Praha — Spolu s létem se na dálkových spojích jezdících po českých kolejích objevují dvě nové řady osobních vozů. První je zástupce více než šedesátikusové série modernizovaných klimatizovaných bezbariérových vozů Českých drah, které umožňují i převoz jízdních kol, druhou novinkou je skromná dvoukusová série vozů řady ASmz pro RegioJet, které se dopravce snaží prezentovat jako pojízdné internetové kavárny. Zatímco prvně jmenovanou novinkou jsme se již svezli, druhá sice ještě na koleje nevyjela, ale protože se jedná o bývalé vozy ÖBB, tak si dovolíme zhodnotit i je.
ČD Bbdgmee236 - nová řada ve službách Českých drah
Komentář k vozu Bbdgmee236 - Po nástupu se mi zjevilo menší déj?-vu - dvě řady sedaček utvářející dojem velkoprostoru v uspořádání 3+0 a poté 4 běžná kupé, což mi ne náhodou připomínalo slovenský vůz řady Bdghmeer. Sedačky odbývající si premiéru právě v tomto voze jsou skvělé, příjemně měkké, polohovatelné, s relativně kvalitním potahem. Potěšily mě velké stolky; ačkoliv se začínají ve vozech rozšiřovat, je to nesporná výhoda těchto vozů. WC je velké, prostorné, akorát mi přijde že zabírá až moc místa. Velmi mě potěšil informační systém, kvalitní a slyšitelné hlášení, navíc i v anglickém jazyce, displej informačního systému byl ve voze nejen na představcích, ale i na stěně velkoprostorového salónu. Oddíly ve voze jsem zkoušet bohužel nemohl, ale na vypadaly komfortně. Na mě vůz působil příjemně, velmi moderně a kvalitně. Myslím, že to je další z počinů na které mohou být ČD hrdé.
Vantju
Nový jazykolam v řadě označení železničních vozů Českých drah představuje celkem 64kusovou sérii modernizovaných vozů, které vznikají z původních řad BDbmsee a BDhmsee. Ty se během přestavby dočkají kompletní opravy skříně, která dostane nejen automatické předsuvné dveře pro cestující, ale i nové dveře pro nakládání zavazadel a cestujících na vozíku. Vevnitř cestující najde kombinované provedení s oddíly i malým velkoprostorem, klimatizovaný interiér je kompletně nový.
První z vozů byl v pátek 20. července nasazen na svůj premiérový výkon na spojích Ex 144/145 Landek a do konce příštího roku má být dle smlouvy v provozu minimálně polovina celé série. Vozy budou postupně nasazovány na výkony, kde jezdili jejich předchůdci, tedy na dálkové spoje od kategorie EuroCity, přes expresy až po rychlíky, jako například spojení Bohumína s Brnem, či Brna s Plzní přes České Budějovice.
Cestující se tak dočkají nejen nových polohovatelných sedadel, ale také zásuvek 230 V, uzavřeného systému WC, audiovizuálního informačního a rezervačního systému a v neposlední řadě také rozkládacích (u oken) či vyklápěcích (sedadla u uličky) stolků. Oddíl pro vozíčkáře je navíc vybaven bezpečnostními pásy proti nežádoucímu pohybu vozíků během jízdy. Cestujícím zůstanou skryty například rekonstruované podvozky s dosazenou magnetickou brzdou a přemostěním záchranné brzdy, které umožňuje provoz na tratích s tunely do délky až 5 kilometrů. A tak zatímco RegioJet nasazení vozů pro převoz kočárků a imobilních cestujících oproti původním slibům (zima 2011/2012) neustále odkládá, České dráhy se u nás stávají prvními, kdo na dálkové spoje nasadí dlouho slibované modernizované bezbariérové vozy.
Komentář k vozům ASmz RJ - Po prvotním nadšení z oznámení vozů ASmz jako intenetových kaváren přichází bohužel vystřízlivění. Ačkoliv to z původních informací vypadalo, že RegioJet nově nakoupené dva vozy ASmz a dva WRmz na poledních spojích vtipně nasadí právě jídelní vozy a na ranních/večerních, kdy není taková poptávka po "velkých jídlech" pak řadu ASmz jako pojízdnou kavárnu. Bohužel po zveřejnění informací to spíš vypadá, i přes snahu marketingu vozy ASmz prodat jako něco "lepšího," spíš na výpomoc za nedostatečný počet oblíbených vozů Ampz, čemuž odpovídá i povinná rezervace míst v tomto voze.
Pak se ale nabízí otázka, proč by měl cestující, který si může vybírat na jednom spoji mezi ASmz a Ampz, zvolit právě "kavárnu" (tedy velkoprostorovou část) před velkoprostorem v Ampz. Co se týče samotného vozu, tak příjde o možnost cestovat v plnohodnotném polohovatelném sedadle (vyvstanula mi vzpomínka na první cestu vozem Btx763 ČD…), sezení je navíc připevněno napevno, takže nehrozí cestování v případě použití rychlobrzdy a podobně. Stejně tak nebude moci využít zavazadlových polic nad sedadly. Co se týče služeb, tak i v "obyčejném" Ampz má k dispozici Wi-Fi internet, či občerstvení na místo. Z tohoto pohledu může být jedinou přidanou hodnotou využití nainstalovaného PC, které lze v případě nouze využít a místo u něj naštěstí není v rezervačním systému či možnost využít prostoru pro uspořádání nějaké konference, což ale asi nebude pro valnou většinu cestujících důvod, proč by měli preferovat právě vozy ASmz.
JiříK.
RJ ASmz - žluté déj?-vu
Přesto i u RegioJetu bude 25. července nasazena do provozu nová řada vozů. Konkrétně půjde o dvoukusovou sérii vozů ASmz, kterou dopravce hrdě nazývá "internetovou kavárnou." Z pohledu běžného cestujícího však jde spíš o variaci na již provozovanou řadu Ampz téhož dopravce. Stejně jako u řady Ampz je interiér rozdělen na část se 4 oddíly a velkoprostorovou s uspořádáním 2+1. Oproti Ampz však nejsou ve velkoprostoru klasická pevná sedadla s podporou celých zad, ale nízká volná křesla známá z jídelních vozů ÖBB. Nad místy k sezení ve velkoprostoru narozdíl od Ampz chybějí police pro zavazadla. Další, drobnější změnou je instalace obrazovky PC u jednoho ze stolků a malý bar pro přípravu kávy. V samotném provozu se však od ostatních vozů, ať již řady Apmz, ABmz či Bmz, nebude nijak výrazněji odlišovat. I do těchto vozů bude povinná rezervace, tedy cestující si zde bude muset zarezervovat místo a strávit celou cestu. Stejně jako v ostatních vozech bude zajišťována roznáška pití a drobného občerstvení na místo.
Zdroj: ŽelPage

Mě se vagonky moc líbí - i barevně - těším se na svezení.
Toto je myslené ako?
Prostě RJ je lowcost,co tahá za kratší konec- protože:
ČD nikdy z té trati neodejdou a ztráty jim nevadějí jako někomu jako RJ.
LE přetáhne drahám obchodní klientelu a nabízí něco, co je u nás neobvyklé. A má to sestakramentsky spočítáné.
Takže když se tu kdysi řešilo, že tři dopravci na té štrece nevydrží /Jančura tvrdil, že odpadnou ČD, páč prodělávají miliardu ročně:)))/, tak můj tip je Jančura. A trapnosti typu internetové kavárny /počet sedaček na ten vagon/ náklady někdo řešil???/ to nezachrání.
Pravdu má pan Randák.
Nikoho nezajímá, jestli je zásuvka v letadle, autobuse, ponorce nebo vlaku. Pro použití (a zde je klíčové slovíčko použití) je nezbytné aby cituji:
" V současné době se používá pro posuzování jednofázových domovních zásuvek v České republice norma ČSN IEC 60884-1:03, ve které jsou stanoveny technické požadavky. Rozměry a normalizované vzory, které je povoleno používat v ČR, jsou uvedeny v normě ČSN 354516:01. Z této normy jednoznačně vyplývá použití dvojpólové zásuvky 16A 250V s ochranným kolíkem (souhlasí s noremním listem v CCE7). Výše uvedená norma uvádí také souvisící normu ČSN 33 2130, ze které vyplývá doporučení na zapojení zásuvky tj. při pohledu zepředu, ochranný kolík v horní poloze, fáze vlevo od tohoto kolíku viz schéma."
Tudíž, čistě teoreticky, pan Jančura může tyto zásuvky vozit, ale neměl by je mít pod proudem. Tato norma se však vztahuje i pro vozy OBB a DB, které jsou vybavené také zásuvkami Schuko.
Ostatně by mne zajímalo, jak by se řešil situace, kdy by mi ublížila zásuvka v takovém vozu. Já jsem nikde při nástupu do vozidla nepodepsal žádné BOZP ani jsem nebyl proškolen o normách Schuko. Je pravda že nad zásuvkami je krásná nálepka "laptop only" nicméně ... spousta nabíječek (ozvláště HP) má zemnící kolík a v ČR nemá Schuko postranní ochranný kontakt.
musíte rozlišit oblast platnosti a použití....
to co platí pro stavby nemusí platit pro železniční vozy,
takže, pokud si ČD budou chtít dát zásuvky do nádraží, pak schuko použít nejde
pokud je chci instalovat do vozu, pak můžou platit úplně jiné předpisy,
z praktického hlediska starší spotřebiče dle ESČ jsou po připojení do schuko neuzeměné, nové jsou většinou univerzální (tj. jsou jak na kolík, tak pro boční kontakty), jenže pokud by vůz se zásuvkami překročil hranice? jaký tam bude platit předpis? starý vysavač nebo sporák si asi nikdo do vlaku nedonese......
ale ani to není univerzální pohled.
já jako student Vš jsem do studovny chodil jen v případě krajiní nutnosti a velmi nerad, takže i když bych se chtěl učit, ASmz bych si nevybral.
tj. Váš názor beru v potaz, ale varuji před paušalizací
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.






































