Praha (Aktualizace 5.4.2012) — Včera, 29.3.2012 v odpoledních hodinách došlo v obvodu pražského hlavního nádraží k mimořádné události, kdy R 791 na trase do Letohradu zřejmě odjel od nástupiště proti návěsti stůj na obsazenou 301. kolej do tunelu Nového Spojení, po které do stanice přijížděl R 783 od Děčína. Vlaky byly v 15.11 hodin zastaveny 22 metrů od sebe výpravčím z hlavního nádraží, který použil funkci zabezpečovacího zařízení Generální stop. Oběma vlaky cestovalo zhruba 200 lidí, nikdo naštěstí nebyl zraněn. Cestující z dotčených rychlíků dle vyjádření Radka Joklíka, mluvčího Českých Drah, sami pak z vlaků došli na nástupiště. Dle prvotních výsledků vyšetřování Drážní inspekce a odboru šetření mimořádných událostí SŽDC je patrné, že pochybení bude zřejmě na straně strojvedoucího rychlíku 791, který odjel, aniž by měl postavenou jízdní cestu. Množí se též i názory, že na letohradském rychlíku byla cestujícími použita i záchranná brzda.
Jízdou tohoto vlaku taktéž došlo k poškození výhybky na zhlaví, s největší pravděpodobností rozřezem. Vlivem mimořádnosti se zpožďovala řada spojů, které se přenášelo až do pozdního odpoledne. I dnes bude touto situací ovlivněno několik vlaků, které nebudou trasovány přes hlavní nádraží, což se dotkne zejména souprav na trať 091 a jednoho spoje z trati 210. Dle vyjádření drah však může docházet i k dalšímu zpožďování a nepravidelnostem při obratech.
Vlaky výchozí ze stanice Praha-Holešovice s časy odjezdu:
Vlaky končící ve stanici Praha-Holešovice:
Vlak 9002 z tratě 210 bude ukončen ve v Praze-Vršovicích, cestující jedoucí na hlavní nádraží mohou využít ostatních spojů. Aktuální mimořádnosti v dopravě můžete sledovat na webu ČD - mimořádnosti. Přesnější informace a příčinu včerejší události lze očekávat až s probíhajícím vyšetřováním, které budeme sledovat.
Zdroj: Drážní inspekce, SŽDC

Je škoda, že tu není link na nějaký aspoň obchodní popis tamního zab. zař. Aby si to laici mohli přečíst a udělat si představu o tom, jestli je potřeba mít výpravčí fyzicky na peróně s plácačkou a pod..
dnes je to už zbytečné - podle mě - ze zdejších informací jsem jako cestující velmi rád, velmi, že tu máme takové zab. zař., které umožní v techto kritických situacích zareagovat.
PS: až půjdete na den otevřených dveří na Praha hl. n. příště - prosím - neptejte se na kraviny typu proč cedule v hale ukazuje to co ukazuje, ale zkuste se optat jak co funguje v dopravě a řízení. Bude se Vám klidněji cestovat.
Otázky typu coby kdyby (byla hustá mlha) historii nezmění. Tady se stala mimořádná událost, při níž zastavili vlaky 22m od sebe. A až do jejího vyšetření a do přesného časového určení jednotlivých úkonů (projetí návěstidla, GS, pan Šimek a záchraná brzda) nemá o tom cenu diskutovat (o čemž už tu někteří psali). Ale zkusím vám odpovědět. Třeba by ten průběh byl úplně stejný. Že se něco děje poznal výpravčí nejdéle po říznutí výhybky a okamžitě mačká GS a vlaky zastaví na 22m od sebe, mlha nemlha. Anebo déle zkoumá co se děje, pan Šimek pro hustou mlhu z okna nic nevidí, strojvedoucí vidí protijedoucí vlak na poslední chvíli a dochází ke srážce. Stačí?
Nikdo mi neměl odvahu odpovědět na to, jaký průběh by měla událost totožná s tou okolností, že by byla hustá mlha... Co, pane Hochman?
To byla totiž ta nutná, nikoliv postačující podmínka, aby se z události nestal opravdu ošklivý malér.
Víte, i letectví se potýká nejen s lidksým faktorem, ale i s vlivy počasí. Ale je si toho vědomo. Tady v této debatě plné odborníků podložených znalostmi jsem tuto šťastnou okolnost podotkl pouze já a nikdo nemá odvahu domýšlet variantu s omezenou viditelností - radši.
Až si to někdo připustí, bude mít sílu odpovědět a dovyjádřit průběh totožného s omezenou viditelností až do hořkého konce, pak začnu věřit, že někdo opravdu zodpovědně veškerou vlastní silou snaží změnit stav k lepšímu. Bez toho jsou to jen poučené plky bez praktického dopadu...
uz jsem z ty debaty tak strasne unavenej, ze jsem v tom poslednim komentari trosku expresivne vyjadril to, co jsem napsal jiz drive umirnenejsim zpusobem.
takze se omlouvam, ale nazor (ten umirneny)nezmenim.
Nazval bych to třeba "asistenční systém strojvedoucího" , nikoliv zabezpečovač, což mi rovnou rapidně snížilo cenu... Proti současnému stavu by se nic neměnilo, odpovědnosti, normy atd.
Mobilní část na vozidle, kterou by měla naprostá většina řídících vozidel, co se objeví na naší veřejné železniční síti: Počítač obsahuje mapu trati (tratí, dnes není kapacita probém) jako AVV. GPS přijímač, mám z něj polohu a rychlost. Skrz GSM (GSM-R kde je, kde ne, z veřejné sítě jako radioblok, případně z jiných bezdrátových sítí - podle kapacity atd) dostávají vlaky aktuální informace o vlakové cestě (návěstidla i výhybky). (Nevím jestli selektivně nebo všechny vlaky v daném obvodu všechny informace). Informace se získávají ze stávajího traťového a staničního zabzař dořídícího počítače, který je odesílá. Tato implementace je na celém systému nejdražší. Protože vlak z toho ví, na jakou kolej je poslán z VC, nejsou potřeba "MIBy". Systém nefunguje kde není dobrý příjem GPS signálu, takových míst je ale málo. Pokrytí GSM nemusí nutně být na mezistaniních úsecíh na "lokálkách". Předpokládám ale, že značná část "mašin" (urřitě ty "lepší" by měla navíc info o rychlosti a ujeté vzdálenosti ze snímače otáček (či jiných systémů), takže by překonaly i místa bez GPS příjmu. Dál to asi nemusím vysvětlovat, brzdné křivky, které před jízdou strojvedoucí zadal, kontrola max rychlosti, brzdění k návěstidlům, rychlostníkům..varování, pak zastavení vlaku... atd...
Naše neshoda je asi dost principielní, proto už to myslím nemá cenu dál rozvíjet, každopádně Vám děkuji za diskuzi a nové informace, které jsem získal. Konkrétně jste mi s kolegou například celkem úspěšně rozmluvili automatické používání GS. Přeju hodně úspěchů v práci na železnici, kterou mám tak rád. Já jinak pracuju taky v letectví, které mám také moc rád, do nebes ho nevynáším. Jsem taky ještě mladší, a onu provozní slepotu si u sebe i kolegů uvědomuju... Dokud jsem v tom denodeně nepracoval, měl jsem nadhled určitě jasnější, samozřejmě ruku v ruce i s naivními představami, které teď pozoruju např. u lidí, kteří v provozu nikdy nepracovali a chodí nás kontrolovat..
Sakra, tohle přeci není žádný hrdinství. Dalo by se spíš říct (měla li ZB rozhodující vliv), že nad rámec povinností cestucícího, zabránil p. Šimek škodám na majetku a lidech. Hrdinstvím bych to nenazýval.
A co se týká "fousových" skoronehod, tak ty se vyskytují v každodenním životě naprosto běžně u všech lidí. I u té zde do nebe vynášené nejbezpečnější letecké dopravy, že pane land...
Ostatně by mě celkem překvapilo kdybyste sám podobně neodborně "nekecal" aspoň do některých oborů, co třeba politika, silniční doprava/stavby, kriminalita, sport... nic?
Ono je dokonce občas i možné že i člověk neznalý detailů oboru pokud používá zdravý rozum (a má přiměřené vzdělání a zkušenosti) může si udělat přiměřeně přesný názor na prblematiku, případně občas i něco konstruktivního navrhnout.
Jinak k tomuto konkrétnímu případu: ještě nikdo tu nepopřel těch 22 metrů, ani Vy, takže to považuji za víceméně prokázané. To je pro mě jeden pidimaličkej krůček od prů*eru.
Jo a mimochodem, o tom zda budou anebo nebudou uvolněny pro potřeby dráhy (a tedy např. i zabezpečení) nějaké objemy peněz ve finále rozhodují lidé ještě méně odborně erudovaní než je zdejší obecenstvo. Takže by asi bylo vhodné jim nějak přiměřeně umět vysvětlit jaká je efektivita vynakládaných peněz a kolik by jich teda asi mělo být aby se tu mohlo jezdit často, rychle a hlavně bez nehod...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











