..: ČD zavádí vlaky Rx, „rychlíky vyšší kvality“ :..

Bbdgmee interiér, foto: Matouš Danielka Praha - Ačkoliv České dráhy několik posledních let masivně investovaly do nákupu nových vozidel či modernizací starších, běžným rychlíkům se tato obnova až na výjimky většinou vyhýbala. To se nyní změní, nejen díky uvolňování vozů z vlaků EC směřujících do Rakouska, které jsou nahrazovány railjety. Ke zlepšení dochází také díky modernizacím vozů pro rychlíky přímo určených a zejména nákupem zcela nových rychlíkových jednotek. Díky tomu, že obnova vozového parku dorazila k rychlíkům až mezi posledními, staly se pro mnoho cestujících synonymem pro starý vlak s koženkovými lavicemi pro osm. Zřejmě proto se České dráhy rozhodly rychlíkové linky, na kterých již obnova proběhla, zvýraznit novým marketingovým označením Rx [čti Rex]. To má cestujícím garantovat předem deklarovanou kvalitu.

Rx - co lze očekávat?

Interiér vozu Bee, foto: Aleš Petrovský Mezi první linky, na nichž budou běžné rychlíky nahrazeny kategorií Rx, patří (od prosince 2014) linka Praha - Plzeň - Cheb / Klatovy. Další budou postupně následovat tak, jak budou přicházet další modernizovaná a nová vozidla. Na vlacích Rx dopravce garantuje, že alespoň 80 % soupravy bude sestaveno z nových či modernizovaných vozidel, přičemž se za modernizované vozidlo rozhodně nebudou považovat vozy řady B, byť by byly revitalizovány. V každém vlaku bude alespoň část vozů klimatizována a většina vozů v soupravě bude disponovat zásuvkami 230 V. Hlášení o jízdě, následujících zastávkách a mimořádnostech bude probíhat prostřednictvím vlakového rozhlasu a velká část vozidel bude vybavena i elektronickým informačním systémem. Původní rychlíkové vozy budou moci být nasazeny jen v době přepravní špičky. Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský k tomu dodává: „Snahou je, aby byly i posilové vozy v kvalitě Rx. Nicméně ne vždy to bude možné, už s ohledem, že některé posilové vozy jsou řazeny např. 2x týdně, např. v pátek a v neděli. Přesto se budeme snažit, aby i tyto vozy byly alespoň revitalizované (bez koženky). V domovské stanici Cheb, odkud budou vypravovány první vlaky kategorie Rx, jsou dnes v podstatné míře již jen revitalizované vozy.“

Nasazovaná vozidla

Oddíl 2. třídy vozu ABpee347 ČD, foto: Michal Šimek Jako první se cestující na vlacích Rx setkají s vozidly, která byla modernizována. Půjde tak zejména o vozy z tzv. trnavských rekonstrukcí, jako jsou vozy řady Bee/Bpee, jež jsou v současnosti nahrazovány na výkonech EC vlaků do Vídně jednotkami ČD railjet. Tyto vozy budou postupně doplňovat vozy Bbdgmee a Bfhpvee, které jsou vybaveny plošinami pro imobilní cestující a nabízejí také bezbariérová WC. Do konce tohoto roku by pak mělo dojít k dodávce kombinovaných vozů 1. a 2. třídy ABpee a vozů Bdtee, které ale na rozdíl od ABpee prošly jen tzv. malou modernizací (zůstávají stahovací okna, není dosazen uzavřený systém WC). Nová vozidla se na spojích Rx začnou objevovat koncem roku 2015, kdy mají začít dodávky nových elektrických jednotek odvozených od souprav RegioPanter. Tyto jednotky, jejichž dodávky mají být ukončeny do konce 1. pololetí roku 2016, budou ale oproti stávajícím RegioPanterům upraveny pro dálkovou dopravu. K dalším vozidlům, která by se měla na spojích kategorie Rx objevovat, budou v budoucnu zřejmě patřit také vozy vzniklé z dnešní řady Bp, na jejichž modernizaci v současnosti probíhá výběrové řízení

RegioPanter, interiér 2. třídy, foto: Matouš Vinš Tak jak budou postupně docházet další modernizovaná či nová vozidla, by v příštích zhruba dvou až třech letech mělo dojít k výraznému nárůstu kvality nasazovaných vozidel na vnitrostátní rychlíky, které byly až doposud nejvíce zanedbávány. Přesto by se dala najít i nějaká výtka nové kategorie Rx, jako je třeba modernizace vozů Bdtee v stávajícím skromném rozsahu bez klimatizace a elektronického informačního systému. Kdyby jimi modernizované Bdtee disponovalo, mohla kategorie Rx garantovat nikoliv, že 80 % vozů bude modernizovaných, nebo nových, ale zároveň že tyto vozy budou i klimatizované. Také garance hlášení v těchto vozech mohla být na vyšší úrovni včetně vizuálního informování namísto garance pouze slovního hlášení.

Bez informačního systému a zčásti i zásuvek je také část modernizovaných vozů z první série trnavských rekonstrukcí, které budou na vlacích Rx též nasazovány. U těchto vozů se ale počítá s dosazením chybějících zásuvek, informačního systému apod. v rámci v rámci periodických oprav, ke kterým jsou vozy průběžně přistavovány. Na druhou stranu těchto vozů řady Bdtee nebude větší množství, a tak se objeví zřejmě jen na 2 rychlíkových linkách. Bylo by vhodné, kdyby s postupující modernizací vozového parku Českých drah mohly v budoucnu zaujmout pozici posilových vozů, kde by nahradily vozy řady B, jež tomu v omezené míře budou sloužit v nejbližší době. Naopak nové elektrické jednotky, se kterými se první cestující v rychlících Českých drah svezou v příštím roce, nabídnou nad rámec garancí spojů Rx i nízkopodlažní nástupní prostory a Wi-Fi připojení v celé soupravě.

Zdroj: České dráhy

JiříK. | 2.9.2014 (6:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Služby Vozidla

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 11 12 13 14 15 16      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer Busman 
02.09.2014 (19:50)  
Tak pěkný, na oněch rychlících je to jistě posun dopředu, ale to divadýlko k tomu, ty vozy měly službu na EC dost náročnou a po několika modernizacích i tak působí dost ojetě. Až na to, že ty soupravy budou složeny, jak ty stávající EC, z vozů každá ves jiný pes, tak to bude prostě standard, nikoliv nadstandard. To spíš rychlíky, kde nic není (tím nic myslím Béčka, Bee273, Bee272), bych přeřadil do kategorie Rmínus.

Ačkoliv ty vozy maj 160, tak to víc než 140 kvůli 362 stejně nepojede (na 170 toho stejně nad 140 moc nebude), takže co se týče rychlosti, tak to snad bude moct jet aspoň na horní rychlostníky, když v soupravě nebude zrovna nějaké to posilové B.
02.09.2014 (19:04)  
Railpic: Ten nápad tam je, ale garantovat kvalitní vozy ze 80 %, to je vtip. Hlavně, když ty vozy samy o sobě budou mít různé vybavení - stačí, že ABpee bude mít klimatizaci a Bdtee ne. Dtto např. na vhodné sedačky pro dálkový vlak. O tom to celé je.
02.09.2014 (19:00)  
Tak já tedy navzdory české tradici zásadně kritizovat ČD pochválím - nejen značku, ale i to, že tyto vlaky mají kompletně zajišťovat vybrané linky. Co je jedním z důvodů úspěchu RJ? Stálá a předvídatelná kvalita služby. U ČD tohle dosud splňovalo jen pendolino. Kdy začalo viditelně přibývat lidí kolem Prahy? Ne s prvními 471, ale až když převzaly většinu vozby na dané lince. No a jelikož béčka zná každý a (skoro) každý se jim rád vyhne, je rozumné nějak cestujícím sdělit, že tady se sveze už trochu líp. Jedinou obavu mám, jak dlouho to ČD vydrží. Aby to nezazdily stejně jako před pár lety kategorii IC/EC, když tam klidně dávaly právě i ta béčka.
02.09.2014 (18:41)  
Možná kdyby radši investovali pár milionů do portálu, který by provázal servisně-provozní jednotky vypravující vlaky s POPkama čet a uživatelskými portály typu IDOS tak, aby bylo vidět i pár minut před odjezdem vlaku, že tenhle vagon je zrovna klimatizovaný, tohle místo má zásuvku, tady jsou v poruše WC apod. Užitná hodnota by byla obrovská a zároveň by to pomohlo i např. rychleji odbavit poruchy - když by se o nich vědělo předem, vagon najede, opraví se nebo nahradí obratem. Od boku soudím, že by po zaběhnutí systému mohla taková věc ušetřit jednotky procent nákladů na údržbu.
02.09.2014 (18:33)  
Tak ČD je zase jednou třeba pochválit, že konečně něco udělaly s vozovým parkem na rychlících na 170.
Celkem i chápu, že to chtějí zužitkovat marketingově - ty "nové" rychlíky nemají nic společného s těmi starými koženkami.
A nejspíš to taky bude příprava na budoucí tendry na rychlíkové tratě.

Ale, jak už tady někdo psal, je to další kategorie vlaků, ve kterých už se nešotouš těžko orientuje.
02.09.2014 (18:33)  
Klimatizace musí být nastavena zvlášť v zimě tak, aby prostředí bylo co nejnepříjemnější. Topení má každý škopek, vyrobený v roce 1950. Představte si, že by cestující celou zimu nevnímali, v jakém moderním vozidle jedou, že nemá ani klimatizaci. Tak jim klimatizaci nastavíme i v zimě na ledový vzduch, protože je jim zima, tak si celou cestu uvědomují v jakém moderním vozidle jedou. Co na tom, že je jim zima.
02.09.2014 (18:27)  
Jackub: Protože se to jen nezapíná/nevypíná a nenastavuje pouze teplota. Ta síla je tam mj. proto, aby šlo vagon co nejrychleji vychladit/vytopit, pokud stál dlouho vypnutý. :)
Registrierter Benutzer Jackub 
02.09.2014 (18:17)  
Nicky 726: No mně právě přijde ideální mít tu teplotu nastavenou "natvrdo" pořád. I ve vlacích, určených pro kratší jízdu, se dá jet celkem dlouho. Takhle by navíc každý věděl, jakou teplotu může očekávat a že není třeba si s sebou v létě brát svetr. A šok na 21/22 stupňů zas snad tak strašný není. Myslím, že mnohem horší absolvuje každý, kdo v rozpálené Praze sfárá do metra. Ono 25 vypadá z tohoto pohledu líp, ale sedět v tom, když nepofukuje, třeba 30 minut, už je dost nepříjemné...

Konečně - tohle je (bohužel) jen akademická diskuse. Mě jen zajímá, proč všude ta klimatizace je nastavená jinak a jinak funguje. Je to servisem? Špatným nastavením? Nedostatečným výkonem?

V 21. století očekávám, že nastavím teplotu a hotovo. Když to takto funguje v autech, tak proč ne ve vlacích? Samozřejmě je potřeba vyřešit i rozvod studeného vzduchu tak, aby co nejmíň přímo ofukoval cestující. Ideální by asi bylo jeho rozptylování pod stropem, odkud by vlastní vahou padal dolů... Ale nepochybuji o tom, že tyto detaily mají projektanti dávno zvládnuté...
02.09.2014 (17:27)  
Ad Jackub a klimatizace: 21-22 mi přijde rozumné, ovšem třeba pokud je venku >30 by mi přišlo rozumné klidně i těch 25, zejména s ohledem na to, jak lidé v takovém počasí chodí oblečení. Stejně tak ve vlacích určených pro kratší jízdu by asi nebylo od věci klimatizovat na teploty bližší venkovním právě s přihlédnutím k teplotním šokům.
02.09.2014 (16:34)  
Moderní vozy bych upřednostnil před tramvajemi, ale značku Rx vítám.
  1 ... 11 12 13 14 15 16      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko