..: Fotogalerie: Cestující se svezou první jednotkou ČDrailjet v létě :..

Sedačky economy v korporátním designu od společnosti Grammer, foto: Aleš PetrovskýPraha/Vídeň — Dlouhou dobu se nevědělo, zdali jednotky railjet pro České dráhy spatří světlo světa, nicméně nakonec se podařilo celou zakázku dotáhnout až do poměrně úspěšného konce. Oproti původním plánům na patnáct jednotek bude sedm jednotek Viaggio Comfort od Siemensu dodáno drahám do listopadu letošního roku. První jednotka však bude po absolvování potřebných zkoušek dodána již v dubnu a následně přibližně od změny jízdního řádu v červnu bude nasazena do provozu s cestujícími. Právě do tohoto prvního, právě dokončovaného kusu, jsme měli možnost nahlédnout ve výrobním závodu společnosti Siemens ve vídeňské čtvrti Simmering. Tedy ještě než se svezou první cestující, můžete si vychutnat prohlídku této nové netrakční jednotky, od které si dráhy slibují rapidní zvýšení komfortu vlaků EuroCity na trase Praha – Brno – Vídeň – Graz.

Jednotka Siemens Viaggio Comfort

Netrakční jednotka, která je určená pro tažení, resp. sunutí lokomotivou rychlostí až 230 km/h. ČDrailjet má kapacitu 442 míst k sezení ve třech vozových třídách economy, first a business. Samozřejmostí jsou zásuvky 230 V, elektronický informační systém, plošina pro nástup cestujících se sníženou pohyblivostí, toalety s uzavřeným systémem, tlakotěsná skříň, úložné prostory pro velká zavazadla a klimatizace. Dalšími prvky jednotky jsou prostory pro přepravu jízdních kol či dětských kočárků, dětské kino či toalety s přebalovacím pultem. ČDrailjet se skládá ze sedmi vozů v pořadí Afmpz/2 (řídicí vůz s business a first třídou), ARbmpz (vůz s třídou first, stanovištěm palubního personálu a restauračním oddílem), čtyři vozy Bmpz/1 (s economy třídou) a jeden vůz Bmpz/3 (s economy třídou, dětským kinem a prostorem pro kola a kočárky).

Dalibor Zelený (ČD), Roman Kokšal (Siemens) a Bohumír Bárta (JLV) vítají novináře na začátku cesty do Vídně, foto: Aleš Petrovský Po úvodních komplikacích dojíždí celá delegace do Vídně. Vlak EC 73 se nakonec podíval do zahraničí v řazení ARmpee + 3xB, foto: Aleš Petrovský Úvodní prezentace ve vídeňském závodě Siemens, foto: Aleš Petrovský Dalibor Zelený, ředitel ČD, pronáší několik slov k ČDrailjetům, foto: Aleš Petrovský Vlakotraktor čeká na příjezd jednotky ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Jednotka ČDrailjet je sunuta do závodu Siemens, foto: Aleš Petrovský A generální ředitel jí vítá s úsměvem na tváři., foto: Aleš Petrovský Spojení jednotky a lokotraktoru, foto: Aleš Petrovský Ve dvou se to lépe táhne., foto: Aleš Petrovský Celá jednotka je pomalu vtahována do areálu., foto: Aleš Petrovský Logo Českých drah v momentálně používané grafické formě a korporátních barvách, foto: Aleš Petrovský Část jídelního vozu s první třídou, která nese označení first, foto: Aleš Petrovský ČDrailjet restaurant, zdalipak přibude i dovětek se servisem JLV?, foto: Aleš Petrovský ČDrailjet economy logo, foto: Aleš Petrovský Jednotka v obložení novinářů, foto: Aleš Petrovský Detail označení economy vozu, foto: Aleš Petrovský Celkový pohled na vůz jednotky, foto: Aleš Petrovský Detail označení vozu, foto: Aleš Petrovský

Výrobní závod Siemensu, Vídeň

V této sekci vám přinášíme několik pohledů do zákulisí výrobního závodu Siemensu v místní části Simmering, kde vznikají mj. tyto netrakční jednotky. Současně zde probíhá výroba vozů pro RŽD, vozů pro berlínské metro, ale i mnoho dalších zajímavých projektů.

Výrobní hala s rozpracovanými vozy jednotky ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Výrobní hala s rozpracovanými vozy jednotky ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Zařízení pro přesun vozů po hlae, pracující na principu vzduchového polštáře, foto: Aleš Petrovský Krytá přesuvna mezi jednotlivými provozy výrobního areálu, foto: Aleš Petrovský Svážení jednotlivých částí skříně vozů jednotky, foto: Aleš Petrovský Sváření jednotlivých částí skříně vozů jednotky robotem, foto: Aleš Petrovský Robotická lakovna, nejmodernější pracoviště svého druhu v Evropě, foto: Aleš Petrovský Práce na hrubé stavbě vložených vozů ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Práce na hrubé stavbě vložených vozů ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Práce na hrubé stavbě vložených vozů ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Práce na hrubé stavbě vložených vozů ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Práce na hrubé stavbě řidicího vozu ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Závěrečné pracoviště oživení, před osazením podvozků, foto: Aleš Petrovský

Interiér jednotky

Jednotka nabídne zákazníkům ČD tři třídy. Economy s 384 místy k sezení (plus 10 sklopnými v zavazadlovém prostoru), first s 42 místy k sezení a business s 6 místy k sezení. Všechna sedadla pocházejí z produkce společnosti Grammer. Již nyní panují obavy, zda bude kapacita jednotek dostatečná, zejména pak v první třídě. Nicméně na tento problém již vyzrály Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), k jednotce railjet jednoduše přidávají několik vozů klasické stavby a tím navyšují kapacitu celé soupravy.

Economy třída
Dalibor Zelený pózuje pro Železničář, foto: Aleš Petrovský Sklopený stolek s vysunutým rozšířením pro notebook, foto: Aleš Petrovský Sklopený stolek v economy, foto: Aleš Petrovský Sklopený stolek, foto: Aleš Petrovský Místa je v economy třídě opravdu dostatek. 210 cm vysoká postava se tu cítí pohodlně, narozdíl od jednotky SC Pendolino, vozů Bpee či jednotky FLIRT LE, foto: Aleš Petrovský Detail individuálního osvětlení v economy, foto: Aleš Petrovský Elektronický rezervační systém jednotky, foto: Aleš Petrovský Simulace zaplnění economy cestujícími, foto: Aleš Petrovský Sedačky economy v korporátním designu od společnosti Grammer, foto: Aleš Petrovský Detail společné zásuvky pro dvě sedačky economy. Detail potahu., foto: Aleš Petrovský Police na objemná zavazadla v economy, foto: Aleš Petrovský Sedačky economy v korporátním designu od společnosti Grammer, foto: Aleš Petrovský Dětské kino v economy třídě, foto: Aleš Petrovský Sedačky economy v korporátním designu od společnosti Grammer, foto: Aleš Petrovský Sedačky economy v korporátním designu od společnosti Grammer, foto: Aleš Petrovský
Restaurační a služební oddíl
Vybavení zázemí pro personál cateringové společnosti, foto: Aleš Petrovský Vybavení zázemí pro personál cateringové společnosti, foto: Aleš Petrovský Vybavení zázemí pro personál cateringové společnosti, v pozadí Bohumír Bárta, ředitel JLV, foto: Aleš Petrovský Vybavení zázemí pro personál cateringové společnosti, foto: Aleš Petrovský Interiér bistra ČDrailjetu, foto: Aleš Petrovský Vybavení zázemí pro personál cateringové společnosti, foto: Aleš Petrovský Vybavení zázemí pro personál cateringové společnosti, foto: Aleš Petrovský Interiér bistra ČDrailjetu, foto: Aleš Petrovský Stanoviště palubního personálu, foto: Aleš Petrovský
First a business třída
First class v jednotce ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský First class v jednotce ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský First class poskytuje také dostatek místa, po sklopení stolku (znáte z Ampz ČD) se místo pro nohy zmenší o cca 5-10 cm a zmenší se tak pod úroveň economy, foto: Aleš Petrovský First class v jednotce ČDrailjet, foto: Aleš Petrovský Jediná přepážka, která odděluje business class od first class, foto: Aleš Petrovský Novinka v portfoliu ČD - třída business, foto: Aleš Petrovský

Jednotky railjet pro České dráhy jistě přinesou cestujícím zkvalitnění při cestách vlaky EuroCity, ale musíme si zachovat i nadále střízlivý pohled na celou věc. Nasazení jednotek uvolní pouze několik kvalitnějších vozů pro ostatní relace, a proto sedm railjetů určitě celý trn z paty drahám nevytáhne. Je třeba dalších systematických plánů modernizací a nákupů nových vozidel. I tak přejeme Českým drahám hodně úspěchů s novým produktem ČDrailjet.


Aleš Petrovský | 17.2.2014 (6:00)
Related newsopen/close

More on Dopravci Vozidla

More from Rakousko Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 15      Zpráv na stránku:   
Registered user Jackub 
19.02.2014 (18:03)  
@ SYN

Naprosto souhlasím s tím, že to by bylo asi nejlepší. A uznávám, že nahradit v současné (po)době stávající jedničku plošně business třídou by asi opravdu nebylo šťastné, stejně jako stávající jedničku povýšit na opravdovou First...
19.02.2014 (16:55)  
No a mne se zas treba ten vzor libi mnohem vic, nez ta zelena rakouska. Sedadla jsou OK - uz bylo tisickrat receno, ze Bmz je sice fajn, ale pouze do obsazenosti 50 %. Cpat se v kupe na posledni volne misto (u okna), se zavazadlem, ktere neni kam dam, ptz police uz maji zabrane ostatni cestujici, je fakt lahoda...
Co je na tech sedadlech tragickeho jsou podle me podrucky, protoze jsou velmi uzke.
Registered user danz  mail  
19.02.2014 (16:41)  
Pro JB
Citace:JiříK.: Nepopírám, že se setkávám s různými materiály. Ale představa, že by ČD kupovaly látky s identickým vzorem v různých kvalitách od různých výrobců (třeba zvlášť pro vnitro a zvlášť pro mezinárodní), mi připadá už trochu mimo. V článku AP použitý výraz "co depo dalo" se může týkat vozidel pro vnitro, požadavky na sedadla pro mezinárodní provoz UIC specifikovala už dost dávno, včetně požárních.

Vzor látky je majetkem ČD. Výrobců látky s tímto vzorem je více, vesměs splňují požadavky UIC 564-2 (lehčí) nebo DIN 5510-2 (těžší), je možné že Janoza má vlastní látku a hoření moc neřeší - toto je ovšem věc objednatele = ČD, jak to mají ošetřeno a těžko zde spekulovat).

Jedním z největších problémů je, že těch vzorů látky (ale obecně barevnosti) je spousta - každý rok nová verze. Vzhledem k tomu, co za to ČD platí, je to katastrofa a ostuda.

Všechny novostavby teď musí splňovat min. požadavky DIN 5510-2 (nebo už také nové EN 45545), a v dohledné době už to bude pouze EN 45545.

V případě 2.třídy RJ ČD není největší problém použití té korporátní látky, ale spíše fakt, že podhlavník neudělali v kožence / kůži. Kdyby byl ten podhlavník v tmavě modré kůži, tak by vypadalo hned o třídu lépe.

Nicméně si myslím, že by bylo vhodné, aby ČD diferencovaly design interiéru pro regionální vlaky a pro dálkové. Tento vzor je pro mezinárodní IC rušivý, imho v IC by měl být spíše uklidňující a "klidný". Přece jenom se v tom má sedět min. pár hodin a ne dvacet minut.
Vhodný by zde byl i ten první vzor s velkými "koly" (jako v ARmpee (http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/CD_ARmpee.php) - ty barvy byly přece jenom takové tlumené, pastelové a vzor vyloženě klidný, nebo něco nového (ČD rádo dělá pořád nové věci :) ).

Sedadla sama o sobě nejsou špatná (i když na ně rakušáci nadávají, ale vždy se najde skupina lidí, která s jakýmikoliv sedadly nebude spokojená - třeba nick Honza už nic nového nikdy asi nepochválí), i když pro dálkovku by přece jenom byla lepší užší verze těch sedadel, která jsou v první třídě - ta jsou opravdu fajn.
Registered user Bóřa 
19.02.2014 (16:11)  
@ SYN
Souhlasím s Vámi. Někdo tady v diskuzi nadhodil pro nejvyšší třídu název "Premium" po vzoru Leo Expresu. Podle mě dobré řešení. Teď jen doufejme, že management OBB a ČD sleduje naši diskuzi na ŽP a že naše poznatky převedou co nejrychleji do praxe :D
Registered user SYN 
19.02.2014 (15:52)  
Bóřa: To je sice pěkné, nicméně zavést ve vlacích novou třídu která je v leteck dopravě někde "mezi" a u vlaku "nad" těmi současnými je bohužel poněkud nešťastné, je maximálně využitý potenciál pro zmatení nepřítele, ehm totiž cestujícího.
Shrnuto - bylo by krásně stačilo pojmenovat novou rřídu ve vlacích pojmem který se v letecké dopravě nepoužívá a bylo by 95% problémů vyřešeno...
Registered user Komín  mail  
19.02.2014 (15:39)  
Je jasné, že aby ČD teď tyto třídy prohazovaly, přestože ÖBB už mají delší dobu svůj pořádek, nemá smysl. A vložení třídy bussines mezi jedničku a dvojku by právě způsobilo to, co vystihl Bóřa. 1. třída v Railjetu, luxus, v CityElefantu 1. třída ekvivalent třídy bussines v Railjetech. Proto by pak bylo nejspíš nutné přeznačit všechny první třídy, co ČD mají, na třídy bussines, což mi příde jako absolutní zvrácenost. Navíc si myslim, že pojem "bussines třída" by se asi jenom sotva ujal na rychlíku Strakonice - Budějovice, nebo na Esko osobáku...
Registered user Komín  mail  
19.02.2014 (15:33)  
m@rtin:Proč to nepůsobí chaoticky po celém světě u letecké dopravy? ... Proč musí být v tomto železnice ve střední Evropě výjimečná?

V železniční dopravě tu prostě už roky máme třídu druhou a třídu první. Už je to zažité a to hodně.
Registered user Bóřa 
19.02.2014 (15:14)  
@ Jackub
Ano, uznávám, že to cestující z letecké dopravy může mást. Na druhou stranu na železnici se asi musí standardy jednotlivých tříd brát síťově a tomu přizpůsobit i označení. Vezměme si třeba ČD. První třída jako úroveň služeb je zařazena na spoustě spojů od EC až po příměstské osobáky. Tomu musí odpovídat určitá kvalita, i když je to vzhledem k velkému množství totálně rozdílných vozidel s první třídou, v praxi trochu problematické. Kdyby si cestující zaplatil první třídu z Vídně do Berouna například, tak takhle pojede z Vídně do Prahy v Railjetu "first" a z Prahy do Berouna "Elefant '1'". To dává smysl, ne? Railjet zavedl novou vyšší třídu - vyšší produkt než je první třída. Tudíž by bylo zvláštní označovat nový produkt jako první třídu, když by to absolutně neodpovídalo stejně pojemnovanému produktu na ostatních vlacích. Shrnuto - současné značení možná je trochu matoucí, ale prohodit first a business ve značení by bylo matoucí pravděpodobněě ještě víc. Navíc to tak zavedly OBB, tak se tomu ČD u společného produktu logicky musejí podřídit.
Registered user Jackub 
19.02.2014 (14:33)  
@ Jiří Hovorka

Ten vývoj, jak ho uvádíte, má logiku. Ale i tak mohly železnice tu First jako top třídu nechat a business vložit mezi ni a dvojku. Cestující by nebyli zmateni a spolupráce s leteckými společnostmi by byla o něco jednodušší.
19.02.2014 (14:33)  
Jiri, nemas pravdu, v letectve to nebolo tak ze najprv existovala economy a business a potom vznikla first. Napriklad v USA dodnes existuju v regionalnej doprave len coach (economy) a first, pricom americka first na kratkych trasach je ekvivalentom europskej business class. Prave kvoli historickemu vyvoju.
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 15      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko