Praha — Ministerstvo dopravy České republiky v souvislosti s liberalizací trhu železniční dopravy opět řeší otázku poplatků za užívání nádraží, tzv. ošlapného. Veškeré nádražní budovy, jimiž denně musí projít cestující všech zúčastněných dopravců, totiž v současné době patří dominantním Českým drahám. Soukromí dopravci volají po změně s obavami, že by drahám museli platit více peněz, než je nutné. Ministerstvo by proto rádo tyto objekty převedlo pod Správu železniční dopravní cesty (SŽDC), aby byly nastoleny rovné podmínky. Otázkou však zůstává, zda by měly České dráhy za převod objektů získat miliardy korun nebo zda by je měl stát získat zpět zcela zdarma. Netřeba diskutovat o tom, že první z postupů je vůči ostatním dopravcům diskriminující.
„Tuto platbu chceme prosadit, protože nám připadá zcela logická. Stejně jako dopravci nyní platí za užití kolejí, a přispívají tak na jejich údržbu, měli by přispívat na správu železničních budov,“ dodává Martin Novák, tiskový mluvčí MD ČR. Ošlapné vyvolalo rozlišné názory i mezi samotnými dopravci: zatímco RegioJet proti poplatkům není a požaduje pouze jasná pravidla, za nichž bude možné prostory nádraží využívat, LEO Express se netají názorem, že by se rozpočet železničních dopravců neměl zatěžovat dalšími poplatky, které železnici znevýhodňují oproti silniční dopravě. Ačkoliv zatím není jasné, o jak vysoké částky půjde, jednalo by se o nákladovou položku, kterou by dopravci museli kalkulovat i v ceně jízdného. Výsledné podmínky pro používání společných prostor by měly být zahrnuty v novém drážním zákoně, který začne platit zřejmě již za dva roky.

To si taky myslím. Za posledních 5-10 let bylo zrekonstruováno hodně budov i mimo koridory. A ty ostatní jsou (snad) aspoň udržovány. Takže pokud dojde k placenému převodu budov na SŽDC, je třeba od toho zisku ČD odečíst peníze, které do těch budov od roku 2003 vrazily.
Jde tu o jiny problem - na provozu budovy se nejak MUSI podilet vsichni dopravci, kteri ji pouzivaji
Pozor! Zastavení před budovou bych automaticky nepovažoval za její používání. Leckdy před nádražní budovou staví MHD, regionální autobusy nebo i dálkové autobusy. Budou se poplatky vybírat i od těchto dopravců? Budou ČD chtít od DP Brno platbu za to, že před jejich budovou vystupují lidé z tramvaje?
Protože jsou jejím majitelem. Jak psal jauris, budova by se měla uživit z nájmu - pokladny a klientská centra dopravců, restaurace, trafika, WC, třeba i sámoška jako na Wilsonu. Pokud je někde dostatečný pohyb cestujících, tak budou mít nájemci dostatečné tržby a budou moci platit nájemné, z kterého se provoz budovy zaplatí. A pokud někde ten pohyb cestujících není, tak na co ta budova je?
Za vjezd na Florenc busy taky platí.
Za vjezd na parkoviště se taky platí a vůbec to nesouvisí s nějakou budovou.
captain1802: Tohle je jeden z největších renonců a nespravedlnosti po r. 89
To je dost přehnané, myslím že v téhle zemi se stala spousta daleko horších věcí.
Mě nevadí, že nádraží patří ČD. Myslím si, že zatím je to pro firmu jen přítěž. Ale to vybírání poplatků by mi vadilo. Pokud dopravce tu budovu bude potřebovat, tak si v ní pronajme prostory třeba i na čekárnu - jako to udělal Regiojet v Praze. A z nájemného se bude platit provoz budovy. Pokud ale dopravce usoudí, že tu budovu nepotřebuje, tak nechápu, za co by měl platit.
Captain: ale blbost, nadrazi byly postaveny/rekonstruovany daleko pred nejakymi soukromymi danemi. Je nesmysl tvrdit, ze kdyby byly budovy na SZDC, tak by dopravci nic neplatily.Samozrejme, ze provoz budov se platit musi. A je nesmysl trvdit, ze CD jsou ted nejak jejich vlatsnictvim zvyhodnovane. Oni ten provoz (elektrina, voda, topeni, uklid...) proste platit musi! A to jeste pomerne aktivne rekonstuuji.
Jde tu o jiny problem - na provozu budovy se nejak MUSI podilet vsichni dopravci, kteri ji pouzivaji, ale jde o to, aby ten zpusob podilnictvi nebyl pro jednoho dopravce vuci jinemu (majiteli) diskriminacni. Jasne?
To, že bude na nule, je formální řešení, dokud to nebude projednáno.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











