Praha — Další z vozidel Českých drah dostalo název, který ctí tradici z posledních let, kdy se nové vlaky pro regionální dopravu pojmenovávají na základě předobrazů ze světa fauny. Motorové vozy řad 840 a 841 s obchodním názvem Regio-Shuttle RS1 od firmy Stadler, které jsou provozovány na Vysočině, v Libereckém a Pardubickém kraji, tak dostaly nové označení RegioSpider (pavouk). Název navazuje na předchozí názvy jako RegioPanter, RegioShark či CityElefant a vychází mimojiné z anket mezi cestujícími. Primárně odkazuje na to, že RegioSpider se rozlézá do několika krajů a do svých sítí chytá nové zákazníky. S trochou nadsázky mohou také sloupky oken RegioSpiderů připomínat pavučinu a stejně jako má pavouk osm noh, tak tyto vozidla pohání osm kol na 4 nápravách. České dráhy pak vymyslely i další přirovnání, například se tyto vlaky spouští i po nejstrmější české trati 036, úseku Kořenov - Tanvald.
Zdroje: ČD Pro Vás 1/2013, České dráhy

Osobně jsem zaslechl mnoho cestujících mluvit o dané soupravě jejím obchodním názvem, ať už šlo o Elefanta, Pantera nebo Sharka. Alespoň je nějaký způsob, jak cestující mohou vlak nazvat. To zde doposud téměř nebylo a říkat "ten nový vlak" všem vozidlům nakoupeným v loňském roce by popíralo onu různorodost moderních vozidel.
ČD by si podle mého měly budovat solidní image jako celek, ne názvy jednotlivých vozidel. V nově vznikajícím konkurenčním prostředí se cestující budou primárně rozhodovat, zda pojedou s modrými, žlutými, či s jakýmikoliv jinými, ale ne, zda jet pavoukem, sršněm či vydrou.
U prestižního produktu, jakým je (či je alespoň marketingem ČD označováno) pendolino, je obchodní název na místě (viz např. Eurostar nebo Thalys), ale k čemu to u běžných regionálních vlaků? Opakuji, u elefanta se to celkem povedlo, ale to není důvod lepit jmenovky na každé železniční vozidlo.
Poučení cestující beztak budou znát vozidla buďto podle čísla řady, výrobního označení či přezdívky, ostatní cestující prostě pojedou "motorákem" a nebudou řešit jeho typ, ani "živočišný druh". Znám cestující, kteří nerozeznají eso od brejlovce, a je jim to úplně jedno.
Lidé spíš řeší, zda vlak jede na čas, zda je pohodlný, má líbivý a čistý interiér a pokud možno vnější design jakž takž na úrovni doby (či alespoň nový lak).
Ještě jednou opakuji, běžný cestující nepotřebuje vědět, jakým typem vozidla jede, ale především s jakým dopravcem, a že mu tento dopravce dokáže nabídnout srovnatelný komfort ve všech svých vozidlech. To že ČD sice místy provozují pohodlné "pavouky" a "žraloky", zato jinde stále vozí cestující v koženkách, jejich celkovému jménu příliš neprospěje.
CityElefant a Regionovu znají jen ti, co ním dojíždějí do práce a je to jen nálepka na vozidle, nikoliv koncept jako Pendolíno. Jediné, co to pomohlo zvýraznit bylo, že ČD mají nějaká nová vozidla, což je hygienický faktor, nikoliv přelomová výhoda, na které se dá dnes něco stavět. Porovnejte s aspoň nějakým pokusem o marketing regionálky zde: http://www.regiojet.sk/sk/sluzby-pre-vas/.
Zasírat lidem hlavy x-značkami, které neznamenají nic jiného než "nové vozidlo" je dost k ničemu, i kdyby ty značky nebyly tak jazykove zpackané. Ale pokud máte pocit, že tomu rozumíte lépe, tak byste nám mohl naznačit, k čemu pojmenování RegioSpider / RegioShark / ... tak asi je a jak to ČD pomůže k větší zákaznické spokojenosti a více cestujícím...
Všechny předchozí názvy se u širé veřejnosti usadily velice rychle a získaly si značnou míru popularity, proč by to měl být tentokrát problém?
my Češi musíme vždy strkat někomu hlavu do pr...e.
Slova konzervativce, který není s to smířit se s neodvrátitelným, celosvětovým trendem.
jestli prave tahle povest bude tim, co prilaka lidi do vlaku
Ano, zlatá koženková pověst a podlaha 50cm nad výškou nástupiště.
RS1 pro me zustane "suplikem", protoze to je vystizne oznaceni toho, kam to patri a diky podobe s origo nazvem to tezko nejaky umele vytvoreny nazev (ktery polovina cestujicich nebude umet spravne precist a druha pri spravne vyslovnosti napsat) prekonat.
A stejne, jako se doposud pouziva oznaceni "esus" nebo "slon", prestoze mame oficialni nazev "cityelefant", bude se rikat "zralok", prestoze to je oficialne "regioshark" a bude se jezdit "panťákem", prestoze to nese nazev "regiopanter".
Jenze, zatimco u techto zminenych vozidel aspon nejaka pribuznost, souvislost nebo podobnost oficialniho zvironazvu s vlakem je, u pavouka tam proste nic neni. Sikmy sloupky mi spis pripomenou prihradovou konstrukci jerabu na stavbe, nez pavouka a jina souvislost tam proste neni.
Takze tady zjevne marketingove oddeleni slaplo vedle - snad mi redakce povoli to vyrazivo, ale tohle uz je proste "přepíčený". Skoro mi to prijde tak, ze se napred vybral nazev "aby to znelo svetacky" a pak se hledalo, jestli se najde nejaka souvislost.
Ze suplik nezni dost "in"? Hlavne ze ta osminoha potvora, kterou vetsina populace ze svych domovu vyhani smetakem spolu s pavucinama behem uklidu, je podstatne lepsi.
Mozna vam ten muj prispevek vyzni podobne, jako kdyz kdysi komunisti potrebovali nahazet spinu na zapad a za terc utoku si zvolili burzoazni produkt "personal computer" ... a se slovy "vzdyt kdo by byl ochoten vubec pri sve praci spolupracovat s necim, cemu se rika "mys" .... vzdyt je to odporny hlodavec, skudce, ktery muze za svetovy hladomor, tak proc se s necim takovym pratelit" ... ale takto to opravdu mysleno neni.
Spis naopak - mel bych tu radu pro ty dobre placene pany na nabrezi, jak se priste takovychto prehmatu vyvarovat. Vyfotte nebo nakreslete to, co chcete pojmenovat, zajdete do materske skolky a zeptejte se decek, co to je. Behem par chvil budete mit pojmenovani, ktere bude srozumitelne a trefne pro vetsinu naroda.
Ale co kdyz to nebude nazev dostatecne honosny? Mno, to je jednoduchy ... v tom pripade to totiz nazev nezachrani ... nebo by snad CityFrog na zabotlamu prilakal vic cestujicich?
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.

















