..: ČD zavádí vlaky Rx, „rychlíky vyšší kvality“ :..

Bbdgmee interiér, foto: Matouš Danielka Praha - Ačkoliv České dráhy několik posledních let masivně investovaly do nákupu nových vozidel či modernizací starších, běžným rychlíkům se tato obnova až na výjimky většinou vyhýbala. To se nyní změní, nejen díky uvolňování vozů z vlaků EC směřujících do Rakouska, které jsou nahrazovány railjety. Ke zlepšení dochází také díky modernizacím vozů pro rychlíky přímo určených a zejména nákupem zcela nových rychlíkových jednotek. Díky tomu, že obnova vozového parku dorazila k rychlíkům až mezi posledními, staly se pro mnoho cestujících synonymem pro starý vlak s koženkovými lavicemi pro osm. Zřejmě proto se České dráhy rozhodly rychlíkové linky, na kterých již obnova proběhla, zvýraznit novým marketingovým označením Rx [čti Rex]. To má cestujícím garantovat předem deklarovanou kvalitu.

Rx - co lze očekávat?

Interiér vozu Bee, foto: Aleš Petrovský Mezi první linky, na nichž budou běžné rychlíky nahrazeny kategorií Rx, patří (od prosince 2014) linka Praha - Plzeň - Cheb / Klatovy. Další budou postupně následovat tak, jak budou přicházet další modernizovaná a nová vozidla. Na vlacích Rx dopravce garantuje, že alespoň 80 % soupravy bude sestaveno z nových či modernizovaných vozidel, přičemž se za modernizované vozidlo rozhodně nebudou považovat vozy řady B, byť by byly revitalizovány. V každém vlaku bude alespoň část vozů klimatizována a většina vozů v soupravě bude disponovat zásuvkami 230 V. Hlášení o jízdě, následujících zastávkách a mimořádnostech bude probíhat prostřednictvím vlakového rozhlasu a velká část vozidel bude vybavena i elektronickým informačním systémem. Původní rychlíkové vozy budou moci být nasazeny jen v době přepravní špičky. Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský k tomu dodává: „Snahou je, aby byly i posilové vozy v kvalitě Rx. Nicméně ne vždy to bude možné, už s ohledem, že některé posilové vozy jsou řazeny např. 2x týdně, např. v pátek a v neděli. Přesto se budeme snažit, aby i tyto vozy byly alespoň revitalizované (bez koženky). V domovské stanici Cheb, odkud budou vypravovány první vlaky kategorie Rx, jsou dnes v podstatné míře již jen revitalizované vozy.“

Nasazovaná vozidla

Oddíl 2. třídy vozu ABpee347 ČD, foto: Michal Šimek Jako první se cestující na vlacích Rx setkají s vozidly, která byla modernizována. Půjde tak zejména o vozy z tzv. trnavských rekonstrukcí, jako jsou vozy řady Bee/Bpee, jež jsou v současnosti nahrazovány na výkonech EC vlaků do Vídně jednotkami ČD railjet. Tyto vozy budou postupně doplňovat vozy Bbdgmee a Bfhpvee, které jsou vybaveny plošinami pro imobilní cestující a nabízejí také bezbariérová WC. Do konce tohoto roku by pak mělo dojít k dodávce kombinovaných vozů 1. a 2. třídy ABpee a vozů Bdtee, které ale na rozdíl od ABpee prošly jen tzv. malou modernizací (zůstávají stahovací okna, není dosazen uzavřený systém WC). Nová vozidla se na spojích Rx začnou objevovat koncem roku 2015, kdy mají začít dodávky nových elektrických jednotek odvozených od souprav RegioPanter. Tyto jednotky, jejichž dodávky mají být ukončeny do konce 1. pololetí roku 2016, budou ale oproti stávajícím RegioPanterům upraveny pro dálkovou dopravu. K dalším vozidlům, která by se měla na spojích kategorie Rx objevovat, budou v budoucnu zřejmě patřit také vozy vzniklé z dnešní řady Bp, na jejichž modernizaci v současnosti probíhá výběrové řízení

RegioPanter, interiér 2. třídy, foto: Matouš Vinš Tak jak budou postupně docházet další modernizovaná či nová vozidla, by v příštích zhruba dvou až třech letech mělo dojít k výraznému nárůstu kvality nasazovaných vozidel na vnitrostátní rychlíky, které byly až doposud nejvíce zanedbávány. Přesto by se dala najít i nějaká výtka nové kategorie Rx, jako je třeba modernizace vozů Bdtee v stávajícím skromném rozsahu bez klimatizace a elektronického informačního systému. Kdyby jimi modernizované Bdtee disponovalo, mohla kategorie Rx garantovat nikoliv, že 80 % vozů bude modernizovaných, nebo nových, ale zároveň že tyto vozy budou i klimatizované. Také garance hlášení v těchto vozech mohla být na vyšší úrovni včetně vizuálního informování namísto garance pouze slovního hlášení.

Bez informačního systému a zčásti i zásuvek je také část modernizovaných vozů z první série trnavských rekonstrukcí, které budou na vlacích Rx též nasazovány. U těchto vozů se ale počítá s dosazením chybějících zásuvek, informačního systému apod. v rámci v rámci periodických oprav, ke kterým jsou vozy průběžně přistavovány. Na druhou stranu těchto vozů řady Bdtee nebude větší množství, a tak se objeví zřejmě jen na 2 rychlíkových linkách. Bylo by vhodné, kdyby s postupující modernizací vozového parku Českých drah mohly v budoucnu zaujmout pozici posilových vozů, kde by nahradily vozy řady B, jež tomu v omezené míře budou sloužit v nejbližší době. Naopak nové elektrické jednotky, se kterými se první cestující v rychlících Českých drah svezou v příštím roce, nabídnou nad rámec garancí spojů Rx i nízkopodlažní nástupní prostory a Wi-Fi připojení v celé soupravě.

Zdroj: České dráhy

JiříK. | 2.9.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 8 9 10 11 12 ... 16      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Sim 
03.09.2014 (12:21)  
bartik09 > Rec je Praha - Plzen - Cheb (Klatovy) s prumernou rychlosti 70...

... pricemz IC zvane SC na teto strece dosahuje uzasne prumerne rychlosti o celych 10km/h vyssi a to jeste jen diky vypusteni nekolika zastavek :-D

btw, ma nekdo prehled o tom, jak by to tedy melo na 170 vypadat?
Bude to Os+Rx+Ex+IC(SC), nebo se ma "ponizit" i soucasny Ex na Rx? A v jakem rezimu budou jezdit klopidla z Plzne na "Čep"? R, Rx nebo neco jineho?

Totiz, pokud dojde oproti soucasnemu stavu pouze k prejmenovani puvodne kozenkovych krychliku na Rx a vse ostatni by melo zustat pri starem, budou na "vyssim krychliXu" jezdit klasiky od Btee po Bmz, zatimco jednotna uroven pendolina ponese priznak prave tech kozenkovych krychliku, kterym se oznaceni Rx ma vyhnout.
03.09.2014 (12:03)  
Iredo taky plati na rychliky...

Railpic: Nikdo neřekne "jedu IC Regiojet", každý jede regiojetem, žluťákem anebo Jančurou a každý ví, co si pod tím představit.
A zrovna tak nikdo nebude rikat "jedu Rx CD"...

potenciálními "expresy" s průměrnou rychlostí v celé své trase do 40 km.
Pokud se stale bavime o Brno - Jesenik, tak tam ma ten rychlik v soucasnosti prumernou rychlost 55 kmh, coz neni 40 a neni to zadnej zazrak.
Hlavne ale pro tuhle trasu nikdo o Rx nemluvi. Rec je Praha - Plzen - Cheb (Klatovy) s prumernou rychlosti 70...
registrovaný uživatel arj 
03.09.2014 (11:38)  
SYN: by bylo vcelku dobré kdyby byly v IDSkách integrované i rychlíky

Bylo by to hezké, ale kdo to zaplatí? - když Os+Sp (stejně jako silnice II + III třídy) platí kraj, zatímco R (a silnice I + R/D) ministerstvo. A tohle rozdělení "plátců" je dáno daňovou legislativou (tj. MF ČR).

A pokud někdo odpoví "oni se dohodnou", tak je tu příklad děr na magistrále (majitel Praha, zastoupená TSK) a zatékání přes halu Wilsoňáku (majitel čs.stát, zast. ČSD/ČD) až do metra (majitel Praha, zast. DP) ... dosažení "dohody" o opravě začalo na konci komunismu až asi do r.2000.
registrovaný uživatel Sim 
03.09.2014 (11:15)  
Tak ono uz z principu je pro cestujici tak nejak obtezujici, ze jim na nejaky vlak danym smerem jizdenka plati a na jiny ne. Pokud se bavime o konkurecnim prostredi, kde je jizdenka pevne spojena s mistenkou, tam to zas takovy problem neni a je to i pochopitelne, protoze to spravne reseni proste nema.
Jenze v situaci, kdy jde o vlak toho sameho dopravce, je proste k nakakani, ze bych si mel jeden vlak nechat ujet jen proto, ze mi IDS jizdenka plati az na ten dalsi. Proto mi prijde rozumne integrovat i krychliky, resp. vsechny vlaky, ktere na danem uzemi maji smysl. Prikladem budiz R/Ex mezi Plzni a Rokycany, kde je mozne na IDP doklady jezdit.
registrovaný uživatel rpet  mail  
03.09.2014 (11:15)  
@ M 474 003:

Jedu s Jančurou-každý si představí pouze interiér a polepený vůz, kdyby si představil podvozek, vn skříň, vodní hospodářství a CZE tak by do toho v životě nevlezl. A kdyby si představil hadici na pitnou vodu vedle hadice od fekálu a hromady odpadků na nástupišti Smíchov Sever.

zkus nám říct jeden jedinej SMYSLUPLNEJ důvod, proč by si měl cestující něco takového představovat.
03.09.2014 (11:03)  
Ad lucky_24 a 2+: A nebo obnovit třídu 3 a přeznačit na ni 810, B, a další podobné zastaralosti. Samozřejmě s patřičnou slevou. ;-)
registrovaný uživatel Keprt 
03.09.2014 (10:58)  
SYN: přednost tak vzácná není, ale úplně postačí, když bude "dopravní kategorie" uváděna v pomůckách GVD a v pomůckách pro veřejnost bude "marketingová kategorie". Už dnes v tom není úplný soulad.
03.09.2014 (10:57)  
arj: Nejsou jmenované důvody spíš problémy vzniklé tím, že tu existuje Sp i R? :) Když můžu jet z Břeclavi do Vídně jet EC a od Süssenbrunnu mi bude platit vídeňská šalinkarta, proč by to nešlo i u nás?
registrovaný uživatel SYN 
03.09.2014 (10:51)  
arj: ano, taky jsem nad tím v tom smyslu uvažoval, nicméně by bylo vcelku dobré kdyby byly v IDSkách integrované i rychlíky (stejně staví na každé třetí mezi) a přednost je řekl bych dost ojedinělá jistě nějak projedou i pokud budou ve stejné kategorii...
Čili ano dneska to ještě (spíš bohužel) má cenu rozlišovat ale moc žádnoucí stav to není.
registrovaný uživatel arj 
03.09.2014 (10:33)  
Několikrát se tu objevil názor typu je nesmyslné, označovat vlaky podle toho, kdo je objednává a platí + názor zrušit kategorii "spěšňák"

Pro šotouše to asi zbytečné je, protože oni přece přesně vědí. Ale pro platícího cestujícího to smysl má, protože
- pokud je v regionu IDS, tak jeho jízdenky (podle zákona) platí na vlaky osobní (správněji by mělo být "zastávkové") + spěšné, ale nikoliv na rychlíky a vyšší kategorie
- výjimkou je IDS JMK, kde kraj přispívá i na použití rychlíků (všech);
- v jiných IDS to je použití rychlíků na tramvajenku "případ od případu" = na některých tratích na všechny R spoje, někdy jen na vybrané spoje (z pohledu cestujícího velmi praktické a uživatelsky lákavé :D)
- ve vlacích IC/EC/SC neplatí ani brněnská šalinkarta

A z pohledu drážních zaměstnanců (předpokládám, že stále ještě) má rozdělení význam v "přednosti" vlaků, ať už ve formě předjetí nebo čekání na přípoj (to druhé se částečně týká i cestujících)
  1 ... 8 9 10 11 12 ... 16      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko