Praha - Ačkoliv České dráhy několik posledních let masivně investovaly do nákupu nových vozidel či modernizací starších, běžným rychlíkům se tato obnova až na výjimky většinou vyhýbala. To se nyní změní, nejen díky uvolňování vozů z vlaků EC směřujících do Rakouska, které jsou nahrazovány railjety. Ke zlepšení dochází také díky modernizacím vozů pro rychlíky přímo určených a zejména nákupem zcela nových rychlíkových jednotek. Díky tomu, že obnova vozového parku dorazila k rychlíkům až mezi posledními, staly se pro mnoho cestujících synonymem pro starý vlak s koženkovými lavicemi pro osm. Zřejmě proto se České dráhy rozhodly rychlíkové linky, na kterých již obnova proběhla, zvýraznit novým marketingovým označením Rx [čti Rex]. To má cestujícím garantovat předem deklarovanou kvalitu.
Rx - co lze očekávat?
Mezi první linky, na nichž budou běžné rychlíky nahrazeny kategorií Rx, patří (od prosince 2014) linka Praha - Plzeň - Cheb / Klatovy. Další budou postupně následovat tak, jak budou přicházet další modernizovaná a nová vozidla. Na vlacích Rx dopravce garantuje, že alespoň 80 % soupravy bude sestaveno z nových či modernizovaných vozidel, přičemž se za modernizované vozidlo rozhodně nebudou považovat vozy řady B, byť by byly revitalizovány. V každém vlaku bude alespoň část vozů klimatizována a většina vozů v soupravě bude disponovat zásuvkami 230 V. Hlášení o jízdě, následujících zastávkách a mimořádnostech bude probíhat prostřednictvím vlakového rozhlasu a velká část vozidel bude vybavena i elektronickým informačním systémem. Původní rychlíkové vozy budou moci být nasazeny jen v době přepravní špičky. Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský k tomu dodává: „Snahou je, aby byly i posilové vozy v kvalitě Rx. Nicméně ne vždy to bude možné, už s ohledem, že některé posilové vozy jsou řazeny např. 2x týdně, např. v pátek a v neděli. Přesto se budeme snažit, aby i tyto vozy byly alespoň revitalizované (bez koženky). V domovské stanici Cheb, odkud budou vypravovány první vlaky kategorie Rx, jsou dnes v podstatné míře již jen revitalizované vozy.“
Nasazovaná vozidla
Jako první se cestující na vlacích Rx setkají s vozidly, která byla modernizována. Půjde tak zejména o vozy z tzv. trnavských rekonstrukcí, jako jsou vozy řady Bee/Bpee, jež jsou v současnosti nahrazovány na výkonech EC vlaků do Vídně jednotkami ČD railjet. Tyto vozy budou postupně doplňovat vozy Bbdgmee a Bfhpvee, které jsou vybaveny plošinami pro imobilní cestující a nabízejí také bezbariérová WC. Do konce tohoto roku by pak mělo dojít k dodávce kombinovaných vozů 1. a 2. třídy ABpee a vozů Bdtee, které ale na rozdíl od ABpee prošly jen tzv. malou modernizací (zůstávají stahovací okna, není dosazen uzavřený systém WC). Nová vozidla se na spojích Rx začnou objevovat koncem roku 2015, kdy mají začít dodávky nových elektrických jednotek odvozených od souprav RegioPanter. Tyto jednotky, jejichž dodávky mají být ukončeny do konce 1. pololetí roku 2016, budou ale oproti stávajícím RegioPanterům upraveny pro dálkovou dopravu. K dalším vozidlům, která by se měla na spojích kategorie Rx objevovat, budou v budoucnu zřejmě patřit také vozy vzniklé z dnešní řady Bp, na jejichž modernizaci v současnosti probíhá výběrové řízení
Tak jak budou postupně docházet další modernizovaná či nová vozidla, by v příštích zhruba dvou až třech letech mělo dojít k výraznému nárůstu kvality nasazovaných vozidel na vnitrostátní rychlíky, které byly až doposud nejvíce zanedbávány. Přesto by se dala najít i nějaká výtka nové kategorie Rx, jako je třeba modernizace vozů Bdtee v stávajícím skromném rozsahu bez klimatizace a elektronického informačního systému. Kdyby jimi modernizované Bdtee disponovalo, mohla kategorie Rx garantovat nikoliv, že 80 % vozů bude modernizovaných, nebo nových, ale zároveň že tyto vozy budou i klimatizované. Také garance hlášení v těchto vozech mohla být na vyšší úrovni včetně vizuálního informování namísto garance pouze slovního hlášení.
Bez informačního systému a zčásti i zásuvek je také část modernizovaných vozů z první série trnavských rekonstrukcí, které budou na vlacích Rx též nasazovány. U těchto vozů se ale počítá s dosazením chybějících zásuvek, informačního systému apod. v rámci v rámci periodických oprav, ke kterým jsou vozy průběžně přistavovány. Na druhou stranu těchto vozů řady Bdtee nebude větší množství, a tak se objeví zřejmě jen na 2 rychlíkových linkách. Bylo by vhodné, kdyby s postupující modernizací vozového parku Českých drah mohly v budoucnu zaujmout pozici posilových vozů, kde by nahradily vozy řady B, jež tomu v omezené míře budou sloužit v nejbližší době. Naopak nové elektrické jednotky, se kterými se první cestující v rychlících Českých drah svezou v příštím roce, nabídnou nad rámec garancí spojů Rx i nízkopodlažní nástupní prostory a Wi-Fi připojení v celé soupravě.
Zdroj: České dráhy
...kdyby si představil podvozek, vn skříň, vodní hospodářství a CZE tak by do toho v životě nevlezl.
A kdyby si představil hadici na pitnou vodu vedle hadice od fekálu a hromady odpadků na nástupišti Smíchov Sever...
Dobrý den, dovolím si vrátit se opět k předmětu článku, a to "vlakům vyšší kvality".
Podvozek si představit dovedu, vn skříň, vodní hospodářství a CZE bohužel ne.
Ale kdybych si to tedy dovedl představit, tak u vlaků vyšší kvality je všechno, co popisujete, bezchybné, viďte.
Dosud mě to bohužel nikdy nezajímalo, tak nějak jsem předpokládal, že to všechno, co popisujete, a ještě mnoho dalšího, je bezchybné i u vlaků nižší kvality
S počtem kategorií vlaků výběr daní samozřejmě nesouvisí. Ale s kvalitou dopravy (rozsahem provozu, počtem spojů, komfortem vozidel) už ty peníze (ať vybraných z jízdného (což je v CH kolem 70 a více % provozních nákladů) nebo z veřejné podpory) souvisí.
Mimoto si nemyslím, že z hlediska komfortu pro cestující jsou ty vlaky (teď mám na mysli vagony, ne kategorie vlaků) stejné. I v CH mají "koženku" a la naše Bh, Bp a proti tomu třeba rychlíková patra na trase Ženeva-Curych.
Vsak preci prave proto ... pokud se to neujme, nic se nedeje ... a esi se to ujme, muzeme to po par letech zase prejmenovat , vzdyt cestujici se musi udrzovat v pohotovosti, aby nezlenivel a nebyl pak nastvany :-D
acolmiztli > Proč rozvádět kategori vlaků a nevytvořit závazné třídy třeba 1-5? jednička by musela mít funkční klimatizaci, uzavřený záchod, občerstvení v cené a 5 by byla 810 někde mezi Horní Dolní a Prdelákovem. Aspoň by nepoučený jedinec věděl, co kupuje a co za peníze dostane.
Opet stejna odpoved - prave proto ... tohle vypada marketingove dobre a pritom to ma natolik benevolentni pravidla, ze v pripade zarazeni Btee misto Bmz je to v ramci garance, takze to neni duvod k jakekoliv satisfakci.
Jakmile by bylo neco jasne definovano, melo by to zcela jiste u cestujicich uspech (zejmena u tech, kteri vlakem jezdit nemusi, ale chteji), ale taky by to bylo vyzadovano a v pripade nedodrzeni standardu by musel provozovatel delat i neco jineho, nez krcit rameny se slovy "asi nemeli ten spravny vagon".
Hm, jenže teď jde o to jak moc je ta klientela věrná a kolik procent ze všech cestujících tvoří...
Já nemluvil o lidech, kteří MUSÍ jezdit vlakem pravidelně, ale o těch, kteří MUSÍ jet nárazově jednou za pěl let a jinak z auta nevylezou... A ty má dopravce právě v případě pozitivního zážitku možnost nalákat k pravidelnému cestování... Jestli je naláká tím, že mají pocit, že musí mít speciální vzdělání, aby se v poměrech na železnici vyznali, je otázkou...
A já nevím, proč bych zapomínal na ty, co chtějí nové vlaky?! To jsem třeba i já! Když ten samý nový vagon bude "R" a ne "Rx", tak mi to v něčem pomůže?! To mi zase ve své genialitě vysvětlete Vy...
A myslím, že blbost není zas tak silné slovo, rovněž myslím, že Vy nemáte co posuzovat smysl a nesmyl argumentů... Mně se zrovna tak zdá naprosto mimo ten váš...
Vybírají daně ... takže si mohou dovolit veřejnou dopravu "dotovat" částkou vyšší, než byl kdykoliv celý rozpočet českého MD/SFDI vč. jeho evropské podpory (a nedávno jsem našel hodnotu dotací/refundací v řádu 8 mld franků, což je asi víc než veškeré čs. prostředky (stát + kraje + města) do dopravy.)
Třeba v BE lze taky jezdit na "tramvajenku" vším (kromě VR vlaků, ale v nich je vnitro-doprava vyloučena i za plné jízdné). I v téhle zemi vybírají daně a do VHD jich vrážejí cca € 2 mld (při stejném počtu obyvatel a třetinovém území jako CZ)
Připadá mi to jako vlaky v Thajsku. Vlak jede stejnými zastávkami za stejnou dobu dosáhne stejného bodu a kategorie vlaků se liší jen "drobnostmi" (klimatizace, záchod apod.). Jednotlivé spoje ale mají jiné kategorie typu Ordinary nebo Express či Special Express. V Thajsku to mají ošéfované tedy dvoukolejně, jednak přepravní třídou ale i kategorií vlaku. Nicméně cenou jízdenky si můžete celkem jasně odvodit, jestli pojedete na stojáka u otevřených dveří nebo si sednete v klimatizovaném voze a dostanete pití.
Bordel, který ČD prohlubují je relativně jednoduchý. Vlak v 9 a v půl desátý jsou identické, liší se jen názvem servisu (R a Rx). Cestující tedy dorazí na nádraží, zaplatí X korun za 1. třídu v R a může mít horší kvalitu než 2. třídu v Rx. Pak se poučí, koupí si 2. třídu do Rx zpátky a smůla, zrovna sedí ve vagonu, který nepatří do 80% garance. A příště už se na cestu vykašle :-)
Proč rozvádět kategori vlaků a nevytvořit závazné třídy třeba 1-5? jednička by musela mít funkční klimatizaci, uzavřený záchod, občerstvení v cené a 5 by byla 810 někde mezi Horní Dolní a Prdelákovem. Aspoň by nepoučený jedinec věděl, co kupuje a co za peníze dostane :-) Systém tříd lze samozřejmě rozšířit, plochy vagonů jsou velké, vejdou se i dvojciferné třídy :-)
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











