..: Belgické lokomotivy míří do Česka, hodí se soukromým dopravcům :..

SNCB 1203, Bad Schandau, foto: Jiří KlementBrusel/Brno — Chronický nedostatek hnacích vozidel pro alternativní dopravce v Česku a na Slovensku možná bude brzy prolomen. Mohla by se o to zasloužit série dvanácti belgických lokomotiv řady 12 SNCB, která údajně v uplynulých dnech našla nového majitele právě v tuzemsku. Dřívější spekulace o zájmu Regiojetu včera nepřímo potvrdil nizozemský časopis Op de Rails, který mluví i o možných přestavbách příbuzné řady 11.8.

Skupina Student Agency prozatím zprávy nechce komentovat; pořízení strojů této kategorie ovšem v kontextu jejích krátkodobých obchodních plánů dává smysl. Stroje z druhé poloviny 80. let (dodávky 1986-87) byly totiž navrženy jako univerzální hnací vozidla s maximální rychlostí 160 km/h, schopné provozu pod trakčními systémy 3 kV ss i 25 kV/50 Hz. Tyto charakteristiky přesně vyplňují mezeru ve vozovém parku tuzemských soukromých dopravců, a speciálně Regiojetu by podobná akvizice otevřela dveře na linku do Brna, ale zejména pro připravovanou expanzi na Slovensko, kde je podpora dvou systémů nutností.

Není bez zajímavosti, že řada 12 SNCB z dílny belgického strojírenského konsorcia BN/ACEC loni na jaře navštívila Českou republiku za účelem schválení typu na síti SŽDC. Žádná z lokomotiv přitom v současnosti není u SNCB aktivně využívána, zejména po převzetí nově objednaných lokomotiv Siemens ES60U3 a jednotek Desiro ML. Zdroje se nicméně rozcházejí v tom, jaké kroky by přesně provozu v Česku či na Slovensku měly předcházet. Otazníky visí nad elektromagnetickou kompatibilitou, stejně jako nad nutnými úpravami pro vozbu osobních vlaků, třeba instalaci a homologaci palubní části systému ETCS.

Zdroj: Op de Rails, Railcolor.net, SPŽ


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 17.6.2014 (15:16)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá) Slovensko (celé) Belgie


  1 ... 6 7 8 9 10 ... 15      Zpráv na stránku:   
18.06.2014 (20:21)  
tarten: To ano, na lokálkách a vysokorychlostních spojích asi ne (i když vyjímky samozřejmě jsou), ale něco mezi tím - tedy rychlíky, na tom by měly zůstat.
18.06.2014 (20:15)  
Pikehead: přesně 20 + nějaké 3 kousky Metransu
Ještě 4 kusy řady 184. Ano vím, mají zkrácený převod. S převodem Bastarda by ale těch 5,2 MW ledasčemu natrhlo ... šroubovku.
18.06.2014 (19:19)  
tarten: Počkejte, co přesně jste tím myslel? Ty vlaky mají přibližně stejnou kapacitu (264 vs. 288 nebo méně), akorát že RJ s sebou táhne sto tun navíc. ;-)

Myslel jsem jen to, že nyní je ve vozech RJ dosti volného místa :) Nicméně děkuji za dodatek. Nějak mě to ani nedošlo :)
registrovaný uživatel Lesan 
18.06.2014 (18:07)  
A zbytečné výdaje navíc?
registrovaný uživatel tarten 
18.06.2014 (18:02)  
peta303:
A nebyla by to další (zbytečná) potíž při schvalování?
18.06.2014 (17:50)  
lucky_24: Ale ono by to být až tak tragický nemuselo - hodně udělá taky to jak se to přestříká (přelepí).

Taky je možné, pokud se bude provádět nějaká rekonstrukce, že mohou dostat nová, moderně vypadající čela. A hned přestanou působit tak archaicky...
18.06.2014 (17:24)  
No je taky pravda, že elektrické motory se dají krátkodobě přetěžovat - 3MW je trvalý výkon, otázka je kolik se z toho dá vymáčknout chvilkově.

Podotek o zaplácávání kapacity trati pomalými rozjezdy byl velmi moudrý, zejména pokud z předcházející diskuse vyplynulo, že lepších lokomotiv v ČR existuje přesně 20 + nějaké 3 kousky Metransu a na hlavních tratích jezdí takové rakety jako jsou šukafony, regiošuky a bobiny...
registrovaný uživatel tarten 
18.06.2014 (17:15)  
b09:
Tím jste myslel lokálku Budapest - Praha a Praha - Hamburk? :-D

protoze ztratu jim stat zasype.

Kdyby byl Jančura aspoň trochu schopen sehnat slibované vagóny, přesně tohleto stejné "zasypání od státu" (ať už tím myslíte cokoli, ale asi smlouvu na eventuelní veřejné peníze na Praha - Děčín/Hamburk) měl on.
registrovaný uživatel tarten 
18.06.2014 (17:11)  
Lo Wang: Druhá věc je počet vagónů. Podívejme se například na zítřek ráno - Praha - Ostrava - RJ: 6 vozů x ČD: 3,5 vozu. Ano, ale na celou trasu Praha - Ostrava je více, než 100 míst volných (kontréně 170 a 131). Tak to jen pro doplnění. Ještě si vzpomínám na vyjádření, že proč by RJ měly vozit tolik vozů jako ČD, protože je to neekonomické.

Počkejte, co přesně jste tím myslel? Ty vlaky mají přibližně stejnou kapacitu (264 vs. 288 nebo méně), akorát že RJ s sebou táhne sto tun navíc. ;-)
18.06.2014 (17:05)  
tarten: Němci své bastardy už šrotují a u nás se kdekdo těší, až ho konečně vystřídá řada 380 o víc než dvojnásobném výkonu.
No jo, ale to mluvite o CD. Ty si muzou dovolit provozovat lokomotivu za 120 micu na tech nasich lokalkach z dob monarchie, protoze ztratu jim stat zasype. Za stejnejch 120 micu si ale Jancura poridil celej svuj vozovej park, protoze vi, ze jeho ztraty za nej nikdo lepit nebude...
  1 ... 6 7 8 9 10 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko