..: ČD zavádí vlaky Rx, „rychlíky vyšší kvality“ :..

Bbdgmee interiér, foto: Matouš Danielka Praha - Ačkoliv České dráhy několik posledních let masivně investovaly do nákupu nových vozidel či modernizací starších, běžným rychlíkům se tato obnova až na výjimky většinou vyhýbala. To se nyní změní, nejen díky uvolňování vozů z vlaků EC směřujících do Rakouska, které jsou nahrazovány railjety. Ke zlepšení dochází také díky modernizacím vozů pro rychlíky přímo určených a zejména nákupem zcela nových rychlíkových jednotek. Díky tomu, že obnova vozového parku dorazila k rychlíkům až mezi posledními, staly se pro mnoho cestujících synonymem pro starý vlak s koženkovými lavicemi pro osm. Zřejmě proto se České dráhy rozhodly rychlíkové linky, na kterých již obnova proběhla, zvýraznit novým marketingovým označením Rx [čti Rex]. To má cestujícím garantovat předem deklarovanou kvalitu.

Rx - co lze očekávat?

Interiér vozu Bee, foto: Aleš Petrovský Mezi první linky, na nichž budou běžné rychlíky nahrazeny kategorií Rx, patří (od prosince 2014) linka Praha - Plzeň - Cheb / Klatovy. Další budou postupně následovat tak, jak budou přicházet další modernizovaná a nová vozidla. Na vlacích Rx dopravce garantuje, že alespoň 80 % soupravy bude sestaveno z nových či modernizovaných vozidel, přičemž se za modernizované vozidlo rozhodně nebudou považovat vozy řady B, byť by byly revitalizovány. V každém vlaku bude alespoň část vozů klimatizována a většina vozů v soupravě bude disponovat zásuvkami 230 V. Hlášení o jízdě, následujících zastávkách a mimořádnostech bude probíhat prostřednictvím vlakového rozhlasu a velká část vozidel bude vybavena i elektronickým informačním systémem. Původní rychlíkové vozy budou moci být nasazeny jen v době přepravní špičky. Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský k tomu dodává: „Snahou je, aby byly i posilové vozy v kvalitě Rx. Nicméně ne vždy to bude možné, už s ohledem, že některé posilové vozy jsou řazeny např. 2x týdně, např. v pátek a v neděli. Přesto se budeme snažit, aby i tyto vozy byly alespoň revitalizované (bez koženky). V domovské stanici Cheb, odkud budou vypravovány první vlaky kategorie Rx, jsou dnes v podstatné míře již jen revitalizované vozy.“

Nasazovaná vozidla

Oddíl 2. třídy vozu ABpee347 ČD, foto: Michal Šimek Jako první se cestující na vlacích Rx setkají s vozidly, která byla modernizována. Půjde tak zejména o vozy z tzv. trnavských rekonstrukcí, jako jsou vozy řady Bee/Bpee, jež jsou v současnosti nahrazovány na výkonech EC vlaků do Vídně jednotkami ČD railjet. Tyto vozy budou postupně doplňovat vozy Bbdgmee a Bfhpvee, které jsou vybaveny plošinami pro imobilní cestující a nabízejí také bezbariérová WC. Do konce tohoto roku by pak mělo dojít k dodávce kombinovaných vozů 1. a 2. třídy ABpee a vozů Bdtee, které ale na rozdíl od ABpee prošly jen tzv. malou modernizací (zůstávají stahovací okna, není dosazen uzavřený systém WC). Nová vozidla se na spojích Rx začnou objevovat koncem roku 2015, kdy mají začít dodávky nových elektrických jednotek odvozených od souprav RegioPanter. Tyto jednotky, jejichž dodávky mají být ukončeny do konce 1. pololetí roku 2016, budou ale oproti stávajícím RegioPanterům upraveny pro dálkovou dopravu. K dalším vozidlům, která by se měla na spojích kategorie Rx objevovat, budou v budoucnu zřejmě patřit také vozy vzniklé z dnešní řady Bp, na jejichž modernizaci v současnosti probíhá výběrové řízení

RegioPanter, interiér 2. třídy, foto: Matouš Vinš Tak jak budou postupně docházet další modernizovaná či nová vozidla, by v příštích zhruba dvou až třech letech mělo dojít k výraznému nárůstu kvality nasazovaných vozidel na vnitrostátní rychlíky, které byly až doposud nejvíce zanedbávány. Přesto by se dala najít i nějaká výtka nové kategorie Rx, jako je třeba modernizace vozů Bdtee v stávajícím skromném rozsahu bez klimatizace a elektronického informačního systému. Kdyby jimi modernizované Bdtee disponovalo, mohla kategorie Rx garantovat nikoliv, že 80 % vozů bude modernizovaných, nebo nových, ale zároveň že tyto vozy budou i klimatizované. Také garance hlášení v těchto vozech mohla být na vyšší úrovni včetně vizuálního informování namísto garance pouze slovního hlášení.

Bez informačního systému a zčásti i zásuvek je také část modernizovaných vozů z první série trnavských rekonstrukcí, které budou na vlacích Rx též nasazovány. U těchto vozů se ale počítá s dosazením chybějících zásuvek, informačního systému apod. v rámci v rámci periodických oprav, ke kterým jsou vozy průběžně přistavovány. Na druhou stranu těchto vozů řady Bdtee nebude větší množství, a tak se objeví zřejmě jen na 2 rychlíkových linkách. Bylo by vhodné, kdyby s postupující modernizací vozového parku Českých drah mohly v budoucnu zaujmout pozici posilových vozů, kde by nahradily vozy řady B, jež tomu v omezené míře budou sloužit v nejbližší době. Naopak nové elektrické jednotky, se kterými se první cestující v rychlících Českých drah svezou v příštím roce, nabídnou nad rámec garancí spojů Rx i nízkopodlažní nástupní prostory a Wi-Fi připojení v celé soupravě.

Zdroj: České dráhy

JiříK. | 2.9.2014 (6:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Služby Vozidla

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 10 11 12 13 14 ... 16      Zpráv na stránku:   
02.09.2014 (22:30)  
Já osobně bych viděl větší potenciál v zavedení třídy 2+, tak by se mohlo dostat téměř na všechny rychlíky a ne jen vyvolené a dopravci by to mohlo zase přinést nějakou korunku navíc. 2+ by mohla mít na rozdíl třeba od 2 povinnou místenku, která by cestu o trošku zdražila.
02.09.2014 (22:29)  
gratulujem, že ČD budú mať konečne jednu rýchlikovú linku, kde budú klimatizované vozne :D :D :D
02.09.2014 (22:10)  
Railpic a ostatní

Nevšiml jsem si, že by 471 přitáhly lidi do vlaků, myslím si, že za to může IDS a intervalový grafikon a celkem rozumná obslužnost kolem Prahy a Ostravy, což se ovšem netýká odbočných tratí. Taky jsou problémy s parkováním a ucpanými silnicemi. S pravidelnými cestujícími používajícími 471 jsem denně ve styku a nikdo nad 471 nejásá. Vadí hlučnost, průvan a nelogické ovládání dveří, občas se někdo praští do hlavy. Taky pravidelným cestujícím, kteří svojí trať dobře znají, vadí ten řvoucí reproduktor. Tolik na vysvětlenou k mému příspěvku o klimatizaci.
Registrierter Benutzer Honza  mail  
02.09.2014 (21:34)  
zesp: přesně tak. Strach ze špíny nemám, z vykolejení relativně taky ne, poslední vagón používám docela často. Co se týče strachu z cestování vlakem, jde většinou o starší lidi a pak možná (to je spíš moje spekulace) mladé pubertální, či mladší slečny, které vlak znají jen z televize a od přejezdu, protože dosud jezdili jen autem nebo autobusem.
Registrierter Benutzer zesp 
02.09.2014 (21:21)  
Honza: Velice přesné a hlavně pravdivé vylíčení současného stavu - prostě zmatek a chaos na n-tou... I já jsem toho názoru, že by měly být všechny vlaky i napříč různými dopravci označovány stejnými kategoriemi podle přesně daných pravidel... A s tím strachem z cestování u mnoha lidí z popsaných důvodů - to je velmi trefné. A ještě bych k tomu přidal strach ze špinavých záchodů a okradení. O obav z vykolejení a obavách z jízdy v prvním a posledním voze kvůli možné srážce ani nemluvím... No a já, který jezdím vlakem bohužel (nebo bohudík) pouze na výlety (nebo z důvodu, abych tím vlakem vůbec jel - cesta je cíl), stejně vždy nakonec uvítám B, protože si tam v poho stáhnu okno a vše můžu "zblízka" sledovat ovíván čerstvým vzduchem...
02.09.2014 (21:05)  
Sim: A co teprve žluté Regionovy? :D
Registrierter Benutzer Sim 
02.09.2014 (20:59)  
Me tak ted napadlo ... ehm ... kolik lidi si bude myslet, ze ty Rx jsou konecne Jancurovo vlaky? :-D Pokud jsou nekteri cestujici schopni povazovat zraloky a pantery za Regiojet, kolik takovych bude u Rx? :.D
02.09.2014 (20:48)  
Railpic: Co je jedním z důvodů úspěchu RJ? Stálá a předvídatelná kvalita služby.
To ale nema vubec nic spolecnyho se zavedenim novy kategorie, ze...
Registrierter Benutzer Honza  mail  
02.09.2014 (20:40)  
No souhlasím s tím, že by to mělo být Ex a ne vymýšlet další 3,14čoviny.
Lidi, kteří dnes "neumějí" jezdit vlakem, v tom budou mít ještě větší zmatek. Kromě standardních kategorií vlaků dnes máme také RJ, RJ, LE, SC a všechno je to ve skutečnosti IC a k tomu ještě aby lidi, kteří vlkem jezdí málo tušili, že každý je jiný dopravce a na každý musí mít jiný doklad a jiné přepravní podmínky.
Stejně pro většinu nešotoušů je na příklad EC "rychlík", protože nikde nestaví.
Bohužel je stále dost lidí, kteří se vlakem bojí jezdit, protože mají strach, že nastoupí do špatného vlaku a že nebudou umět otevřít.
Vím o čem mluvím, ať si každý myslí co chce.
Registrierter Benutzer TTtrain  mail  
02.09.2014 (19:50)  
Možná stačilo před napatláním všech vozů do Naprdu, nechat vše v původních barvách a nové vozy barevně odlišit. Jenže to by nebylo tak efektní na pohled. Přijede modrej vagónek, kaštan jásá, hurá novej vláček a vevnitř stejná zaprasená koženka. Doporučil bych zavedení extra kategorie pro trať 220 "Rk" - koženkový rychlík.
  1 ... 10 11 12 13 14 ... 16      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko