..: ČD zavádí vlaky Rx, „rychlíky vyšší kvality“ :..

Bbdgmee interiér, foto: Matouš Danielka Praha - Ačkoliv České dráhy několik posledních let masivně investovaly do nákupu nových vozidel či modernizací starších, běžným rychlíkům se tato obnova až na výjimky většinou vyhýbala. To se nyní změní, nejen díky uvolňování vozů z vlaků EC směřujících do Rakouska, které jsou nahrazovány railjety. Ke zlepšení dochází také díky modernizacím vozů pro rychlíky přímo určených a zejména nákupem zcela nových rychlíkových jednotek. Díky tomu, že obnova vozového parku dorazila k rychlíkům až mezi posledními, staly se pro mnoho cestujících synonymem pro starý vlak s koženkovými lavicemi pro osm. Zřejmě proto se České dráhy rozhodly rychlíkové linky, na kterých již obnova proběhla, zvýraznit novým marketingovým označením Rx [čti Rex]. To má cestujícím garantovat předem deklarovanou kvalitu.

Rx - co lze očekávat?

Interiér vozu Bee, foto: Aleš Petrovský Mezi první linky, na nichž budou běžné rychlíky nahrazeny kategorií Rx, patří (od prosince 2014) linka Praha - Plzeň - Cheb / Klatovy. Další budou postupně následovat tak, jak budou přicházet další modernizovaná a nová vozidla. Na vlacích Rx dopravce garantuje, že alespoň 80 % soupravy bude sestaveno z nových či modernizovaných vozidel, přičemž se za modernizované vozidlo rozhodně nebudou považovat vozy řady B, byť by byly revitalizovány. V každém vlaku bude alespoň část vozů klimatizována a většina vozů v soupravě bude disponovat zásuvkami 230 V. Hlášení o jízdě, následujících zastávkách a mimořádnostech bude probíhat prostřednictvím vlakového rozhlasu a velká část vozidel bude vybavena i elektronickým informačním systémem. Původní rychlíkové vozy budou moci být nasazeny jen v době přepravní špičky. Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský k tomu dodává: „Snahou je, aby byly i posilové vozy v kvalitě Rx. Nicméně ne vždy to bude možné, už s ohledem, že některé posilové vozy jsou řazeny např. 2x týdně, např. v pátek a v neděli. Přesto se budeme snažit, aby i tyto vozy byly alespoň revitalizované (bez koženky). V domovské stanici Cheb, odkud budou vypravovány první vlaky kategorie Rx, jsou dnes v podstatné míře již jen revitalizované vozy.“

Nasazovaná vozidla

Oddíl 2. třídy vozu ABpee347 ČD, foto: Michal Šimek Jako první se cestující na vlacích Rx setkají s vozidly, která byla modernizována. Půjde tak zejména o vozy z tzv. trnavských rekonstrukcí, jako jsou vozy řady Bee/Bpee, jež jsou v současnosti nahrazovány na výkonech EC vlaků do Vídně jednotkami ČD railjet. Tyto vozy budou postupně doplňovat vozy Bbdgmee a Bfhpvee, které jsou vybaveny plošinami pro imobilní cestující a nabízejí také bezbariérová WC. Do konce tohoto roku by pak mělo dojít k dodávce kombinovaných vozů 1. a 2. třídy ABpee a vozů Bdtee, které ale na rozdíl od ABpee prošly jen tzv. malou modernizací (zůstávají stahovací okna, není dosazen uzavřený systém WC). Nová vozidla se na spojích Rx začnou objevovat koncem roku 2015, kdy mají začít dodávky nových elektrických jednotek odvozených od souprav RegioPanter. Tyto jednotky, jejichž dodávky mají být ukončeny do konce 1. pololetí roku 2016, budou ale oproti stávajícím RegioPanterům upraveny pro dálkovou dopravu. K dalším vozidlům, která by se měla na spojích kategorie Rx objevovat, budou v budoucnu zřejmě patřit také vozy vzniklé z dnešní řady Bp, na jejichž modernizaci v současnosti probíhá výběrové řízení

RegioPanter, interiér 2. třídy, foto: Matouš Vinš Tak jak budou postupně docházet další modernizovaná či nová vozidla, by v příštích zhruba dvou až třech letech mělo dojít k výraznému nárůstu kvality nasazovaných vozidel na vnitrostátní rychlíky, které byly až doposud nejvíce zanedbávány. Přesto by se dala najít i nějaká výtka nové kategorie Rx, jako je třeba modernizace vozů Bdtee v stávajícím skromném rozsahu bez klimatizace a elektronického informačního systému. Kdyby jimi modernizované Bdtee disponovalo, mohla kategorie Rx garantovat nikoliv, že 80 % vozů bude modernizovaných, nebo nových, ale zároveň že tyto vozy budou i klimatizované. Také garance hlášení v těchto vozech mohla být na vyšší úrovni včetně vizuálního informování namísto garance pouze slovního hlášení.

Bez informačního systému a zčásti i zásuvek je také část modernizovaných vozů z první série trnavských rekonstrukcí, které budou na vlacích Rx též nasazovány. U těchto vozů se ale počítá s dosazením chybějících zásuvek, informačního systému apod. v rámci v rámci periodických oprav, ke kterým jsou vozy průběžně přistavovány. Na druhou stranu těchto vozů řady Bdtee nebude větší množství, a tak se objeví zřejmě jen na 2 rychlíkových linkách. Bylo by vhodné, kdyby s postupující modernizací vozového parku Českých drah mohly v budoucnu zaujmout pozici posilových vozů, kde by nahradily vozy řady B, jež tomu v omezené míře budou sloužit v nejbližší době. Naopak nové elektrické jednotky, se kterými se první cestující v rychlících Českých drah svezou v příštím roce, nabídnou nad rámec garancí spojů Rx i nízkopodlažní nástupní prostory a Wi-Fi připojení v celé soupravě.

Zdroj: České dráhy

JiříK. | 2.9.2014 (6:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Služby Vozidla

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 7 8 9 10 11 ... 16      Zpráv na stránku:   
03.09.2014 (13:44)  
Josef Petrák : Neodpovida Rex spis nasemu Sp?
03.09.2014 (13:37)  
A z jiného soudku. Na Slovensku a v Rakousku tomu říkají dávno REX, v Německu pak IRE. Proč proboha jsme museli vymyslet opět něco dalšího a nemohli použít třeba to REX?
03.09.2014 (13:28)  
Cestovatel: Hlavně hned silná slova, bez nich by nesmyslné argumenty bohužel zapadly, že?
Když MUSÍ jet vlakem, tak to jsou ti nejlepší zákazníci, těm stačí staré béčko, průvodčí hulvát a zpoždění 2 hodiny a není potřeba cokoliv řešit. Jen jestli jich je dost, aby ČD jakž takž uživili. Bohužel ve své genialitě zapomínáte zase na ty, co by slušným vlakem ČD jeli třeba i dobrovolně, ale mají před očima právě to retro.
Registrierter Benutzer Sim 
03.09.2014 (13:27)  
cestovatelvlakembusem > tak ono je zase potreba si pripustit, ze si modri vybudovali svoji v podstate vernou klientelu na principu, ze kdyz uz jsem si dal tu praci a naucil se jezdit modrymi vlaky ke sve spokojenosti, nebudu mit zajem jezdit s konkurenci, ktera to ma "zbytecne jednoduche" :-D
A pro tuhle skupinu by sjednoceni kategorii vlaku pod urcita pravidla vlastne mohlo byt vnimano jako podraz, podobne jako podstreleni cen na Ostravu pro inkartisty ... vzdyt i v tomhle pripade by investovali (sice ne penize, ale svoji energii) do neceho (ziskani znalosti a zkusenosti) co by nebylo nadale realne vyuzitelne :-P
03.09.2014 (13:19)  
To je zvláštní. Když pojedete po Švýcarsku vlakem, tak máte jen dvě možnosti. IR a R (inter regio a regio). Všechny ostatní (TGV, ICE, EC) jedou výhradně do/ze zahraničí a na jízdu po Švýcarsku nepotřebujete ani místenku, ani příplatek. Taky je zvláštní, že tam neznají ani vlakušky, ani vlak vyšší kvality. Je až s podivem, že například sedačky ve druhé třídě v ICN Zurich-Ženeva jsou stejné jako v regionálním vlaku.
Co v tom Švýcarku dělají špatně?
03.09.2014 (13:12)  
Blbost na n-tou... Většina zdejších diskutující si nejspíš ani neumí představit, že existují lidé, kteří vlakem jezdit neumí a bojí se toho - a nemusí jít vždy jen o staré nebo puberťačky, často taky právě lidi ve středním věku, co jsou prostě zvyklí jet všude autem. A když pak musí jet třeba jednou za pět let, tak ani netuší, na co jim jízdenka platí, jestli se připlácí za IC, jestli existuje nějaký rychlíkový příplatek... Zpravidla něco zaslechli jen o RJ, některým něco říká pendolino, ale tím to končí... Nová zkratka podle mě zvyšuje zmatek mezi lidmi, co se vůbec v cestování vlakem neorientují. A jestli na těch trasách budou navíc jezdit JEN Rx, nebo naopak JEN R, tak nevím, proč raději nestavět marketing na zlepšení kvality cestování na té konkrétní trase...
Registrierter Benutzer Honza  mail  
03.09.2014 (12:56)  
Sim: přesně tak! Taky nechápu, proč na některý vlak to může platit a na některý ne (chápu třeba u EC, že tam je to financováním složitější, ale u ostatních?), přece i když Os a R nebo Ex objednává a platí někdo jiný, tak jezdí to furt jeden dopravce, takže peníze přijdou na stejnou hromadu ať ten člověk jede R nebo Os, náklady na provoz (tím že ten člověk sedí v tom vlaku a je to o něco težší a nějak ten vlak zašpiní atd) furt musí řešit jede a ten samý dopravce.
03.09.2014 (12:43)  
arj: Jestliže jde všechny rychlíky integrovat v IDSJMK, některé v IREDO, IDP či PID, nevidím zde principiální problém. :) Stejně tak nechápu, proč nelze některé rychlíky označit za "regionální spoj" a nechat platit krajem.
03.09.2014 (12:39)  
bartik09:
Ano, asi to nikdo říkat nebude, což mě ale netrápí, to jste mě opět nepochopil. Mně by bohatě stačilo, když tím lidi, kteří se jinak vyhýbají rychlíkům, protože si představí klasické béčko, budou jezdit.

A ne, nebavíme se o rychlících Brno-Jeseník. Vytáhl jsem jen jeden příklad toho, že pod pojmem expres si představuju něco jiného než to, co jsou rychlíky na vedlejších tratích. Možná mylně, ale předpokládám, že tak jak budou v průběhu let pokračovat modernizace nebo kéžby i nákupy nových vozů, bude se kategorie Rx rozšiřovat i jinam. To, že to dnes začíná tratí do Plzně snad proboha neznamená, že všude jinde budou na věky jezdit jen béčka.
03.09.2014 (12:22)  
Kde se vůbec proboha vzalo slovní spojení "vlak vyšší kvality"? Pokud nechcete, aby jste přišli o sluch a v cíli vás neboleli z cesty záda, jeďte "vlakem vyšší kvality". Takovou zhovadilost dávají na trh opravdu jen ČD. Přidanou "kvalitu" má tvořit servis navíc, který buď chci anebo nechci - káva, noviny atd. A ne, že když jedou cestující kategorií Os, ať se klidně potí jako prasata, vždyť jedou "jen v Os".
Potom mi stačí pro celou zemi tři/čtyři kategorie vlaků, lišící se podle toho, jak moc jsou "zrychlené".
  1 ... 7 8 9 10 11 ... 16      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko