Praha — Ministerstvo dopravy České republiky v souvislosti s liberalizací trhu železniční dopravy opět řeší otázku poplatků za užívání nádraží, tzv. ošlapného. Veškeré nádražní budovy, jimiž denně musí projít cestující všech zúčastněných dopravců, totiž v současné době patří dominantním Českým drahám. Soukromí dopravci volají po změně s obavami, že by drahám museli platit více peněz, než je nutné. Ministerstvo by proto rádo tyto objekty převedlo pod Správu železniční dopravní cesty (SŽDC), aby byly nastoleny rovné podmínky. Otázkou však zůstává, zda by měly České dráhy za převod objektů získat miliardy korun nebo zda by je měl stát získat zpět zcela zdarma. Netřeba diskutovat o tom, že první z postupů je vůči ostatním dopravcům diskriminující.
„Tuto platbu chceme prosadit, protože nám připadá zcela logická. Stejně jako dopravci nyní platí za užití kolejí, a přispívají tak na jejich údržbu, měli by přispívat na správu železničních budov,“ dodává Martin Novák, tiskový mluvčí MD ČR. Ošlapné vyvolalo rozlišné názory i mezi samotnými dopravci: zatímco RegioJet proti poplatkům není a požaduje pouze jasná pravidla, za nichž bude možné prostory nádraží využívat, LEO Express se netají názorem, že by se rozpočet železničních dopravců neměl zatěžovat dalšími poplatky, které železnici znevýhodňují oproti silniční dopravě. Ačkoliv zatím není jasné, o jak vysoké částky půjde, jednalo by se o nákladovou položku, kterou by dopravci museli kalkulovat i v ceně jízdného. Výsledné podmínky pro používání společných prostor by měly být zahrnuty v novém drážním zákoně, který začne platit zřejmě již za dva roky.

Tak ten poplatek nastavi od zacatku vlastnik budovy -- tedy CD. Nevidim jediny duvod, proc by CD mely provozovat budovu, kam nebudou treba vubec zajizdet, a to zadarmo. Takze poplatek tam bude hned. To zaprve.
A za druhe - ministertvo ho samozrejme dopravcum zaplati, protoze jim plati takzvanou kompenzaci a ta se pocita mj. z nakladu. Pokud budou mit dopravci oslapne v nakladech (a to mit budou), tak o to naroste vyse kompenzace. Jenze oslapne stanovi CD (viz vyse) a tim CD mohou ovlivnit cenu dopravniho vykonu konkurence. Maji na to i jinde metody, ale tohle je jedna z nejucinejsich.
Osobne se domnivam, ze soukromi dopraci by mely jezdit "svoje" zakazky po soutezi vyhradne jako subdodavku pro CD (tedy vicemene pod jejich hlavickou), podobne jako tomu je povetsinou u DB i jinde. Stejne to tak v podstate bude ohledne uznavani jizdneho. Odpadly by tak vyse uvedene problemy, dale problemy s jizdnim radem a problemy s jiz zminenym jizdnym. Cestujici verejnost by to take asi lepe chapala.
Nyní: ČD vlastní budovy, ale nedostávají na jejich údržbu žádný příspěvek; musí je udržovat z peněz určených na provozování dopravy.
Nově: Vypíšeme VŘ, vítěz bude (snad) jezdit o něco levněji než doposud ČD. Navíc mu ale budeme dávat příspěvek, aby mohl platit za "užívání budov".
Bude to pro státní kasu po tom VŘ opravdu levnější?
Situace, kdy se platí poplatky za použití budov, by se dala popsat takto:
Někdo si chtěl namastit kapsu, tak postavil lidem do cesty barák. Tvrdí že průchod budovou = její užívání a chce za tuto "službu" prachy.
Budou se poplatky vybírat i od města, které vlastní přilehlý chodník? Jeho uživatelé přece taky občas zaběhnou do nádražní trafiky pro noviny. A městské dopravní podniky by taky měly platit. Jejich cestující se do nádražních budov schovávají před sychravým počasím.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











