Praha - Nadcházející neděle přinese mírné změny železničního jízdního řádu prakticky ve všech krajích České republiky a nejinak je tomu i ve Středočeském kraji a v Praze. Do provozu budou uvedeny postupně tři nové zastávky, naopak nová vozidla v okolí Prahy již přibývat zatím nebudou. Mezi nejvýraznější změny patří například rozšíření provozu přímé linky z Prahy do Milovic i na víkendové dny či prodloužení několika spojů linky S9 z pražských Horních Počernic ve směru od Strančic až do Čelákovic. Celkový rozsah provozu se opět o něco zvýší, v Praze to bude o 1,6 procenta, ve středních Čechách pak dokonce o více jak 2 %.
Linka S20 v provozu i o víkendu, linkou S9 do Čelákovic
Jak již bylo zmíněno v úvodu, přímé vlaky linky S20 z pražského Masarykova nádraží do Milovic cestující nově potkají i o víkendech a státních svátcích. O sobotách tak nově pojede 18 přímých spojů, o nedělích a svátcích pak 16 spojů. Ty budou zajišťovány jednotkami řady 471 City Elefant, zatímco doposud jezdily o víkendech do Milovic hlavně motorové Regionovy. Na trati 221 se dočkáme i další již uvedené pozitivní změny v podobě prodloužení čtyř párů vlaků linky S9 ve směru od Strančic a Říčan až do stanice Čelákovice, zatímco dnes vlaky končí již v Praze-Horních Počernicích. Koordinátor Pražské integrované dopravy, společnost ROPID, navíc avizoval, že právě podle úspěchu těchto vlaků bude uvažovat o dalším případném prodloužení vlaků v tomto směru.
Nové okrajové vlaky na tratích 111 a 200
Středočeský kraj objednal na trati 200 z Březnice do Zdic nový ranní vlak jako přípoj k prvnímu rychlíku do Prahy, analogicky pak vlak pojede v opačném směru večer. Podobně na trati 111 z Kralup nad Vltavou do Velvar pojede nový pár vlaků po 22. hodině večer, opět s přípoji na vlak z Prahy a do Prahy.
Vlakem na Kačerov i do Chýně
V neděli 14. prosince se otevřou také dvě nově postavené vlakové zastávky. Ta důležitější se nachází v Praze na Kačerově, v těsné blízkosti stanice metra C i autobusového terminálu. Druhá zastávka bude aktivována na trati 122 mezi stanicemi Hostivice a Rudná u Prahy. Tato zastávka ponese název Chýně jih a měla by přispět k dalšímu zatraktivnění linky S65 (Praha-Smíchov Na Knížecí - Hostivice - Rudná u Prahy). Třetí nová zastávka přibude Pražanům v následujících měsících v oblasti centrální části Běchovic v souvislosti s modernizací tratě, která již probíhá.
Dalších změn, zejména v časových polohách jednotlivých vlaků, doznají jízdní řády na trati 220. Některé vlaky budou posunuty až o 30 minut, a to i v souvislosti se zrušením stanice Sudoměřice u Tábora. Drobného posílení se pak dočká linka S7 ve směru Praha hl.n. - Praha-Radotín, kde bude nově zavedený desetiminutový interval v ranní špičce i v tomto směru. Po celý den dojde na této lince také ke změnám v zastavování špičkových vlaků a ke zkrácení pobytů průjezdných vlaků na pražském hlavním nádraží ve směru Řevnice - Úvaly.
Naopak stále stejná situace zůstává na trati mezi Mělníkem a Mšenem. Ta bude nově v tabulkách jízdních řádů rozdělena na dvě části, tu z Mělníka do Mšena, kde bude i nadále zavedena náhradní autobusová doprava, a tu z Mladé Boleslavi do Mšena, která bude administrativně spojena s tratí 064 Stará Paka - Mladá Boleslav. Dva páry vlaků Rakovník - Čistá pak budou zrušeny na trati 162.
Společný dopravní systém i nadále v nedohlednu
Co však stále nejen železnici v Praze a Středočeském kraji chybí, je společný integrovaný dopravní systém pro celé území obou celků. Tomu však zatím brání odlišné pohledy na celou věc ze strany středočeského krajského úřadu a pražského magistrátu, a i nadále tak budou vedle sebe pro minimálně několik následujících let existovat paralelně dva systémy - Pražská integrovaná doprava a Středočeská integrovaná doprava, ve které však není železnice vůbec zapojena.
Zdroje: České dráhy, ROPID
| 9.12.2014 (6:00)
Z hlaváku si jí koupím pouze v případě, že na to mám čas, popřípadě nezapomenu, protože zvyk je železná košile, jak se říká, takže pravděpodobnost zapomenutí je velká. A jelikož kolem Prahy není žádná neobsazená stanice, není možné ani říci, že jedu z toho a toho, abych to neměl s přirážkou.
Pokud zastavování v Podbabě bude opravdu tak důležité, že tam bude tolik lidí vystupovat, tak ať tam zastavuje, ale pouze za podmínky, že rychlíky, pokud tak stále jdou nazývat, budou mít minimálně o jeden vagón 2. třídy víc, protože ty vlaky opravdu nejsou nafukovací. Což by na druhou stranu mohlo i vyřešit problém s panťákama, protože na jezdění dvojitě není dostatek ešusů ani asi peníze, takže přidáním Bčka, kterých je v kopřivách snad stále dost, by se mohl vyřešit i ten kapacitní problém.
Pořád mi ale není jasné, proč by měly být integrovaný pouze ty Děčíňáky, copak lidi jezdící z Ústí nepoužívají MHD, že jsou v nevýhodě?
Kdyby i lomené jízdné stálo stejně (já přece chci jet z A do B, co možná nekratší a nejrychlejší cestou), nemusel bych se například dnes, hrncat v elefantu 2 hodiny.
Dále bych jen připomenul, že existovala petice proti stěhování zastávky z Bubenče do Podbaby, ti lidé prostě nechtějí pochopit, že udělat zastávku se vší parádou, která je k tomu dnes nutná, v Bubenči by bylo prostě složitý a drahý, ne li nemožný.
pokud R zastavovat bude a EC ne, je to lákadlo pro použití R a díky tomu se může dostavit menší přetěžování EC "dojíždějícími"
takový nenásilný řešení (proti příplatkům atd.)
V opačném případě si přece lze koupit jízdenku už z hl.n. Jen hledáš problémy tam, kde nejsou.
Cestující z menších Y, poblíž velkého města X většinou dojíždějí (ne)pravidelně do práce do velkého města.
Ve městě X jsou zastávky, kde běžně staví osobní vlaky, ale také rychlíky. Může se stát, že tam staví i vlaky vyšší kvality, protože se předpokládá velký obrat cestujících i do vzdálenějších měst Z.
Zastavování v zastávkách ve městě X, než dojede vlak na hlavní nádraží má tu výhodu, že cestující pak nemusí jezdit přes půl města, ale jen přes třetinu. A extra výhodné je to ve chvíli, kdy u zastávky v městě X je další kapacitní a rychlý dopravní systém (třeba tramvaj). Říká se tomu přestupní terminál, jedna taková pěkná fotka z Německa koluje asi v 10 prezentacích různých předmětů na téma "Integrovaný dopravní systém", až jsme z toho měli později docela zábavu, jak je věčná.
Bubeneč nebyl případ zastávky s rychlým a kapacitním spojením, nemluvě o stavu nádraží. Podbaba takovým podobným, i když ne tak úplně krásně ideálním případem z fotky, terminálem je.
Jo a jestli mi v semestrální práci Teorie želeniční dopravy s Baudyšem zrušíš zastavování rychlíků na Hradec ve Vysočanech, protože mi přece musí stačit půlhodinový takt osobních vlaků na Lysou, tak poprosím pár doktorandů, aby ti dali zabrat :)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










