..: ČD zavádí vlaky Rx, „rychlíky vyšší kvality“ :..

Bbdgmee interiér, foto: Matouš Danielka Praha - Ačkoliv České dráhy několik posledních let masivně investovaly do nákupu nových vozidel či modernizací starších, běžným rychlíkům se tato obnova až na výjimky většinou vyhýbala. To se nyní změní, nejen díky uvolňování vozů z vlaků EC směřujících do Rakouska, které jsou nahrazovány railjety. Ke zlepšení dochází také díky modernizacím vozů pro rychlíky přímo určených a zejména nákupem zcela nových rychlíkových jednotek. Díky tomu, že obnova vozového parku dorazila k rychlíkům až mezi posledními, staly se pro mnoho cestujících synonymem pro starý vlak s koženkovými lavicemi pro osm. Zřejmě proto se České dráhy rozhodly rychlíkové linky, na kterých již obnova proběhla, zvýraznit novým marketingovým označením Rx [čti Rex]. To má cestujícím garantovat předem deklarovanou kvalitu.

Rx - co lze očekávat?

Interiér vozu Bee, foto: Aleš Petrovský Mezi první linky, na nichž budou běžné rychlíky nahrazeny kategorií Rx, patří (od prosince 2014) linka Praha - Plzeň - Cheb / Klatovy. Další budou postupně následovat tak, jak budou přicházet další modernizovaná a nová vozidla. Na vlacích Rx dopravce garantuje, že alespoň 80 % soupravy bude sestaveno z nových či modernizovaných vozidel, přičemž se za modernizované vozidlo rozhodně nebudou považovat vozy řady B, byť by byly revitalizovány. V každém vlaku bude alespoň část vozů klimatizována a většina vozů v soupravě bude disponovat zásuvkami 230 V. Hlášení o jízdě, následujících zastávkách a mimořádnostech bude probíhat prostřednictvím vlakového rozhlasu a velká část vozidel bude vybavena i elektronickým informačním systémem. Původní rychlíkové vozy budou moci být nasazeny jen v době přepravní špičky. Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský k tomu dodává: „Snahou je, aby byly i posilové vozy v kvalitě Rx. Nicméně ne vždy to bude možné, už s ohledem, že některé posilové vozy jsou řazeny např. 2x týdně, např. v pátek a v neděli. Přesto se budeme snažit, aby i tyto vozy byly alespoň revitalizované (bez koženky). V domovské stanici Cheb, odkud budou vypravovány první vlaky kategorie Rx, jsou dnes v podstatné míře již jen revitalizované vozy.“

Nasazovaná vozidla

Oddíl 2. třídy vozu ABpee347 ČD, foto: Michal Šimek Jako první se cestující na vlacích Rx setkají s vozidly, která byla modernizována. Půjde tak zejména o vozy z tzv. trnavských rekonstrukcí, jako jsou vozy řady Bee/Bpee, jež jsou v současnosti nahrazovány na výkonech EC vlaků do Vídně jednotkami ČD railjet. Tyto vozy budou postupně doplňovat vozy Bbdgmee a Bfhpvee, které jsou vybaveny plošinami pro imobilní cestující a nabízejí také bezbariérová WC. Do konce tohoto roku by pak mělo dojít k dodávce kombinovaných vozů 1. a 2. třídy ABpee a vozů Bdtee, které ale na rozdíl od ABpee prošly jen tzv. malou modernizací (zůstávají stahovací okna, není dosazen uzavřený systém WC). Nová vozidla se na spojích Rx začnou objevovat koncem roku 2015, kdy mají začít dodávky nových elektrických jednotek odvozených od souprav RegioPanter. Tyto jednotky, jejichž dodávky mají být ukončeny do konce 1. pololetí roku 2016, budou ale oproti stávajícím RegioPanterům upraveny pro dálkovou dopravu. K dalším vozidlům, která by se měla na spojích kategorie Rx objevovat, budou v budoucnu zřejmě patřit také vozy vzniklé z dnešní řady Bp, na jejichž modernizaci v současnosti probíhá výběrové řízení

RegioPanter, interiér 2. třídy, foto: Matouš Vinš Tak jak budou postupně docházet další modernizovaná či nová vozidla, by v příštích zhruba dvou až třech letech mělo dojít k výraznému nárůstu kvality nasazovaných vozidel na vnitrostátní rychlíky, které byly až doposud nejvíce zanedbávány. Přesto by se dala najít i nějaká výtka nové kategorie Rx, jako je třeba modernizace vozů Bdtee v stávajícím skromném rozsahu bez klimatizace a elektronického informačního systému. Kdyby jimi modernizované Bdtee disponovalo, mohla kategorie Rx garantovat nikoliv, že 80 % vozů bude modernizovaných, nebo nových, ale zároveň že tyto vozy budou i klimatizované. Také garance hlášení v těchto vozech mohla být na vyšší úrovni včetně vizuálního informování namísto garance pouze slovního hlášení.

Bez informačního systému a zčásti i zásuvek je také část modernizovaných vozů z první série trnavských rekonstrukcí, které budou na vlacích Rx též nasazovány. U těchto vozů se ale počítá s dosazením chybějících zásuvek, informačního systému apod. v rámci v rámci periodických oprav, ke kterým jsou vozy průběžně přistavovány. Na druhou stranu těchto vozů řady Bdtee nebude větší množství, a tak se objeví zřejmě jen na 2 rychlíkových linkách. Bylo by vhodné, kdyby s postupující modernizací vozového parku Českých drah mohly v budoucnu zaujmout pozici posilových vozů, kde by nahradily vozy řady B, jež tomu v omezené míře budou sloužit v nejbližší době. Naopak nové elektrické jednotky, se kterými se první cestující v rychlících Českých drah svezou v příštím roce, nabídnou nad rámec garancí spojů Rx i nízkopodlažní nástupní prostory a Wi-Fi připojení v celé soupravě.

Zdroj: České dráhy

JiříK. | 2.9.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 12 13 14 15 16      Zpráv na stránku:   
02.09.2014 (12:34)  
Také mi Rx přijde jako hloupost, ale možná právě u laické veřejnosti to bude mít nějaký ohlas. Třeba za pár let bude tato kategorie zrušena z důvodu jednotné kvality rychlíků :-D. Expres z toho udělat nemůžeme, protože pod expresem každý slyší větší rychlost, než u rychlíku. Mezi IC a EC pak nikdo nevidí rozdíl, ikdyž to zase zní hezky. Navíc nově IC se bude od Ex lišit jídelním vozem.. Osobně bych R přeřadil do Sp a z Rx udělal jenom R. Ale zase mezi R a Sp je pak rozdíl v objednavateli vlaků (To ale veřejnost netuší). Do toho všeho ještě zamotejme LE, SC a rj a je vymalováno. Za chvíli bud mít každý vlak svoji kategorii podle toho, jaká souprava na spoji jede...
02.09.2014 (11:50)  
Yves: A když už jsme u těch kategorií, možná by stálo za zvážení spíš přejmenování Sp - název spěšný vlak se hodí tak do období první republiky, teď působí dost (tragi)komicky, i když uznávám že je celkem tradiční. Už i v Polsku a Rumunsku mají regio a interregio.
registrovaný uživatel Yves 
02.09.2014 (11:36)  
70 % české veřejnosti nerozumí 70 % marketingových nabídek ČD, tak proč ten prales nezhustit ještě více. Vlaků IC je pár, měly se společně s kvalitními R sloučit pod zmiňované Ex a bylo vymalováno. EC, Ex, R, Sp, Os, zdarec. To asi řídící lobby v ČR nikdy nedojde, že vítězí jednoduchost.
02.09.2014 (10:28)  
Aby s tím nejel nějaký elektrikář a nepovažoval Rx za neznámý odpor.
02.09.2014 (10:22)  
Souhlasím že ta myšlenka s jakousi (alespoň formální) "garancí" je správná, ale zavádění nové kategorie nepovažuji za šťastné - zvlášť jen v části sítě a víceméně na tratích, kde si cestující stejně žádnou jinou kategorii nemůže zvolit. Když chtějí ČD poukázat na vyšší kvalitu, proč z toho neudělat Ex? Tomu každý rozumí a snad nevadí že to staví v Hojsově Stráži-Brčálníku.
Jak se to bude hlásit? Místo "rychlík číslo 750" bude "rex číslo 750" nebo "rychlíkvyššíkvality číslo 750"?
02.09.2014 (10:12)  
JB: Dobře ovládaná klimatizace se pozná podle toho, že to nehrotí na 18 stupňů Celsia pořád, nejlépe, když je venku stejně. A taky podle toho, že vydrží déle, než do první změny napěťových soustav či stahovačky.
registrovaný uživatel Sim 
02.09.2014 (10:02)  
Tak jako myslenka dobra, aspon se to ubira smerem, ktery cestujici ocekava. Ovsem zcela zasadni bude, jestli budou konecne jednotliva mista specifikovana v rezervacnim systemu - na to, aby covek poridil mistenku, jakou chce, musi mit aspon stredni sotousske vzdelani :-( Zvlast, pokud z "helpdesku" dostanete informaci, ze zasuvky jsou pouze v jednicce, zato jsou tam vzdy ...
02.09.2014 (9:17)  
Co ma znamenat ta nekolikrat zminovana garance? Predpokladam, ze vlastne nic...
registrovaný uživatel acolmiztli  mail  
02.09.2014 (9:16)  
No to je maso... Takže půměrný cestující, aby si před jízdou načetl nějaký šotoušský portál s řazením a fotkami vlaku, protože tušit rozdíl mezi Rychlíkem a Rexem může být náročné. Navíc co dělat, když se mi tam objeví IC a EC? A pak vyrazit s kalkulačkou a počítat, jestli na sedmi vozech pět rekonstruovaných (a poznej rekonstruovaný jako nešotouš) je 80% nebo 70%.

Bejt ČD, tak v rámci marketingu oznámím, že na dané trase se snažím o zvyšování kvality používaných vozidel a nezavádím zvesela novou kategorii vlaků, která se od R odlišuje jen tím, že jede hezčí vagonek.
registrovaný uživatel JB 
02.09.2014 (9:15)  
Co má personál umět ovládat na klimatizaci? Ta se, pokud je opravdu klimatizací, dá jen zapnout a vypnout.
  1 ... 12 13 14 15 16      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko