Praha (Aktualizace 5.4.2012) — Včera, 29.3.2012 v odpoledních hodinách došlo v obvodu pražského hlavního nádraží k mimořádné události, kdy R 791 na trase do Letohradu zřejmě odjel od nástupiště proti návěsti stůj na obsazenou 301. kolej do tunelu Nového Spojení, po které do stanice přijížděl R 783 od Děčína. Vlaky byly v 15.11 hodin zastaveny 22 metrů od sebe výpravčím z hlavního nádraží, který použil funkci zabezpečovacího zařízení Generální stop. Oběma vlaky cestovalo zhruba 200 lidí, nikdo naštěstí nebyl zraněn. Cestující z dotčených rychlíků dle vyjádření Radka Joklíka, mluvčího Českých Drah, sami pak z vlaků došli na nástupiště. Dle prvotních výsledků vyšetřování Drážní inspekce a odboru šetření mimořádných událostí SŽDC je patrné, že pochybení bude zřejmě na straně strojvedoucího rychlíku 791, který odjel, aniž by měl postavenou jízdní cestu. Množí se též i názory, že na letohradském rychlíku byla cestujícími použita i záchranná brzda.
Jízdou tohoto vlaku taktéž došlo k poškození výhybky na zhlaví, s největší pravděpodobností rozřezem. Vlivem mimořádnosti se zpožďovala řada spojů, které se přenášelo až do pozdního odpoledne. I dnes bude touto situací ovlivněno několik vlaků, které nebudou trasovány přes hlavní nádraží, což se dotkne zejména souprav na trať 091 a jednoho spoje z trati 210. Dle vyjádření drah však může docházet i k dalšímu zpožďování a nepravidelnostem při obratech.
Vlaky výchozí ze stanice Praha-Holešovice s časy odjezdu:
Vlaky končící ve stanici Praha-Holešovice:
Vlak 9002 z tratě 210 bude ukončen ve v Praze-Vršovicích, cestující jedoucí na hlavní nádraží mohou využít ostatních spojů. Aktuální mimořádnosti v dopravě můžete sledovat na webu ČD - mimořádnosti. Přesnější informace a příčinu včerejší události lze očekávat až s probíhajícím vyšetřováním, které budeme sledovat.
Zdroj: Drážní inspekce, SŽDC

Tlačit ETCS...jak už zde někdo psal, cena vozidlové je větší než hodnota části provozovaných vozidel.. Mimo koridory je pak v naprosto v nedohlednu i traťová část. Zrušit kompatabilitu, se stávajícím (staničním a trťovým ZZ), tak se u nás prostě dojezdilo. Sám jste zmiňoval, že v bohatším zahraničí to taky s ETCS nevypadá dobře, takže je v dnešní době potřeba hledat podstatně levnější (byť méně kvalitní) cesty.
Můj systém se s ETCS skutečně kryje, to vím, hlavně využití GSM-R na hlavních tratích. To se ale celkem staví. Krytí nevadí, právě kvůli malému počtu vozidel, která budou vybavena ETCS...
Každopádně, jestli se rozhodneme pro ETCS (tedy to už bylo rozhodnuto dávno), tak je nutné se vykašlat na jakékoliv zpětné, postranní a já navím jaké kompatibility a tlačit ETCS. Jakákoliv paralelizace to jen prodraží, pokud by nemohla následně být součástí ETCS. Největší paradox je, že to prostě nefunguje plošně v Evropě. ETCS je drahé, ale kdyby byl na hlavních tratích v Německu, Rakousku, Francii atp, tak by dopravce nepotřeboval půl strojovny loko na národní zabezpečovače. Nicméně zase chápu, že oni, na rozdíl od nás, mají pokročilejší systém, tak se jim nechce investovat zbytečně.
Jinak máte pravdu...v žádném případě to nesrovnávám s ETCS. Je to šidítko, ano. Ale ta cena je by taky byla někde úplně jinde. Jak se již v diskuzi psalo, ETCS časem na koridorech bude (1. koridor je snad již v dohlednu), ale kolik vozidel ho bude mít?? ETCS bude u nás další desítky let prostě odně limitované...
A tvrdím, že to zvýšení bezpečností by bylo zásadní, tím třeba myslím, že by eliminovalo přes 95% možných fatálních chyb strojvedoucích...
A ostatně dalo by se to i vylepšovat, určitě tam, kde je GSM-R, že by třeba výpravčí nemohl jen tak přestavit VC, dokud by příslušné vlaky nepotvrdili příjem omezující informace atd...
Jinak na hmotnost se můžete celkem vyexperimentovat, protože během brždění stačí sledovat dosažený "zpomalení" a brzdnou sílu řídit adaptivně (na normovanej minus jeden metrn za sekundu na druhou, nebo kolik se požaduje a nastaví) a informace o rychlosti i ujetý vzdálenosti jsou furt mnohem přesnější a olehlivější z odvalování kola o známym průměru než z GPS (ovšem v delšim provozu by se dal naopak průměr obruče z údajů GPS korigovat průběžně, aby nemusel po depu běhat maník s metrem). Jinak se ta hmotnost dá samozřejmě zjistit ze stejných parametrů už při rozjezdu, abyste nekontroval že "při brždění je už pozdě".
Ovšem problémy jsou tam minimálně dva .. neni to ZZ ve smyslu spolehlivosti funkce "vždy namazanou stranou navrch" a spolupráce s pozemnim střediskem je komplikovaná různejma verzema radiostanic a traťovýho vybavení, takže to může bejt zas jen takový pomocný šidítko typu GS či "záchrany projetí" s omezenym použitim, někde chodí, někde moc ne .. když pámbu dá, tak to zaúčinkuje, když dopustí že ne, bude halda i tak.
A ještě Skrz GSM (GSM-R kde je, kde ne, z veřejné sítě jako radioblok, případně z jiných bezdrátových sítí - podle kapacity atd) dostávají vlaky aktuální informace o vlakové cestě (návěstidla i výhybky) .. zase informace která je "nezaručená", nemusíte se na vlak dovolat, přetížený linky, nefunkčnost .. jedinej jakž takž spolehlivej koncept je MA z ETCS, tedy opačná, pozitivní informace: "máš povoleno jet takovouto rychlostí tolik a tolik metrů. Pokud mezitim nedostaneš novej "token" na další úsek, tak brzda". Vlastně je to starý dobrý žezlo v modernim technickym provedení.
Problém špatné hmotnosti nevidím při rozjezdu ale při brzdění...když fíra zadá mnohem lepší zábrzdná procenta než má, tak mu to zabezpečovač neubrzdí... Netuším, jestli tohle vysoce sofistikované sytémy jako LBZ mají ošetřeno, pochybuju...lidský faktor zůstává vždy, to nezpochybňuju. Ale ty pravděpodobnosti jsou někde úplně jinde, než že fíra přehlédne Stůj (včera zase u Bludova)...
Co se týče konkrétně těch tunelů, tak jich mimo koridory (tam počítám tak jak tak s pokrytím GSM-R) moc není, a všude by ani nebylo pokrytí potřeba. Např. u tunelu špičák by vlak od Plzně informaci o VC ve stanici Špičák dostal už před tunelem. Nebo lze ty tunely postupem času pokrýt.
No, videne technicky si ten vlak moze "odvazit" lokomotiva aj sama - ak to pri danej taznej sile zrychluje desatkrat pomalsie ako by malo, asi nieco nie je v poriadku ;) Netusim, ci to aj robi.
V tom tkví potencionální cena té diskuse. Ovšemže její potenciál bude využit pouze a toliko tehdy, když lidé na příslušných místech budou schopni Vaše alternativy alespoň replikovat a přinejhorším jednu z nich označí za nepřijatelnou. A budou dle toho konat. Teprve tehdy to bude stačit.
Ale pro začátek - po 300 příspěvcích - je tato dle mého nanejvýš cenná úvaha co by kdyby nezbytná pro uvědomnění si závažnosti stávajícího stavu a potřeby jej změnit. Takže pro začátek děkuji.
Nestane se většinou lautr nic(na řadě lokomotiv se to ani nezadává), jen některé pokrokověší typy mohou (dle nastavení) zahájit rozjezd s větší tažnou silou.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










