Madrid — Španělský dopravce RENFE přepravil ve svých vlacích AVE na koridoru Madrid - Barcelona za 5 let od uvedení do provozu (20. února 2008) celkem 27,2 milionu cestujících. Ten byl tehdy zahájen se 17 spoji denně v každém směru a jízdním časem nejrychlejších vlaků 2 hodiny 38 minut mezi oběma největšími španělskými městy. Dnes RENFE nabízí až 29 spojů denně a cestovní čas non-stop vlaků se zkrátil o osm minut. Za poslední rok využilo služeb AVE na této trase nebo v její části více než 5 mil. cestujících, což činí podíl na trhu 51,2 %. Nejvíce pak láká relace Madrid - Barcelona, kde to bylo 2,7 milionu cestujících, což znamená meziroční nárůst o 5,6 %. Navíc od 8. února letošního roku je možné na daném ramenu cestovat za akční cenu 32 eur. Další v pořadí se umístily dílčí relace Madrid - Zaragoza s 1,08 mil., Barcelona - Zaragoza 446 tis., Madrid - Camp de Tarragona 280 tis. a Madrid - Lleida 223 tisíci cestujících.
Průměrné obsazení vlaků se pak pohybuje kolem 80 %, přičemž typický cestující je osoba ve věku 35 - 60 let (61,1 %), který vlak používá především z důvodů pracovních (65,3 %) nebo z důvodů rodinných a volnočasových (29,5 %) s průměrnou frekvencí 21 cest za rok. Z výsledků nedávného průzkumu by každý osmý klient z deseti doporučil služby AVE na tomto koridoru. Lidé si zde nejvíce cení spolehlivosti a s ní související přesnosti a také rychlosti.
Počty přepravených cestujících v hlavních relacích v období let 2008 až 2012
- Madrid - Barcelona: 12 941 321
- Madrid - Zaragoza: 6 543 121
- Barcelona - Zaragoza: 2 566 741
- Madrid - Camp de Tarragona: 1 553 345
- Madrid - Lleida: 1 278 619
Zdroj: Via Libre
| 25.2.2013 (7:00)
Osobne si myslim, ze by se to vyplatit mohlo. Prikladem je trat Praha - Ostrava, kde je cestovni doba nadrazi - nadrazi vicemene stejna jako u gumokolu, cestovni doba door to door (krasny slovni spojeni :-)) pak asi bude autem mirne lepsi a presto se tam rvou tri dopravci, takze v tom nejakej potencial asi bude. A to se jedna pouze o "rychlejsi lokalku"...
Kazdopadne bych rek, ze je potreba zacit urychlene resit stav, kdy musi stat do zeleznicniho spojeni nasich dvou nejvetsich mest pumpovat prachy horem dolem.
Ovsem neni to jen o tom, postavit koleje. Kdyz uz mluvime o napojeni na sit VRT v zapadni Evrope, tak mne v soucasnosti chybi nabidka jizdenek do ruznych koutu Evropy za rozumnej peniz. Kdyz se clovek koukne na vlakem.net, tak zjisti, ze cesta vlakem muze vyjit +- stejne, jako treba busem SA, ale z nakupovani ty kupy jizdnich dokladu by se asi clovek zblaznil...
Můj názor je také, že není na co čekat, zkušenosti ze zahraničí už jsou a nějaké odhady využití u nás také. Podle prognózy přepravních proudů http://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/vysokorychlostni-trat-praha-brno/ i podle pohledu na mapu je jasné, že páteřní VRT musí být Praha-Brno. A také systémová hodina je zde nutností vzhledem k navázání na Ostravu, Wien a Bratislavu.
Další nezbytnou větví VRT musí být úsek Brno - Ostrava, protože opět Praha - Ostrava je dnes nejvytíženější trať. Cestovní doba Praha - Ostrava 1:25 (jak píše RAIL-2005) je dle mého názoru přes Brno nereálná. Když vše půjde dobře, tak Brno - Ostrava bude za cca 1h http://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/vysokorychlostni-trat-brno-ostrava/ .
A co se týče ekonomiky vysokorychlostní železnice, doporučuji stáhnout si anglickou publikaci ze stránky http://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/vysokorychlostni-trate-v-ceske-ekonomice/
Trochu jsem to zkoumal a zjistil jsem:
úsek Červenka - Zábřeh měl rozpočet 154 mil. Kč/km
úsek Zábřeh - Krasíkov měl rozpočet 233 mil. Kč/km (bylo to vč. stanice Zábřeh a s přeložkami - proto je to dražší)
Cena 1 km dálnice je 227 mil./km
http://www.rsd.cz/doc/informacni-servis/ceny-dalnic/$file/letak_a5_web.pdf
Cena 1 km VRT je 535 mil./km
http://cs.wikipedia.org/wiki/Vysokorychlostní_trať
Klíčovou otázkou je, kolik peněz by nám na tu VRT dala EU. U těch dvou popisovaných koridorových úseků tvořily evropské peníze 87 a 64%.
(EDIT) Ideově o tom žádná. Ale pokud mluvíme o postaveném úseku, tak nerozlišuji pořádnou a nepořádnou VRT, ale úsek, který VR parametry prostě má nebo nemá. A o tom, jestli třeba Nové Ouholice - Lovosice* bude nebo nebude druhý budou rozhodovat spíš odvolatelé proti výběrku a majitelé pozemků, než naše zbožná přání. ;-)
_____________________________________________
*Kvůli 30 km tam také nikdo soupravy na kdovíjakou vlastně rychlost ještě posílat nebude. I když i samo zkrácení a využití 160-200 km/h bude super. Šacoval bych to na ušetřených 10-11, resp. 13 min.
Pokud si tak nějak podloženě tipnem cenu vysokorychlostního vlaku 600-700 MKč (AGV/Italo) a srovnatelného konvenčního skoro 400 MKč (ale v 10-12 kusech kromě zálohy při systémové JD cca 2,5 h), je ta skupina vysokorychlostních skoro o polovinu levnější na pořízení. To je důvod, proč vysokorychlostní jízdné nemusí být nijak drasticky dražší než konvenční. Podobný efekt jako s regionálkou a expresem.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










