Praha — České dráhy zveřejnily celoroční přehled nových a modernizovaných vozidel, která v průběhu kalendářního roku 2012 nasadily do provozu s cestujícími. Ačkoliv se nejvíc novinek začalo objevovat na kolejích až v jeho druhé polovině, resp. v jeho samém závěru, stal se loňský rok rekordním, co se týče objemu investic do omlazení vozového parku Českých drah. Celkově se tak na kolejích objevilo 242 vozů a lokomotiv v celkové hodnotě téměř 8 miliard. O rok dřív to bylo 5,3 miliardy korun. To je zatím největší roční objem financí, který kdy byl do obnovy vozového parku vložen. S tím jde ruku v ruce i snižování průměrného věku vozidlového parku dopravce o 2 roky. Rok předtím to bylo o rok a půl. Průměrný věk vozidel v současnosti činí 23,4 roku. Pokud by České dráhy chtěly dosáhnout západoevropského průměru, muselo by jim loňské tempo vydržet ještě dalších 4 až 5 let.
| Modernizovaná vozidla dodaná v roce 2012 | |||
|---|---|---|---|
| Řada | Jednotek | Vozů | Poznámka |
| Bfhpvee295 | 24 | Sysel | |
| Bbdgmee236 | 15 | ||
| Bdtn757 | 22 | ||
| WRmee814/WRmee816 | 13 | ||
| 814 | 36 | 72 | Regionova |
| 842 | 22 | ||
| 750.7 | 5 | ||
Minulý rok byl zejména ve znamení dokončení modernizace motorových vozů řady 810 na Regionovy a rozjezd všech dodávek zcela nových vozidel pro regionální dopravu. Právě jednotek RegioPanter a RegioShark by mělo nejvíc přibýt na tratích až v letošním roce, naproti tomu budou v průběhu jara po letech dodány poslední dvě jednotky CityElefant. V druhé polovině roku 2012 začaly být také dodávány modernizované jídelní a bezbariérové vozy, jejichž dodávky budou pokračovat i v průběhu letoška.
| Nová vozidla uvedená v roce 2012 do provozu | |||
|---|---|---|---|
| Řada | Jednotek | Vozů | Poznámka |
| 380 | 4 | zkušební provoz | |
| 440, 640, 650 | 5 | 14 | RegioPanter zkušební provoz |
| 471 | 6 | 18 | CityElefant |
| 840, 841 | 21 | RegioShuttle | |
| 844 | 6 | 12 | RegioShark zkušební provoz |
Kromě nasazování nových a modernizovaných vozidel, které spolu s vyřazováním těch nejstarších pomáhá snižovat věk vozového parku, provádějí České dráhy i drobnější opravy. To sice vozidla nijak neomladí, přesto přispívají k jejich lepšímu vnímání ze strany cestujících. Mezi tyto úpravy patří například známé revitalizace rychlíkových vozů z východoněmeckého Bautzenu. Tyto ale byly v loňském roce přistavovány do dílen již jen jednotlivě na rozdíl od dřívějších velkých sérií, jako tomu bylo v roce 2011. Ke konci roku pak nové potahy sedadel dostalo zhruba 30 vozů řad Bee272 a Bee273. Stejně tak bylo u modernizovaných jídelních vozů WRmee816 přistoupeno k dílčím změnám v provedení, jako reakce na připomínky ze strany dopravce a cestujících. Vozy obdržely pozměněné barvy a materiály v interiéru, stejně jako nový typ stolků bez středového žlabu.
Zhruba od června 2013 by se měly do flotily dálkových vlaků také pomalu připojit první modernizované vozy řad Bdmpee a ABpee. Na tyto dodávky by pak měly navázat první kusy jednotek Viaggio Comfort v provedení pro České dráhy. Tyto se také stanou prvními soupravami ČD vybavených prémiovými oddíly Business Class konceptu railjet s 6 místy k sezení.
Co se týká aktuálně běžících výběrových řízení na 7 elektrických jednotek pro Jihomoravský kraj a modernizaci vozů řad Bp, Bdt a starších rakouských Bmz, či dvou jednotek řady 560, tyto soutěže ČD zatím nijak nekomentují a jejich osud zatím není znám. Stejně tak doposud nebylo vypsáno již dříve avizované VŘ na modernizaci 75 ks vozů Bdmtee, o kterém se ještě těsně před svým odvoláním zmiňoval Antonín Blažek, ve smyslu, že rozsah modernizace těchto vozů byl přehodnocen a i tyto vozy mají po modernizaci disponovat klimatizací.
Zdroj: České dráhy

Čímž se blížím k dalšímu bodu. Rekonstrukcí by se věk nulovat neměl, protože řada strojírenských komponent prostě nabírá únavové cykly a tomu se nelze vyhnout. To, že to vypadá jako nové, neznamená, že je to nové. To zase neznamená, že je ta rekonstrukce zbytečná.
Věk vozidel nevypovídá nic o komfortu.
Věk vozidel vypovídá o tom jaký průšvih se hromadí do budoucna, protože životnost techniky není nekonečná. U podvozků nedojde k restartu proběhů.
Taky by mě zajímalo, jak se započítává stáří jednotlivých druhů vozidel. Možností je několik:
1) vůz = 1 vozidlo, jednotka = 1 vozidlo (potom by po zprůměrování třicetiletého šukafonu a fungl nového Elefanta vyšlo, že průměrné stáří je 15 let)
2) vůz (i každý vůz z jednotky) = 1 vozidlo (průměrné stáří by potom bylo 7,5 roku)
3) přepočet podle počtu sedadel (potom by průměrné stáří bylo 4,5 roku)
iDnes tuto informaci obšírně přinesl 16. ledna i s poukazem: "Naopak například přestavba klasických motoráků řady 810 na jednotky Regionova se už považuje za výměnu za nové vozidlo.
Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/stari-vozoveho-parku-ceskych-drah-2012-dv4-/eko-doprava.aspx?c=A130116_103639_eko-doprava_suj
Při jejich (M 152.0) stáří je to logické, ale znáte to - reko dvojnápravového vozidla .... Mně to přislo jako výsměch.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











