..: Ministerstvo dopravy opět řeší poplatky za užívání nádraží :..

Praha hlavní nádraží, foto: Miloš Praha — Ministerstvo dopravy České republiky v souvislosti s liberalizací trhu železniční dopravy opět řeší otázku poplatků za užívání nádraží, tzv. ošlapného. Veškeré nádražní budovy, jimiž denně musí projít cestující všech zúčastněných dopravců, totiž v současné době patří dominantním Českým drahám. Soukromí dopravci volají po změně s obavami, že by drahám museli platit více peněz, než je nutné. Ministerstvo by proto rádo tyto objekty převedlo pod Správu železniční dopravní cesty (SŽDC), aby byly nastoleny rovné podmínky. Otázkou však zůstává, zda by měly České dráhy za převod objektů získat miliardy korun nebo zda by je měl stát získat zpět zcela zdarma. Netřeba diskutovat o tom, že první z postupů je vůči ostatním dopravcům diskriminující.

„Tuto platbu chceme prosadit, protože nám připadá zcela logická. Stejně jako dopravci nyní platí za užití kolejí, a přispívají tak na jejich údržbu, měli by přispívat na správu železničních budov,“ dodává Martin Novák, tiskový mluvčí MD ČR. Ošlapné vyvolalo rozlišné názory i mezi samotnými dopravci: zatímco RegioJet proti poplatkům není a požaduje pouze jasná pravidla, za nichž bude možné prostory nádraží využívat, LEO Express se netají názorem, že by se rozpočet železničních dopravců neměl zatěžovat dalšími poplatky, které železnici znevýhodňují oproti silniční dopravě. Ačkoliv zatím není jasné, o jak vysoké částky půjde, jednalo by se o nákladovou položku, kterou by dopravci museli kalkulovat i v ceně jízdného. Výsledné podmínky pro používání společných prostor by měly být zahrnuty v novém drážním zákoně, který začne platit zřejmě již za dva roky.

Zdroj: Týden.cz, E15.cz


Dominik Jaroš | 6.3.2012 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel EC 174  mail  
06.03.2012 (22:42)  
Celá ta otázka způsobů financování je celkem zajímavá. Já bych se snažil uvažovat logicky - je-li konkrétní nádražní budova v majetku Českých drah, pak bych se snažil, pokud má cizí dopravce zájem také na tomto nádraží působit, na tom co nejvíce vydělat. Čili pokud mě hodlají cestující Regiojetu obtěžovat na nádraží ČD, tak ať si za to soukromý dopravce pořádně připlatí. ČD ho přece nenutí, aby tam působil také.
06.03.2012 (20:49)  
xAnri05:A je nesmysl trvdit, ze CD jsou ted nejak jejich vlatsnictvim zvyhodnovane. Oni ten provoz (elektrina, voda, topeni, uklid...) proste platit musi! A to jeste pomerne aktivne rekonstuuji.
To si taky myslím. Za posledních 5-10 let bylo zrekonstruováno hodně budov i mimo koridory. A ty ostatní jsou (snad) aspoň udržovány. Takže pokud dojde k placenému převodu budov na SŽDC, je třeba od toho zisku ČD odečíst peníze, které do těch budov od roku 2003 vrazily.

Jde tu o jiny problem - na provozu budovy se nejak MUSI podilet vsichni dopravci, kteri ji pouzivaji
Pozor! Zastavení před budovou bych automaticky nepovažoval za její používání. Leckdy před nádražní budovou staví MHD, regionální autobusy nebo i dálkové autobusy. Budou se poplatky vybírat i od těchto dopravců? Budou ČD chtít od DP Brno platbu za to, že před jejich budovou vystupují lidé z tramvaje?
06.03.2012 (20:28)  
DJTiësto: Proč by měly ČD platit údržbu a úklid budovy jan samy?
Protože jsou jejím majitelem. Jak psal jauris, budova by se měla uživit z nájmu - pokladny a klientská centra dopravců, restaurace, trafika, WC, třeba i sámoška jako na Wilsonu. Pokud je někde dostatečný pohyb cestujících, tak budou mít nájemci dostatečné tržby a budou moci platit nájemné, z kterého se provoz budovy zaplatí. A pokud někde ten pohyb cestujících není, tak na co ta budova je?

Za vjezd na Florenc busy taky platí.
Za vjezd na parkoviště se taky platí a vůbec to nesouvisí s nějakou budovou.

captain1802: Tohle je jeden z největších renonců a nespravedlnosti po r. 89
To je dost přehnané, myslím že v téhle zemi se stala spousta daleko horších věcí.

Mě nevadí, že nádraží patří ČD. Myslím si, že zatím je to pro firmu jen přítěž. Ale to vybírání poplatků by mi vadilo. Pokud dopravce tu budovu bude potřebovat, tak si v ní pronajme prostory třeba i na čekárnu - jako to udělal Regiojet v Praze. A z nájemného se bude platit provoz budovy. Pokud ale dopravce usoudí, že tu budovu nepotřebuje, tak nechápu, za co by měl platit.
06.03.2012 (20:17)  
captain1802:magor....vem si pilulku aby jsi se z té "nespravedlnosti" nezbláznil:o)))
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
06.03.2012 (20:13)  
DJTiesto: samozrejme a nejde jen o Florenc. Necht si diskutujici raci vsimnout zavor temer na vsech vetsich bus nadrazich. Nektera vlastni mesta, nektera dopravci a nektera soukromnik. A za vjezd ci za pobyt si nechavaji slusne platit. To se povetsinou prenasi na verejne rozpocty (krajske, obecni).
Captain: ale blbost, nadrazi byly postaveny/rekonstruovany daleko pred nejakymi soukromymi danemi. Je nesmysl tvrdit, ze kdyby byly budovy na SZDC, tak by dopravci nic neplatily.Samozrejme, ze provoz budov se platit musi. A je nesmysl trvdit, ze CD jsou ted nejak jejich vlatsnictvim zvyhodnovane. Oni ten provoz (elektrina, voda, topeni, uklid...) proste platit musi! A to jeste pomerne aktivne rekonstuuji.
Jde tu o jiny problem - na provozu budovy se nejak MUSI podilet vsichni dopravci, kteri ji pouzivaji, ale jde o to, aby ten zpusob podilnictvi nebyl pro jednoho dopravce vuci jinemu (majiteli) diskriminacni. Jasne?
registrovaný uživatel captain1802  mail  
06.03.2012 (19:35)  
Tohle je jeden z největších renonců a nespravedlnosti po r. 89! Všechna nádraží, haly, parkoviště, příslušenství nebyly postaveny z peněz konkrétních subjektů ale z daní nás všech. Není žádný důvod, proč by měl být státní dopravce zvýhodňován vůči soukromníkům tak, aby oni jemu něco za nádraží platili. Neboť právě tyto byly vybudovány ze zisků převážně ze soukromého sektoru a tyto zisky byly zdaněny a z těchto daní se pak stavělo a udržuje. Takže na shledanou svobodě, demokracii a tržnímu hospodářství. Zase jsme uvázli mezi pletichami politiků, odborářů, stát. a polostát. molochů a všeobecným socialismem v našem hospodářství...
06.03.2012 (19:33)  
ad jauris:než se Ti zase zatemní mozek tak zkus přemýšlet:o)Proč by měly ČD platit údržbu a úklid budovy jan samy?Za vjezd na Florenc busy taky platí. Jen ať soukromníci taky platí část údržby a úklidu nebo snad jejich cestující chodí do vlaku v ponožkách a odpadky vyhazují zásadně až ve vlaku?
registrovaný uživatel jauris 
06.03.2012 (18:42)  
Další platby majiteli budovy jsou nesmysl.Majitel budovy by měl stanovit nájem komerčního objektu tak, aby výnos mu postačoval i na pokrytí dalších služeb v společných prostorách. Praha hl.n. to má však nastaveno trochu výš,a navíc k nájmu se platí další platby na provoz společných prostor (haly,osvětlení,výzdoba,údržba,opravy, topení,klimatizace, úklid, odvoz odpadků atd) pevným procentem z nájmu plochy komerční jednotky.Za používání dopravní cesty inkasuje peníze SŽDC.Není co řešit.
06.03.2012 (17:17)  
xAnri - rozumíme si, jenom já to napsal nešťastně. "by měl být" řekl zástupce MD na konferenci o dopravní obslužnosti minulou středu..
To, že bude na nule, je formální řešení, dokud to nebude projednáno.
registrovaný uživatel Pazzy 
06.03.2012 (17:02)  
A je to tady zase. Nádraží by měla být v ceně dopravní cesty, bohužel... Nekonečné způsoby financování ČD :-)
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko