Brusel/Brno — Chronický nedostatek hnacích vozidel pro alternativní dopravce v Česku a na Slovensku možná bude brzy prolomen. Mohla by se o to zasloužit série dvanácti belgických lokomotiv řady 12 SNCB, která údajně v uplynulých dnech našla nového majitele právě v tuzemsku. Dřívější spekulace o zájmu Regiojetu včera nepřímo potvrdil nizozemský časopis Op de Rails, který mluví i o možných přestavbách příbuzné řady 11.8.
Skupina Student Agency prozatím zprávy nechce komentovat; pořízení strojů této kategorie ovšem v kontextu jejích krátkodobých obchodních plánů dává smysl. Stroje z druhé poloviny 80. let (dodávky 1986-87) byly totiž navrženy jako univerzální hnací vozidla s maximální rychlostí 160 km/h, schopné provozu pod trakčními systémy 3 kV ss i 25 kV/50 Hz. Tyto charakteristiky přesně vyplňují mezeru ve vozovém parku tuzemských soukromých dopravců, a speciálně Regiojetu by podobná akvizice otevřela dveře na linku do Brna, ale zejména pro připravovanou expanzi na Slovensko, kde je podpora dvou systémů nutností.
Není bez zajímavosti, že řada 12 SNCB z dílny belgického strojírenského konsorcia BN/ACEC loni na jaře navštívila Českou republiku za účelem schválení typu na síti SŽDC. Žádná z lokomotiv přitom v současnosti není u SNCB aktivně využívána, zejména po převzetí nově objednaných lokomotiv Siemens ES60U3 a jednotek Desiro ML. Zdroje se nicméně rozcházejí v tom, jaké kroky by přesně provozu v Česku či na Slovensku měly předcházet. Otazníky visí nad elektromagnetickou kompatibilitou, stejně jako nad nutnými úpravami pro vozbu osobních vlaků, třeba instalaci a homologaci palubní části systému ETCS.
Zdroj: Op de Rails, Railcolor.net, SPŽ
| 17.6.2014 (15:16)
Ale ne. Jestli to s těma belgičankama je pravda, Jančura s nima jistě nebude chtít konkurovat pomalíkům s plecháčema ale právě s elitou, že.
Na nákladech nehrozí. A s Vectrony a 380 na osobce také ne. Přes 200-230 km/h nebo v regiu bych s lokomotivama ovšem nepočítal. ;-)
Já dokonce myslel, že toho Jančura už nechal.
Jan Šlezingr: https://www.youtube.com/watch?v=QDLbsabT8Ls - 8. 6. 2014
Jančura 1:22: "Budeme mít nejrychlejší vlaky na Slovensku co existují."
Pravdivost tohoto výroku bude možná pro někoho (ne)zajímavé pozorovat.
Na střídavině bude konkurovat spíš gorile (4 MW) než Esu.
Na druhou stranu má belgičanka už od pohledu lepší aerodynamiku, to taky pár desítek kilowatt udělá.
Tak rozhodně bude mít lepší aerodynamiku nejen než krysa, ale hlavně než peršoun (i žlutý).
Bastard na své určení na EC moc nestačí a té stošedesátky na dané trati vpodstatě nedosáhne. Kdyby měl převod na 150 km/h, byl by možná rychlejší. :-D Němci své bastardy už šrotují a u nás se kdekdo těší, až ho konečně vystřídá řada 380 o víc než dvojnásobném výkonu.
Maximální tažná síla belgičanky je 234 kN, čili víc než bastard a podobně jako krysa. Ale eso má už 300 kN.
Má to nižší max. výkon i max. tažnou sílu i než peršoun (i žlutý), přesto by se to na úseku Praha - Ostrava mohlo kvůli max. rychlosti trochu přiblížit rychlostni svých konkurentů, pokud teda bude nasazená i tady, dejme tomu na 1-2 páry denně.
Astartoth: No porad je muze Jancura provozovat v dvojite trakci.
To určitě nehrozí, neekonomické a ani to není moc potřeba. Prostě to jen pravděpodobně nebudou ty nejrychlejší vlaky na trati. S tím má koneckonců Jančura zkušenosti.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.










