedly novinku ve vyhrazení některých speciálních kupé ve vozech druhé třídy – kromě místa pro invalidy nyní najdete také oddíl klidový nebo pro ženy. Právě poslední jmenovaný se stal v poslední době terčem mediální pozornosti a kritiky. Dopravce nyní čelí trestnímu oznámení pro podezření ze spáchání trestného činu diskriminace skupiny lidí, které podalo Občanské sdružení Unie otců a Aleš Hodina, šéfredaktor portálu Střídavka. Argumentují tím, že „…tímto způsobem dochází k posilování obrazu mužů bez rozdílu jako osob nebezpečných ženám, potenciálně je ohrožujících, před kterými je nutno ženy chránit. Takový obraz mužů bývá ve společnosti někdy účelově vytvářen a zneužíván.“ Někteří s jednáním sdružení souhlasí, jiní ne. Dámské oddíly vyvolaly negativní reakci ve společnosti a zastínily tak i snahu o zvýšení bezpečnosti v nádražích a ve vlacích komplexně, kdy dráhy nedávno vybraly pro ostrahu svých obchodních prostor agenturu Securitas. České dráhy potvrdily svou inspiraci dámských oddílech u Rakouských spolkových drah, které byly zavedeny před 15 lety. "Výroky, které Unie otců použila v trestním oznámení, jsou vytržené z kontextu," komentoval obvinění mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Zajímavost budí i další ze služeb, tzv. klidový oddíl, který se nachází v blízkosti oddílu pro matky s dětmi do 10 let.
Zdroj: ŽelPage, Střídavka.cz, idnes, Respekt

Libil se mi argument s panskymi a damskymi zachody. A vite, ze i u nas jsou verejny zachody spolecny? Treba zrovna ve vlaku! :-)
Zajímalo by mne, jak by mi v případě obsazení onoho oddílu průvodčí dokázal/a, že nejsem žena; nejsem povinen se jim prokazovat občanským průkazem. Šli bychom se na WC podívat?? :-)
1.Lehce takove to tve obvykle "vse (co je od CD) je spatne"
2.Muzou mista pro imobilni zasednout mobilni? Pokud ano, tak OK. Pokud ne, tak zcela stejny problem jako s misty pro zeny
3.Je pomerne logicke, ze si CD musely zacit. Jina posloupnost neni mozna
4.Ty tvoje vagony - imobilni, rodiny s detmi, kuraci, nekuraci, tichy vagon, jidelni vagon. No, vychazi mi to tak, ze aby CD splnily ty tvoje pozadavky na "moderniho a vstricneho" dopravce, tak v kazdym vlaku musi byt minimalne 10 vagonu. Protoze jeste jsi zapomnel na kupe/velkoprostor urcite a na klimatizace/bez mozna. Takze spis tech vagonu 15. Potom to teprve bude "rozumne"
PS: Na I. a II. koridoru mozna jeste kupe s ulickou vlevo a vpravo, protoze nekdo bude chtit sedet u okna a (a) na slunicku, (b) ve stinu
Pokaždé když čtu divoké diskuse k podobné volovině, tak si říkám, že na tom jsme ještě celkem dobře, když můžeme řešit podobné ptákoviny. :-)
... btw, co kdyz pruvodcim bude muz? To ho zeny do "sveho" kupe nemusi pustit pod zaminkou, ze by je mohl obtezovat? :-D
invalidy,
ženy,
muže,
smíšené,
pro cestujíce se psi
a pro rodiče s dětmi.
Vše důsledně vyžadovat. Velmi nerad jedu ve vagóně, kde nevychovaní spratci řvouce pobíhají po vlaku a obtěžují ostatní cestující a při tom je v soupravě řazen vůz pro matky s dětmi. Zde je třeba upravit termín na Vůz je určen výhradně pro rodiče s dětmi. Z takového vozu nekompromisně vylučovat ty, kteří tam nemají co dělat a nečekat s tím, až přijde cestující s dítětem. V I. vozové třídě také přece nemohou cestovat ti, co mají jízdenku jen na II. vozovou třídu.
- na jednu stranu snaha udelat "aspon neco" ... a kazdy dobry skutek bude po zasluze potrestan
- na stranu druhou, je to dalsi dilek do pucle pristupu CD k verejnosti. Proc?
Jak tu par lidi spravne zminuje, cilem takovehoto deleni je separovat od sebe skupiny cestujicich, ktere v principu maji vsichni stejny narok na prepravu, ale nekteri z nich maji urcita specifika, ktera jsou s potrebami ostatnich "nekompatibilni".
Proto mi prijde rozumne, pokud je vlak vybaven:
- prostorem pro imobilni cestujici, optimalne s bezbarierovym pristupem, v blizkosti prislusne vybavene toalety a presto dustojne. Umozni to cestujicim na voziku (nebo treba i spatne chodicim) pohodlnejsi cestovani, zaroven to pomuze ostatnim, ze se nebudou zakopavat o vozik v chodbicce Becka
- prostorem pro rodiny s detmi, optimalne s hernim koutkem a prostorem pro prebalovani a pro kocarky. Jakou konkretni formu to bude mit neni az tak dulezite, ale BDs vhodne neni vubec :-( Pokud by takovyto vuz byl zarazen, budou z toho opet profitovat vsichni; decka si muzou hrat a klidne u toho vriskat a nebudou muset sporadane sedet vedle cloveka, ktery se snazi (marne) pracovat.
- podobne by to bylo i s vozy pro kuraky a nekuraky, pokud by takove byly, jenze ... zrovna tady je tak trosku problem, kdyz vetsina kuraku by si stejne sedla do nekuraku, protoze by po trihodinovem zakourenem prostoru smrdela ... takze paradoxne rozdeleni na kuracky a nekuracky vuz se, zejmena v dnesni dobe, muze minout ucinkem
- zrizeni ticheho oddilu je asi vcelku jasne, zejmena pokud se to povede dotahnout do konce, aby kontrola jizdenek probihala uz pri nastupu (nebo vubec?), cestujici nebudil minibar, rozhlas byl zltumen na rozumnou uroven a nebyl to pruchodak pro ostatni cestujici.
- urcitym specifikem je i jizdelni nebo barovy vuz, ale tady je to ponekud rozporuplne. Je nutnost odejit na konzumaci jidla do jidelniho vozu (tedy absence roznasky na misto) pro cestujici prinosne, nebo neni? Pro ty, co nejedi, to prinos je. Ale co treba pro toho, kdo ma s sebou svacinu? Jit do jidelniho vozu, abych si tam snedl sve vlastni jidlo, to by na me asi koukali hodne divoce :-D A pritom je v konecnem dusledku jedno, jake jidlo clovek ji; "obtezovani" spolucestujicich vunemi (oznacime takto i romadur?) a zvysenym rizikem potrisneni jidlem vznika u jakehokoliv jidla, nejen u toho ve vlaku nakoupeneho.
- oddil pro zeny ... co si o tom myslet? Bude dostatecne kompatibilni par pubescentnich stebetalek jedoucich ze skoly a trojice dam stredniho veku jedoucich na ples? Velmi pravdepodobne ne ... a v tomhle vidim podstatne vetsi problem, nez v potencialne mozne situaci, ze nastoupi chlap a jinde misto nebude.
Netusim, jak presne jsou definovana prava a povinnosti cestujici holky/pani/damy/zeny, ktera takto vyhrazene kupe hodla vyuzit... ale nedovedu si predstavit jednoznacnou kombinaci bodu takoveho predpisu, aby to bez problemu splnilo ucel.
Nehlede na to, ze "ochranu pred smrdicim chlapem" by uvitala i spousta cestujicich z panske poloviny populace ... takze, v konecnem dusledku mi to vychazi vcelku jednoznacne: napad zajimavej, ale v konecnem dusledku ... mnohem vice by pomohlo, pokud by se resila separace "problemovych" (rekneme treba ozralych, smrdicich, obtezujicich) cestujicich bez ohledu na to, jestli obtezovanym je muz ci zena.
No a co se tyka iniciativy otcu ... na jednu stranu je jasne, ze to je - aspon castecne - recese a legrace ... jenze ... CD si s vyhlasenim damskeho oddilu (a tedy v podstate s poselstvim, ze "pany chranit nechceme") zacaly :-)
A to uz vubec nemluvim o situaci, kdy by se za "problemovou" dala oznacit zenska ... at uz neprimerenym pouzitim vonavky a deodorantu, nebo z duvodu z cela opacneho ... pripadne i ve stylu "stebetajici slepice" ...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











