..: ČD v roce 2012 snížily stáří vozového parku o dva roky :..

První třída se nachází za stanovištěm strojvedoucího a je od oddílu druhé třídy oddělena prosklenou stěnou, foto: Matouš Danielka Praha — České dráhy zveřejnily celoroční přehled nových a modernizovaných vozidel, která v průběhu kalendářního roku 2012 nasadily do provozu s cestujícími. Ačkoliv se nejvíc novinek začalo objevovat na kolejích až v jeho druhé polovině, resp. v jeho samém závěru, stal se loňský rok rekordním, co se týče objemu investic do omlazení vozového parku Českých drah. Celkově se tak na kolejích objevilo 242 vozů a lokomotiv v celkové hodnotě téměř 8 miliard. O rok dřív to bylo 5,3 miliardy korun. To je zatím největší roční objem financí, který kdy byl do obnovy vozového parku vložen. S tím jde ruku v ruce i snižování průměrného věku vozidlového parku dopravce o 2 roky. Rok předtím to bylo o rok a půl. Průměrný věk vozidel v současnosti činí 23,4 roku. Pokud by České dráhy chtěly dosáhnout západoevropského průměru, muselo by jim loňské tempo vydržet ještě dalších 4 až 5 let.

Modernizovaná vozidla dodaná v roce 2012
ŘadaJednotekVozůPoznámka
Bfhpvee29524Sysel
Bbdgmee23615
Bdtn75722
WRmee814/WRmee81613
8143672Regionova
84222
750.75

Bbdgmee236 ČD - velkoprostorový oddíl, foto: Adam Paderewski Minulý rok byl zejména ve znamení dokončení modernizace motorových vozů řady 810 na Regionovy a rozjezd všech dodávek zcela nových vozidel pro regionální dopravu. Právě jednotek RegioPanter a RegioShark by mělo nejvíc přibýt na tratích až v letošním roce, naproti tomu budou v průběhu jara po letech dodány poslední dvě jednotky CityElefant. V druhé polovině roku 2012 začaly být také dodávány modernizované jídelní a bezbariérové vozy, jejichž dodávky budou pokračovat i v průběhu letoška.

Nová vozidla uvedená v roce 2012 do provozu
ŘadaJednotekVozůPoznámka
3804zkušební provoz
440, 640, 650514RegioPanter
zkušební provoz
471618CityElefant
840, 84121RegioShuttle
844612RegioShark
zkušební provoz

Upravený interiér ve voze WRmee816 007, foto: Tomáš Kalousek Kromě nasazování nových a modernizovaných vozidel, které spolu s vyřazováním těch nejstarších pomáhá snižovat věk vozového parku, provádějí České dráhy i drobnější opravy. To sice vozidla nijak neomladí, přesto přispívají k jejich lepšímu vnímání ze strany cestujících. Mezi tyto úpravy patří například známé revitalizace rychlíkových vozů z východoněmeckého Bautzenu. Tyto ale byly v loňském roce přistavovány do dílen již jen jednotlivě na rozdíl od dřívějších velkých sérií, jako tomu bylo v roce 2011. Ke konci roku pak nové potahy sedadel dostalo zhruba 30 vozů řad Bee272 a Bee273. Stejně tak bylo u modernizovaných jídelních vozů WRmee816 přistoupeno k dílčím změnám v provedení, jako reakce na připomínky ze strany dopravce a cestujících. Vozy obdržely pozměněné barvy a materiály v interiéru, stejně jako nový typ stolků bez středového žlabu.

Zhruba od června 2013 by se měly do flotily dálkových vlaků také pomalu připojit první modernizované vozy řad Bdmpee a ABpee. Na tyto dodávky by pak měly navázat první kusy jednotek Viaggio Comfort v provedení pro České dráhy. Tyto se také stanou prvními soupravami ČD vybavených prémiovými oddíly Business Class konceptu railjet s 6 místy k sezení.

Co se týká aktuálně běžících výběrových řízení na 7 elektrických jednotek pro Jihomoravský kraj a modernizaci vozů řad Bp, Bdt a starších rakouských Bmz, či dvou jednotek řady 560, tyto soutěže ČD zatím nijak nekomentují a jejich osud zatím není znám. Stejně tak doposud nebylo vypsáno již dříve avizované VŘ na modernizaci 75 ks vozů Bdmtee, o kterém se ještě těsně před svým odvoláním zmiňoval Antonín Blažek, ve smyslu, že rozsah modernizace těchto vozů byl přehodnocen a i tyto vozy mají po modernizaci disponovat klimatizací.

Zdroj: České dráhy


JiříK. | 25.1.2013 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
25.01.2013 (9:48)  
Joska Holibajda. Ono ani stáří vozu nemá vliv na cestujícího. Můžete mít 25 let starý tlakotěsný vůz s podvozky na 200 km/h a pokud je údržba na úrovni a interiér v periodách modernizovaný či revitalizovaný, je to stále skvělý a pohodlný vůz.

Čímž se blížím k dalšímu bodu. Rekonstrukcí by se věk nulovat neměl, protože řada strojírenských komponent prostě nabírá únavové cykly a tomu se nelze vyhnout. To, že to vypadá jako nové, neznamená, že je to nové. To zase neznamená, že je ta rekonstrukce zbytečná.

Věk vozidel nevypovídá nic o komfortu.
Věk vozidel vypovídá o tom jaký průšvih se hromadí do budoucna, protože životnost techniky není nekonečná. U podvozků nedojde k restartu proběhů.
25.01.2013 (9:02)  
Mě by zase zajímalo, jestli se při výpočtu průměrného stáří vozového parku započítávají i lokomotivy. Já bych je nepočítal, stáří lokomotiv má z hlediska cestujícího na kvalitu cestování jen malý vliv.

Taky by mě zajímalo, jak se započítává stáří jednotlivých druhů vozidel. Možností je několik:
1) vůz = 1 vozidlo, jednotka = 1 vozidlo (potom by po zprůměrování třicetiletého šukafonu a fungl nového Elefanta vyšlo, že průměrné stáří je 15 let)
2) vůz (i každý vůz z jednotky) = 1 vozidlo (průměrné stáří by potom bylo 7,5 roku)
3) přepočet podle počtu sedadel (potom by průměrné stáří bylo 4,5 roku)
registrovaný uživatel stoupa  mail  
25.01.2013 (8:50)  
Při reko vozidlau jde i o to, jak to optimalizovat´v účtu.

iDnes tuto informaci obšírně přinesl 16. ledna i s poukazem: "Naopak například přestavba klasických motoráků řady 810 na jednotky Regionova se už považuje za výměnu za nové vozidlo.
Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/stari-vozoveho-parku-ceskych-drah-2012-dv4-/eko-doprava.aspx?c=A130116_103639_eko-doprava_suj
Při jejich (M 152.0) stáří je to logické, ale znáte to - reko dvojnápravového vozidla .... Mně to přislo jako výsměch.
25.01.2013 (8:44)  
Komín: Při takto masivní přestavbě se stáří vozidla nuluje. Jinak bychom museli tvrdit např., že vozy Bpee byly vyrobeny v roce 1967, což je nesmysl samozřejmě.
registrovaný uživatel Komín  mail  
25.01.2013 (8:32)  
Hezký článek, který mě potěšil. Zajímalo by mě ale, jak se započítává věk modernizovaných vozidel. Některá, jako třeba Bbdgmee236, vypadají jako nová. Jako uplně nová se ale asi nezapočítávají, jak tedy?
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko