Praha/Vídeň — Dlouhou dobu se nevědělo, zdali jednotky railjet pro České dráhy spatří světlo světa, nicméně nakonec se podařilo celou zakázku dotáhnout až do poměrně úspěšného konce. Oproti původním plánům na patnáct jednotek bude sedm jednotek Viaggio Comfort od Siemensu dodáno drahám do listopadu letošního roku. První jednotka však bude po absolvování potřebných zkoušek dodána již v dubnu a následně přibližně od změny jízdního řádu v červnu bude nasazena do provozu s cestujícími. Právě do tohoto prvního, právě dokončovaného kusu, jsme měli možnost nahlédnout ve výrobním závodu společnosti Siemens ve vídeňské čtvrti Simmering. Tedy ještě než se svezou první cestující, můžete si vychutnat prohlídku této nové netrakční jednotky, od které si dráhy slibují rapidní zvýšení komfortu vlaků EuroCity na trase Praha – Brno – Vídeň – Graz.
Jednotka Siemens Viaggio Comfort
Netrakční jednotka, která je určená pro tažení, resp. sunutí lokomotivou rychlostí až 230 km/h. ČDrailjet má kapacitu 442 míst k sezení ve třech vozových třídách economy, first a business. Samozřejmostí jsou zásuvky 230 V, elektronický informační systém, plošina pro nástup cestujících se sníženou pohyblivostí, toalety s uzavřeným systémem, tlakotěsná skříň, úložné prostory pro velká zavazadla a klimatizace. Dalšími prvky jednotky jsou prostory pro přepravu jízdních kol či dětských kočárků, dětské kino či toalety s přebalovacím pultem. ČDrailjet se skládá ze sedmi vozů v pořadí Afmpz/2 (řídicí vůz s business a first třídou), ARbmpz (vůz s třídou first, stanovištěm palubního personálu a restauračním oddílem), čtyři vozy Bmpz/1 (s economy třídou) a jeden vůz Bmpz/3 (s economy třídou, dětským kinem a prostorem pro kola a kočárky).
Výrobní závod Siemensu, Vídeň
V této sekci vám přinášíme několik pohledů do zákulisí výrobního závodu Siemensu v místní části Simmering, kde vznikají mj. tyto netrakční jednotky. Současně zde probíhá výroba vozů pro RŽD, vozů pro berlínské metro, ale i mnoho dalších zajímavých projektů.
Interiér jednotky
Jednotka nabídne zákazníkům ČD tři třídy. Economy s 384 místy k sezení (plus 10 sklopnými v zavazadlovém prostoru), first s 42 místy k sezení a business s 6 místy k sezení. Všechna sedadla pocházejí z produkce společnosti Grammer. Již nyní panují obavy, zda bude kapacita jednotek dostatečná, zejména pak v první třídě. Nicméně na tento problém již vyzrály Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), k jednotce railjet jednoduše přidávají několik vozů klasické stavby a tím navyšují kapacitu celé soupravy.
Economy třída
Restaurační a služební oddíl
First a business třída
Jednotky railjet pro České dráhy jistě přinesou cestujícím zkvalitnění při cestách vlaky EuroCity, ale musíme si zachovat i nadále střízlivý pohled na celou věc. Nasazení jednotek uvolní pouze několik kvalitnějších vozů pro ostatní relace, a proto sedm railjetů určitě celý trn z paty drahám nevytáhne. Je třeba dalších systematických plánů modernizací a nákupů nových vozidel. I tak přejeme Českým drahám hodně úspěchů s novým produktem ČDrailjet.

Naprosto souhlasím s tím, že to by bylo asi nejlepší. A uznávám, že nahradit v současné (po)době stávající jedničku plošně business třídou by asi opravdu nebylo šťastné, stejně jako stávající jedničku povýšit na opravdovou First...
Co je na tech sedadlech tragickeho jsou podle me podrucky, protoze jsou velmi uzke.
Citace:JiříK.: Nepopírám, že se setkávám s různými materiály. Ale představa, že by ČD kupovaly látky s identickým vzorem v různých kvalitách od různých výrobců (třeba zvlášť pro vnitro a zvlášť pro mezinárodní), mi připadá už trochu mimo. V článku AP použitý výraz "co depo dalo" se může týkat vozidel pro vnitro, požadavky na sedadla pro mezinárodní provoz UIC specifikovala už dost dávno, včetně požárních.
Vzor látky je majetkem ČD. Výrobců látky s tímto vzorem je více, vesměs splňují požadavky UIC 564-2 (lehčí) nebo DIN 5510-2 (těžší), je možné že Janoza má vlastní látku a hoření moc neřeší - toto je ovšem věc objednatele = ČD, jak to mají ošetřeno a těžko zde spekulovat).
Jedním z největších problémů je, že těch vzorů látky (ale obecně barevnosti) je spousta - každý rok nová verze. Vzhledem k tomu, co za to ČD platí, je to katastrofa a ostuda.
Všechny novostavby teď musí splňovat min. požadavky DIN 5510-2 (nebo už také nové EN 45545), a v dohledné době už to bude pouze EN 45545.
V případě 2.třídy RJ ČD není největší problém použití té korporátní látky, ale spíše fakt, že podhlavník neudělali v kožence / kůži. Kdyby byl ten podhlavník v tmavě modré kůži, tak by vypadalo hned o třídu lépe.
Nicméně si myslím, že by bylo vhodné, aby ČD diferencovaly design interiéru pro regionální vlaky a pro dálkové. Tento vzor je pro mezinárodní IC rušivý, imho v IC by měl být spíše uklidňující a "klidný". Přece jenom se v tom má sedět min. pár hodin a ne dvacet minut.
Vhodný by zde byl i ten první vzor s velkými "koly" (jako v ARmpee (http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/CD_ARmpee.php) - ty barvy byly přece jenom takové tlumené, pastelové a vzor vyloženě klidný, nebo něco nového (ČD rádo dělá pořád nové věci :) ).
Sedadla sama o sobě nejsou špatná (i když na ně rakušáci nadávají, ale vždy se najde skupina lidí, která s jakýmikoliv sedadly nebude spokojená - třeba nick Honza už nic nového nikdy asi nepochválí), i když pro dálkovku by přece jenom byla lepší užší verze těch sedadel, která jsou v první třídě - ta jsou opravdu fajn.
Souhlasím s Vámi. Někdo tady v diskuzi nadhodil pro nejvyšší třídu název "Premium" po vzoru Leo Expresu. Podle mě dobré řešení. Teď jen doufejme, že management OBB a ČD sleduje naši diskuzi na ŽP a že naše poznatky převedou co nejrychleji do praxe :D
Shrnuto - bylo by krásně stačilo pojmenovat novou rřídu ve vlacích pojmem který se v letecké dopravě nepoužívá a bylo by 95% problémů vyřešeno...
V železniční dopravě tu prostě už roky máme třídu druhou a třídu první. Už je to zažité a to hodně.
Ano, uznávám, že to cestující z letecké dopravy může mást. Na druhou stranu na železnici se asi musí standardy jednotlivých tříd brát síťově a tomu přizpůsobit i označení. Vezměme si třeba ČD. První třída jako úroveň služeb je zařazena na spoustě spojů od EC až po příměstské osobáky. Tomu musí odpovídat určitá kvalita, i když je to vzhledem k velkému množství totálně rozdílných vozidel s první třídou, v praxi trochu problematické. Kdyby si cestující zaplatil první třídu z Vídně do Berouna například, tak takhle pojede z Vídně do Prahy v Railjetu "first" a z Prahy do Berouna "Elefant '1'". To dává smysl, ne? Railjet zavedl novou vyšší třídu - vyšší produkt než je první třída. Tudíž by bylo zvláštní označovat nový produkt jako první třídu, když by to absolutně neodpovídalo stejně pojemnovanému produktu na ostatních vlacích. Shrnuto - současné značení možná je trochu matoucí, ale prohodit first a business ve značení by bylo matoucí pravděpodobněě ještě víc. Navíc to tak zavedly OBB, tak se tomu ČD u společného produktu logicky musejí podřídit.
Ten vývoj, jak ho uvádíte, má logiku. Ale i tak mohly železnice tu First jako top třídu nechat a business vložit mezi ni a dvojku. Cestující by nebyli zmateni a spolupráce s leteckými společnostmi by byla o něco jednodušší.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.







































































