..: Belgické lokomotivy míří do Česka, hodí se soukromým dopravcům :..

SNCB 1203, Bad Schandau, foto: Jiří KlementBrusel/Brno — Chronický nedostatek hnacích vozidel pro alternativní dopravce v Česku a na Slovensku možná bude brzy prolomen. Mohla by se o to zasloužit série dvanácti belgických lokomotiv řady 12 SNCB, která údajně v uplynulých dnech našla nového majitele právě v tuzemsku. Dřívější spekulace o zájmu Regiojetu včera nepřímo potvrdil nizozemský časopis Op de Rails, který mluví i o možných přestavbách příbuzné řady 11.8.

Skupina Student Agency prozatím zprávy nechce komentovat; pořízení strojů této kategorie ovšem v kontextu jejích krátkodobých obchodních plánů dává smysl. Stroje z druhé poloviny 80. let (dodávky 1986-87) byly totiž navrženy jako univerzální hnací vozidla s maximální rychlostí 160 km/h, schopné provozu pod trakčními systémy 3 kV ss i 25 kV/50 Hz. Tyto charakteristiky přesně vyplňují mezeru ve vozovém parku tuzemských soukromých dopravců, a speciálně Regiojetu by podobná akvizice otevřela dveře na linku do Brna, ale zejména pro připravovanou expanzi na Slovensko, kde je podpora dvou systémů nutností.

Není bez zajímavosti, že řada 12 SNCB z dílny belgického strojírenského konsorcia BN/ACEC loni na jaře navštívila Českou republiku za účelem schválení typu na síti SŽDC. Žádná z lokomotiv přitom v současnosti není u SNCB aktivně využívána, zejména po převzetí nově objednaných lokomotiv Siemens ES60U3 a jednotek Desiro ML. Zdroje se nicméně rozcházejí v tom, jaké kroky by přesně provozu v Česku či na Slovensku měly předcházet. Otazníky visí nad elektromagnetickou kompatibilitou, stejně jako nad nutnými úpravami pro vozbu osobních vlaků, třeba instalaci a homologaci palubní části systému ETCS.

Zdroj: Op de Rails, Railcolor.net, SPŽ


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 17.6.2014 (15:16)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Vozidla

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá) Slovensko (celé) Belgie


  1 ... 7 8 9 10 11 ... 15      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ tarten 
18.06.2014 (16:52)  
SYN: kolikže tu u nás máme modernějších mašin? Asi tak 20 počítám, a pak sem tam nějakou půjčenou? Zato se tak matně vzpomínám na desítky mašin co jsou na tom hůř, tady u nás je Eso spíše elitním strojem zato plecháčema se to tu jen hemží, i na rychlících...

Ale ne. Jestli to s těma belgičankama je pravda, Jančura s nima jistě nebude chtít konkurovat pomalíkům s plecháčema ale právě s elitou, že.
registrovaný užívateľ tarten 
18.06.2014 (16:33)  
ondrejskalak: Zbavují se lokomotiv a nakupují jednotky... Možná je to pro cestující lepší, ale já nechci, aby lokomotivy úplně vymřely. Nicméně - alespoň to bude jezdit u nás. :-)

Na nákladech nehrozí. A s Vectrony a 380 na osobce také ne. Přes 200-230 km/h nebo v regiu bych s lokomotivama ovšem nepočítal. ;-)
registrovaný užívateľ tarten 
18.06.2014 (16:29)  
SYN: Kdo se chce pořád ještě vozit po Jančurových slibech z doby přípravy projektů tak ten ať si poslouží

Já dokonce myslel, že toho Jančura už nechal.

Jan Šlezingr: https://www.youtube.com/watch?v=QDLbsabT8Ls - 8. 6. 2014

Jančura 1:22: "Budeme mít nejrychlejší vlaky na Slovensku co existují."

Pravdivost tohoto výroku bude možná pro někoho (ne)zajímavé pozorovat.
18.06.2014 (16:24)  
Zbavují se lokomotiv a nakupují jednotky... Možná je to pro cestující lepší, ale já nechci, aby lokomotivy úplně vymřely. Nicméně - alespoň to bude jezdit u nás. :-)
registrovaný užívateľ tarten 
18.06.2014 (16:21)  
Jiří Kocurek: Ale i tak. Lokomotiva s 3,1 MW sice není tak super jako Eso s 3,3 MW (na stříadvině) ale pořád je to lepší než žádná lokomotiva.

Na střídavině bude konkurovat spíš gorile (4 MW) než Esu.

Na druhou stranu má belgičanka už od pohledu lepší aerodynamiku, to taky pár desítek kilowatt udělá.

Tak rozhodně bude mít lepší aerodynamiku nejen než krysa, ale hlavně než peršoun (i žlutý).
registrovaný užívateľ thingie  mail  
18.06.2014 (15:57)  
Ono pět minut ztracených plácáním se na pomalých rozjezdech a nevyužití maximální rychlosti kvůli mizernému výkonu (menšímu ještě o topení a klimu, má-li to vozit osobní vlaky, což je samozřejmě spekulace) není jenom o pět minut delší jízdní doba pro lidi, co v tom sedí, ale taky o pět minut kapacity tratě méně. To první se třeba dá zahladit pár korunama z jízdenky nebo lepší kávou, ale toho druhýho na rozdávání úplně není.
registrovaný užívateľ tarten 
18.06.2014 (15:41)  
b09: Ta belgicanka je o 10 let mladsi nez krysa a ma stejnej vykon jako bastard (ktery u nas vozej desetivozovy EC), takze bych to nevidel jako problem.

Bastard na své určení na EC moc nestačí a té stošedesátky na dané trati vpodstatě nedosáhne. Kdyby měl převod na 150 km/h, byl by možná rychlejší. :-D Němci své bastardy už šrotují a u nás se kdekdo těší, až ho konečně vystřídá řada 380 o víc než dvojnásobném výkonu.

Maximální tažná síla belgičanky je 234 kN, čili víc než bastard a podobně jako krysa. Ale eso má už 300 kN.
Má to nižší max. výkon i max. tažnou sílu i než peršoun (i žlutý), přesto by se to na úseku Praha - Ostrava mohlo kvůli max. rychlosti trochu přiblížit rychlostni svých konkurentů, pokud teda bude nasazená i tady, dejme tomu na 1-2 páry denně.

Astartoth: No porad je muze Jancura provozovat v dvojite trakci.

To určitě nehrozí, neekonomické a ani to není moc potřeba. Prostě to jen pravděpodobně nebudou ty nejrychlejší vlaky na trati. S tím má koneckonců Jančura zkušenosti.
18.06.2014 (15:03)  
Jugy: Tak to je vyzkoušené už v Plzni, že i blesky přidávají 5 % výkonu, no ni? :)
registrovaný užívateľ Jugy  mail  
18.06.2014 (14:57)  
Přesně tak. Jedna samolepka je ekvivalent cca 100kW výkonu.
18.06.2014 (14:44)  
Ale ono by to být až tak tragický nemuselo - hodně udělá taky to jak se to přestříká (přelepí).
  1 ... 7 8 9 10 11 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2025 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko