Berlín — Krátce před Štědrým dnem proběhla jako blesk tiskem, televizí i jinými sdělovacími prostředky včetně webových stránek zpráva, že po téměř dvou letech zkoumání EBA (Eisenbahn Bundesamt) udělil ICE třetí generace od Siemensu provozní povolení pro vlaky osobní přepravy („techničák“). Čtyři soupravy byly předány DB v pátek před Štědrým dnem, dalších 12 je připraveno k předání.
Původní termín plnění prvních dodávek byl v říjnu 2011. Vznikly diskuse o průkazu kvality a do jednání se vložil EBA. Začaly zkoušky, zejména nového SW, vrcholící zkouškami moderního řídícího systému. Ty byly v prosinci ukončeny a EBA vydal kladný verdikt. DB dosud jezdily bez provozní rezervy. Soupravy nebyly přes Vánoce zařazeny do turnusu, ladil se zácvik vlakového personálu. Ke dni 23. prosince 2013 vydal EBA rovněž souhlas pro provoz ICE – Velaro D propojených, zdvojených.
Tisková informace byla natolik obecná, že neuvedla podrobnosti zkoušek SW. Lze se domnívat, že zejména u brzdového systému a systému řídicího mohlo jít o V&V Program (Verification and Validation), poprvé použitý u Space Shuttle, dále v leteckém a jaderném průmyslu. Především se hledají možné Common Mode Failures (chyba ze společné příčiny).
Siemens v euforii prvotního sdělení situaci nazval „Vánočním darem“ od EBA.
Zdroje: ZDF, N-TV, Siemens
| 19.1.2014 (8:00)
Trat by byla celkem srovnatelna delkou i terenem s NBS Kolin-Frankfurt - ta stala asi 6 miliard €, tzn. asi 150 miliard Kc (pred deseti lety)!!!
Denne ji pouzije asi 33000 cestujicich. Dovedete si predstavit, co by to znamenalo v nasich pomerech? Cena by byla asi velmi podobna, ale ten pocet cestujicich... I podle optimistickych studii SUDOPu by to bylo nejmene o tretinu mene.
Proste se smirme s tim, ze u nas zije mensi nez nejmensi smysluplne mnozstvi obyvatel, ze tranzit Berlin-Viden je z vetsiny ztraceny diky letecke doprave, postavenym VRT a "koridorum" v Nemecku ci v Rakousku. Jen tak pro radost sotousu (na ruznych postech) a Kindermafie na to nemame penize. Rakouska cesta novostaveb v kritickych usecich, dostavba koleji pro primestskou dopravu a poradna udrzba je rozhodne smysluplnejsi - levnejsi a prinese profit vetsimu mnozstvi obyvatel.
Dale pokud jde o tranzit za Mnichov, tak Alpy nejsou neprekonatelnou barierou a na jih od Innsbrucku a Salzburgu nejsou lvi, ale Brenner a Tauern. A za nimi Italie a Slovinsko.
Usetrite 10-15 minut (ale jen u nekolika vlaku vedenych VR-jednotkami) a navysite kapacitu tak, ze ji nebudete mit sanci vyuzit.
No i oproti smíšené trati z Pardubic do Brna ušetříte mnohem víc, než 10-15min. JD by se pohybovala kolem 2h, zatímco po vrt přes Vysočinu kolem 1h.
Kapacitu na vrt zatím asi naplno nevyužijete, ale navýšíte tím kapacitu staré trati pro náklady, kterou potřebujete už teď jako sůl.
A pak už je finančně celkem jedno, jestli se kompletně přestaví Kolín - Brno na 200 km/h nebo se postaví nová trať na 300+ km/h. Jenom ve druhém případě to bude rychleji postavené, s kratší jízdní dobou a kapacita trati se zvýší místo aby se (kvůli větším rozdílům v rychlostech vlaků) snížila.
Financne jedno to rozhodne nebude. S kapacitou a jizdni dobou nelze nez souhlasit, ale k cemu to bude dobre? Usetrite 10-15 minut (ale jen u nekolika vlaku vedenych VR-jednotkami) a navysite kapacitu tak, ze ji nebudete mit sanci vyuzit. To vsechno za nekolik desitek miliard korun navic, ktere si musite nekde pujcit.
Tranzitní možnosti mluví jasně pro českou trať (Němci mají za Mnichovem Alpy, takže se dostanou jen do Salzburgu / Innsbrucku - u nás může trať fungovat pro tranzit Německo - Rakousko / Slovensko - Maďarsko, po dostavbě Praha - München / Nürnberg a Brno - Ostrava - Katowice i tranzit Bavorsko - Polsko). Celkově mi to přijde jako přinejmenším srovnatelný potenciál.
Rozdíl je v jízdní době. Německá relace je za 1:10, česká za 2:40 :-(. Zkrátit jízdní dobu Praha - Brno pod 2h (JD auta po D1) znamená stavět prakticky novou trať. A pak už je finančně celkem jedno, jestli se kompletně přestaví Kolín - Brno na 200 km/h nebo se postaví nová trať na 300+ km/h. Jenom ve druhém případě to bude rychleji postavené, s kratší jízdní dobou a kapacita trati se zvýší místo aby se (kvůli větším rozdílům v rychlostech vlaků) snížila.
I Rakouska Westbahn byla v podsatate zrekonstruovana a jen dilci useky postaveny nove, vse pro smiseny provoz. A to ma jednoznacne vetsi potencial na vnitru i tranzitu nez Praha-Brno-Ostrava.
máte pravdu, že teď není. Ale v případě, že by se jezdilo na Ostravu přes Brno, se situace dost zásadně mění. Pak můžete počítat veškeré rychlé vlaky na Brno (Vídeň, Bratislavu...),Přerov a Ostravu. Už tohle samo o sobě nen málo. Díky větší atraktivitě k tomu dále připočtěte cestující na Jihlavu, žluté busy, část aut z D1 a v úseku do Benešova i vlaky na ČB. No a v případě zrychlení v úseku Praha - Drážďany může přijít i ten (zatím zanedbatelný) transit.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










