Praha — Spolu s létem se na dálkových spojích jezdících po českých kolejích objevují dvě nové řady osobních vozů. První je zástupce více než šedesátikusové série modernizovaných klimatizovaných bezbariérových vozů Českých drah, které umožňují i převoz jízdních kol, druhou novinkou je skromná dvoukusová série vozů řady ASmz pro RegioJet, které se dopravce snaží prezentovat jako pojízdné internetové kavárny. Zatímco prvně jmenovanou novinkou jsme se již svezli, druhá sice ještě na koleje nevyjela, ale protože se jedná o bývalé vozy ÖBB, tak si dovolíme zhodnotit i je.
ČD Bbdgmee236 - nová řada ve službách Českých drah
Komentář k vozu Bbdgmee236 - Po nástupu se mi zjevilo menší déj?-vu - dvě řady sedaček utvářející dojem velkoprostoru v uspořádání 3+0 a poté 4 běžná kupé, což mi ne náhodou připomínalo slovenský vůz řady Bdghmeer. Sedačky odbývající si premiéru právě v tomto voze jsou skvělé, příjemně měkké, polohovatelné, s relativně kvalitním potahem. Potěšily mě velké stolky; ačkoliv se začínají ve vozech rozšiřovat, je to nesporná výhoda těchto vozů. WC je velké, prostorné, akorát mi přijde že zabírá až moc místa. Velmi mě potěšil informační systém, kvalitní a slyšitelné hlášení, navíc i v anglickém jazyce, displej informačního systému byl ve voze nejen na představcích, ale i na stěně velkoprostorového salónu. Oddíly ve voze jsem zkoušet bohužel nemohl, ale na vypadaly komfortně. Na mě vůz působil příjemně, velmi moderně a kvalitně. Myslím, že to je další z počinů na které mohou být ČD hrdé.
Vantju
Nový jazykolam v řadě označení železničních vozů Českých drah představuje celkem 64kusovou sérii modernizovaných vozů, které vznikají z původních řad BDbmsee a BDhmsee. Ty se během přestavby dočkají kompletní opravy skříně, která dostane nejen automatické předsuvné dveře pro cestující, ale i nové dveře pro nakládání zavazadel a cestujících na vozíku. Vevnitř cestující najde kombinované provedení s oddíly i malým velkoprostorem, klimatizovaný interiér je kompletně nový.
První z vozů byl v pátek 20. července nasazen na svůj premiérový výkon na spojích Ex 144/145 Landek a do konce příštího roku má být dle smlouvy v provozu minimálně polovina celé série. Vozy budou postupně nasazovány na výkony, kde jezdili jejich předchůdci, tedy na dálkové spoje od kategorie EuroCity, přes expresy až po rychlíky, jako například spojení Bohumína s Brnem, či Brna s Plzní přes České Budějovice.
Cestující se tak dočkají nejen nových polohovatelných sedadel, ale také zásuvek 230 V, uzavřeného systému WC, audiovizuálního informačního a rezervačního systému a v neposlední řadě také rozkládacích (u oken) či vyklápěcích (sedadla u uličky) stolků. Oddíl pro vozíčkáře je navíc vybaven bezpečnostními pásy proti nežádoucímu pohybu vozíků během jízdy. Cestujícím zůstanou skryty například rekonstruované podvozky s dosazenou magnetickou brzdou a přemostěním záchranné brzdy, které umožňuje provoz na tratích s tunely do délky až 5 kilometrů. A tak zatímco RegioJet nasazení vozů pro převoz kočárků a imobilních cestujících oproti původním slibům (zima 2011/2012) neustále odkládá, České dráhy se u nás stávají prvními, kdo na dálkové spoje nasadí dlouho slibované modernizované bezbariérové vozy.
Komentář k vozům ASmz RJ - Po prvotním nadšení z oznámení vozů ASmz jako intenetových kaváren přichází bohužel vystřízlivění. Ačkoliv to z původních informací vypadalo, že RegioJet nově nakoupené dva vozy ASmz a dva WRmz na poledních spojích vtipně nasadí právě jídelní vozy a na ranních/večerních, kdy není taková poptávka po "velkých jídlech" pak řadu ASmz jako pojízdnou kavárnu. Bohužel po zveřejnění informací to spíš vypadá, i přes snahu marketingu vozy ASmz prodat jako něco "lepšího," spíš na výpomoc za nedostatečný počet oblíbených vozů Ampz, čemuž odpovídá i povinná rezervace míst v tomto voze.
Pak se ale nabízí otázka, proč by měl cestující, který si může vybírat na jednom spoji mezi ASmz a Ampz, zvolit právě "kavárnu" (tedy velkoprostorovou část) před velkoprostorem v Ampz. Co se týče samotného vozu, tak příjde o možnost cestovat v plnohodnotném polohovatelném sedadle (vyvstanula mi vzpomínka na první cestu vozem Btx763 ČD…), sezení je navíc připevněno napevno, takže nehrozí cestování v případě použití rychlobrzdy a podobně. Stejně tak nebude moci využít zavazadlových polic nad sedadly. Co se týče služeb, tak i v "obyčejném" Ampz má k dispozici Wi-Fi internet, či občerstvení na místo. Z tohoto pohledu může být jedinou přidanou hodnotou využití nainstalovaného PC, které lze v případě nouze využít a místo u něj naštěstí není v rezervačním systému či možnost využít prostoru pro uspořádání nějaké konference, což ale asi nebude pro valnou většinu cestujících důvod, proč by měli preferovat právě vozy ASmz.
JiříK.
RJ ASmz - žluté déj?-vu
Přesto i u RegioJetu bude 25. července nasazena do provozu nová řada vozů. Konkrétně půjde o dvoukusovou sérii vozů ASmz, kterou dopravce hrdě nazývá "internetovou kavárnou." Z pohledu běžného cestujícího však jde spíš o variaci na již provozovanou řadu Ampz téhož dopravce. Stejně jako u řady Ampz je interiér rozdělen na část se 4 oddíly a velkoprostorovou s uspořádáním 2+1. Oproti Ampz však nejsou ve velkoprostoru klasická pevná sedadla s podporou celých zad, ale nízká volná křesla známá z jídelních vozů ÖBB. Nad místy k sezení ve velkoprostoru narozdíl od Ampz chybějí police pro zavazadla. Další, drobnější změnou je instalace obrazovky PC u jednoho ze stolků a malý bar pro přípravu kávy. V samotném provozu se však od ostatních vozů, ať již řady Apmz, ABmz či Bmz, nebude nijak výrazněji odlišovat. I do těchto vozů bude povinná rezervace, tedy cestující si zde bude muset zarezervovat místo a strávit celou cestu. Stejně jako v ostatních vozech bude zajišťována roznáška pití a drobného občerstvení na místo.
Zdroj: ŽelPage

Rozhodně bych si nedovolil zpochybňovat jejich smysl a překvapuje mne, kolik je tu "znalců" přesvědčených že slouží jen k pruzení veřejnosti. Jestliže výrobce rozhodne, že neživé části jeho výrobku mají být připojeny na ochraný kolík, pak k tomu má jistě pádný důvod a považuji za nezbytné to respekktovat.
Uschova behem prepravy - pokud bude placena navic - pro klasicke kufry na koleckach nebude asi prilis lakava, police na kraji vozu/oddilu jsou lepsi, ale ty zase ubiraji prostor, ktery by byl vyuzitelny jinak.
Rad se presvedcim o tom, ze to misto pod operadly sedacek neni potreba, protoze je ho vsude habadej ... ale proste zatim se nemuzu ubranit myslence, ze se timto zabiji jedna z pomerne mala ekonomickych argumentaci, proc nemit sedadla v leteckem usporadani.
Hlavně že to nemá šišatá kola :))
Tož, vaše přání se dá lehce splnit.
http://www.alza.cz/omega-ultra-slim-90w-d265767.htm
Stejne tak stesky nad ruznym barevnym nadechem fotek, pokud jsou jedny focene se zhasnutym a druhe s rozsvicenym osvetlenim mi prijdou velmi usmevne.
Nicmene, jeden povzdech k vagonu i ode mne. Na snimku http://www.zelpage.cz/news_n/bbdgmee236-17.jpg je videt, ze mezi "velkoprostorovymi sestkami" jsou oddelujici prepazky - s ohledem na samostatna sedadla (resp. operky) je to i pochopitelne ... ale diky protazeni prepazky az na zem se prichazi o prirozeny prostor na velka zavazadla pod sedackami u velkoprostoroveho usporadani.
Skoro by se dalo rict, ze takto to spojuje nevyhody obou usporadani - z kupe si to prebira omezeny prostor, z velkoprostoru zase moznost sireni hluku. Uvidime jak to bude fungovat v realu, takhle mi to neprijde jako nejlepsi reseni.
Stejne tak jsem zvedav na zlute "kresilkove" vagony - shodou okolnosti jsem si do tohoto vozu zarezervoval misto jeste drive, nez jsem si precetl informaci o tom, ze se jedna o nove nasazovany vuz. Pokud by se jednalo o tichou zonu - vyborny napad!!! ... jenze, to by to muselo byt v popisku uz pri rezervaci. A to nebylo ... takze ocekavam "takovy horsi zluty velkoprostor", kde se vsude po zemi budou povalovat batohy a kufry. To i vysvetluje vlastni kavovar - pres bagly v ulicce se nedostane vozik obsluhy, takze to bude mozna samoobsluha ;-)
Za zdrojem notebooku je pak napětí 10 až 20 V (dle typu), které je považováno za bezpečné. Zemění kostry notebooku mi přijde jako povinné nošení helmy na zahrádce jakožto prostředu bezpečnosti práce při sbírání jahod či hrachu.
Pravá eurovidlice je toto
http://iobchod.urbanek-svt.cz/amiwell/obrazky/N7-2L.jpg
Kromě GB je použitelná opravdu v celé EU a přilehlém vesmíru, leč nemá PE kontakt a je pouze do 2,5A
Pak existuje "eurovidlice" které se správně jmenuje UNI-Schuko vidlice a ta se dá použít všude kromě I a CH (ovšem při troše násilí to šlo i tam)
http://www.eprint.cz/inshop/pictures/store/nap_notebook_velky.jpg
A kde je zeměná? :D Když jste tak "nadupán" normami (které nejsou závazné), tak víte, že odpor zemění v sítích TN musí být v přípustných mezích. Jak toho chcete u vagonu dosáhnout?
kdy k němu má přístup cestující veřejnost, to mi přijde velmi odvážné
Aha, takže Němec s notebookem je v pohodě a Čecha s tím samým notebookem to připraví o život. :D Co se tu ještě nedozvím.
V italských vozech se používá buď
- kombinace italská zásuvka a hned vedle ní Schuko
- nebo univerzální Schuko-italská zásuvka, tj. taková která má v sobě tři dutinky po italsku a dva postranní kontakty po německu.
V domovních instalacích Italové použivají takovou směsku tradičních italských a hybridních zásuvek. Nově prodávané notebooky apod. bývají vybavené italskou vidlicí, spotřebiče jako ledničky a všechno nad 10A mají eurovidlici.
Můj napaječ notebooku nemá dvojitou izolaci a tudíž i jeho síťová šňra má vidlici s ochranným vodičem
Váš noťas má (pravděpodobne) adaptér s dvojitou izolací, ten vodič PE se do něho vede jen z důvodu EMC, na vstupu před usměrňovašem je k němu připojen VF filtr.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.






































