..: Ministerstvo dopravy opět řeší poplatky za užívání nádraží :..

Praha hlavní nádraží, foto: Miloš Praha — Ministerstvo dopravy České republiky v souvislosti s liberalizací trhu železniční dopravy opět řeší otázku poplatků za užívání nádraží, tzv. ošlapného. Veškeré nádražní budovy, jimiž denně musí projít cestující všech zúčastněných dopravců, totiž v současné době patří dominantním Českým drahám. Soukromí dopravci volají po změně s obavami, že by drahám museli platit více peněz, než je nutné. Ministerstvo by proto rádo tyto objekty převedlo pod Správu železniční dopravní cesty (SŽDC), aby byly nastoleny rovné podmínky. Otázkou však zůstává, zda by měly České dráhy za převod objektů získat miliardy korun nebo zda by je měl stát získat zpět zcela zdarma. Netřeba diskutovat o tom, že první z postupů je vůči ostatním dopravcům diskriminující.

„Tuto platbu chceme prosadit, protože nám připadá zcela logická. Stejně jako dopravci nyní platí za užití kolejí, a přispívají tak na jejich údržbu, měli by přispívat na správu železničních budov,“ dodává Martin Novák, tiskový mluvčí MD ČR. Ošlapné vyvolalo rozlišné názory i mezi samotnými dopravci: zatímco RegioJet proti poplatkům není a požaduje pouze jasná pravidla, za nichž bude možné prostory nádraží využívat, LEO Express se netají názorem, že by se rozpočet železničních dopravců neměl zatěžovat dalšími poplatky, které železnici znevýhodňují oproti silniční dopravě. Ačkoliv zatím není jasné, o jak vysoké částky půjde, jednalo by se o nákladovou položku, kterou by dopravci museli kalkulovat i v ceně jízdného. Výsledné podmínky pro používání společných prostor by měly být zahrnuty v novém drážním zákoně, který začne platit zřejmě již za dva roky.

Zdroj: Týden.cz, E15.cz


Dominik Jaroš | 6.3.2012 (16:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Dopravci Služby

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
07.03.2012 (15:16)  
Jiří Franek: Třeba myčky jsou ale jiná věc. Ty si stavěl dopravce pro své potřeby a za svoje náklady, narozdíl od nádražních budov.
07.03.2012 (13:38)  
A. J. Crowley: "a vybavení pro jejich údržbu (depa, mycí linky,...)"

Nevím, je docela otázka jestli by nebylo efektivnější, aby vybavení vlastnila třetí strana, u které by si mohli objednat údržbu všichni dopravci. Přece jenom, aby každý dopravce musel mít vlastní kapacity, nebo musel spolupracovat s konkurencí se mi nezdá moc vhodné zejména z hlediska obtížnosti vstupu na trh a dobrého využití kapacit.

Jak říkám, nevím, mé znalosti ohledně údržby vlaků jsou chabé a tak z toho možná dělám větší problém, než to ve skutečnosti je. Každopádně myslím, že to stojí za úvahu.
07.03.2012 (13:05)  
Našel jsem tento článek:
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/doprava/68910-cd-pripravuji-rekonstrukce-nadrazi-ve-strednich-cechach/

Cituji z něj:
Každoročně stojí údržba a opravy výpravních budov v Praze a ve Středočeském kraji okolo čtvrt miliardy korun, z toho skoro dvě třetiny jdou na běžnou správu a údržbu.

Takže náklady na budovy v jediném kraji a v jediném roce jsou 250 mil. Kč. Za celou republiku to dělá ročně 1,7 mld. Kč (počítáno dle rozlohy, délku sítě nebo dokonce počet budov v jednotlivých krajích hledat nebudu). Ale ať nežeru, budu počítat jenom polovinu - 0,85 mld. ročně. Od vzniku SŽDC tedy ČD investovaly do budov 7,8 mld. Kč. Ty budovy ale taky částečně užívaly, takže od uvedené sumy je potřeba odečíst částku odpovídající hodnotě toho užívání. Dostaneme nějaké číslo a to porovnáme se sumou, kterou mají ČD za budovy dostat. Jelikož ta čísla neznám, netroufnu si (na rozdíl od spousty zde diskutujících odborníků) posoudit, zda je to pro ČD průšvih nebo terno.

Já si nemyslím, že si ČD při vzniku SŽDC ty budovy vydupaly. Spíš to bylo politické rozhodnutí - stát nevěděl "kam s nimi" tak to nějak vyřešil. Jakožto přítel konspiračních teorií popřemýšlím o tom, kdo za tím tehdy stál. Údržba budov zatěžuje rozpočet železničního dopravce a rozdíl v nákladech na vlaky a autobusy je díky tomu ještě větší. A to je voda na mlýn jménem Č....D.

Takže vy, kteří se tu rozčilujete, že ČD chtějí obrat daňové poplatníky, předložte čísla. Až budu vědět, kolik ČD na těch budovách skutečně vydělají, tak třeba budu placený převod na SŽDC odsuzovat. Zatím mi ale nikdo nepředložil důkazy o tom, že ta celá šaškárna s budovami je pro ČD výdělečným podnikem.
07.03.2012 (12:24)  
vikititor: Zase tunel - zase bysme to zaplatily my - 2x
Platit 2x právě budeme, až budou budovy předány SŽDC.
Dosud platíme dopravci za provozování dopravy. A on z těch peněz kromě dopravy platí i budovy.
Po převodu budov na SŽDC se na platbách dopravci nic nezmění. Ale SŽDC začne požadovat peníze na budovy.
07.03.2012 (11:58)  
Ježiš - to zase bude!! :-)
U nás v Kocourkově sme to udělali tak.. že sme ČD dali miliardy (jenom ústně, protože je přeci krize a my peníze nemáme), ale ostatní dopravci nám na tuto platbu přispějí. S ČD jsme dohodnuti, že to budou dostávat průběžně.. Řekl ministr dopravy Kocourkova.. :-))

Jenom bych rád aby nezůstalo u řečí - budovi a vůbec všechno, co se nehýbe mělo být pod SŽDC už dávno. A bezplatně! Proč? Protože to ČD dostaly také zdarma - možná by se mohlo uvažovat o proplacení náhladů na modernizaci. Třeba hlavní nádraží v Hradci Králové nebo Praze.. stejně jako jinde.. I tak bych jim dal jen část peněž, které do těchto rekonstrukcí investovali sami ČD - nesmysl platit za celé budovi - které mimochodem nabyli své hodnoty díky rekonstrukci. ČD do toho šly i s penězi Grandi Staciony např.. takže tak..

Zase tunel - zase bysme to zaplatily my - 2x - na jízdném a na daních.. HURÁ!!!

Zase chvála na RJ - že se tomu nebrání.
07.03.2012 (10:44)  
Ne že bych byl proti rovným podmínkám pro dopravce, ale chcete-li aby sr něco rozpadlo a zarostlo, svěřte to SŽDC...
07.03.2012 (10:06)  
Já jsem pro to, aby každý dopravce vlastnil pouze vlaky a vybavení pro jejich údržbu (depa, mycí linky,...) Zbytek ať je ve vlastnictví správce dopravní cesty.

offtopic: jak je to vlastně s vlastnictvím budov, tratí a nástupišť v Jindřichově Hradci?
07.03.2012 (8:38)  
bartik09: A na co sou nastupiste?
Nástupiště jsou na nastupování a vystupování. Proti jejich zpoplatnění nic nemám. U nás nástupiště patří SŽDC, která (částečně) žije z poplatku za dopravní cestu. Ten se ale bohužel platí ve stejném výši za vlak zastavující i projíždějící (takže to vlastně zpoplatněno není). ŽSR mají v poplatku zahrnutou složku za zastavení, pro vyšší kategorie vlaků mají ale zase vyšší sazby za km.

Nadrazi je snad od toho, aby v nem lidi cekali na svuj spoj/pripoj a koupili si jizdenku.
To ale přece neznamená, že by tam ti lidé MUSELI čekat a MUSELI si tam jít koupit jízdenku. Vy opravdu máte představu, že dopravce má povinnost zřídit si v nádražní budově pokladnu? Je to přece na jeho rozhodnutí. Pokud si jí zřídí, tak bude platit nájem a žádné další poplatky za cestující už není třeba vybírat. Pokud si jí nezřídí, tak ZA CO MÁ PLATIT? Za to, že tam někdo má budovu? Pokud jí dopravce nechce používat, tak nikdo nemá právo mu to nutit. A že tam čekají jeho cestující? Jeho cestující jsou to od okamžiku nástupu do okamžiku výstupu. Co ti lidé dělají před přepravou a po ní, to dopravce přece nebude ovlivňovat. Leckdo do budovy vůbec nechodí, přichází na vlak na poslední chvíli, nebo třeba čeká v hospodě.

Prosazujete myšlenku, že se nemá hledět na to, kdo budovu skutečně využívá. Chcete vybírat peníze už za to, že někdo měl MOŽNOST tu budovu využít. A navíc je chcete vybírat od někoho jiného než od potenciálního uživatele.
07.03.2012 (7:23)  
Joska Holibajda: Na co sou nadrazi, kdyz jejich provoz nezaplati najem z trafiky a WC? A na co sou nastupiste? Nadrazi je snad od toho, aby v nem lidi cekali na svuj spoj/pripoj a koupili si jizdenku. Nejaky restaurace jsou jen doplnek. To ste si spletl s obchodnim centrem. To se totiz musi uzivit z najmu za obchody a restaurace.

Myslim, ze nadrazi by bylo nejlepsi prevest pod spravu mest. Stejne za udrzbu plati v ramci dotaci prostrednictvim kraju/statu, tak by alespon mohli rozhodovat o jejich osudu.
06.03.2012 (23:29)  
EC 174: Obtěžovat? Jakým způsobem? Tím že budou chodit do obchodů které v budově jsou a platí ČD nájem, tím že budou číst vyvěšené marketingové materiály ČD, tím že budou přestupovat do vlaků ČD?
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2025 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko