Praha — Nekonečný příběh s nákupem jednotek Siemens Viaggio Comfort pro České dráhy stále nemá svůj konec. Zatímco prvních sedm souprav pro linku z Prahy přes Vídeň do Grazu je již ve výrobě, o osudu dalších osmi pro rameno Praha – Bratislava – Budapešť ještě stále není rozhodnuto. Jen dva dny před vypršením již jednou posunutého termínu, do kdy šlo opci uplatnit, dochází k dalšímu posunu. Dráhy mají o nákupu víceméně jasno – obchodní model pro maďarské rameno je již předběžně dohodnut se slovenskými ZSSK a maďarskými MÁV-Start. Celá věc ale nestojí na ničem jiném, než financování tohoto nákupu. Již předchozí vedení Českých drah počítalo s tím, že nákup bude financován z peněz za převod nádražních budov na SŽDC tak, aby nedošlo k dalšímu zadlužení Českých drah nad dluhový strop, který byl stanoven na pětinásobek hospodářského zisku. Tímto také nákup podmínil řídicí výbor a dozorčí rada Českých drah. Řídicí výbor si jako další podmínku dal i schválení vládou. Ani jedna podmínka však nebyla dodnes splněna.
Nový generální ředitel Dalibor Zelený k tomu doplňuje: „Osobně bych byl rád, kdybychom mohli opci využít celou. Jde o kvalitní a pro cestující komfortní vlaky. Tuto investici však musíme velmi seriózně zvážit. Kladné stanovisko bychom mohli dát jedině tehdy, když bychom měli zajištěné financování. A to, bohužel, v tuto chvíli nemáme. Není možné, abychom spoléhali na výnos z prodeje nádraží SŽDC, o němž ještě nebylo rozhodnuto, a další zadlužení Českých drah nemůžeme dovolit.“
Po dnešním jednání zástupců Českých drah a Siemensu tak došlo k posunu termínu z 16. srpna na 6. září. Do té doby mají České dráhy vyřešit otázku ohledně financování tohoto případného nákupu. Siemensu ostatně nejde o nic menšího, než o zakázku za téměř 3 miliardy korun a Rakouské spolkové dráhy budou mít práci pro zaměstnance dílen na vídeňské Grillgasse, kde se soupravy kompletují. České dráhy musí naopak v případě potvrzení opce vyřešit ještě problém s trakcí těchto souprav. Pro zajíždění do Maďarska byly pořizovány v současné době přejímané lokomotivy řady 380, které ale v současnosti neumí komunikovat s řídicími vozy jednotek railjet.
Zdroj: České dráhy

Jako hub po desti ne, ale sem tam neco mozna jo...
David Jaša, stoupa: zastavky
Uz sme se tu o tom jednou dohadovali. Ja nepresvedcim vas a vy nepresvedcite me. Ale treba pro ostatni: V uvahu pripada Kolin, Chocen, UO, CT, Svitavy (netvrdim ze vsechno). Kdyz nejsou ten vlak schopni naplnit primi cestujici Praha - Brno, tak se holt musime spokojit i s cestujicimi z mensich mest.
Rakouske EC zastavujici v CT ma stejne jizdni doby Praha - Pce a Pce - Brno, jako madarske EC zastavujici v Koline. Prostor pro 1 zastavku navic i bez prodlouzeni jizdni doby tam tedy je.
Větší počet by byl v přímém rozporu s charakterem a účelem spojů EC
A poloprazdny prodelavajici vlaky sou naprosto v poradku... Stejne jako kdysi, argumentuji tim, ze v Rakousku vlaky vyssi kvality (RJ, tedy te nejvyssi kvality) zastavuji mnohdy v obcich o nekolika stovkach obyvatel, v malomestech do 15 tisic pak naprosto bezne a nikoho to tam netrapi... Ale my takovej bordel na draze jako je v Rakousku nepripustime, protoze EC je nadvlak! Pocet obyvatel obce neni argumentem pro zastavovani/nezastavovani.
K "malo nacestnych zastavek": Větší počet by byl v přímém rozporu s charakterem a účelem spojů EC. Pokud jde o absenci, nebo neadresnost propagace těchto spojů, s Vámi souhlasím.
Cena za vuz mi u toho patra vychazi 55 mil na vuz, u railjetu 48 mil, cena na sedadlo u patra 473 tis, railjet - 735 tis. Kdyz vezmem v uvahu, ze by verze pro trasu do Budapesti musela mit sedadel min a jeste dalsi upravy, tak se k tem 700 tisicum taky priblizime. Sice ve vysledku usetrime par procent (ktere vydame navic za nove vyberove rizeni), ale za to to bude dodano o 3 roky dyl (a to jeste kdovi jestli) a az jednou otevrem prvni usek na 200, tak si budem rikat, ze je skoda, ze to nevyuzijem. A o tom to cele je.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











