Praha — Oprava dálnice D1 se v rozporu s původními plány odsouvá až na jaro příštího roku. České dráhy se přesto rozhodly provoz zvláštních vlaků pod produktovou značkou D1 Express, které mají spojovat Prahu s jihomoravskou metropolí, spustit již za týden. Dva páry vlaků tak doplní stávající spoje EuroCity provozované v celodenním hodinovém taktu. Kapacita tratě však zatím nutí expresy trochu přibrzdit; ty tak budou se svou jízdní dobou 2 hodiny 42 minut zatím o pět minut pomalejší, než zbývající spoje. Ke změně dojde v prosinci.
Zatím pomaleji…
Vlaky D1 Express budou jezdit vždy v pracovní dny, první spoje vyjedou již ve čtvrtek 4. října. Trasu mezi Prahou a Brnem, dlouhou 255 kilometrů, urazí za 2 hodiny a 42 minut – tedy o pět minut pomaleji, než jiné vlaky kategorie EuroCity. Důvodem je omezená kapacita tratě, kvůli níž musí expresy přibrzdit na 140 km/h. Nové D1 Expressy byly totiž do současného GVD zaneseny až dodatečně a proto se musely vejít do volných časových slotů. Ke zlepšení však dojde již s prosincovou změnou jízdního řádu, kdy se cestovní doba zkrátí na 2 hodiny a 35 minut a přibude navíc třetí pár spojů.
| Ex 546 | Ex 548 | Jízdní řád spojů D1 Express | Ex 557 | Ex 559 | ||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 6.15 | 7.15 | odj. | Brno hl.n. | příj. | 19.45 | 20.45 |
| 8.57 | 9.57 | příj. | Praha hl.n. | odj. | 17.03 | 18.03 |
Na vlaky budou nasazeny dvě soupravy ve složení 380+Apee139+ARmpee832+Bee238+2x Bpee237 ve zvláštním barevném provedení. Všechny vozy jsou tedy vybaveny klimatizací či elektrickými zásuvkami; v průběhu podzimu se můžeme těšit také na spuštění bezplatného internetového připojení. Pro cestující v 1. třídě je plánován servis na místo (bezplatný nápoj a denní tisk, na objednávku donáška občerstvení z bistra), ve 2. třídě poslouží minibar. Ve voze č. 370 (Bee238) budou vyhrazeny oddíly následovně: oddíl č.1 služební, oddíl č.2 pro invalidy, oddíl č.3 pro dámy, oddíl č.4 pro matky s dětmi a oddíl č.10 pro minibar. Vůz č. 368 (Bpee237) bude veden jako klidový.
Wi-Fi nejen v dálkové dopravě
Jak bylo již vzpomenuto, D1 Expressy budou po pendolinech dalšími spoji Českých drah, na kterých bude dostupné připojení k internetu pomocí vnitřní Wi-Fi sítě. Oproti spojům SC Pendolino v nich však v současné době nebudou k dispozici portálové stránky vlaku. Ty jsou k dispozici právě jen ve vlacích SC Pendolino, kde probíhá testování a postupně jsou doplňovány různé služby. České dráhy proto chtějí tento portál podrobně představit a propagovat až po spuštění a otestování všech plánovaných služeb.
Spoji D1 Express však zavádění Wi-Fi připojení do vlaků Českých drah nekončí. Tiskový mluvčí Petr Šťáhlavský k tomu pro ŽelPage doplnil: „Připravuje se spuštění Wi-Fi v osobních vlacích vedených jednotkami z rodiny RegioPanter (řady 440, 640, 650) a RegioShark (řada 844). Vlaky jsou vybaveny příslušným zařízením. V rámci zkušebního provozu se dolaďují některé detaily. Jednotky jsou zatím stále ve zkušebním provozu (s cestujícími), ve zkušebním provozu jsou mimo jiné zatím ve vlastnictví výrobců.“ Během zkušebního provozu tak bude připojení k internetu v kompetenci jednotlivých výrobců. „V současnosti funguje Wi-Fi za použití SIM karet výrobce. Postupně bude toto připojení převedeno ve všech vlacích na SIM karty ČD a bude potom dostupné i v těchto soupravách,“ dodal Petr Šťáhlavský.
Podle informací ŽelPage má zájem o zprovoznění Wi-Fi sítě v regionálních vlacích také Liberecký kraj. Mimo to České dráhy už dříve avizovaly, že Wi-Fi připojením budou v budoucnu vybaveny i jednotky Viaggio Comfort a plánuje se dosazení do zhruba 400 vozů klasické stavby pro dálkovou dopravu.
Zdroj: ŽelPage, České dráhy

humanizace "B" mi nepřipadá jako šťastné řešení, byť popravdě vůz vizuelně docela omlazuje, bohužel v současné době "přeplněných vlaků" je dle mého krokem doprázdna!!! Lidé dnes nechtějí sdílet omezený prostor s dalšími 7 cestujícími (což je dnes díky 2 - 3 vozům v soupravě realitou) brání se tomu poté různými způsoby (zazáclonkování, "roztahování" v kupé, sedání si tak aby ostatním znepříjemnili vstup do kupé, odkládáním zavazadel na sedačky atd, atd...) a to dle mého jiné lidi od cestování vlakem odrazuje (soudím tak dle sebe i debat se stejně "postiženými" jako jsem já). Zvláště záclonky do chodbiček je jasný přežitek, degradující vlak na doprošovárnu se za místo....NECHÁPU tuto strategii?!!! Nejsem proti "humanizaci" či rekonstrukcím. Jasně lepší řešení, nikdo nemůže "uživit" na běžných rychlících tlakotěsné vozy za 50 mil. á ks!!! Řešením jsou dle mého velkoprostorové vozy "autobusového" (leteckého) stylu, kdy vůz je lehce přehledný (volná místa), snadno větratelný a každý má svůj definovaný prostor k sezení. Na krátké cesty regionálními rychlíky okolo 4 hodin cesty se zastávkami cca po 30 minutách - dle mého nejideálnější řešení. Bohužel stále jsou nám "servírovány" "B" a ještě v čím dál menším počtu!!! Navíc koncept velkoprostorových rekonstrukcí ani nezačal (ani jsem o něm neslyšel) jak dlouho tedy budeme čekat? Dalších 25 let? Jak dlouho nám ČD budou krátit soupravy a platící lidé budou jezdit ráno v 5 hodin "na stojáka" a starat se jen o své "komerční" spoje, které ani nedokážou (Pendolino) zaplatit!! Apropó odkudpak je dotují, že by z peněz od "lůzky" z dobytčáků? Ale konec, díky za diskusi s pozdravem Tépichář 2 :-).
Což je vůbec problém vhd - pro jízdu ze Žižkova na Koliště je jistě konkurenceschopná, problém je když se potřebujete dostat z Komořan do Bystrce, protože se vám jízdní doba hned protáhne o dvě hodiny a komfort řízne "sockou". O vzdálenějších "předměstích" snad ani nemluvě.
Plzeň dotahuje proto, že plno lidí dojíždí z Plzně denně do Prahy do práce...
na východě Plzně se postavilo "satelitní městečko" (pro znalé myslím výstavbu v Č.Hrádku) a když jsem tam šel, tak 80% aut mělo pražskou RZ 15% německou a teprv ostatní něco jiného....
pravděpodobně lidi vábí nižší ceny než v Praze, ale výhody velkoměsta (MU a spol mi snad odpustí, ale na poměry ČR považuji Plzeň za velkoměsto), navíc po dálnici je to ani né hodinku do Prahy
do humanizací B bych se neobouval, co je pro zlepšení české železnice lepší?
a) koupit 10 nových vagonů a pak dlouho nic
b) koupit 9 nových vagonů a cca. 30-40 humanizavot
varianta b) umožní rychleji zlepšit úroveň na železnici jako celku, samozřejmě dalším nutným krokem(!!) musí následně být i nahrazení již humanizovaných B novými vozy v horizontu cca. 10-15 let (no tento údaj už vyloženě střílím)
pochopte, ani v německu nemají na to, aby během jednoho roku, nakoupili všechny vagony nové, nebo všem udělali provotřídní generálku, proto než mít pár super vagonů a k tomu kvantum muzejních střepů, je dle mého názoru lepší provést humanizaci,
Mezi Umea a Stockholmem jezdí vlak něco pod 8 hodin (klidně i 7,5 hodiny), autobus něco kolem 9 a půl hodiny. Bus je levnější, ale 9 hodin v buse? Na vlacích jezdí moderní vozidla, bohužel se většinou musí jednou přestoupit anebo jet nočním. Studentská cena vlaku je cca 200 SEK, bus se dá pořídit občas i za 100 SEK, ale velmi omezeně. I když je to dvojnásobek, relativně to není velká částka. A stejně ti lidi lezou do busu a prý je to pohodlný.... No tůdle, to poletím letadlem, mimochodem od 300 SEK :-D
To nevím jak přesně to myslíte. RJ má údajně průměrnou trvalou obsazenost kolem 80% (tím, že požírá trvalou poptávku a na špičky kašle) a sotva se mu to rentuje. A vy byste po ČD chtěl, (jak je zjevné z vašeho prvního přípěvku o R910), aby odvezly špičku, což je ve veřejné dopravě ten nejdražší výkon, k tomu moderními vozy a ještě na tom vydělat (tj. bez dotací)? To prostě není možné.
Pha - ÚL, Pha - ČB, Pha - Plz...atd což nejsou malá města a objem cestujícíh je obrovský.
Tak za prvé objem není tak obrovský, chcete li brát lidi ze silnice, podívejte se na tu mapku co vám tu ostatní odkazují ( http://scitani2010.rsd.cz/content/doc/pentlogram_A3.jpg ). Praha-Brno hraje Prim, možná ještě Plzeň dotahuje.
A za druhé. Abyste někoho získal do vlaku, potřebujete koleje, po kterých to bude přinejhorším zhruba stejně dlohé jako po silnici. A to těm ostatním relacím chybí. Nějaký "D5 Express" proto nemá (zatím) smysl.
máte ve své podstatě pravdu, jenomže mně jako cestujícího toto nemusí zajímat, platím jako každý jiný a dotace, co mi je do nich? ČD dávám peníze stejně jako "EC superman s notebookem". To jakým způsobem se ČD ke své "flotile" s kterou dnes "podnikají" dostaly, by bylo na "román" . Věřte, že většinu jste jim zaplatil Vy ze svých daní, stejně tak výběrová řízení na provozování rychlíků na 10 let s pofidérní kontrolou čistoty a kvality (některé vozy "A" a "B" jsou přímo tragické) nemůžu akceptovat a pochopit. Prostě systém my budeme podnikat a Vás ostatní méně šťastné vozit za stejné prachy v dobytčácích nechápu.Myslím, že pokud by ČD nasadily vlaky dostatečné kapacity, kulturní, čisté...atd, jistě by vydělaly více než soupeřením s RJ a kálením na ostatní....však při dnešních cenách paliv ty blbci co dojíždějí nějak jezdit musí, co? Oni to v těch dobytčácích zaplatí (týká se prakticky všech vlaků v relaci PHA-Morava ("zastávkové" mimo EX) Pha - ÚL, Pha - ČB, Pha - Plz...atd což nejsou malá města a objem cestujícíh je obrovský. No jo no. A v této situaci budeme zavádět D1 Expresy - což takhle zkapacitnit všechny ostatní vlaky a dát šanci všem užít si slušné cestování. U víceméně "státní" firmy bych to předpokládal. Až si to p.Žaluda zprivatizuje, ať si dělá co chce.... :-).
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











