Praha — České dráhy zveřejnily celoroční přehled nových a modernizovaných vozidel, která v průběhu kalendářního roku 2012 nasadily do provozu s cestujícími. Ačkoliv se nejvíc novinek začalo objevovat na kolejích až v jeho druhé polovině, resp. v jeho samém závěru, stal se loňský rok rekordním, co se týče objemu investic do omlazení vozového parku Českých drah. Celkově se tak na kolejích objevilo 242 vozů a lokomotiv v celkové hodnotě téměř 8 miliard. O rok dřív to bylo 5,3 miliardy korun. To je zatím největší roční objem financí, který kdy byl do obnovy vozového parku vložen. S tím jde ruku v ruce i snižování průměrného věku vozidlového parku dopravce o 2 roky. Rok předtím to bylo o rok a půl. Průměrný věk vozidel v současnosti činí 23,4 roku. Pokud by České dráhy chtěly dosáhnout západoevropského průměru, muselo by jim loňské tempo vydržet ještě dalších 4 až 5 let.
| Modernizovaná vozidla dodaná v roce 2012 | |||
|---|---|---|---|
| Řada | Jednotek | Vozů | Poznámka |
| Bfhpvee295 | 24 | Sysel | |
| Bbdgmee236 | 15 | ||
| Bdtn757 | 22 | ||
| WRmee814/WRmee816 | 13 | ||
| 814 | 36 | 72 | Regionova |
| 842 | 22 | ||
| 750.7 | 5 | ||
Minulý rok byl zejména ve znamení dokončení modernizace motorových vozů řady 810 na Regionovy a rozjezd všech dodávek zcela nových vozidel pro regionální dopravu. Právě jednotek RegioPanter a RegioShark by mělo nejvíc přibýt na tratích až v letošním roce, naproti tomu budou v průběhu jara po letech dodány poslední dvě jednotky CityElefant. V druhé polovině roku 2012 začaly být také dodávány modernizované jídelní a bezbariérové vozy, jejichž dodávky budou pokračovat i v průběhu letoška.
| Nová vozidla uvedená v roce 2012 do provozu | |||
|---|---|---|---|
| Řada | Jednotek | Vozů | Poznámka |
| 380 | 4 | zkušební provoz | |
| 440, 640, 650 | 5 | 14 | RegioPanter zkušební provoz |
| 471 | 6 | 18 | CityElefant |
| 840, 841 | 21 | RegioShuttle | |
| 844 | 6 | 12 | RegioShark zkušební provoz |
Kromě nasazování nových a modernizovaných vozidel, které spolu s vyřazováním těch nejstarších pomáhá snižovat věk vozového parku, provádějí České dráhy i drobnější opravy. To sice vozidla nijak neomladí, přesto přispívají k jejich lepšímu vnímání ze strany cestujících. Mezi tyto úpravy patří například známé revitalizace rychlíkových vozů z východoněmeckého Bautzenu. Tyto ale byly v loňském roce přistavovány do dílen již jen jednotlivě na rozdíl od dřívějších velkých sérií, jako tomu bylo v roce 2011. Ke konci roku pak nové potahy sedadel dostalo zhruba 30 vozů řad Bee272 a Bee273. Stejně tak bylo u modernizovaných jídelních vozů WRmee816 přistoupeno k dílčím změnám v provedení, jako reakce na připomínky ze strany dopravce a cestujících. Vozy obdržely pozměněné barvy a materiály v interiéru, stejně jako nový typ stolků bez středového žlabu.
Zhruba od června 2013 by se měly do flotily dálkových vlaků také pomalu připojit první modernizované vozy řad Bdmpee a ABpee. Na tyto dodávky by pak měly navázat první kusy jednotek Viaggio Comfort v provedení pro České dráhy. Tyto se také stanou prvními soupravami ČD vybavených prémiovými oddíly Business Class konceptu railjet s 6 místy k sezení.
Co se týká aktuálně běžících výběrových řízení na 7 elektrických jednotek pro Jihomoravský kraj a modernizaci vozů řad Bp, Bdt a starších rakouských Bmz, či dvou jednotek řady 560, tyto soutěže ČD zatím nijak nekomentují a jejich osud zatím není znám. Stejně tak doposud nebylo vypsáno již dříve avizované VŘ na modernizaci 75 ks vozů Bdmtee, o kterém se ještě těsně před svým odvoláním zmiňoval Antonín Blažek, ve smyslu, že rozsah modernizace těchto vozů byl přehodnocen a i tyto vozy mají po modernizaci disponovat klimatizací.
Zdroj: České dráhy

Business oddíly jsou přece po 3 nebo 4 místech, to budou v Railjetech pro ČD po 6 místech? Co to je za premium??! Vždyť právě nakonec řekly, že ty business oddíly tam budou, aby bylo v kombinaci s Railjety ÖBB nabídnuto stejné pohodlí. Tomu nerozumím...
Mě,jako obyvatele jihomoravského kraje,spíše tato zpráva nepotěšila,což vyplývá z již výše uvedeného.V létě se tady cestuje opravdu katastrofálně-v bymácích je kolikrát na umření.O regionovách,na hlavních elektrifikačních trasách, ani nemluvě.Kéž by alespoň ty bymáky už začali rekonstrulovat-provzdušňovat,ale bojím se toho,že v nejbližších 10 letech se ani toho nedočkám. :( Kvalita cestování v osobní dopravě jde zde mílovými kroky dolů :(
Yaris - ovšem ty Trabanty už povětšinou stály ve stodole na špalkách nebo objížděly fandovské srazy, kdežto Yarisy byly v denním provozu. Dodnes je stáří aut evidovaných v ČR poměrně vysoké, ale v reálu, poshledem na silnice, je to (alespoň věkově :o) srovnatelné se západními zeměmi. Z drážního prostředí je možno zmínit zkreslení třeba z počátku 90. let, kdy byla v evidenčním stavu poslední série sergejů stará nějakých 14 let, což statisticky vypadá skvěle, ale stroje byly zhusta odstaveny, žádné výkony nepřinášely a čekalo se jen na odespání. A v té samé době byly ve stavu třeba i karkulky, které zase byly statisticky staré, ale opět jejich podíl na výkonech byl takřa nulový, jen tu statistiku posouvaly zase opačným směrem. Stáří vozidel reálně zajišťujících vykony bylo někde mezi. Takže evidenční průměrný věk je údaj zajímavý, ale nikoliv jediný a všeříkající a je třeba ho interpretovat s rozvahou.
Tedy, pokud bez nahrady zrusim dve nejstarsi vozidla, vozovy park v prumeru "omladne" uplne stejne, jako kdyz zrusim jen jedno a nahradim ho jednim fungl novym ;-)
Nelze porovnávat všechno jen z hlediska cestujícího. Nejsme na iDnes. Průměrné stáří výrobních prostředků (a tedy doba, která zbývá do okamžiku, kdy bude třeba výměna bez ohledu na rekonstrukci interiéru) je důležitým hospodářským ukazatelem podniku. Logicky by se tento údaj měl pohybovat kolem poloviny životnosti.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











