Praha — Oprava dálnice D1 se v rozporu s původními plány odsouvá až na jaro příštího roku. České dráhy se přesto rozhodly provoz zvláštních vlaků pod produktovou značkou D1 Express, které mají spojovat Prahu s jihomoravskou metropolí, spustit již za týden. Dva páry vlaků tak doplní stávající spoje EuroCity provozované v celodenním hodinovém taktu. Kapacita tratě však zatím nutí expresy trochu přibrzdit; ty tak budou se svou jízdní dobou 2 hodiny 42 minut zatím o pět minut pomalejší, než zbývající spoje. Ke změně dojde v prosinci.
Zatím pomaleji…
Vlaky D1 Express budou jezdit vždy v pracovní dny, první spoje vyjedou již ve čtvrtek 4. října. Trasu mezi Prahou a Brnem, dlouhou 255 kilometrů, urazí za 2 hodiny a 42 minut – tedy o pět minut pomaleji, než jiné vlaky kategorie EuroCity. Důvodem je omezená kapacita tratě, kvůli níž musí expresy přibrzdit na 140 km/h. Nové D1 Expressy byly totiž do současného GVD zaneseny až dodatečně a proto se musely vejít do volných časových slotů. Ke zlepšení však dojde již s prosincovou změnou jízdního řádu, kdy se cestovní doba zkrátí na 2 hodiny a 35 minut a přibude navíc třetí pár spojů.
| Ex 546 | Ex 548 | Jízdní řád spojů D1 Express | Ex 557 | Ex 559 | ||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 6.15 | 7.15 | odj. | Brno hl.n. | příj. | 19.45 | 20.45 |
| 8.57 | 9.57 | příj. | Praha hl.n. | odj. | 17.03 | 18.03 |
Na vlaky budou nasazeny dvě soupravy ve složení 380+Apee139+ARmpee832+Bee238+2x Bpee237 ve zvláštním barevném provedení. Všechny vozy jsou tedy vybaveny klimatizací či elektrickými zásuvkami; v průběhu podzimu se můžeme těšit také na spuštění bezplatného internetového připojení. Pro cestující v 1. třídě je plánován servis na místo (bezplatný nápoj a denní tisk, na objednávku donáška občerstvení z bistra), ve 2. třídě poslouží minibar. Ve voze č. 370 (Bee238) budou vyhrazeny oddíly následovně: oddíl č.1 služební, oddíl č.2 pro invalidy, oddíl č.3 pro dámy, oddíl č.4 pro matky s dětmi a oddíl č.10 pro minibar. Vůz č. 368 (Bpee237) bude veden jako klidový.
Wi-Fi nejen v dálkové dopravě
Jak bylo již vzpomenuto, D1 Expressy budou po pendolinech dalšími spoji Českých drah, na kterých bude dostupné připojení k internetu pomocí vnitřní Wi-Fi sítě. Oproti spojům SC Pendolino v nich však v současné době nebudou k dispozici portálové stránky vlaku. Ty jsou k dispozici právě jen ve vlacích SC Pendolino, kde probíhá testování a postupně jsou doplňovány různé služby. České dráhy proto chtějí tento portál podrobně představit a propagovat až po spuštění a otestování všech plánovaných služeb.
Spoji D1 Express však zavádění Wi-Fi připojení do vlaků Českých drah nekončí. Tiskový mluvčí Petr Šťáhlavský k tomu pro ŽelPage doplnil: „Připravuje se spuštění Wi-Fi v osobních vlacích vedených jednotkami z rodiny RegioPanter (řady 440, 640, 650) a RegioShark (řada 844). Vlaky jsou vybaveny příslušným zařízením. V rámci zkušebního provozu se dolaďují některé detaily. Jednotky jsou zatím stále ve zkušebním provozu (s cestujícími), ve zkušebním provozu jsou mimo jiné zatím ve vlastnictví výrobců.“ Během zkušebního provozu tak bude připojení k internetu v kompetenci jednotlivých výrobců. „V současnosti funguje Wi-Fi za použití SIM karet výrobce. Postupně bude toto připojení převedeno ve všech vlacích na SIM karty ČD a bude potom dostupné i v těchto soupravách,“ dodal Petr Šťáhlavský.
Podle informací ŽelPage má zájem o zprovoznění Wi-Fi sítě v regionálních vlacích také Liberecký kraj. Mimo to České dráhy už dříve avizovaly, že Wi-Fi připojením budou v budoucnu vybaveny i jednotky Viaggio Comfort a plánuje se dosazení do zhruba 400 vozů klasické stavby pro dálkovou dopravu.
Zdroj: ŽelPage, České dráhy

Z toho můžete přetahnout možná dalších deset procent, víc tou nabídkou neoslovíte, a vstupovat do tohodle mlejna s rychlíkem hodných starejch časů a kapacitou k tisícovce míst je už trošku předimenzovaný. Pokud to nebude jeden pár denně, kterej zas nikoho neosloví kvůli tomu že jim nebude vyhovovat stanovenej čas. Mně se ten skutečnej přístup čd se dvěma-třema párama v exponovaný době a cca 200 místama reálný kapacity zdá bejt docela rozumnej, když se to chytne tak se daj vždycky přidávat vagony. Ostatně soukromej konkurent začínal s tou Ostravou podobně. A ty 380ky jsou inzerovaný i tak ;-)
To je omyl.
Máte pravdu, že IN100 by měla existovat ve dvou verzích, pro 2. i 1. třídu (jako v Německu). Takto má jízdenku 1. třídy i někdo, kdo si ji nazaslouží (protože není ochoten si za ní připlatit) a neumí se podle toho chovat.
Ohledně různé kvality na lukrativních komerčních a nelukrativních dotovaných spojích - je to logické. Stát u nás dotuje vlaky velmi málo (oproti okolním zemím). Navíc nemá (zatím) žádné zvláštní požadavky na kvalitu. Kdybych rozhodoval u ČD, udělal bych to stejně. Ty lepší vozy ať lákají lidi tam, kde jich je cestujících hodně a tam kde je konkurence.
1.) IN 100 mám, znáte li trasu Praha - Kolín a zpět, věděl by jste, že bez ní je to čisté šílenství (podle toho také vypadají vozy 1.třídy). Moje kritika se týkala typu a počtu nasazovaných vozů, pro takovou frekvenci jsou nutné jen velkoprostorové vozy (rychlá výměna cestujících a krásný přehled o volných místech),tam má člověk jasnou možnost volby (každé ráno s doprošovat "figur" rozvalených a zatažených záclonkami, kdo na to má stále žaludek). Zpět je to to samé.... Také rozlišení IN 100, na s a bez 1.třídy by nebylo špatné ( s 1.třídou každopádně třeba za 35 000 Kč - kdo má zájem rád zaplatí, já jistě) takto není možnost volby trocha soukromí....
2.) a jsme u jádra věci, jak se chovají ČD? Rozdělují cestující na 1 a 2 kategorii?? Za stejné jízdné? Komerční spoje, to je parádička - reko či nové vozy, klimatizace atd....vše pro managery, notebookaře a vysmáté študáky. Samozřejmě žádné stavění pro "lůzku".... Pro lůzku, (denně platící a dojíždějící) špinavé, rezavé "B" a max "A", jak pro čuňata, u "B" i po "humanizaci 8 míst v kupé (to je náhodička, přemýšlel jsem proč - už vím, když vidím rychlíky se třemi přecpanými vozy)....kapacita zaplacená státem je splněna, co? Vrcholem "luxusu" jsou EX se Slovenskými soupravami...bohužel oproti minulým létům o 3 až 4 vozy kratší (plné až k prasknutí) - pátek, neděle to je naprostá hamba, narvané ž po dveře...ale kapacita opět asi je, že?? Toť vlaky pro "kraje" - "stát" a "lůzku" :-), no jo no. Byl také slib, jak se uvolní vozy, či až přijdou RailJety dostanou se lepší vozy i na "R" atd, atd.... Najednou světe div se , komerční D1 Expresy...!!!Co bude další, pro ty jež v očích páně Žaludy jsou asi cennější!!! Jó, ještě jsem zapoměl, můžu jezdi Elephanty...ráno ve 4:15 (místo 5:11) a 70-75 min a odpoledne taktéž 70-75 min, místo 2x40min. Ale bohužel, jsem méněcenným cestujícím...za stejné prachy, asi platím jinými penězi, než Ti v "komerčních" s novinami či pitíčkem.... Toť náhled managementu ČD na cestující. Jinak proti komerčním nabídkám ČD nic nemám, jsou mi ukradené. Stačilo by mi slušně si sednout a nejezdit v dobytčácích...bohužel asi moc na 21.století a 22 let po "revoluci".
po D1 z Šalingradu do Prahákova projede denně 60.000 aut.
Kdyby jen 10% se rozhodlo, ýe pojede vlakem je to 6.000 lidí.
Jen 1000 lidí vozí Žlutý mezi těmito městy ... tam - do Prahákova a zpět nejede prázdný
Možná jsem Vás špatně pochopil ... máte dojem, že by bylo málo cestujících? To nejsou jen Brňané, ale i náplavy Brněnské nebo baldy ze Vsí okolních
Jinak na rozdíl od názorů zde vyjevených, jakoukoli cestu nad 100 km pojedu stokrát radši vlakem než busem, i kdyby ten bus byl zlatej a kustodka zadarmo nahoře bez ;-) a dokonce to může bejt i o pětku dražší a jet o čtvrthodinu dýl. A pokud to bude jak za doby brněnských expresů bez potřeby něco objednávat a rezervovat předem, takže "přijdu a jedu", spokojim se klidně i s tim přečalouněnym béčkem od soudruhů z NDR. Když nebude obutý.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











