Brusel/Brno — Chronický nedostatek hnacích vozidel pro alternativní dopravce v Česku a na Slovensku možná bude brzy prolomen. Mohla by se o to zasloužit série dvanácti belgických lokomotiv řady 12 SNCB, která údajně v uplynulých dnech našla nového majitele právě v tuzemsku. Dřívější spekulace o zájmu Regiojetu včera nepřímo potvrdil nizozemský časopis Op de Rails, který mluví i o možných přestavbách příbuzné řady 11.8.
Skupina Student Agency prozatím zprávy nechce komentovat; pořízení strojů této kategorie ovšem v kontextu jejích krátkodobých obchodních plánů dává smysl. Stroje z druhé poloviny 80. let (dodávky 1986-87) byly totiž navrženy jako univerzální hnací vozidla s maximální rychlostí 160 km/h, schopné provozu pod trakčními systémy 3 kV ss i 25 kV/50 Hz. Tyto charakteristiky přesně vyplňují mezeru ve vozovém parku tuzemských soukromých dopravců, a speciálně Regiojetu by podobná akvizice otevřela dveře na linku do Brna, ale zejména pro připravovanou expanzi na Slovensko, kde je podpora dvou systémů nutností.
Není bez zajímavosti, že řada 12 SNCB z dílny belgického strojírenského konsorcia BN/ACEC loni na jaře navštívila Českou republiku za účelem schválení typu na síti SŽDC. Žádná z lokomotiv přitom v současnosti není u SNCB aktivně využívána, zejména po převzetí nově objednaných lokomotiv Siemens ES60U3 a jednotek Desiro ML. Zdroje se nicméně rozcházejí v tom, jaké kroky by přesně provozu v Česku či na Slovensku měly předcházet. Otazníky visí nad elektromagnetickou kompatibilitou, stejně jako nad nutnými úpravami pro vozbu osobních vlaků, třeba instalaci a homologaci palubní části systému ETCS.
Zdroj: Op de Rails, Railcolor.net, SPŽ
| 17.6.2014 (15:16)
Ještě 4 kusy řady 184. Ano vím, mají zkrácený převod. S převodem Bastarda by ale těch 5,2 MW ledasčemu natrhlo ... šroubovku.
Myslel jsem jen to, že nyní je ve vozech RJ dosti volného místa :) Nicméně děkuji za dodatek. Nějak mě to ani nedošlo :)
A nebyla by to další (zbytečná) potíž při schvalování?
Taky je možné, pokud se bude provádět nějaká rekonstrukce, že mohou dostat nová, moderně vypadající čela. A hned přestanou působit tak archaicky...
Podotek o zaplácávání kapacity trati pomalými rozjezdy byl velmi moudrý, zejména pokud z předcházející diskuse vyplynulo, že lepších lokomotiv v ČR existuje přesně 20 + nějaké 3 kousky Metransu a na hlavních tratích jezdí takové rakety jako jsou šukafony, regiošuky a bobiny...
Tím jste myslel lokálku Budapest - Praha a Praha - Hamburk? :-D
protoze ztratu jim stat zasype.
Kdyby byl Jančura aspoň trochu schopen sehnat slibované vagóny, přesně tohleto stejné "zasypání od státu" (ať už tím myslíte cokoli, ale asi smlouvu na eventuelní veřejné peníze na Praha - Děčín/Hamburk) měl on.
Počkejte, co přesně jste tím myslel? Ty vlaky mají přibližně stejnou kapacitu (264 vs. 288 nebo méně), akorát že RJ s sebou táhne sto tun navíc. ;-)
No jo, ale to mluvite o CD. Ty si muzou dovolit provozovat lokomotivu za 120 micu na tech nasich lokalkach z dob monarchie, protoze ztratu jim stat zasype. Za stejnejch 120 micu si ale Jancura poridil celej svuj vozovej park, protoze vi, ze jeho ztraty za nej nikdo lepit nebude...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










